FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برخی از بزرگان درنیافتند که امام (ع) همراه می‌خواهد،نه موعظه‌گر


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 24 تیر 1403 - 17:43
امام در مکه،دو ملاقات با ابن عباس داشت. و او اصرار دارد که امام به کوفه نرود. این، در واقع تمام خیرخواهی او بود،مشکلی که وجود داشت این بود که آن‌ها نفهمیدند امام همراه می‌خواهد، نه موعظه‌گر.
امام،بن،كوفه،عبدالله،تبري،يزيد،معاويه،نفر،زبير،مكه،علوي،درهم ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در مسجد حضرت امیر (ع) با بیان اینکه خطر جدایی از امام، همواره وجود دارد گفت: سیدالشهداء علیه السلام به هفت نفر از بزرگان بصره نامه نوشتند؛ اما فقط دو نفر از آن‌ها پاسخ امام را دادند.
یکی احنف بن قیس بود.
او در جنگ جمل برای حضرت امیر نوشت من اگر بیایم، دویست سواره می‌آورم؛ اما اگر بمانم، شش هزار شمشیرزن از شما دور می‌کنم.
یعنی، علاقه‌ای‌به آمدن ندارم.
او جواب امام حسین (ع) را با آیه ۶۰ سوره روم داد، صبر کن!
وعده خدا قطعی است.
وی افزود: در جامعه ما هم از این شیعه‌ها وجود دارند.
این خطر را باید جدّی گرفت.
ما را دعوت کرده‌اند؛ اما به هیچکس تضمین نداده است که این دعوت تا آخر تداوم داشته باشد.
علوی تهرانی درباره ریشه انحراف احنف بن قیس بیان کرد: چرا احنف این‌طور عمل می‌کند؟
چون یک روز با دو نفر به دربار معاویه رفت.
معاویه گفت: پنجاه هزار درهم به احنف و سی هزار درهم به حباب بدهید.
حباب گفت چرا به او پنجاه هزار درهم می‌دهی؟
معاویه گفت من دارم دین او را می‌خرم.
مراقب باشید دین شما را نخرند.
این کارشناس مذهبی درخصوص تلاش یزید بن مسعود نهشلی، در پاسخ به نامه امام گفت: تنها کسی‌که از روی ایمان و اخلاص جواب امام را داد، جناب یزید بن مسعود نهشلی است.
ایشان سه قبیله را جمع و به آن‌ها گفت با مرگ معاویه، پایه‌های ظلم متزلزل شده است.
یزید شایسته خلافت نیست.
هر سه قبیله، اعلام آمادگی کردند که با او همراه شوند.
ابن مسعود برای امام نوشت ما داریم می‌آییم.
این نامه، چند ساعت قبل از شهادت امام به دست ایشان رسید.
امام در حق او دعا کردند.
آن‌ها آن قدر سستی کردند که خبر شهادت امام به آن‌ها رسید.
اما جناب یزید بن ثبیط و دو پسرش خود را به امام رساندند.
وی با اشاره به ملاقات امام با عبدالله بن زبیر در مکه عنوان کرد: امام در مکه ملاقاتی با عبدالله بن زبیر دارند.
عبدالله خطاب به امام گفت به من خبر بده چه کار می‌کنی؟
حضرت فرمودند در فکر رفتن به کوفه هستم.
همه به امام گفتند به کوفه نرو.
اما عبدالله بن زبیر گفت برو!
اما اگر در حجاز هم بمانید از طرف من مانعی نیست.
معلوم می‌شود که او چه شخصیت پلیدی دارد.
امام فرمود: اگر به لانه حشرات پناه ببرم، آن‌ها مرا خارج کرده و کار خود را به انجام خواهند رساند.
عبدالله از نظر مخالفت با اهل بیت (ع) چیزی از برخی دشمنان اهل بیت کم ندارد.
علوی تهرانی در ادامه با تاکید بر اینکه امام همراه می‌خواهد، نه موعظه‌گر گفت: امام در مکه، دو ملاقات با ابن عباس داشت.
و او اصرار دارد که امام به کوفه نرود.
این، در واقع تمام خیرخواهی ابن عباس نسبت به سیدالشهداء است.
افرادی مانند سعید بن مسیب، ابوسعید خدری و ابو واقد لیثی هم مخالف رفتن امام به کوفه بودند.
مشکلی که وجود داشت این بود که آن‌ها نفهمیدند امام همراه می‌خواهد، نه موعظه‌گر.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تفاوت ائمه با دیگران، تفاوت ملک با ملکوت است عنوان کرد: تمام این آسیب‌ها و انحرافات به دلیل درک نکردن مقام امامت است.
مردم این درک را نداشتند که امام رهبر آسمانی آن‌ها است.
چون تفاوت میان ملک و ملکوت را نمی‌فهمیدند.
وی تبری را مهم‌ترین مساله اعتقادی بعد از امامت دانست و اظهار داشت: نامه‌های اصلی که برای امام ارسال می‌شود از کوفه است.
کوفه مرکز تجمع شیعیان است؛ کسانی که علی را افضل بر عثمان می‌دانستند؛ و بر آن دو نفر هم ارادت داشتند.
بعد از قرن اول تا اکنون شیعه به کسانی اطلاق می‌شود که رهبری را فقط در دوازده امام منحصر می‌دانند.
این، به معنای تبری است.
از علامت‌های اصلی تشیع، تبری است این به صورت تئوری است و اما از نظر عملی هم، ظهور و بروز این تبری به لعن است؛ که عالی‌ترین محلّ ظهور آن، در زیارت عاشورا است.


 
 

 

 

دوشنبه، 25 تیر 1403 - 03:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0