FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تحلیل واقع بینانه امام حسین (ع) نسبت به پیمان شکنی کوفیان


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 18 تیر 1403 - 10:00
حکمرانی که حدود الهی را اجرا می‌کند می‌شود حکمرانی متعالی؛ حکمرانی که حدود الهی را تعطیل و نقض می‌کند، خودش متجاوز و حکمرانی شیطانی است.
حكمراني،قيام،خدا،امام،حسين،پيمان،يزيد،الهي،حضرت،اسلام،شيطان، ...

به گزارش خبرنگار مهر، ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر واقعه‌ای بزرگ را در دل خود دارد که نقطه عطف مبارزه با ظلم و کج روی‌ها برای بقای اسلام اصیل است، قیامی که از سوی امام حسین (ع) چنان حادثه‌ای را در تاریخ اسلام و حتی جهان رقم زد که منشأ قیام‌های پس از خود و انقلاب‌های بزرگ جهانی شد.
زنده ماندن عاشورا پس از قرن‌ها از این اتفاق نشان دهنده عمق مبارزه و اثرگذاری این حرکت حتی با وجود تعداد اندک قیام کنندگان است.
امام حسین با ۷۲ تن از یارانش چنان حماسه‌ای را رقم زد که به گفته خود ایشان نجات دهنده اسلام و مانع انحراف از خط اصلی دین شد.
مسئله حکمرانی قیام عاشورا علیه حاکمیت یزید و امویان موضوعی است که حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی در سلسله مباحثی به آن پرداخته است و خبرگزاری مهر در نظر دارد که آن را در طول دهه محرم منتشر کند.
بخش اول این سخنان پیش از این منتشر شد و حال بخش دوم آن را می‌خوانید.
یکی از رویکردها در تحلیل قیام اباعبدالله رویکرد سیاسی این قیام است.
قیام امام حسین (ع) را با رویکردهای مختلفی می‌توان تحلیل کرد که یکی از رویکردهای آشکار آن رویکرد سیاسی و به طور خاص از منظر حکمرانی است.
یعنی قیام امام حسین (ع) برای این بود که حکمرانی یزید را از نظر تعالیم اسلام قابل قبول نمی‌دانست و معتقد بود این شیوه حکمرانی به نابودی اسلام منجر می‌شود و برای حفظ اسلام لازم است قیام کنیم.
وعده خدا نسبت به همراهی مردم با حاکمان فاسد
امام حسین (ع) در سخنرانی خود پیش از عزیمت به کوفه، مبانی قیام خود را از نظر سیاسی توضیح داده است.
ایشان می‌فرمایند ای مردم رسول خدا چنین فرموده است هرکس که ببیند حاکم ستمگری را که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهی را شکسته، مخالف با سنت رسول خدا عمل می‌کند، در ارتباط با مردم براساس گناه و تجاوز اقدام می‌کند و حدود الهی را مراعات نمی‌کند، سزاوار است خداوند او را در همانجا که حاکم ستمگر را وارد می‌کند او را نیز وارد کند.
خلاصه معنایی این جمله این است هر گاه با حاکم ستمگر مواجه شدید باید در برابر او به مخالفت برخیزید.
سپس حضرت این را جزئی‌تر بیان می‌کند که آیا یزید مصداق فرمانروای ستمگر است؟
امام به طور جزئی این موارد گفته شده را در یزید بیان کرده و فرموده است این گروه یعنی یزید و بنی‌امیه به جای طاعت خدا به طاعت شیطان پایبند شده اند اینها طاعت خدای رحمان را ترک و سرپیچی کرده اند و فساد را در همه جا آشکار کرده‌اند.
فساد در زمینه‌های سیاسی، اقتصاد، فرهنگی و اجتماعی و الی آخر.
همین امروز هم می‌بینیم در کشورهای به ظاهر مسلمان فساد آشکار است و آمریکا بر آنان فرمانروایی می‌کند و شیطان را اطاعت می‌کنند.
به اطاعت شیطان بزرگ با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار می‌کنند و مظاهر فساد در خود و جوامعشان به وفور دیده می‌شود.
امام حسین (ع) در ادامه می‌فرماید اینها حدود الهی را تعطیل کرده‌اند، بیت‌المال را به انحصار خود درآوردند، حرام‌های خدا حلال کرده اند و حلال خدا را حرام کرده‌اند و من که فرزند رسول خدا هستم به قیام بر تغییر این اوضاع بر همه سزاوارترم.
ویژگی‌های حکمرانی شیطان
یکی از پیمان‌های الهی این است که خدا امر می‌کند امانت‌ها به اهلشان سپرده شود یکی از امانت‌ها حکومت است که باید به دست کسی که لیاقت دارد برسد.
عهد و پیمان را بنی امیه رعایت نمی‌کرد و در حالی که معاویه با امام حسن مجتبی پیمان بست بعد از خود جانشینی تعیین نکند اما یزید را که هیچ صلاحیتی نداشت حاکم مسلمانان کرد.
حضرت در برابر یک حکمرانی ظالمانه قیام می‌کند پس ما می‌توانیم از ۲ نوع حکمرانی عادلانه و اسلامی، و حکمرانی ظالمانه و غیر اسلامی سخن بگوییم.
یک حکمرانی که طبق شاخص‌های حضرت، طاعت رحمان را وجهه خود قرار می‌دهد که حکمرانی توحیدی است و آن حکمرانی که شیطان را وجهه خود قرار می‌دهد حکمرانی شیطانی است.
حکمرانی که فساد را ظاهر می‌کند و حکمرانی که صلاح را متجلی می‌کند زمینه ساز بروز و ظهور عمل صالح می‌شود.
حکمرانی که حدود الهی را اجرا می‌کند می‌شود حکمرانی متعالی، حکمرانی که حدود الهی را تعطیل و نقض می‌کند و خودش متجاوز است حکمرانی شیطانی است.
حکمرانی که بیت‌المال را به عدالت برای همه مردم هزینه می‌کندحکمرانی توحیدی می‌شود و حکمرانی که بیت‌المال را به انحصار خود در می‌آورد حق مردم و فقرا را نمی‌دهد حکمرانی شیطانی و ظالمانه می‌شود.
در حکمرانی توحیدی حلال و حرام خدا مراعات می‌شود.
بعد حضرت می‌فرمایند نامه‌های شما مردم کوفه به دستم رسید و فرستادگان شما با پیام بیعت به نزد من آمدند و گفتند شما پیمان بسته اید که مرا در برابر دشمن تنها نمی‌گذارید.
اگر شما به بیعت خود وفادار بمانید و عمل کنید به رشد و کمال دست پیدا می‌کنید، در حقیقت ایشان می‌گوید چیزی از این قیام به من نمی‌رسد من آمدم پاسخ بیعت شما را با کمک خود شما بدهم که به جنگ یک حکومت ستمگر و طاغوت برویم.
این پیام امام حسین (ع) برای امروز جهانیان است که چقدر برای تحقق عدل و عدالت و ظلم گام بر می‌داریم.
به بیان رهبر انقلاب چقدر مطالبه گر عدالت در خودمان و در سطح جهان هستیم.
پیام امام حسین (ع) برای ما این است حکمرانی‌ها ظالمانه را کنار بگذاریم.
در ادامه می‌فرمایند من حسین بن علی پسر حضرت فاطمه در کنار شما هستم و خاندان من در کنار خاندان شما هستند و من اسوه و الگوی شما هستم.
اگر چنین نکردید، یعنی پیمان شکستید و از بیعت دست کشیدید، به خدا سوگند این رفتار از شما ناشناخته و عجیب نیست چرا که قبل از این با پدر، برادر و پسر عمویم مسلم چنین کردید.
فریب خورده کس است که فریب شما را بخورد همه سعادت را از دست داده و بهره خویش را تباه کرده اید.
به این آیه استناد می‌فرمایند که هرکس پیمان‌شکنی کند تنها به زیان خود پیمان شکسته است و به زودی خداوند مرا از شما بی نیاز می‌کند.
بعد این سخنرانی مردمی که پای سخنرانی بودند اعلام آمادگی کردند.
حضرت در فرمایشات خود که در بخش‌های بعدی بخشی از آن را تقدیم شما می‌کنیم به روشنی شاخص‌های حکمرانی توحیدی و شیطانی را بیان کردند و به روشنی اقدام خود در این قیام را توضیح دادند.
البته براساس دعوت مردم راه کوفه را در پیش گرفتند اما تحلیلشان واقع بینانه بوده و به عهد و پیمان این مردم با توجه به سابقه‌ای که دارند نباید خوش بین بود.
ما قیام امام حسین (ع) را گرامی می‌داریم چرا که فرمودند من را اسوه خود قرار دهید.
این برای امروز ما نیز هست و تنها برای آن دوره نبوده که مطلبی تاریخی است.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 19 تیر 1403 - 02:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0