FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظومه ماندگاری که سیدحسن حسینی در رثای قمر بنی هاشم خلق کرد


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 25 تیر 1403 - 14:13
زنده یاد سید حسن حسینی با سرودن مجموعه "گنجشک و جبرئیل" در عین جوانی، 29 سالگی، خوش درخشید. بیت الغزل این مجموعه قطعه "راز رشید" در رثای قمر بنی هاشم است.
فرات،شعر،رشيد،لب،حرم،نور،نامت،كوه،حسيني،امام،ماه،لبت،رشيدي،ا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمدرضا بهرام‌پور عمران، پژوهشگر، در یادداشتی به ویژگی‌های قطعه "راز رشید" زنده‌یاد سیدحسن حسینی پرداخته است.
این یادداشت که همزمان با تاسوعای حسینی منتشر شده، به این شرح است:
شعرِ شیعی در ادبِ فارسی پیشینه‌ای دیرینه دارد.
از کِسایی، قوامیِ رازی، حسنِ کاشی و ابنِ حسامِ خوسفی گرفته تا محتشم و یغما و سروش و عمّانِ سامانی و نیّرِ تبریزی و ...
.
در شعرِ شاعرانِ انقلاب نیز نمونه‌هایی خوب و گاه درخشان، از سیدعلیِ موسویِ گرمارودی، سیدحسنِ حسینی، قیصرِ امین‌پور و علیرضا قزوه سراغ‌ داریم.
گاه در شعرِ شاعرانی که در‌ این‌ زمینه توغّلی نیز نداشتند، ابیاتی زیبا دیده‌ می‌شود.
ازجمله این بیت از ایرج‌میرزا:
بعد‌از پسر، دلِ پدر آماجِ تیر شد
آتش زدند لانهٔ مرغِ پریده را
برخی از شاعرانِ امروز نیز ابیاتی درخشان با مضامینی تازه آفریدند:
پیچیده شمیمت همه‌جا ای تنِ بی‌سر
چون شیشهٔ عطری که درش گم‌شده‌باشد (سعیدِ بیابانکی)
یکی از شاعرانِ برجستهٔ این عرصه زنده‌یاد سیدحسنِ حسینی است.
او گرچه در نقد و نظر و سرودنِ غزل و نیز شعرک‌های طنزآمیز و کاریکلماتورنویسی توفیق‌هایی داشت اما با سرودنِ مجموعهٔ «گنجشک و جبرئیل» درعینِ جوانی (29_28 سالگی) خوش‌درخشید.
بیت‌الغزلِ این مجموعه (که اغلب در فرمِ سپید سروده‌ شده و غالباً به اشعارِ عاشورایی اختصاص یافته) قطعهٔ «رازِ رشید» در رثا و ستایشِ قمرِ بنی‌هاشم است.
ضمناً این مجموعه و نظایرِ آن نشان‌ می‌دهد که شعرِ نیمایی و سپید که شأنیّتِ آن ذیلِ توفیقاتِ نیما، فروغ، اخوان، شاملو و ...
تعریف‌ می‌شود، ملکِ طِلقِ هیچ چهره و جریانی نیست.
آری می‌توان در این فرم‌ها که اساساً مختصّ جریان‌های روشنفکری و باورمند به باورهای این‌ جهانی است، فضاها و حال‌ و‌ هواهای دیگر دمید و توفیق نیز یافت.
قطعهٔ «رازِ رشید» عنوانِ زیبایی دارد.
«رشید» (که در زبانِ فارسی نادرست نیز به‌کارمی‌رود) ازسویی به بلندای قامتِ قمرِ بنی‌هاشم اشاره‌دارد و ازدیگرسو، نابهنگام‌گوییِ صفتِ «رشید» برای «راز»، موجبِ برجسته‌سازی شده‌است.
بندِ نخست اشاره‌دارد به «قمرِ بنی‌هاشم»:
به گونهٔ ماه
نامت زبانزدِ آسمان‌ها بود
و پیمانِ برادری‌ات با جبلِ نور
چون آیه‌های جهاد محکم
«ماه»، همان «قمر» (بنی‌هاشم) است.
«به‌گونهٔ» نیز هم اداتِ تشبیه است و هم به «روی و چهره» نظردارد.
«نامت زبانزدِ آسمان‌ها بود»، یعنی شهرهٔ آسمان‌ها یا جهان بودی (یا فرشته‌ها نامت را می‌شناسند).
ضمناً ماه زبانزدِ آسمان نیز هست.
در لیلی و مجنون، در وصفِ عشقِ مجنون و زیباییِ لیلی می‌خوانیم:
چون رایتِ عشقِ آن جهان‌گیر
شد چون مهِ لیلی آسمان‌گیر
«پیمانِ برادریِ» قمرِ بنی‌هاشم با امام نیز خالی از لطف نیست.
باآن‌که دو فردِ عادی باید با هم پیمانِ برادری یا اخوّت ببندند، این‌جا دو برادر باهم پیمانِ برادری بسته‌اند.
«جبلِ نور» ازسویی به امام اشاره دارد و از دیگرسو «کوهِ نور» را تداعی‌می‌کند.
و تشبیهِ این پیمانِ برادری به «آیه‌های جهاد» از زیباترین تصاویرِ این قطعه است.
«محکم» هم به استحکامِ آن پیمان اشاره‌دارد و هم به «آیاتِ محکمِ» قرآن (دربرابرِ «آیاتِ متشابه»).
زیبایی تکرارِ واجِ /ج/ نیز از نظرِ شعرخوانان پنهان نخواهدماند.
این‌که شاعر از قمرِ بنی‌هاشم با ضمایر منفصل و متصلِ «تو» و «ت» یادمی‌کند، حکایت‌از قرابتِ عاطفیِ او با قهرمانِ شعرش دارد.
در سطرِ «روزی فرات بر لبت آورد» چندین تصویر و تمهید نهفته است.
نخست آن‌که راز را نباید بر لب آورد، اما فرات تو را بر لب‌ آورد.
«لب» به لب یا کرانهٔ رودِ فرات اشاره‌دارد.
ضمناً تصویرِ شعر اشاره‌دارد به لحظه‌ای که قهرمانِ شعر کفِ دستی آبِ فرات را نزدیکِ لب آورد اما به‌یادِ تشنگان و کودکانِ حرم که افتاد از نوشیدنِ آن منصرف شد و مَشک را پُرکرد.
اما شاعر به‌جای آن‌که بگوید تو تشنهٔ نوشیدنِ جرعه‌ای از فرات بودی، کلام را برگردانده می‌گوید فرات تشنهٔ لحظه‌ای بود که تو جرعه‌ای از آن بنوشی و این حسرت تا ابد در دلش مانده‌است؛ یعنی این فرات بود که تشنهٔ نوشیدنت بود!
در ادامه می‌خوانیم:
و ساعتی بعد
در بارانِ متواترِ پولاد
بریده‌بریده افشاشدی
اکنون رازی که فرات آن را بر لب آورد اما افشاء نشده‌بود، هنگامِ رساندنِ مشکِ آب به خیمه‌گاه و حرم، تکه‌تکه‌ افشا‌ شد!
توجه کنیم که «بریده‌بریده» نیز ایهامی و استخدامی دارد: «اندک‌اندک» افشاشدن و «قطعه‌قطعه‌شدنِ اعضا».
با این یادآوری که میانِ «متواتر» (پیاپی و دمادم) و «بریده‌بریده» (اندک‌اندک) نیز تضادگونه‌ای برقرار است.
همچنین واژهٔ «متواتر» که از مصطلحاتِ علمِ حدیث است، در این شعر، با فضای مبتنی‌بر روایاتِ دینی، سخت تناسب‌دارد.
آیا «افشا شدی» نظردارد به این نکته که تا‌ آن لحظه کسی تو را چنان‌که تویی نمی‌شناخت؟
در ادامه می‌خوانیم:
و باد
تو را با مشامِ خیمه‌گاه در‌میان‌نهاد
آیا مراد بوی خونی است که باد آن را به «مشامِ خیمه‌گاه» رسانده‌؟
و این ترکیبِ «مشامِ خیمه‌گاه» چه خوش در شعر نشسته‌است!
تعابیری نظیرِ «مشامِ جان» در شعرِ فارسی (ازجمله دیوانِ حافظ) پیشینه داشته.
تکرارِ واجِ /م/ در «مشام» و «میان» و «خیمه» موسیقیِ درونیِ شعر را تقویت‌کرده‌است.
همچنین است تکرارِ «شا» در «مشام» و «افشا».
در سطرِ «و انتظار در بهتِ کودکانهٔ حرم طولانی شد»، «حرم» را (باتوجه‌به حضورِ کودکانِ بهت‌زده به‌سببِ فاجعه) دچارِ بهتِ کودکانه دانستن، آرایهٔ جان‌بخشی دارد.
شعر پایان‌بندیِ درخشانی نیز دارد.
تکرارِ سطرِ «تو آن رازِ رشیدی..‌» به قطعه انسجام‌بخشیده است.
و در سطرِ درخشانِ پایانی نیز («و درکنارِ درکِ تو کوه از کمر شکست»)، «کوه» همان «جبلِ نور» (امام حسین) در سطرهای پیشین است.
و تکرارِ (پنج‌بار) واجِ /ک/ «شکستنِ کمر کوه» را به‌خو‌بی در صدای شعر منعکس‌ساخته‌است (صدامعنایی).
نیز اشاره‌ای است زیبا به این کلامِ امام حسین پس‌از شهادتِ برادر: «الآنَ إنکَسَرَ ظَهری».
و اینک صورتِ کاملِ شعر:
«رازِ رشید»
به‌گونهٔ ماه
نامت زبانزدِ آسمان‌ها بود
و پیمانِ برادری‌ات
با جبلِ نور
چون آیه‌های جهاد محکم
تو آن رازِ رشیدی
که روزی فرات
بر لبت آورد
و ساعتی بعد
در بارانِ متواترِ پولاد
بریده‌بریده
افشا شدی
و باد
تو را با مشامِ خیمه‌گاه
در میان نهاد
و انتظار در بهتِ کودکانهٔ حرم
طولانی شد
تو آن رازِ رشیدی
که روزی فرات
بر لبت آورد
و کنارِ درک تو
کوه از کمر شکست.
(گنجشک و جبرئیل، نشرِ افق، صص 8_37).
انتهای پیام/


سه شنبه، 26 تیر 1403 - 01:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0