FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پاسخ آیت‌الله سبحانی به سئوالات علمی طلاب مدرسه تابستانه


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 14 مرداد 1403 - 16:12
نشست صمیمانه پرسش و پاسخ علمی طلاب با حضور مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی سبحانی در مدرسه تابستانه دارالعلم برگزار شد.
لوط،آيه،حضرت،پاسخ،انسان،عمل،قوم،سوره،سؤال،سبحاني،روايات،مرجع ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، فقیه برجسته و مرجع عالی‌قدر شیعه، در نشست علمی که با حضور طلاب شرکت‌کننده در مدرسه تابستانه دارالعلم در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزاجعفر) واقع در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به پرسش‌های قرآنی آنان پاسخ داد.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که مقصود از اخذ ایمان در عالم ذر چیست؟
گفت: خداوند در سوره اعراف آیه ۱۷۲ درباره عالم ذر می‌فرماید: و به‌خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت و همچنین در آیه ۱۷۳ این سوره نیز آمده است: «یا آن که نگویید که منحصراً پدران ما به دین شرک بودند و ما هم فرزندان بعد از آنها بودیم، آیا به عمل زشت اهل باطل، ما را به هلاکت خواهی رسانید»؟
آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: با توجه به مضمون این دو آیه منظور از اخذ چنین پیمان، چیست؟
انسان در سایه فطرت پاک الهی که بر اساس خداشناسی آفریده شده است و به کمک عقل که رهنمون او به‌سوی خداست، پیوسته در همه مراحل خدا خواه و خداجو است، در نتیجه پیمان تشریعی نیست و به‌صورت خطاب و سؤال و جواب صورت نگرفته است، بلکه پیمانی است تکوینی و نهادی و پاسخی هم که داده شده نیز بر همین منوال است.
وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که هدف از خلقت انسان و راز هبوط حضرت آدم چیست؟
در سوره بقره آیه ۳۰ آمده است: «من در روی زمین جانشینی و نماینده‌ای قرار خواهم داد» خدا انسان را همراه با یک سرمایه ارزشمندی که او را به عالی‌ترین درجه از انسانیت می‌رساند آفرید، انجام چنین کاری نوعی ارج‌نهادن به آدم است و در واقع آفرینش انسان نوعی تفضل الهی است که او را از نقطه صفر به بالاترین نقطه آفرینش که در حد اوست، در آورد.
این مرجع تقلید افزود: یکی از سؤالات مطرح شده این است که چگونه حضرت لوط به قوم خود پیشنهاد می‌کند که با دختران او ازدواج کنند؟
در پاسخ باید گفت: قوم لوط شنیع‌ترین عمل را انجام می‌دادند و خانواده لوط و افرادی که به او گرویده بودند از این عمل شنیع رنج می‌برند، هنگامی که فرشتگان برای نابودی این مجرمان در خانه حضرت لوط به‌صورت انسان زیبا فرود آمدند، قوم لوط از این جریان آگاه شدند و قصد دست‌درازی به آنان را داشتند، در این شرایط حضرت لوط برای جلوگیری آنان از عمل شنیع از طرق مختلف وارد شد.
وی بیان کرد: در سوره هود آیه ۷۸ به این موضوع اشاره شده و آمده است: «ای قوم من، اینان دختران من هستند.
برای شما پاکیزه‌ترند، با آنها ازدواج کنید و از زشت‌کاری چشم بپوشید»، در واقع حضرت لوط با این پیشنهاد حجت را بر آنان تمام کرد هر چند می‌دانست به این پیشنهاد عمل نخواهند کرد و از این رو از راه‌های دیگر وارد شد.
آیت‌الله سبحانی در ادامه سخنان خود به این سؤال مهم که چرا معجزات پیامبر اکرم (ص) در روایات فزون از حد است و اما در قرآن بسیار محدود؟
پاسخ داد و گفت: آنچه که در روایات آمده است در صورت صحت سند، غالباً در حد کرامت است نه معجزه، زیرا معجزه آن است که پیامبر (ص) برای اثبات نبوت خود، دست به کار خارق‌العاده بزند، اما آنچه که در روایات آمده است غالباً پیامبر بسیاری از مشکلات را از طریق کرامت حل کرده است.


 
 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 16 مرداد 1403 - 02:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0