FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چگونه در سفر اربعین تفاوت‌های فرهنگی را به رسمیت بشناسیم؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 18 مرداد 1403 - 13:53
هم افزایی فرهنگی به این معناست که تفاوت های فرهنگی را قبول کنیم، بدانیم که در پیاده روی اربعین، تفاوت هایی در نژاد، قومیت، زبان، گویش، آداب، رسوم و نحوه پوشش وجود دارد.
فرهنگي،اربعين،تنوعات،آداب،رسوم،اجتناب،تعامل،فعال،فرهنگ،بداني ...

حجت‌الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی و نویسنده کتاب «رسانه و آموزه مهدویت» طی سلسله یادداشت‌هایی به تبیین ابعاد فرهنگی زیارت اربعین پرداخت.
«اربعین و مدیریت تنوعات فرهنگی» عنوان یادداشت دوم این کارشناس تاریخ تمدن است که در ادامه می‌خوانید.
در سفر اربعین با خرده‌فرهنگ‌ها، تفاوت‌ها و تنوعات فرهنگی مواجهیم.
میدانی که عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام در پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند، تنوعات فرهنگی متعددی دارد.
تمایزات زبانی، تفاوت‌های گویشی، تنوعاتی در آداب و رسوم نیایش و زیارت و همچنین تفاوت‌هایی در نحوه پوشش، آداب میزبانی یا مهمانی و خواب و معاشرت اجتماعی دیده می‌شود.
اما چه کنیم که این تفاوت‌ها و تنوعات فرهنگی تبدیل به تعارضات فرهنگی نشود؟
به عبارتی دیگر این گسست‌ها فعال و موجودند، چه کنیم که گسست‌های فرهنگی در پیاده‌روی اربعین غیر فعال باقی بماند و فعال نشود؟
راهکارش هم‌افزایی و تعامل فرهنگی است.
هم‌افزایی فرهنگی به این معناست که تفاوت‌های فرهنگی را قبول کنیم، بدانیم که در پیاده‌روی اربعین، تفاوت‌هایی در نژاد، قومیت، زبان، گویش، آداب، رسوم و نحوه پوشش وجود دارد و بدانیم که نباید برتریِ خاصی در تفاوت‌های فرهنگی قائل باشیم.
یعنی ایرانی، لبنانی، پاکستانی، افغانی و صاحبان فرهنگ مختلف نباید برتریِ خاصی بر این تمایز خودشان داشته باشند.
به عبارت دیگر در پیاده‌روی اربعین، تفاخر فرهنگی، آسیب بزرگی است که می‌تواند گسست‌های فرهنگی را در پیاده‌روی فعال کند.
اما شاخصه‌های هم‌افزایی فرهنگی چیست؟
1.
من تفاوت فرهنگی را قبول کنم.
هیچ برتری خاصی در نژاد، قومیت،‌ زبان و نیز آداب و رسوم خود نسبت به هیچ ملیتی قائل نباشم.
2.
تفاوت‌ها یا حتی تضادهای فرهنگی را به رسمیت بشناسم.
بدانم که تفاوت‌های فرهنگی در دنیا وجود دارد و نیاز نیست که همه مثل من سخن بگویند، مثل من بپوشند، مثل من رفتار کنند، مثل من بخورند، مثل من بخوابند و از این دست موارد.
3.
فراتر از قبول تفاوت‌های فرهنگی و به رسمیت شناختن تفاوت‌ها، باید به تفاوت‌ها و تنوعات فرهنگی احترام بگذاریم.
نحوه آداب و رسوم فرهنگ‌های مختلفی که در پیاده‌روی اربعین می‌بینیم، محترم است.
4.
دوری از سیاست‌های یکدست‌ساز فرهنگی؛ یعنی اساساً نباید به این سمت و سو برویم که تمام موکب‌ها و فرهنگ‌ها و آداب دعا و معاشرت‌ها و غیره را یکدست‌سازی کنیم.
این مورد هم خیلی خطرناک است.
جهت اینکه این هم‌افزایی و تعامل فرهنگی در اربعین محقق شود، باید رفتارهای مشترک مبتنی بر اشتراکات ارزشی شکل بگیرد.
باید به هنجارها و ارزش‌های مشترک تأکید داشته باشیم، مثل حب امام حسین علیه‌السلام و تبعیت از مسیر ایشان.
دوم اینکه به تمامی زائران، منطقِ مواجهه با تفاوت‌های فرهنگی را بیاموزیم.
باید همه بدانیم که تفاوت‌های فرهنگی مورد احترام است و نباید مورد تمسخر و تحقیر قرار گیرد تا در نهایت آن هم‌زیستی فرهنگ‌ها در اربعین محقق شود.
در مقابلِ هم‌افزایی فرهنگی، استیلای فرهنگی، اجتناب فرهنگی و انعطاف فرهنگی داریم.
استیلای فرهنگی، به معنای غلبه و سلطه یک فرهنگ بر دیگر فرهنگ‌هاست که تمام فرهنگ اربعینی، ذیل یک فرهنگ ذوب شود.
این اشتباه است.
اجتناب فرهنگی یعنی از برخورد و تعامل فرهنگی در اربعین اجتناب شود.
اجتناب فرهنگی سبب می‌شود تعامل فرهنگی شکل نگیرد.
انعطاف فرهنگی به این معناست که اساساً ما توجهی به این تنوعات فرهنگی نداشته باشیم یا سلطه فرهنگ‌های دیگر بر خود را بپذیریم؛ لذا راهکار اصلی در پیاده‌روی اربعین، هم‌افزایی فرهنگی است.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 18 مرداد 1403 - 23:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0