FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاه امام خامنه‌ای به واقعه عاشورا شاهکارِ جهاد تبیین است


 

مشرق | سیاسی | سه شنبه، 26 تیر 1403 - 21:29
 
نگاه،عاشورا،امام،تاريخ،حسين،فلسفه،تعليمي،خامنه،شهادت،عاشوراي ...

به گزارش مشرق، مجتبی زارعی دانشیار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ایتا نوشت:
بین ۱۲ نگاه به عاشورا ، نگاه امام خامنه ای به واقعه عاشورا شاهکارِ جهاد تبیین است
به نظرمی رسد کمابیش دوازده نگاه رامی توان در باره عاشورای حسینی اکتشاف کرد:
۱) نگاه تراژیک و سوگواره ای ۲) نگاه تاریخی _ توریستی ۳) نگاه قهرمان _ اسطوره ای۴) نگاه شفاعت طلبانه_ تطهیری ۵) نگاه شهادت طلبانه_ انقلابی ۶) نگاه مناسکی _ آیینی ۷) نگاه عاشقانه_ سکولاری ۸) نگاه علمیِ فقهی _ کلامی ۹) نگاه فلسفه_تاریخی ۱۰) نگاه ملّیتی_ هویتی ۱۱) نگاه الهیاتی_ امامتی۱۲ )نگاه احیاگری _ تعلیمی
درنگاه اول؛ تاریخ و رنج همراه هم هستند و مگر رنجبارتر ازعاشورا چیزی درجهان می توان یافت؟
اما عاشورا فراتر ازتراژدی و تطهیر تاریخ با فلسفه رنج است
نگاه دوم می گوید هرچند فاجعه باراما حادثه ای بودکه دردهم محرم سال ۶۱هجری پدید آمدو تمام شد
نگاه سوم برآن است که عاشورا بستری برای به وجود آوردن قهرمان _ اسطوره بود ؛ عرصه ای برای نشان دادن رستم و سهرابی دیگر.
نگاه چهارم یعنی نگاه شفاعتی _ تطهیری رویکردی مسیحی به گناه انسان است؛ مسیح به صلیب کشیده شد تاگناهان انسان شسته شود؛ حسین (ع) و عاشورا وسیله ای برای بخشیده شدن ازگناهان پی درپی گناهکاران اند
درنگاه پنجم، عاشورا اساسا رویکردی انقلابی بوده و امام برای شهادت درکربلاساکن شده است؛ این رویکرد شهادت را هدف امام در عاشورا اعلام می کند
در نگاه ششم که آیینی_ مناسکی است عاشورا تحت الشعاع مناسک و عَلَم و کُتل و طبل و سنج و طبخ های نذری قرارگرفته است ؛
نگاه هفتم که عاشقی_سکولاری است مخصوص روشنفکرانی است که صحنه هایی دلربایانه ای ازکربلارا توصیف می کنندکربلا دراینجا فقط واجد عشق و محبت های فردی است، مالامال از بهجت اما دستان تطاول یزیدیان پنهان می شود این قبیله از بازسازی تاریخ پرهیز داده و میگوید حال مابا حسین راخراب نکنید!
در نگاه هشتم اما غلبه با مباحث علمی _فقهی _ کلامی است ؛آیا امام باعلم به شهادت و اسارت درکربلا سُکنی گزیده است ؟
دراین صورت عِلم امام باوجود آیه تهلکه درقرآن چگونه توجیه می شود ؟
دررویکرد نهم اما تاریخ، سنّت و فلسفه داردو فلسفه _ تاریخی است؛ خط حسین علیه السلام ویزید هیچگاه به هم نمی رسند و تغییرماهیت نمی دهند واین قانون فلسفه و تاریخ است ؛ انسان باید یا حسبنی باشد یایزیدی و راه سومی وجود ندارد راه سومش هم فقط زینبی است
نگاه دهم و ملّیّتی_ هویتی اما نگاهی است که حاج قاسم سلیمانی آن را به ارمغان آورد وتکامل یافته ملّیّتِ دینی ایران است؛ ملیت در ایران ضمن اینکه باسکولاریسم( دولت_ ملت های وستفالیایی اروپایی ) ربطی تاریخی نداردبلکه همین ملیت دینی، با امام حسبن پیشرفته ترهم شدو به ملت امام حسین (ع) ارتقاء یافته است
نگاه یازدهم و الهیاتی_امامتی به عاشورا نگاهی متعالی و پیشرفته است که امام حسین و عاشورا رانه حرکتی کور و یا حادثه ای دور افتاده در تاریخ بلکه ستاره ای درخشان درمنظومه وفلسفه ارسال رُسُل و انزال کتب می شناسد؛حرکتی فرایندی که درچارچوب نظام رسالت_ امامت _ اُمت معنا می یابد
اما موثر ترین وکارآمد ترین نگاه به عاشورا ، دوازدهمین نگاه است و آن نگاه احیاء گرانه _ تعلیمی به آن است؛ بنیانگذاران این نگاه؛ امام خمینی (ره )استاد شهید مطهری و امام خامنه ای حکیم اندکه به سه گانه ی علت های شکل گیری عاشورا، درس های عاشورا وبخصوص عبرت های آن توجه می دهند؛ امام خمینی برآن است که تمامی حرکات امام حسین سیاسی بود و اساسا امام حسبن می خواست حکومت رابدست بگیرد و به دست گرفتن حکومت ازسوی او یک فخر به حساب می آمدبرای اینکه حکومت باید دردست مثل سید الشهدایی باشد و استاد شهید معتقد بود عاشورای امام حسبن تجدید حیات و اساسا آموختن مبانی اسلام از نو است گواینکه می گفت عاشورای امروز فلسطین است و شمرِ ۱۴۰۰ سال پیش مُرد ؛شمرِ امروز موشه دایان است!
امام خامنه ای حکیم اما ازحیث فلسفه ی سیاست صاحب نظریه ای بدیع در ساحت عاشوراست؛ این نگاه نوعی احیاء گریِ تعلیمی است ؛ نگاهی که با اکتشاف عبرت های عاشورا و تبیین نقش عوام وخواص درشکل گیری این مصیبت عظیم تاریخ بر نقش تعلیمی _احیاگرانه عاشورا برای بهزیستی امروزمان تآکید دارد؛ سوال مهم امام خامنه ای در این باره این است : ملت اسلام ازموضع عبرت گیری از عاشورا باید فکرکند که چرا ۵۰ سال بعد رحلت پیامبرکار جامعه به اینجا رسیده که مردم مسلمان اعم از؛ وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالِم شان، قاضیشان، قاریشان و اوباش شان و...
آنگونه یکپارچه و با آن طرز فجیع جیگر گوشه ی پیامبر راکشتند ؟!
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 27 تیر 1403 - 00:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0