FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عدالت،مردمی بودن و اسلامی بودن شاخص‌های برتر دولت در اندیشه امام


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 16 تیر 1403 - 09:37
حضرت امام به نوعی به حکومت مطلوب توجه دارد که بر سه عنصر عدل، دین و مردم سامان یافته است و لذا می‌توان آن را حکومت عدل، مردمی و قانونی و اسلامی دانست.
اسلامي،حكومت،امام،دولت،جمهوري،صحيفه،اسلام،مطلوب،حضرت،خميني،م ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با مشارکت قریب به پنجاه درصد از واجدین شرایط روز گذشته برگزار شد و آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران شد.
دکتر مسعود پزشکیان در خلال سخنرانی‌ها و تبلیغات ریاست جمهوری بارها به این نکته مهم اشاره کرد که خود را وامدار اندیشه‌های تابناک حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌داند و همچنین بارها با استناد به سخنان و کتاب‌های شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی خود را پیرو اندیشه ناب انقلاب اسلامی معرفی کرده است.
امروز و با توجه به پیروزی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری و با عنایت به نکات فوق الذکر، پسندیده است نیم نگاهی به شاخصه‌های دولت جمهوری اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی بپردازیم.
با وجود اینکه انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و با نگاهی به صحیفه امام می‌توان مشاهده کرد که حجم عمده ای از تبیین شاخص‌های دولت جمهوری اسلامی که همان دولت اسلامی است، اما بنیانگذار جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش از آغاز نهضت اسلامی ملت ایران در ابتدای دهه چهل شمسی، در خلال سخنرانی‌ها و مکتوبات خود به تبیین برخی از ابعاد و شاخصه‌های دولت مطلوب اسلام پرداخته اند.
حضرت امام که بنیان اندیشه سیاسی اش را توحید و خداباوری تشکیل می‌دهد، در خصوص مطلوبیت حکومت نه تنها به نوع و ماهیت آن توجه نموده است بلکه ماهیت حکومت مطلوب مورد نظر را بر اساس سه رکن اساسی عدل الهی حاکم بر جهان هستی، مسأله خلافت و جانشینی انسان در زمین و وحی (دین الهی) ترسیم نموده است.
بر همین مبنا شاخص‌های برتر حکومت مطلوب از دید بنیانگذار جمهوری اسلامی عبارتند از: عدالت، مردمی بودن و اسلامی بودن.
بعلاوه ایشان به شاخص‌هایی چون علم و آگاهی، اجتهادی بودن احکام حکومتی، ورع و تقوا، حسن تدبیر، انتقادپذیری، امانتداری و… نیز توجه نمود که می‌توان آنها را دارای رتبه ثانوی دانست.
بنابراین حضرت امام به نوعی به حکومت مطلوب توجه دارد که بر سه عنصر عدل، دین (وحی) و مردم (عقل) سامان یافته است و لذا می‌توان آن را حکومت عدل، مردمی و قانونی (اسلامی) دانست.
ایشان در این خصوص معتقدند نهاد حکومت آنقدر اهمیت دارد که نه تنها در اسلام حکومت وجود دارد بلکه اسلام چیزی جز حکومت نیست و احکام شرعی قوانینی است که یکی از شئون حکومت است....
(امام خمینی، کتاب البیع، ج ۵، ص ۴۷۲).
با نگاهی به بیانات حضرت امام خمینی می‌توان دریافت ایشان به نوع و محتوای حکومت توجه دارد که حکومت مطلوب، حکومت اسلامی و به عبارتی دیگر حکومت توحیدی است ولی می‌تواند زمینه‌ها و ابعاد و خصوصیات مشترکی با حکومت‌های مشروطه، جمهوری به مفهوم رایج، ملی، دموکراسی و… داشته باشد؛ هرچند به لحاظ ماهیت و محتوا تفاوت‌های اساسی نیز با آنها دارد.
در بیان ویژگی‌ها و شاخصه‌های دولت جمهوری اسلامی از دیدگاه حضرت امام می‌توان عناصر مهمی که بنیان‌های اساسی یک حکومت اسلام را در دو دسته تبیین کرد.
دسته اول که اهمیت بیشتری دارد عبارتند از:
۱- عدالت؛
۲- اسلامی بودن یا ابتنا بر ضوابط و قوانین اسلام؛
۳- مردمی بودن یا ابتنا بر آرای عمومی.
دسته دیگر از شاخص‌ها که نسبت به دسته اول، در درجه بعدی از اهمیت هستند و لذا شاید بتوان آنها را شرط کمال دولت مطلوب دانست.
البته این بدان معنا نیست که حکومت و دولت اسلامی می‌تواند فاقد این ویژگی‌ها باشد بلکه بدین معناست که نسبت به سه رکن اول که از ارکان اساسی یک حکومت و دولت مطلوب می‌باشند، دارای اهمیت کمتری هستند.
این شاخص‌ها عبارتند از:
۱- علم و آگاهی؛
۲- اجتهادی بودن احکام و مقررات حکومتی یا بازبودن باب اجتهاد؛
۳- تقوا و ورع؛
۴- حسنِ تدبیر و مدیریت؛
۵- انتقادپذیری؛
۶- خدمتگزاری؛
۷- امانتداری؛
۸- ثبات سیاسی و….
یکی از مهمترین شاخصه و معیارهای دولت اسلامی این است که آن دولت بر مبنای عدل و قسط استقرار یابد، به گونه‌ای که عدالت در تمامی تار و پود آن ریشه دوانیده و در سرتاسر وجود و ابعاد متعدد آن چون عملکرد, اهداف, مسئولیت‌ها, وظایف و کنش‌های دولت و کارگزاران آن متجلی گردد.
در دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تحقق عدالت نه تنها وظیفه حکومت و بزرگترین مقصد اسلام که بنیان و اساس یک حکومت و دولت مطلوب است.
امام در این خصوص می‌فرمایند: ما که می‌گوئیم حکومت اسلامی، می‌گوئیم حکومت عدالت، ما می‌گوئیم یک حاکمی باید باشد که به بیت المال مسلمین خیانت نکند، دستش را دراز نکند بیت المال مسلمین را بردارد، ما این یک مطلب را می‌گوئیم.
این یک مطلب مطبوعی است که در هر جامعه بشری که گفته بشود، برای هر کس گفته بشود، از ما می‌پذیرند.
" (صحیفه امام، ج ‏۳، ص: ۵۰۹)
عنوان بعدی که امام خمینی در مورد دولت تراز اسلامی به کار می‌برد حکومت اسلامی است و منظورشان از اسلامی بودن حکومت نیز این است که بر موازین و قوانین الهی و دینی اسلام بنا شده باشد.
همچنین از دیدگاه ایشان، حکومت و دولت اسلامی به معنای این است که حکومت از درون اسلام به وجود می‌آید زیرا اسلام دارای سیستم و نظام خاص اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است: "اسلام… دارای سیستم و نظام خاص اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بوده است که برای تمامی ابعاد و شئون زندگی فردی و اجتماعی قوانین خاصی وضع کرده است و جز آن را برای سعادت جامعه نمی‌پذیرد.
" (صحیفه امام، ج ‏۵، ص: ۳۸۹)
اما در سومین شاخص مهم دولت اسلامی، مردمی بودن مطرح است مردمی بودن در اصل به معنای این است که حکومت و دولت به لحاظ شکل گیری و ایجاد بر آرا و نظر و خواست مردم ابتناء یافته باشد و لذا دارای مشروعیت و مقبولیت مردمی باشد.
«مردم» جایگاه والایی در منظر و اندیشه حضرت امام دارند.
حضرت امام در این خصوص در مقاطع مختلف سخنان مهمی را در خصوص جایگاه مردم ایراد کرده اند.
«انقلاب هایی که در دنیا می‌شود، به یکی از این دو ابرقدرت متکی است ولی انقلاب مردم ما، انقلابی است متکی به خود مردم» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۵۴‌)
جمعیت یا ملتی اگر بخواهد موفق باشند.
علاوه بر این که برای خدا باید کار کنند و از دیگران چشمداشتی نداشته باشند باید با مردم باشند.
بدون مردم نمی‌شود کار کرد و موفقیت حاصل نمی شود» (صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۴۹۱.)
«دائماً در نظرتان باشد که ما یک بنده خدایی هستیم که این مردم ما را به این محل رساندند ما برای آنها باید خدمت بکنیم.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۵۶)
«مردم را بپذیرید برای خودتان، بروید توی مردم، جدا نشوید از مردم، آنوقت این طور بود که مردم را نمی‌پذیرفتند، جدا بودند از مردم.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۵۶)
«پیروزی را برای ما و شما اینها به دست آوردند و اینها ولی‌نعمت ما هستند و ما باید این معنا را در قلبمان احساس کنیم که با این ولی نعمت‌های خودتان رفتاری بکنیم که خدا از آن رفتار راضی باشد.» (صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۷۹)
«جدیت بکنیم که با مردم رفتارتان خوب باشد.» (صحیفه امام، ج ۸، ص ۲۳۴)
اینها بندگان خدا هستند، با اینها رفتارمان خوب باشد»، «مردم دِین خودشان را به جمهوری اسلامی تاکنون ادا کردند، به تکلیف خودشان، مردم، عمل کردند، اشکال در ماست، باید ما جواب مردم را بدهیم.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۲۰۱۲۱.)
امید که دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر مسعود پزشکیان بتواند هرچه بیشتر تعالیم روح بخش حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی را نصب العین خود قرار داده تا خدمتگذاران شایسته ای برای ملت شریف ایران باشند.


 
 

یکشنبه، 17 تیر 1403 - 01:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0