FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است


 

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 17 تیر 1403 - 18:18
مدیرعامل کانون پرورش فکری در نشست شعرخوانی شاعران آئینی کودک و نوجوان محرم و آموزه‌های عاشورا را بستر مناسبی برای آموزش و فراگیری کودکان و نوجوانان دانست.
محرم،عامل،ايمان،كانون،تربيت،عمل،نوجوان،كودك،پرورش،كتاب،عبادت ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شعرخوانی شاعران آئینی کودک و نوجوان به مناسبت آغاز ماه محرم و در آستانه روز شعر آئینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان توسط مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در ابتدای این‌نشست گفت: مأموریت کانون، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است.
این مأموریت در دوره کودکی تعریف خاص خودش را دارد و در دوره نوجوانی هم اهداف خاص خودش را دنبال می‌کند.
اما عامل اصلی تربیت چیست؟
خیلی خوب است ما این را بشناسیم.
شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت سه عامل را به عنوان عوامل اصلی تربیت معرفی می‌کند که خیلی خوب است علاقه‌مندان به آن مراجعه کنند.
وی افزود: عامل اول: تعقل، تفکر و تعلّم.
این سه گزاره نخستین عامل رشد و تربیت است.
تلاش برای تقویت تعقل و تفکر در کودکان و نوجوانان کاری است که به عنوان مأموریت کانون پرورش فکری شناخته می‌شود.
تعلم یا آموزش دادن هم از مأموریت‌های آموزش و پرورش است و حتی بخشی از آن در کانون هم دنبال می‌شود.
با تعلّم به تنهایی کسی نمی‌تواند به سرمنزل برسد و در واقع تعقل و تفکر حکم چراغ را برای انسان دارد تا بتواند مسیر را با دقت پیدا کند، ببیند و در آن گام بگذارد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: دومین عامل از منظر شهید مطهری تقوا و تزکیه نفس است.
اگر می‌خواهیم رشد معنوی داشته باشیم باید مراقبت کنیم تا فرزندان‌مان آلوده نشوند.
مراقبت در مقابل آلودگی همان تقواست، تزکیه است.
این فقط به اسلام هم ربط ندارد.
شهید مطهری در همان کتاب می‌فرمایند حتی در مکتب‌های اخلاقی غیرمذهبی عامل تقوا و تزکیه نفس را برای تربیت به عنوان یک عامل اصلی می‌دانند.
سومین عامل اصلی تربیت، عبادت و عمل است.
یعنی ایجاد یک عرصه عملی برای تمرین آنچه فراگرفته است.
ایجاد روح عبادت باعث می‌شود مدام انسان به خود تذکر بدهد.
خداوند که به عبادت ما احتیاجی ندارد، اما این کار مسیر یادآوری است.
تنها راه خروج از غفلت همین یادآوری در عمل است.
علامتی گفت: پزشک وقتی به من و شما دارو می‌دهد او نیازی به این دارو ندارد و برایش مهم نیست که من و شما این دارو را می‌خوریم یا نه.
اما ما مرتب دقت می‌کنیم تا زمان خوردن دارو را فراموش نکنیم، دقت می‌کنیم سرساعت و مطابق دستور بخوریم.
حالا شما اگر خودت می‌خواهی زمان خوردن را جابجا کنی یا میزان دارو را کم یا زیاد کنی خودت متضرر می‌شوی.
عبادت و عمل عرصه خروج از غفلت و یادآوری سرفصل‌های مهم بندگی است.
نکته مهم این است که شهید مطهری هم می‌فرماید: عبادت و عمل باعث ایجاد انگیزه و حرارت ایمان در انسان می‌شود.
عبادت ایمان ایجاد می‌کند و از آن طرف ایمان هم عبادت را افزایش می‌دهد؛ این دو در هم تأثیر متقابل دارند.
وی افزود: از طرف دیگر وقتی ایمان و عمل شکل بگیرد تزکیه و طهارت روحی که عامل دوم بود هم تقویت می‌شود.
هرکدام از این سه ضلع را شما تقویت کنید بخش‌های دیگر هم تقویت می‌شود.
اما اینها را نمی‌توان جدای از هم دید.
این مقدمه‌ای بود که این نکته را عرض کنم؛ وقتی ما کودکان و نوجوانان را در بستر محرم و اربعین قرار می‌دهیم این سه عامل در کنار هم به صورت کامل در محرم وجود دارد.
اولاً محرم و آموزه‌های عاشورا بستر و موضوع تعقل و تفکر است.
محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است.
مورد دوم اینکه کودک و نوجوان در بستر محرم طهارت و پاکی قهرمانان کربلا را می‌بیند و انگیزه و زمینه طهارت در او تقویت می‌شود.
الگو و انگیزه پیدا می‌کند و هم این‌که محیط محرم در قالب هیأت و دعا و سینه زنی و… به او فضا می‌دهد و حمایتش می‌کند برای این‌که شفاف و نورانی شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: و مورد آخر، فضای محرم فضای عمل است.
هر آنچه کودک و نوجوان بیاموزد عرصه عمل و تقویت ایمان دارد.
بستر و بذر ایمان اینجا شکل می‌گیرد.
اگر تعقل و تفکر نباشد، اگر آموزش تکمیل نشود.
اگر آن طهارت و فطرت حفظ نشود بذر ایمان شکل نمی‌گیرد و این مهم است.
در محرم کسی برایش کسر شأن نیست کفش جفت کند.
آن نوجوان، کودک و جوان این کار را می‌کنند و می‌بیند که پدرش و مادرش هم انجام می‌دهند پس مشتاق‌تر می‌شود.
این، عرصه بروز عمل و ایمان است.
علامتی گفت: شما در کمتر موضوعی همه این عوامل را کنار هم می‌بینید.
این خاصیت محرم است و باید از این فضا خوب استفاده کرد.
از این فضایی که در محرم و اربعین داریم باید به صورت حداکثری برای تربیت بچه‌ها استفاده کنیم.
امروز نشستی برگزار شده که نخست، همین موضوع‌ها را با هم در این نشست مرور کنیم و از ظرفیت ادبیات هم استفاده می‌کنیم.
ظرفیت شعر و داستان باید به این عوامل تربیت کمک کند.
شعر شما باید ظرفیت تفکر، تعقل و تعلم را تحریک و فعال کند.
وی در پایان گفت: از سوی دیگر الگودهی کند و این الگو این انگیزه را در کودک و نوجوان ایجاد کند که او هم مثل این قهرمان پاک شفاف و نورانی شود.
از سوی دیگر زمینه ظهور و بروز عمل و ایمان باشد.
این مسائل در این کتاب «گل کم تحمل است» هم به‌نوعی دیده می‌شود.
این کتاب باید فراگیر شود و در اختیار همه بچه‌ها قرار گیرد.
این کتاب نباید رها شود بلکه تولیدات صوتی و تصویری برای این کتاب تهیه و پیوست شود.
در کتاب «گل کم تحمل است» ۷۲ شعر از ۴۰ شاعر بزرگسال جمع‌آوری شده و اتفاق خوبی است.
خبر دارم که از سال قبل حتی معاونت فرهنگی دنبال تولید همچنین مجموعه‌ای برای تک تک ائمه (ع) بوده است که این هم ایده خوبی است.
بالاخره الان ما چه‌قدر شعر کودک درباره امام حسن عسگری علیه‌السلام داریم؟
چقدر شعر نوجوان درباره امام باقر (ع) داریم.
این‌ها اقدام‌هایی است که باید کانون برای آن نقش‌آفرینی کند.
در این آئین تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداختند و از کتاب جدید کانون پرورش فکری با عنوان «گل کم تحمل است» شامل ۷۲ قطعه شعر شاعران نوشته مریم اسلامی و فاطمه ناظری رونمایی شد.


 
 

 

 

دوشنبه، 18 تیر 1403 - 00:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0