FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جایگاه "مهدویت" در پیاده‌روی اربعین تبیین می‌شود


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 02 مرداد 1403 - 20:53
عضو هیئت مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه گفت: طلاب مبلغ باید در زمینه مهدویت آموزش لازم را ببینند و بتوانند آن را در ایام اربعین به کار بگیرند.
مهدويت،اربعين،بحث،فرهنگي،ترويج،كميته،تبليغ،آموزش،قرار،تأكيد، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی حججی، مهدویت‌پژوه و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مهدویت، امروز دوم مردادماه در نشست علمی «روش تبلیغ مفاهیم مهدویت در پیاده‌روی اربعین و راه‌کار مواجهه با انحرافات و آسیب‌ها» طی سخنانی اظهار داشت: مهدویت در راستای نبوت و امامت و مکمل بعثت نبوی و قیام عاشورا و حرکت‌های اصلاح‌گرانه در طول قرون متمادی است.
حججی با تأکید بر ضرورت پرداختن به موضوع اربعین گفت: در عین پرداختن به این موضوع باید مراقبت کنیم که به برخی آسیب‌هایی مبتلا نشویم که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به تشکیل کارگروه مهدویت در کمیته فرهنگی اربعین اظهار داشت: در سال گذشته بعد از اتمام فعالیت عملیات بزرگ اربعین، طرح ترویج مهدویت و مقابله با آسیب‌ها و انحرافات آن در اربعین مورد ارزیابی و بحث قرار گرفت و بخش‌های مختلف آموزش و تبلیغ را در ذیل این کمیته لحاظ کردیم.
حججی از همپوشانی برخی عناوین یاد کرد و گفت: طلاب مبلغ باید در زمینه مهدویت آموزش لازم را ببینند و بتوانند آن را در ایام اربعین به کار بگیرند.
او با اشاره به استفاده از فرصت رسانه‌ای در ترویج این موضوع گفت: فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها هم امکان بسیار مناسبی در بحث ترویج و آموزش مهدویت هستند و اقدامات خوبی هم در این عرصه داریم.
همچنین به رسانه‌های مکتوب و کتاب و جزوه در بحث آموزش هم توجه شده است.
حججی یکی از مشکل‌ترین امور در ترویج مهدویت را مکان تبلیغ عنوان کرد و گفت: آیا قرار است که این آموزش در مواکب انجام شود یا در طول مسیر؟
و آیا این مکان ظرفیت و زمینه چنین کاری را دارد؟
برخی یک ماشینی را تجهیز کرده بودند و بلندگو هم گذاشته بودند و چند طلبه هم به تبیین مباحث مرتبط می‌پرداختند و نتیجه خوبی هم از این روش گرفته شد و برای مردم هم جذاب بود.
تبلیغ در حسینیه‌های متحرک
عضو هیئت مدیره انجمن علمی مهدویت ادامه داد: در سامراء که محل تولد امام زمان (عج) و محل غیبت ایشان است، زمینه برای آموزش مهدویت بسیار فراهم است.
بسیاری از زائران وقتی به این شهر می‌روند شاید خیلی متوجه نیستند برای چه آمده‌اند و وقتی با آنان صحبت کنیم می‌فهمند کجا آمده‌اند و متأسفانه غافل هم هستند.
او تصریح کرد: حتی نجف و کربلا با اینکه به طور مستقیم مرتبط با مباحث مهدویت نیست، ولی جزء اماکن خاص محسوب می‌شود یا پایانه‌های مرزی چه زمینی و چه هوایی فرصت بسیار مناسبی برای کارهای تبلیغی است که اصطلاحاً به آن حسینیه متحرک گویند یا میز پاسخ به شبهات و ایجاد نمایشگاه.
حججی بر لزوم رفتن به سراغ مخاطب در امر تبلیغ تأکید کرد و اظهار داشت: نباید منتظر باشیم تا مخاطب به سراغ مبلغ برود.
لازم است که هماهنگی با کمیته اربعین هم انجام شود تا این نوع امور تسهیل شود.
در حال حاضر کمیته فرهنگی اربعین ماهیانه یک جلسه تشکیل داده است و اقدامات خوبی را طراحی کرده‌ایم و درخواست‌های متعددی هم از سوی بخش‌های مختلف از جمله رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی داریم.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین با تأکید بر شناخت فرهنگ مردم عراق و نگاه آنان به بحث مهدویت، ادامه داد: این نوع مباحث باید توسط مبلغان ما رصد شود تا خدای ناکرده سخنانی بیان نکنند که باعث ایجاد حساسیت بیشتر در بین مردم این کشور شود؛ فعالیت‌های مهدوی را در چند راستا می‌توان مورد توجه قرار داد؛ اول فعالیت‌های مهدوی همسو یعنی فعالیت‌های انقلابی؛ دوم فعالیت‌های غیرهمسو و به تعبیر دیگر غیرانقلابی یعنی کسانی مانند انجمن حجتیه یا افراد خنثی که نه انقلابی هستند و نه متمایل به گرایشات دیگر.
لذا رصد این نوع فعالیت‌ها و استفاده از تجارب قبل در این زمینه خیلی مهم است.
این مهدویت‌پژوه با بیان اینکه می‌توان از ابزاری چون موشن‌گرافی و فیلم در اربعین استفاده شود، اظهار کرد: اربعین و تحولات جهانی از جمله بحث غزه و ظلم‌ستیزی به عنوان آموزه محوری مهدویت، اربعین و آسیب‌شناسی و اربعین معرفت حجت خدا هم مهمترین محورهایی است که در تبلیغات امسال در اربعین مدنظر خواهد بود.
محصولات فرهنگی هم که باید در ترویج بحث مهدویت مدنظر قرار دهیم محصولات مجازی، مکتوب، ترویجی، تشویقی و ...
است؛ مبلغی که قرار است مهدویت را ترویج کند باید یکسری ابزار تشویقی و ترغیبی مانند جایزه هم در اختیار داشته باشد تا از آن کمک بگیرد.
حججی با اشاره به برخی آسیب‌ها در بحث اربعین با بیان اینکه ملاقات‌گرایی یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه است، گفت: برخی مبلغان ما وقتی می‌خواهند در مورد مهدویت مثلا در مسجد کوفه سخن بگوند فوراً سراغ برخی مطالب مانند اینکه علامه بحرالعلوم ملاقاتی را ذکر کرده‌اند می‌روند؛ مخاطب باید دنبال معرفت باشد نه اینکه ذهن او را با ملاقات‌گرایی درگیر کنیم.
زیرا آسیب‌زا است و آسیب بزرگ دیگر بحث استغاثه است.
اینکه افرادی جمعیتی را همراه خود کردند و حتی بلیط هواپیما گرفتند و آنان را تحت قبه بردند به این نیت که تمام دعاهای انسان در آن مستجاب خواهد شد، ولی افراد زیادی داریم که این کار را کردند و بعد دعایشان مستجاب نشد و چه آسیب‌های روحی و روانی که به آنان وارد شده است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: این کارها سبب می‌شود تا برخی هم نسبت به اصل قبه و بارگاه مطهر امام حسین (ع) و دعا بدبین شوند، به این روایت که دعای تحت قبه مستجاب است بدبین خواهد شد و حتی می‌تواند اصل مهدویت و امامت را مخدوش کند.
استغاثه‌ و دعای تحت قبه که در روایات مطرح است باید به درستی تبیین شود یعنی اینکه در چه شرایطی مستجاب است و این تنوع اجابت آیا تماماً طبق خواسته انسان است؟
بنابراین باید در مجامع علمی به درستی بحث شود و تا چیزی را مطمئن نیستیم به جامعه منتقل نکنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن مهدویت حوزه با بیان اینکه امید مخرب و انتظار غیرفعال و غفلت از وظایف دینی هم از دیگر آسیب‌هایی بحث مهدویت در اربعین است، تصریح کرد: گاهی افرادی به نماز و عبادات دیگر و محرم و نامحرم بی‌توجه هستند که این نوع آسیب‌ها هم غیرقابل انکار است؛ جریاناتی مانند احمدالحسن و منصور هاشمی و مقتدی صدر هم در بحث اربعین مطابق گرایش خود نقش‌آفرینی و تبلیغ دارند و هر کدام می‌‌توانند اثراتی داشته باشند و انحرافاتی ایجاد کنند.
او تأکید کرد: یکی از مهمترین ملاحظاتی که در ترویج مهدویت لازم است توجه به فرهنگ جاری مردم عراق است زیرا گاهی یک مسئله در ایران ناهنجار فرهنگی نیست ولی در نظر آنان ناهنجاری است و برعکس ممکن است کاری از آنان برای ما ناهنجاری باشد؛ مثلاً ما در کوفه به زبان فارسی برای زائران ایرانی سخن از بدعهدی و پیمان‌شکنی کوفیان می‌گوییم ولی غافلیم که اگر مردم محلی در جمع ما باشند و تا حدی زبان فارسی بفهمند می‌تواند سبب بروز مشکلات شود و به آنان بربخورد.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین تأکید کرد: مهدویت محور مقاومت است و اگر قرار است مقابله با آسیب‌ها داشته باشیم، محور وحدت و به خصوص وحدت نیروهای مقاومت نباید مخدوش شود.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 03 مرداد 1403 - 01:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0