FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش سوگواری برای امام حسین (ع) در تقویت وحدت و مقاومت


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 08 مرداد 1403 - 20:30
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عزا و مقتل خوانی در کشورهای سنی و شیعه پررنگ است و این تعزیت ها باعث ایجاد معنا، معنویت و وحدت اجتماعی، حماسه و مقاومت در این کشورها شده است.
تعزيت،سوگواري،اشاره،يهوديت،الهيات،هويت،فرهنگ،ديني،مرگ،ياد،مس ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز هشتم مرداد ماه در نشست علمی «الهیات تعزیت» با اشاره به نوع سوگواری اظهار داشت: نظر بنده این است که منظور از تعزیت در الهیات تعزیت، سوگواری است ولی احتمالاً سوگواری فردی نیست بلکه سوگواری با سویه‌های اجتماعی است.
در این نوع هم دو نوع سوگواری داریم و احتمالاً در نگاه به یهودیت و مسیحیت و اسلام، امروز این دو سویه کمابیش قابل مشاهده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوع دیگر تقسیم بندی سوگواری را این گونه تشریح کرد: سوگواری‌هایی که جنبه این جهانی دارد مانند آنچه در هیروشیما و هولوکاست و کاجرای یازده سپتامبر مطرح می‌شود یا آنچه سیاهان آمریکا از سختی‌های خود در برده‌داری گذشته یاد می‌کنند و به نوعی دچار تعزیت اجتماعی هستندو در مقابل آن سوگواری دینی وجود دارد که نمونه آن عزاداری‌هایی است که در ادیان ابراهیمی وجود دارد از جمله عزاداری برای امام حسین (ع).
او به سوگواری وجودی و سلبی نیز اشاره کرد و توضیح داد: زمانی سوگواری به دلیل داشتن و زمانی به دلیل نداشتن و فقدان است.
در منتظر مسیحیت اینکه حضرت مسیح (ع) بالای صلیب رفت به خاطر به دست آوردن چیزی و در راستای هدف وجودی بود، مانند پاک‌کردن گناهان امت و هدایت مسیحایی است.
اما وقتی برده‌های آفریقا مصیبت تحمیلی را تجربه کردند ناشی از فقدان و نداشتن است.
بابایی به نقش معنادهی در سوگواری اشاره کرد و گفت: گاهی تعزیت فقدان و تهی شدن از معنا ایجاد می‌کند و گاهی منجر به خشونت اجتماعی می‌شود.
تعزیت‌هایی که برای مرگ‌های عادی رخ می‌دهد با تعزیت برای شهید و شهدا جنس متفاوتی دارد.
زمانی که موضوع خون در راه خدا وجود دارد، تعزیت معطوف به آن خون مقدس هم با آن تعزیتی که در قالب مرگ یک انسان بزرگ حتی رخ دهد متفاوت می‌شود.
این محقق دینی با اعتقاد به اینکه در خون، تعزیت از جنس حماسه و معرفت است خاطرنشان کرد: مقصود از تعزیت یا ماهیت تعزیت، ماهیت ذکر است.
چنانکه در قرآن می‌فرماید: «فَإِذَا قَضَیْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرا»
او ادامه داد: یاد کردن مراتبی دارد؛ معمولی، متوسط و بسیار عمیق.
جایی که ما در حقیقت مصائب محبوب خود را ذکر می‌کنیم اشد ذکر است زیرا ارتباط هستی‌شناسی با آن پدیده ایجاد می‌کند و انسان را عمیقاً درگیر آن حقیقت وجودی می‌کند تا اینکه یک یاد بسیط و ساده داشته باشیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یاد عشقی، معنوی و وجودی مطرح است یاد سازنده است، تصریح گرد: این نوع یاد کردن انسان را به مسیر انسانیت سوق می‌دهد.
بابایی با اشاره به خطبه‌های آیت‌الله عیسی قاسم در نماز جمعه اظهار داشت: ایشان درباره حضاره الذکر و حضاره النسیان سخن گفت، به این معنا که بعضی تمدن‌ها ذکرپایه هستند و انسان خود، مرگ، خدا، آخرت و دیگران را یاد می‌کند و برخی تمدن‌ها هم نسیان‌پایه یعنی دنبال فراموشی خدا و خود و دنیا و آخرت و دیگران است و در وضعیت فراموشی یک زندگی اکنونی و این جهانی تعریف و تبیین می‌شود.
او با اشاره به طرح تعزیت از منظر منابع الهیاتی گفت: در این ضورت تعزیت ابعاد اخلاقی، فقهی و کلامی پیدا می‌کند.
مثلاً اگر کسی به عمق آیه «وَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ یَا أَسَفَىٰ عَلَىٰ یُوسُفَ وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِیمٌ» را درک کند و بخواهد آن را تبیین کند که چرا یک پیامبر در فراق فرزندش گرفتار چنین حزنی می‌شود، این چه فرمی از عزا را تبیین می‌کند؟
در برابر عزاداری که برای انتقام و کفرگویی و جزع و فزع و ناله است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین به فهم تعزیت انسانی در نسبت با فعل خداوند اشاره کرد و گفت: یورگن مولت‌مان در کتاب «خدای به صلیب رفته» تلاش کرده است انسان مسیحی را در بین امید از یکسو و مصیبت از سوی دیگر تعریف کند؛ او که در جنگ جهانی دوم زنده بوده است و مصائب ناشی از بمباران‌های این جنگ را دیده است، این سؤال را مطرح می‌کند که خداوند کجاست و آیا تماشاگر این حوادث است یا با ما سوگواری می‌کند یا اینکه در جریان مصائب ما نیست.
او همچنین ابراز عقیده کرد: باید در الهیات تعزیت سنت‌های الهی و کارکردهای الهیاتی تعزیتی را ببینیم و اینکه آیا اساساً تعزیت یک سلوک عارفانه است و می‌تواند در تربیت روحی و معنوی جامعه و همدلی میان انسان‌ها و انسجام اجتماعی کارکرد مثبت داشته باشد؟
بابایی تصریح کرد: در مسائل الهیات تعزیت چند مسئله خیلی مهم است یعنی اگر کسی بخواهد با چارچوب نظری سراغ الهیات تعزیت در ادیان برود باید این مسائل را به صورت جداگانه مطالعه و استنطاق کند که اگر بحث از مظلومیت است، در الهیات مسیحیت و یهودیت و اسلام چه جایگاه و تعریفی دارند؟
مسئله مشروعیت و مظلومیت مسئله مهمی است؛ یکی از اندیشمندان غربی دنبال این بوده است که یهودیت را از منظر تمدنی بازخوانی کند زیرا معتقد است تا یهودیت تبدیل به تمدن نشود یهودیت، باقی نخواهد ماند.
او در این باره توضیح داد: آنها اعتقاد دارند که باید نقاط مظلومیت یهودیت را آشنا کنیم تا برای اکنون خودمان مشروعیت درست کنیم لذا الان سوگواری‌های سکولار و سنتی دارند و دنبال فعال‌سازی عنصر مشروعیت از طریق مظلومیت هستند از این رو بر هولوکاست تمرکز می‌کنند؛ در مسائل غزه هم از ابتدا دنبال ایجاد این مظلومیت بودند که به خاطر تجاوزات بی رحمانه آن‌ها نتوانسته‌اند موفق شوند.
این محقق با اشاره به مقوله مرگ‌آکاهی در الهیات تعزیت، گفت: یکی از اندیشمندان غربی در تحلیل مرگ در دنیای مدرن، می‌گوید که هرقدر مدرنیته بر زندگی بشر سایه افکنده است مرگ بهداشتی‌تر و در عین حال غیرانسانی‌تر شده است و راهی برای سوگواری در برابر این نوع مرگ‌ها هم ارائه نمی‌شود؛ کسی که به الهیات تعزیت فکر می‌کند نمی‌تواند نسبت به مرگ و گونه‌های آن و مرگ اخلاقی و غیراخلاقی و ...
فکر نکند؛ اگر کسی فرهنگ مرگ را جدی بگیرد، فرهنگ تعزیت را هم جدی خواهد گرفت.
او خاطرنشان کرد: اساساً زمانی می‌توانیم سبک زندگی را درست فهم کنیم که سبک مردن را درست بفهمیم؛ اگر جامعه‌ای سبک مردن را نفهمد، سبک زندگی را هم نخواهد پذیرفت؛ لذا برخی از تمدن‌پژوهان معتقدند که شما برای وزن کردن یک تمدن نباید صرفاً زنده‌ها را وزن کنید بلکه باید مرده‌ها و نوع مردن‌ها را هم وزن کنید لذا در ادبیات غربی برایشان مهم است که در بین مردگانشان کسی مانند سقراط و مسیح و ...
را دارند و در ادبیات ما کسانی چون حلاج و شهدا و کربلا را داریم.
او با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه گریه بر امام حسین (ع) تعزیت و فریاد علیه ظلم است، توضیح داد: یعنی گریه بر گذشته فریاد علیه ظلم آینده و حال است.
بنابراین تعزیت گذشته می‌تواند در کنترل رنج‌های امروز مؤثر باشد و صبوری جدید برای عزاهای تازه انسان معاصر به دست آورد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین به ارتباط میان عزا و هویت اجتماعی اشاره کرد وو گفت: آیا تعزیت صرفاً هویت دینی دارد یا هویت دنیوی هم دارد؟
آیا هویت ملی و بومی درست می‌کند یا هویت بین‌المللی و تمدنی ایجاد می‌کند؟؛ در یهودیت، تعزیت هویت دنیوی درست می‌کند؛ در مسیحیت یک تعزیت دینی برای خلق هویت دینی اجرا می‌شود و در اسلام، تعزیتی دینی است که توأمان هویت دینی و دنیوی ایجاد می‌کند؛ در مسیحیت ایوب‌شناسی وجود دارد ولی این قبیل تعزیت‌ها اگر هم رخ دهد، بیشتر در فضای الهیاتی منهای جامعه و فرهنگ رخ می‌دهد و بر محور شهدا اتفاق نمی‌افتد؛ در یهودیت جنبش مکابی‌ها در برابر هلنیسم و یونانی سازی را داریم ولی الان به آن توجهی ندارند ولی هولوکاست را هر ساله برای مشروعیت دنیوی خودشان گرامی می‌دارند.
او با بیان اینکه در مسیحیت نیز مقتل‌خوانی وجود دارد و لباس سیاه می‌پوشند و سمفونی غمگین هم دارند ولی منجر به گریه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: البته سه روز بعد هم عید پاک را جشن می‌گیرند.
یعنی این عزا ماندگاری ندارد برخلاف ما که یک یا چند دهه در ماه محرم و ماه صفر عزاداری می‌کنیم.
بابایی در پایان تصریح کرد: عزا و مقتل‌خوانی در کشورهای سنی و شیعه پررنگ است و این تعزیت‌ها باعث ایجاد معنا، معنویت و وحدت اجتماعی، حماسه و مقاومت در این کشورها شده است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 09 مرداد 1403 - 01:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0