FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فراخوان ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر منتشر شد


توضیحات شنیدنی مدیریت بنیاد ام الیتامی خديجة الکبری(س) در برنامه به افق فلسطين
مردم عزیزمان توجه داشته باشید که با کمک های شما، از بيست بهمن ١٤٠٢ تا كنون ، #بدون_وقفه ، هر روز در ۵ تکیه در نقاط مختلف از جنوب تا شمالِ غزّه ، غذای گرم ، طبخ و بین آوارگان و یتیمان توزیع می شود با حمايت خيّرين شير خشك و نان هم توزيع میشود .
در این امر خیر از طریق شماره کارت های زیر و یا درگاه پرداخت اينترنتى سهیم باشید.
شماره کارت های خیریه:
بانک پاسارگاد 5022291329674046بانک ملت6104338926896834 بانک ملی 6037997599838944
جزئیات بیشتر حساب ها https://zil.ink/bonyadkhadijah WWW.KhadijaFoundation.com
باعضويت دركانال خيريه وارسال به ديگران از ياورانِ مظلومانِ غزّه شويد @bonyadkhadijah
بنیاد خیریه ام‌الیتامی خديجة الکبری(س)

فراخوان ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر منتشر شد

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 12:24
مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، فراخوان ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی (ع) منتشر کرد.
جشنواره،نقالي،دبيرخانه،پرده،شركت،غدير،طومار،آثار،مباهله،واقع ...

نقالی به عنوان عنصری موثر در درازای تاریخ، همواره هوشیار کننده بوده است و خرد و جان را روشنگر و این تاثیر گذاری در زمان حال می‌تواند ابزاری موثری در «جهاد تبیین» باشد و اصل مطلب همان تاریخ و سیره امامت است.
جشنواره نقالان علوی به عنوان مهمترین و تنها رویداد نقالی و روایت‌های دینی در کشور، می‌تواند ضمن ارتقاء معرفتی و سطح فرهنگ عمومی در کشور، با عنایت به اشتراکات زبانی، مذهبی، فرهنگی و ارائه مفاهیم انسانی با سایر کشورها، در عرصه‌ی بین المللی نیز موثر باشد.
در این میان، غدیر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ادیان و بشریت، همواره جایگاهی بی نظیر داشته است.
در روایات نیز به تبلیغ و آگاهی بخشی ابعاد معرفتی این واقعه سترگ تاکید فراوان شده است؛ که این خود تبلیغ ابعاد شخصیتی و سیره‌ی حضرت امیر (ع) نیز می‌باشد و مصداق بارز حدیث شریف نبوی (ص) است که فرمودند:
"فلیُّبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه"
ابلاغ کنند حاضران به غائبان و فرزند داران به فرزندان تا روز قیامت
مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی (ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌نماید.
*بخش‌های جشنواره
مسابقه بزرگسالان
بخش طلاب
مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح
مسابقه طومار نویسی
پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی
نمایشگاه پرده ها، و نقاشی خیالی سازی
*مسابقه بزرگسالان
شرکت کنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور می‌باشند.
انتظار میرود در این بخش مجالس با آداب و ریزه کاری‌های سنتی، انتخاب طومار‌های غریب و نقل‌های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می‌باشد.
به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.
*بخش طلاب
با عنایت به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه‌ی نقالی و پرده خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد نماید.
اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم عصر خود، در دل تکایا و حسینه ها، از نقالی مکتب خانه ایی ساخته بودند.
از سویی دیگر، با عنایت به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه¬ایی با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.
این بخش غیر رقابتی می‌باشد.
جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر می‌باشد.
به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.
*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)
بخش دانش آموزی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه، در دو دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار می¬شود
جشنواره در این بخش با نظر هیئت انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت کننده می‌باشد.
به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.
*مسابقه طومار نویسی
با فقدان اساتید مکتبی و سنتی و از بین رفتن بخشی از طومار‌ها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه‌ی هنری نیازمند تولید طومار‌هایی با شاخصه‌های ادبی و هنری می‌باشد.
ویژگی طومار‌های نقالی چنین شمرده شده است.
الف ـ سابقه و اصالت داستان‌ها
ب ـ آداب و آیین‌ها
ج ـ اهمیت زبانی
با عنایت به موارد یاد شده، مسابقه¬ی طومار نویسی می¬تواند زمینه ساز کشف و معرفی طومار نویسان و طومار‌های جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.
در این بخش از آثار راه یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند.
به هر اثر حق التالیف پرداخت می‌شود و طومار‌های برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی
تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکرد‌های اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیر گذاری و تاثیر پذیری نمایش‌های ایرانی از رخداد‌های تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ..
می‌تواند منجر به تولید پژوهش نامه‌ها و مقالات متعددی شود.
در بخش پژوهش و پایان نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان نامه‌های تخصصی و میان رشته ایی با موضوع نقالی و پرده خوانی در تمامی مقاطع، پژوهش‌ها و مقالات آزاد می‌باشد.
در این بخش از آثار راه یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند.
به هر اثر حق التالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*نمایشگاه پرده ها، و نقاشی خیالی سازی
با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی سازی (پرده)، هم زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده-های سنتی و طراحی¬های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود.
از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید.
گاه شمارجشنواره:
*مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها ۲۰ خرداد می‌باشد.
*اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد
*زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیرماه می‌باشد.
*آئین اختتامیه جشنواره ۵ تیرماه و مقارن با عید سعید غدیر می‌باشد
*محور‌های جشنواره:
۱- زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله
۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله
۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی
۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی ـ اسلامی
موضوعات جشنواره:
۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»
۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت شناسی سیرۀ زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)
۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت پذیری در زمان معاصر
(شرکت‌کنندگان برای دریافت فایل طومار‌های یاد شده و همچنین فرم شرکت در این جشنواره به انتهای فراخوان مراجعه کنند.)
*شرایط عمومی جشنواره
تکمیل و تأیید فرم جشنواره به منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارائه نماید.
متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید براساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد.
(معرفی منابع الزامی است.)
تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال نمایند.
هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
هیئت انتخاب، آثاری که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند را مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته شدن باید الزاماً همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته شده را در جشنواره اجرا کند.
مـــدارک لازم:
۱.
سه نسخه دی وی دی اثر در بخش¬های نقالی و پرده خوانی، مسابقه طومار نویسی و پژوهش
۲.
تکمیل فرم جشنواره
آدرس دبیرخانه جشنواره: تهران، خیابان سمیه، حوزه هنری، طبقه چهارم، مرکز هنر‌های نمایشی.


 
 

 

جشنواره،نقالي،دبيرخانه،پرده،شركت،غدير،طومار،آثار،مباهله،واقع ...

 

 

چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403 - 01:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0