FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیوند ایران با اسلام بر پایه عقل و علم و دانش است


 

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 13 تیر 1403 - 18:49
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در پرتو شکل گیری نهادهای علمی، ایران در کادرسازی، نهادسازی و تولید علم در جهان اسلام متمایز و بی بدیل بود، زیرا پیوند ایران با اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام بر پایه عقل، قلب و علم و دانش شکل گرفته است.
اسلام،امام،اسلامي،ره،ايران،علميه،خميني،انقلاب،جهان،اعرافي،تأ ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در قم به آثار پرخیر و برکت این جلسات در تبیین مسیر نورافشان و پرتوافکن جامعةالمصطفی در جهان معاصر و با تأکید بر این که المصطفائیان در یک جایگاه و منزلت بی‌نظیر تاریخی قرار گرفته و هر یک از فعالان کاروان بزرگ المصطفی باید واقف به جایگاه، منزلت و نقش‌آفرینی در این میدان بزرگ باشند، گفت: جایگاه جامعةالمصطفی، جایگاهی تاریخی، ممتاز و بی‌نظیر بوده و در کنار نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه بسیار حائز اهمیت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری به تاریخ ایران، اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و سیر تطور تاریخی آن اشاره کرد و افزود: گرچه فتوحات صدر اسلام شامل ایران نیز می‌شود، اما آن فتوحات تلنگری برای کنارزدن زورگویان این سرزمین بود، به‌نوعی فتوحات و اقتدار اسلام در برابر زورگویان و جباران بود و مردم و جامعه هوشمند ایرانی با عقل و درایت و قلبی گشوده از اسلام و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام استقبال کردند.
مدیر حوزه‌های علمیه در تبیین پیشرفت‌های ایران بعد از اسلام، به مهاجرت‌های گوناگون مسلمانان به این سرزمین اشاره کرد و گفت: مهاجرت از سرزمین‌های اسلامی به ایران مرحله بسیار مهمی در تعمیق اسلام و تشیع در این سرزمین بود که قله آن مهاجرت امام رضا علیه‌السلام به خراسان و چند خاندان بزرگ به قم بود.
آیت‌الله اعرافی مهاجرت علویان به سرزمین‌های شمالی ایران و تشکیل حکومت اسلامی و هجرت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را از مهم‌ترین مهاجرت‌ها در تعمیق گفتمان اهل‌بیت علیهم‌السلام و معارف الهی در سرزمین اسلام دانست و گفت: حوزه قم، ری، شیراز، اصفهان و تهران از مهم‌ترین نهادهای علمی ایران بودند که در پرتو عوامل پیشین شکل گرفتند.
وی با بیان این که در مسیر شکل‌گیری نهادهای علمی شاهد تطورات و تحولات بزرگی بودیم، خاطرنشان کرد: در پرتو شکل‌گیری نهادهای علمی، ایران در کادرسازی، نهادسازی و تولید علم در جهان اسلام متمایز و بی‌بدیل بود، چرا که پیوند ایران با اسلام و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام بر پایه عقل، قلب و علم و دانش شکل‌گرفته بود.
مدیر حوزه‌های علمیه به تأثیر علمای جهان اسلام در جهت‌دهی به معارف دینی جامعه ایران اشاره کرد و یادآور شد: علمایی چون خواجه‌نصیر، محقق کرکی و علامه مجلسی که دارای نگاه استراتژیک و بلند بودند، نقش بسزایی در مدیریت حاکمان مغول و صفویه داشتند.
آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به فتوای تحریم تنباکو، جنبش‌های ایران و عراق و دوران مشروطه، با تأکید بر این که سیاست‌گریزی و دوری از مسائل سیاسی با شریعت و معارف بنیادین اسلام سازگار نیست، ابراز داشت: گرایش‌های سیاست‌زده غیر جامع و عمیق هم مستحسن نیستند؛ آنچه امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند سیاست‌ورزی حکیمانه، انقلابی و سنجیده و فعال است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی را برآمده از تطور بزرگ تاریخی حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: امام خمینی (ره) 70 سال قبل در قم تحلیلی از گذشته و 200 سال اخیر حوزه‌های علمیه ارائه و مراحل بزرگ نقش‌آفرینی روحانیت را مورد توجه قرار دادند، چرا که در مقاطعی روحانیت در عرصه سیاست‌ورزی دچار ضعف‌هایی بود که موجب شد نهضت تنباکو به سرانجام نرسد و مشروطه‌ای که می‌توانست تحول بزرگ گفتمانی و تمدنی ایجاد کند، دچار لغزش‌های درونی شد.
رئیس هیئت‌امنای جامعةالمصطفی افزود: اگر اعلامیه‌ها و سخنان رهبران روحانیت در دو قرن اخیر را مطالعه کنیم، خواهیم دید که تا پیش از امام خمینی (ره) نظریه کلان و بنیادین خاصی وجود ندارد.
آیت الله اعرافی با تأکید بر این که امام خمینی (ره) به‌خوبی عمق مسائل به‌هم‌پیوسته بین‌المللی را یافتند، به تبیین راهبردهای امام (ره) در مقابله با چالش‌های پیش روی حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در برابر فقر تئوری و نظریه کلان و بنیادین، نظریه انقلاب اسلامی و ارکان آن تا ولایت و راهبری را پایه‌ریزی و در نجف آن را تکمیل کردند که بخش مهم آن در قانون اساسی تجلی پیدا کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که امام از همان آغاز شناخت بین‌المللی داشت و تحلیل کلانی از مناسبات جهانی ارائه می‌کردند، یادآور شد: 60 سال پیش امام خمینی (ره) خطوط بنیادین نهضت را ترسیم کردند و تحلیل کلانی نسبت به آرایش‌ها و اوضاع جهانی ارائه نمودند.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر این که امام اجازه ندادند جریان انقلاب تابع جریان‌های دیگر شود و همواره خود را راهبر و هدایت گر می‌دانستند، اظهار داشت: انسجام و رهبری در نهضت با فداکاری مراجع عظام و همراهی ملت باعث شد تا امام خمینی (ره) در مسیر کادرسازی و رویکرد بین‌المللی ساماندهی ارزشمندی را دنبال نمایند؛ جامعةالمصطفی از برکاتی است که در این مسیر یگانه و پیشتاز است.
وی با تأکید بر این که هر یک از المصطفائیان در داخل و یا خارج از کشور باید جانمایی خود را در نقشه کارزار فکری و معرفتی جهان مشخص کنند، تصریح کرد: کار بزرگ شما کادرسازی کلان و توسعه مرزهای تفکر انقلاب اسلامی است؛ در این زمینه کارهای بزرگی انجام شده، هرگز نباید به وضع موجود بسنده کنیم و آن را کافی بدانیم.
مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت توجه به جایگاه مرجعیت معرفتی جامعةالمصطفی در جهان معاصر به‌ویژه در قلمرو علوم الهی، اخلاقی، معنوی و گفتمان اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: در هر جای دنیا می‌خواهند به اسلام و یا به قرائت درست از اسلام اشاره کنند، باید انگشت اشاره به سمت جامعه المصطفی و جایگاه رفیع حوزه علمیه قم باشد.
آیت‌الله اعرافی نهادینه‌سازی نظام فکری اصیل روحانیت و حوزه و نیز نمادهای دینی، علمی و حوزوی در جهان را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: تا پیش از جامعةالمصطفی امتداد عالمان دین و نهاد علم دینی تنها در چند کشور دنیا خلاصه می‌شد؛ به برکت انقلاب اسلامی و تلاش و مجاهد المصطفائیان، اکنون شاهد تولد هسته‌های جدید علمی و معرفتی به شکل نهادی و ساختاری در جای‌جای جهان هستیم.
وی خلق ساختار و ایجاد نهاد باهویت تاریخی، دینی و اسلامی، حوزوی، معنوی و اخلاقی در جای‌جای جهان را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی در مسائل دینی و مذهبی ناب است و هرجا ایرادی داریم نشان‌دهنده فاصله ما از آن گفتمان اساسی است، چرا که انقلاب اسلامی روح و درون‌مایه‌ای دارد که اگر منصفانه به آن توجه داشته باشیم، در تمام موقعیت‌ها تکلیف ما را روشن می‌سازد.
آیت‌الله اعرافی در پایان با تأکید بر این که منطق انقلاب اسلامی باید در نظامات فکری و گفتمان‌های ما تجلی پیدا کند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) زیباترین تصویر عقلانی، عرفانی و جذاب بدون کوتاه‌آمدن از هیچ اصلی از اصول تشیع را مبتنی بر دیدگاه ناب اهل‌بیت علیهم‌السلام ارائه کردند؛ امام(ره) این مهم را از متن کتاب و سنت برگرفتند و به ما آموختند.
انتهای پیام/


 
 

پنجشنبه، 14 تیر 1403 - 01:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0