FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تقابل امام حسین (ع) با یزید، تقابل اسلام با شرک است


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 23 تیر 1403 - 09:55
این کارشناس مذهبی گفت: همه شیعیان، نامه‌ها را مخفی کردند به جز منذر بن جارود که تصوّر کرد این دسیسه عبیدالله است. لذا نامه را پیش عبیدالله برد.
امام،يزيد،مكه،عبدالله،بن،سيد،حسين،الشهدا،زبير،حضرت،مدينه،ولي ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سید الشهدا (ع) در ۲۸ رجب سال ۶۰، هنگام ترک مدینه این آیه را تلاوت فرمودند: فَخَرَجَ مِنْها خَائِفاً یَترَقَّبُ.
ایشان با خواندن این آیه دلیل خروج از مدینه را ناامن بودن آن بیان کردند.
این، اوج مظلومیت است که امام حسین (ع) در زادگاه خود ترسان است.
اما مانند پسر زبیر از بیراهه نمی‌رود.
از بیراهه رفتن روش سیاست‌مداران و خلاف شأن امام است.
در ضمن مردم وقتی کاروان سید الشهدا (ع) را می‌بینند سوال می‌کنند: چه شده که سید الشهدا (ع) دارند با این شرایط مدینه را ترک می‌کنند؟
این جنبه تبلیغی دارد؛ و برای فهم عموم مطلوب حضرت در دیده شدن است.
وی با بیان اینکه یزید با دیدن سرپیچی ولید او را عزل کرد عنوان کرد: ولید بر خلاف عبدالله بن زبیر، هیچ جمعیتی را به دنبال امام نفرستاد و برای یزید نوشت: عبدالله بن زبیر فرار کرد؛ و امام حسین (ع) از مدینه خارج شد.
یزید به ولید نوشت: به عبدالله بن زبیر کاری نداشته باش.
اما امام حسین (ع)؛ یا باید بیعت کند و یا باید َسر او را برای من بیاوری.
ولید نتوانست، و یزید او را عزل کرد.
علوی تهرانی درباره ملاقات امام با عبدالله بن مطیع گفت: در طول مسیر سید الشهدا (ع) با عبدالله بن مطیع دیدار کردند.
او در بین راه ملک وسیعی داشت و حضرت را به آنجا دعوت کرد.
عبدالله در حال حفر چاه به آب رسید.
ظرف آبی را از آنجا آورد و به امام تعارف کرد و گفت: از این آب میل کنید.
می‌خواهم باقی‌مانده آن را در چاه بریزم، تا برکت پیدا کند.
او به حضرت گفت: هرگز به کوفه نزدیک نشوید.
کوفه جایی است که پدر شما را کشته، و برادرتان را تنها گذاشتند.
اما از مکه جدا نشو!
اگر امویان موفق به قتل شما شوند، دیگر کشتن بقیه هیچ سختی ندارد.
این کارشناس مذهبی درخصوص علت سکونت سید الشهدا (ع) در مکه بیان داشت: امام سوم شعبان وارد مکه شدند؛ انتخاب مکه توسط حضرت دو دلیل داشت: یک، مکه مکانی امن است و کسی به آنجا تعرض نمی‌کند.
دو، مسلمان‌ها در آستانه موسم حج و عمره هستند و آمدن آن‌ها به مکه برای امام مطلوب است.
چون می‌تواند با همه ملاقات کرده، و آن‌ها را از هدف خود آگاه کند.
امام در مکه، سه کار انجام دادند: نماز را جماعت می‌خواندند تا ملاقات مردمی شکل بگیرد.
به این ملاقات‌ها تداوم بخشیدند.
و به بعضی از مناطق، نامه نوشتند.
وی افزود: والی مکه به یزید گزارش داد که امام حسین (ع) این‌طور عمل می‌کند.
یزید برای جلوگیری از اقدامات سید الشهدا (ع) به برخی از جمله عبدالله بن عباس نامه نوشت.
یزید به عبدالله نوشت: امام حسین (ع) و عبدالله بن زبیر از بیعت با من خودداری کرده و به مکه گریخته‌اند.
عبدالله بن زبیر به زودی کشته می‌شود.
اما من امام حسین (ع) را دوست می‌دارم.
او باید از کارهایی که کرده نزد شما عذر بخواهد.
برخی شیعیان عراق با او مکاتبه کرده و او را به خلافت آرزومند نموده‌اند.
او را از دامن زدن به فتنه منصرف کن.
یزید و بنی‌امیه اصرار دارند که اهداف انحرافی ایجاد کنند.
علوی تهرانی ادامه داد: ابن عباس به یزید پاسخ داد: نامه‌ات رسید.
پسر زبیر مردی از ما بریده.
هر چه درباره او می‌خواهی، انجام بده.
اما امام حسین (ع) وقتی به مکه آمد من سبب آن را از او پرسیدم.
او پاسخ داد: کارگزاران تو در مدینه با او بد رفتاری کرده و نقشه قتلش را داشته‌اند.
پس به عنوان پناه‌خواهی، به حرم اَمن الهی آمده است.
من به دیدار او رفته و با او در این باره سخن خواهم گفت.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه تقابل امام با یزید، تقابل اسلام با شرک است گفت: ابن عباس به امام گفت: شما چه می‌کنید؟
حضرت آیۀ ۴۱ یونس را قرائت کردند.
یعنی: تقابل من با یزید، تقابل اسلام با شرک است.
آن‌ها مناسک را انجام می‌دادند اما دین آن‌ها منهای حجّت خدا بود.
وی درخصوص نامه‌نگاری امام به شیعیان خود در بصره بیان داشت: امام برای شیعیان خود در بصره نامه‌ای نوشتند و توسط سلیمان بن ابی‌رزین آن را ارسال کردند.
مضمون نامه چنین است: ما از همه مردم به جایگاه پیغمبر شایسته‌تر بودیم.
اما این قوم، ما را کنار زدند.
اکنون شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر او دعوت می‌کنم.
زیرا سنّت مُرده، و بدعت زنده شده است.
علوی تهرانی در زمینه ماجرای ساده‌انگاری یک شیعه، و پیش آوردن یک جریان خطرناک علیه سید الشهدا (ع) خاطرنشان کرد: همه شیعیان، نامه‌ها را مخفی کردند به جز منذر بن جارود که تصوّر کرد این دسیسه عبیدالله است.
لذا نامه را پیش عبیدالله برد.
ساده‌انگاری او، تبدیل شد به یک جریان خطرناک علیه امام و سبب شد امام حسین (ع) شروع به یارگیری کند.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 24 تیر 1403 - 01:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0