FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بررسی دیدگاه رهبر انقلاب درباره نگاه سه بُعدی به زندگی ائمه


توضیحات شنیدنی مدیریت بنیاد ام الیتامی خديجة الکبری(س) در برنامه به افق فلسطين
مردم عزیزمان توجه داشته باشید که با کمک های شما، از بيست بهمن ١٤٠٢ تا كنون ، #بدون_وقفه ، هر روز در ۵ تکیه در نقاط مختلف از جنوب تا شمالِ غزّه ، غذای گرم ، طبخ و بین آوارگان و یتیمان توزیع می شود با حمايت خيّرين شير خشك و نان هم توزيع میشود .
در این امر خیر از طریق شماره کارت های زیر و یا درگاه پرداخت اينترنتى سهیم باشید.
شماره کارت های خیریه:
بانک پاسارگاد 5022291329674046بانک ملت6104338926896834 بانک ملی 6037997599838944
جزئیات بیشتر حساب ها https://zil.ink/bonyadkhadijah WWW.KhadijaFoundation.com
باعضويت دركانال خيريه وارسال به ديگران از ياورانِ مظلومانِ غزّه شويد @bonyadkhadijah
بنیاد خیریه ام‌الیتامی خديجة الکبری(س)

 

 

بررسی دیدگاه رهبر انقلاب درباره نگاه سه بُعدی به زندگی ائمه

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403 - 13:30
توجه به جنبه های قدسی خوبان درگاه الهی از جمله ائمه علیهم السلام سبب تقویت باور و اعتقاد به این انوار مقدس می شود تا انسان مؤمن بهتر بتواند منویات آنان را در زندگی فردی و اجتماعی خود جریان دهد.
عرشي،ائمه،آسماني،امام،اميرالمؤمنين،اسلام،نگاه،فضائل،عترت،ملك ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت امام علی‌بن موسی الرضا علیهما السلام که در تاریخ 19 اردیبهشت 1403 برگزار شده بود و امروز منتشر شد بر ضرورت نگاه سه بُعدی به زندگانی ائمه علیهم‌السلام اشاره کردند.
رهبر انقلاب در این باره فرمود راجع به زندگی ائمّه علیهم‌السلام از سه بُعد ‌باید کار بشود:
1.
یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست ...
ما باید جنبه‌ی ملکوتی ائمّه (علیهم السّلام)، جنبه‌ی معنوی و عرشی ائمّه را بیان کنیم
2.
جنبه‌ی دوّم، جنبه‌ی کلمات و درس‌های اینها است.
در زمینه‌ی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ی ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود.
3.
بخش سوّم، مسئله‌ی سیاست است.
سیاست ائمّه چه بود؟
اینکه امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید...
(ائمه) دنبال حاکمیّت اسلامی بودند.
یک بُعد مهمّ امامت این است.
نکته اول اینکه این نگاه سه بُعدی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، نشأت‌گرفته از همان آیین اسلام است که به سه حوزه اصول دین، فروع دین (احکام) و اخلاقیات تقسیم‌بندی می‌شود.
اصول، همان پایه‌ها و ریشه‌های اعتقادات انسان را شکل می‌گیرد که در نگاه ما، توحید، امامت و نبوت از جمله اصولی هستند که باید به آن اعتقاد داشته باشیم و بلکه برای اعتقادات خود استدلال داشته باشیم.
اهمیت آن به قدری است که به فتوای خود فقها تقلید درباره آنها جایز نیست و باید تحقیقاً حاصل شود.
حال، وقتی رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند به جنبه‌های معنوی و عرشی ائمه علیهم‌السلام توجه شود و آن را در اولویت اول بیان می‌کنند و بعد در بخش سوم تأکید می‌کنند نسبت به مسئله امامت و مأموریتی که یک امام دارد توجه شود و می‌فرمایند آن انوار مقدس به دنبال حاکمیت اسلامی بودند، در دایره اصول دین قرار می‌گیرند که باید درباره آنها تحقیق و بررسی کرد و مانند احکام،‌ تقلیدی نیست که انسان به حرف یک عالم و دو عالم اکتفا کند.
نکته دوم درباره ضرورت نگاه معرفتی به زندگانی اهل بیت علیهم‌السلام است.
یعنی چرا باید به جنبه‌های ملکوتی و عرشی آن بزرگواران توجه کرد؟
1.
نیاز فطری
اولین مورد نیاز فطری ما انسان‌هاست.
هر فردی از جهت ذاتی احساس نیاز می‌کند نسبت به مقدسات خود نگاه ذو ابعادی داشته باشد و درباره جنبه‌های آسمانی آن مقوله شناخت داشته باشد.
2.
دعوت قرآن
وقتی به آیات قرآن نگاه می‌اندازیم، خداوند خوبان درگاه خویش را با جنبه‌های ملکوتی، عرشی و آسمانی معرفی می‌کند؛ به عنوان نمونه ابراهیم نبی را از جمله انبیایی معرفی می‌کند که ملکوت را به او نشان داد و او را تحت تربیت‌های ملکوتی قرار داد.
زمانی که از موسای نبی سخن می‌گوید، او را کلیم‌الله می‌نامد و از عیسی علیه‌السلام با عنوان کلمةالله یاد می‌کند که با یک روح عرشی به نام روح القدس مورد تأیید قرار می‌گرفت.
زمانی هم که قصد دارد از اهل بیت وحی یاد کند، با صفات آسمانی از ایشان یاد می‌کند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله را با عناوین طه و یاسین یاد می‌کند و سوره‌ای مثل نجم را به سفر معراج او اختصاص می‌دهد و در پاره‌ای از سوره‌ اسراء نیز از معراج پیامبر سخن می‌گوید.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام را صاحب علم‌الکتاب و ولیّ مؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیها را با کوثر بهشتی به ما می‌شناساند.
3.
احادیث
احادیث فراوانی درباره جنبه‌های ملکوتی و عرشی ائمه علیهم‌السلام در منابع روایی‌مان داریم.
این روایات به احادیث نورانیت شهرت دارند و جالب است که روایت مفصلی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام با عنوان «معرفت به نورانیت» داریم که در آنجا به برخی مقامات و فضائل آسمانی و عوالمی‌شان اشاره می‌کنند و تأکید می‌کنند این معرفت بر هر فردی مؤمنی واجب است؛ «إِنَّ ذَلِک الواجب [وَاجِبٌ ] عَلَی کلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ.» (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 26)
4.
تقویت بُعد اعتقادی
توجه به جنبه‌های قدسیِ خوبان درگاه الهی از جمله ائمه علیهم‌السلام سبب تقویت باور و اعتقاد به این انوار مقدس می‌شود تا انسان مؤمن بهتر بتواند منویات آنان را در زندگی فردی و اجتماعی خود جریان دهد.
وقتی متوجه باشیم که اصل وجود مقدس اهل بیت وحی ازلی است، یعنی طبق احادیث خداوند پیش از خلقت عوالم، انوار آن بزرگواران را خلق کرد و تمام عالم را متأثر از ایشان تمام خلقت را شکل داد، در مسائل جزئی مثل احکام شرعی و اخلاقی سعی می‌کنیم خود را با ایشان هماهنگ کنیم.
باور به ابعاد آسمانی و عرشی ائمه سبب می‌شود نظامات اجتماعی و قوانین مدنی مبتنی بر منویات ایشان شکل بگیرد؛ مثلاً پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مبتنی بر مسئله تکریم و اخلاق، جامعه‌ی جاهلیت عصر خویش را به اسلام دعوت کرد و جامعه‌ای شکل داد که حتی سیاه‌پوستان که در اوج حقارت به بردگی گرفته می‌شدند، احساس کرامت می‌کردند و به تصریح قرآن، جامعه به دلیل این حُسن خُلق و حُسن تکریم بود که حول پیامبر گرد آمدند و اسلام را پذیرفتند نه با تهدید و ارعاب.
5.
تحریف دشمن
دشمنان عترت بلافاصله پس از فوت رسول خدا صلی الله علیه و آله شروع به تخریب فضائل امیرالمؤمنین و اهل بیت وحی کردند؛ فضائلی که پیامبر اسلام سالیان سال آنان را برای مردم بیان کرده بودند.
این مسئله در زمان معاویه به اوج خود رسید تا جایی که آن ملعون به محدثان درباری خود پول می‌داد تا علیه امیرالمؤمنین روایات منفی جعل کنند.
این توطئه به مرور زمان سبب دوری عامه جامعه از ائمه علیهم‌السلام شد و زمینه‌ساز حوادثی مثل عاشورای حسینی شد، نشان به اینکه خیلی از شامیان با مقام و فضائل عترت و بلکه انتساب ایشان به پیامبر اسلام آشنایی نداشتند.
این تحریف اکنون در قالب‌های هنری و از سینمای غرب به خورد مخاطب داده می‌شود تا توجهات انسان‌ها از فضائل این انوار مقدس الهی نه تنها دور شود بلکه مورد تحریف قرار گیرد.
سرمایه‌گذاری که هالیوود درباره تخریب چهره امام عصر عجل الله تعالی فرجه کرده، بر کسی پوشیده نیست و شاید باورش دشوار باشد، اما در سینمای ترکیه حتی شاهد تخریب چهره امیرالمؤمنین و فضائل ایشان هستیم.
این رفتار دشمن منطقی است؛ چرا که اگر مردم با سیره آن بزرگواران آشنا شوند و احادیث عترت را مطالعه کنند، پیرو راه ایشان می‌شوند.
امام رضا علیه‌السلام در این باره فرمود «لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ یعنی اگر مردم محاسن کلام را بدانند، از ما تبعیت می‌کنند.
مثلاً در اولین گام، آنجا که نسبت به امیرالمؤمنین شناخت پیدا کنند، مطالبه عدالت می‌کنند و زمانی که با شخصیت امام حسین علیه‌السلام مواجه شوند، همچون گاندی‌ها علیه نظام استبداد و استعمار قیام می‌کنند و به همین ترتیب آشنایی با سایر اهل بیت وحی به ضرر مکاتب شیطانی دنیا تمام خواهد شد.
بنابراین آشنایی با ابعاد آسمانی عترت اثری تربیتی در جامعه خواهد گذاشت؛ فرآیندش به این صورت است که این ابعاد آسمانی سبب تقویت ایمان می‌شود و جنس ایمان هم طبق روایات، از نور است.
این نور ایمان هر اندازه تقویت شود، بر ابعاد پایین‌تر یعنی اخلاق و رفتار انسان اثر می‌گذارد و به او جهت مثبت می‌بخشد.
از این جهت آن عده که بیشترین بهره را از معارف عترت بردند، ضمن آنکه از جهت روحی وسعت یافتند، در دنیا به افرادی پر تلاش و با عزم تبدیل شدند که نمونه آن را در عصر حاضر در امام رحمةالله مشاهده کردیم.
یادداشت: سعید شیری
انتهای‌پیام/


 
 

 

عرشي،ائمه،آسماني،امام،اميرالمؤمنين،اسلام،نگاه،فضائل،عترت،ملك ... سلام دوستان عزیز با سایت خلاصه خبری خبیر نیوز آشنا شوید. سایتی که اخبار را با هوش مصنوعی انتخاب و خلاصه می نماید و با متن کامل خبر و خلاصه خبر در اختیار شما می گذارد. سایت خلاصه نویس خبیر نیوز با توانمندی جستجو نمودن و به ثانیه به روز بودن در خدمت همه مشتاقان فن آوری اخبار در خدمت شماست. https://www.khabirnews.ir

سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 00:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0