FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تاکید وزیر آموزش و پرورش بر بازگشت کانون به رسالت‌های خود


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 03 مرداد 1403 - 16:12
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما باغبان هستیم نه نجار، بر بازگشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رسالت های خود تاکید کرد.
قاف،كانون،نوجوان،ادبيات،پرورش،كودك،باشگاه،ادبي،نوجوانان،آفري ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، شامگاه دوم مرداد در «ضیافت شاعرانه»‌ای که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون و با حضور شماری از شاعران نام‌آشنا و اعضای نوجوان باشگاه ادبی قاف کانون برپا شده بود؛ گفت: امیدوارم از طریق حمایت‌های استادان ادبیات، نسل خوش ذوقی از شاعران در کشور پرورش یابد.
وی با بیان ابنکه وظیفه اصلی آموزش و پرورش باید چنین باشد، ادامه داد: بچه‌های ما، در بهترین حالت در حد لذت‌بردن‌های ادبی ‌مانده­‌اند و به تولید ادبی نمی‌رسند.
این اندیشه به دنبال آن است که کسانی را که می‌خواهند به قله برسند با حضور استادان ادبیات به مقصد برساند.
او تاکید کرد: کار باشگاه قاف و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که تسهیل‌کننده این روند باشد.
ما باغبان هستیم و نه نجار که امر کنیم تا فلان شود.
ما باید صرفاً فضا و امکانات را برای این منظور فراهم کنیم.
بنابراین به‌جاست که ما بازگشتی به رسالت‌های کانون داشته باشیم و با این رویکرد به فعالیت‌های کانون در حوزه شعر و ادب بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کانون باید تنها حمایت‌کننده در این مسیر باشد؛ تصریح کرد: با این روش از هر 50 تا 60 بچه‌ای که به قله‌های قاف می‌رسند، اشعاری سروده خواهد شد و این اشعار باید به کتاب‌ها و همچنین آیین‌ها و مراسم راه پیدا کنند.
برای رسیدن به مقصود، آموزش ویژه‌ای نیاز است.
چرا ما یک کتاب آموزش شعر برای این نسل نداریم؟
استادان باید کتاب‌های آموزشی ارائه بدهند و اندیشه‌های بزرگان باید به کتاب‌ بدل شود.
باید مستند شود تا آموزگاری شاعران که ساحتی منحصر به فرد است نمود بیشتری یابد.
این‌که شاعری می‌تواند یک سنگ را به گریه بیندازد به تنهایی برکتی نیست.
ما معلمی می‌خواهیم که به شاعرانی که می‌خواهند رشد کنند یاد دهد و کتاب‌هایی برای آنان بنویسد.
صحرایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم با حضور این شاعران در کنار جناب آقای قزوه دختران کرمانی، سیستانی و غیره بتوانند به زودی به قله‌های باشگاه قاف برسند.
خدا را شاکریم که شاهد شکوفایی اعضای باشگاه قاف در همین زمان کوتاه بودیم.
اندیشه قاف از آن‌جا شکل گرفت که ما به دنبال پاسخی برای این پرسش بودیم که چگونه می‌توانیم فرهنگ ایرانی اسلانی را در شخصیت این نسل زنده کنیم.
امیدوارم از طریق حمایت استادان ادبیات شاهد نسل خوش دوقی در کشور باشیم.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیز در ادامه این برنامه گفت: نقطه‌ای که باشگاه قاف در آن ایستاده، نقطه‌‌ای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که سال‌هاست نهادهای فرهنگی، هنری و ادبی حاکمیت به آن کمتر توجه داشته‌اند.
اما چون نتیجه‌ چنین رویکردی، ناگهانی و زودبازده نیست، همواره مدیران ترجیح می‌دهند به‌جای چنین فعالیت زمان‌بر و دیربازده‌ای که لازمه‌ آن صبر و تداوم است به سراغ فرایندهایی بروند که نتیجه‌ی آن در دوران کوتاه مدیریتی آشکار شود، از این روست که آفرینش بر آفرینش‌گر پیشی می‌گیرد و تولید بر تربیت سایه می‌افکند.
او با طرح این سوال که آیا نیاز امروز و وظیفه‌ی ذاتی کانون در عرصه‌ ادبیات و هنر و در مواجهه با کودک و نوجوان اصالت‌دادن به تولید اثر است یا اصالت‌دادن به تربیت صاحب اثر؟
و نیز آیا در فضای ادب و هنر امروز و باتوجه به نیازهای جامعه و در بستر فرهنگی جمهوری اسلامی، آفرینش‌گری در اولویت است یا تربیت نسلی از آفرینش‌گران؟
باشگاه قاف را مجموعه‌ای برای پاسخ‌گویی به این سوال‌ها دانست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این‌که وقتی بحث هنر و ادبیات کودک و نوجوان به‌میان می‌آید معمولا ذهن‌ها به سمت آثاری می‌رود که برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شده است حال آن‌که یکی از اساسی‌ترین موضوع‌های کانون آثاری است که آفرینش آن به‌عهده کودکان و نوجوانان باشد.
نام‌گذاری هر فرد، جریان یا تشکیلاتی، هم وجه معرفی دارد (بیرونی) و هم وجه جهت‌دهی(درونی).
وقتی نام اداره‌ای، آفرینش است یعنی توقع‌مان از آن، آفرینش اثر است.
به مخاطبان بیرونی می‌گوییم در این سازمان، آثار ادبی و هنری از سوی کودک و نوجوان تولید می‌شود و از درون نیز زمینه‌ها را برای خلق محصول از سوی کودک و نوجوان، فراهم می‌کنیم.
علامتی با اشاره به این‌که در فرایندهای ارتباط سه رکن فرستنده، پیام و گیرنده وجود دارد؛ افزود: اگر فرستنده را آفرینش‌گر، شما بخوانید کودک و نوجوان و پیام را اثر هنری یا ادبی و گیرنده را مخاطبان اثرِ یک کودک یا نوجوان، فرض کنیم به‌راستی هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند و جریان‌های فرهنگی جامعه باید برای هر سه عنصر طراحی، سازماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشند اما در رویکردی کارکردگرایانه آن‌چه در اولویت اقدام قرار دارد بی‌تردید آن، ذهن خلاقی‌ست که اثر را می‌آفریند.
او گفت: اگر بپذیریم به دلایل مختلف باید به آفرینش به عنوان نقطه‌ هدف امروز بنگریم، سوال اساسی این خواهد بود که در عرصه‌ی پرسش‌های مهمی که در ادامه مطرح خواهد شد، کانون در کدام نقطه ایستاده؟
کودک و نوجوان هنرمند و ادیب امروز، شما بخوانید آفرینش‌گر کودک و نوجوان چه می‌آفریند؟
چرا می‌آفریند و چه‌طور می‌آفریند؟
بر کسی پوشیده نیست که مربیان توانمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست بر نقطه‌ی چه‌گونه آفریدن ایستاده‌اند.
در حالی آنچه اصل است تربیت آفرینش‌گر و پرورش استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان است.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: به نظر می‌رسد، راه برون‌رفت از جریان موجود و توجه جدی به اینکه چه بیافرینیم و چرا بیافرینیم به تغییر در رویکردهای کلان کانون و گذر کردن از اصالت دادن به آفرینش به سمت اصالت دادن به تربیت آفرینش‌گر است.
امروز باشگاه قاف یعنی قله ادبیات و فرهنگ برای کشورمان یک سرمایه است.
این که بتوانیم بهترین استعدادهای ادبی کشور را از نقاط مختلف کشور از خاش و نیمروز تا اصفهان و شهربابک و ایذه خوزستان چون دُر و یاقوت شناسایی کنیم آن‌ها را کنار هم جمع کنیم، هویت مشترک در بین‌شان ایجاد کنیم و در پای درس بزرگان شعر و ادبیات بنشانیم‌شان تا بیاموزند و بیافرینند.
علامتی با قدردانی از حمایت‌های رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و همه شاعران و بزرگان ادبیات ایران با این باشگاه گفت: قاف امروز قامت گرفته است و بیش از 110 استعداد نوجوان کنار هم گردآمده­‌اند و مسیر قله فرهنگ و ادب را قدم به قدم مشق می‌کنند.
هدف قاف تربیت شاعران و نویسندگان آینده ادبیات ایران است.
امروز اگر به قاف نگاه کنید آینده ادبیات ایران را می‌توانید پیش‌بینی کنید.
قاف عمر کوتاهی دارد و همچنان نیازمند حمایت همه شماست که از روز نخست پا به پا از بچه‌های قاف حمایت کردید تا این نوجوانان بیاموزند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

پنجشنبه، 04 مرداد 1403 - 01:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0