FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حجاب فقط به معنای پوشش نیست


توضیحات شنیدنی مدیریت بنیاد ام الیتامی خديجة الکبری(س) در برنامه به افق فلسطين
مردم عزیزمان توجه داشته باشید که با کمک های شما، از بيست بهمن ١٤٠٢ تا كنون ، #بدون_وقفه ، هر روز در ۵ تکیه در نقاط مختلف از جنوب تا شمالِ غزّه ، غذای گرم ، طبخ و بین آوارگان و یتیمان توزیع می شود با حمايت خيّرين شير خشك و نان هم توزيع میشود .
در این امر خیر از طریق شماره کارت های زیر و یا درگاه پرداخت اينترنتى سهیم باشید.
شماره کارت های خیریه:
بانک پاسارگاد 5022291329674046بانک ملت6104338926896834 بانک ملی 6037997599838944
جزئیات بیشتر حساب ها https://zil.ink/bonyadkhadijah WWW.KhadijaFoundation.com
باعضويت دركانال خيريه وارسال به ديگران از ياورانِ مظلومانِ غزّه شويد @bonyadkhadijah
بنیاد خیریه ام‌الیتامی خديجة الکبری(س)

حجاب فقط به معنای پوشش نیست

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 13:12
حجاب، یک جنبه فردی دارد که در صورت رعایت آن، سبب رستگاری فرد می شود و در صورت عدم بها دادن به آن، موجبات بدعاقبتی انسان را فراهم می کند. یک جنبه اجتماعی هم دارد که جامعه را از افسارگسیختگی و لااُبالی گری مصون نگه می دارد.
حجاب،عفت،وَ،حيا،انسان،نامحرم،آيه،سخن،ايمان،خداوند،عفاف،مرزبند ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اندیشه حجاب در قرآن برآمده از نیاز فطری انسان به عنصر گرانبهای عفت است؛ عفت داشتن یعنی دور شدن از یکسری مسائلی که سبب لطمه به تقوای انسان و حتی جسم او می‌شود،‌ همچنان که در روایات‌مان همچنان که از عفت جنسی سخن به میان آمده، از عفت شکم نیز صحبت شده است.1 حجاب هم یکی از نمودهای عفت است تا انسان مؤمن از بی‌حیایی به دور باشد و از زیبایی‌های ظاهری خود در برابر دیگران تحفّظ نشان دهد.
خداوند در آیه53 سوره احزاب می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَ لَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَ اللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ ۚ...»؛ یعنی ای مؤمنان، به خانه‌های پیامبر جز آنکه برای خوردن غذایی به شما اجازه دهند وارد نشوید، چشم انتظار فرا رسیدن وقت خوردن آن هم نباشید [که پی در پی آوردنش را بخواهید و از این جهت اسائه ادب کنید]؛ اما هنگامی که دعوت شدید وارد شوید، و زمانی که غذا خوردید و بی آنکه [پس از صرف غذا] سرگرم سخن گردید، پراکنده شوید، این [کار که بنشینید و سرگرم سخن گردید] پیامبر را آزار می‌دهد و از شما حیا می کند [که بیرونتان کند]،‌ اما خدا از حق حیا نمی‌کند.» سپس در ادامه، بحث را به موضوع عفاف و حجاب سوق داده،‌ می‌فرماید «وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ»؛ یعنی «زمانی که از همسرانش متاعی خواستید، از پشت پرده و حجابی از آنان بخواهید که این برای قلب شما و قلب‌های آنان پاکیزه تر است.»
اما ارتباط بخش اول آیه با بخش دوم آن چیست؟
بخش اول گویای آن است که احترام و شأن پیامبر صلی الله علیه و آله باید حفظ شود و حیا داشته باشید و از حیایی که ایشان پیشه می‌کند، سوءاستفاده نکنید و خداوند در گفتن حق، ابایی ندارد و بی‌پرده سخن می‌گوید.
در بخش دوم، خداوند فضای بحث را به سمت حجاب و عفاف می‌کشاند؛ یعنی این موضوع را متأثر از بخش اول که درباره حیاست، مطرح می‌کند و می‌فرماید «زمانی که از همسرانش متاعی خواستید، از پشت پرده و حجابی از آنان بخواهید که این برای قلب شما و قلب‌های آنان پاکیزه تر است.»
ذکر این نکته ضروری است که حجاب به معنای مصطلح امروز منحصر در چادر و مقنعه و مانتو و ...
نیست بلکه مفهومی است برای محافظت انسان در برابر نامحرم.
این محافظت گاهی با پوشاندن اندام حاصل می‌شود و گاهی با دوری کردن از نامحرم و مرزبندی با نامحرم؛ همان نکته‌ای که در همین آیه به آن اشاره شده است.
انسانی که با نامحرم مرزبندی ندارد، یعنی حجاب را رعایت نکرده و به این ترتیب به مرور زمان عفت و حیای خود را از دست می‌دهد و حیا که از انسان زدوده شود، نور ایمان از وجود او رخت بر می‌بندد 2 و فرد را مهیای آلوده شدن در گناهان و بعد غلطیدن در فتنه‌ها و شهوات دنیا می‌کند؛ همانند باتلاقی که هرچه فرد دست و پا می‌زند، بیشتر در آن فرو می‌رود.
برعکس آن یعنی وجه مثبتِ حفظ حجاب به این صورت است که انسانی که با نامحرم مرزبندی دارد، عفت و حیا و نیز نور ایمان و تقوا در او تقویت می‌شود، احساس آرامش و طمأنینه در او موج می‌زند، خیرات بسیاری به سویش جذب می‌شود و در انتها، به فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت می‌رسد؛ خداوند در آیه31 سوره نور که آیه حجاب است، وقتی از لزوم حجاب سخن می‌گوید،‌ در انتها می‌فرماید «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی اهل اهل ایمان، همگی به سمت خدا توبه کنید؛ امید که رستگار شوید.
بنابراین حجاب، یک جنبه فردی دارد که در صورت رعایت آن، سبب رستگاری فرد می‌شود و در صورت عدم بها دادن به آن، موجبات بدعاقبتی انسان را فراهم می‌کند و فقط هم منحصر در پوشش نیست.
یک جنبه اجتماعی هم دارد که جامعه را از افسارگسیختگی و لااُبالی‌گری مصون نگه می‌دارد و سبب تقویت تقوای اجتماعی می‌شود.
در اینجاست که سیاستگذاران نظام باید سیاست‌های فرهنگی لازم را در جهت تقویت حجاب و عفاف در عرصه‌های فرهنگ عمومی جامعه فراهم کنند که البته خود مسئولان امر معتقدند مأموریت خود را در این راستا به وجه مطلوب انجام ندادند بلکه در برخی عرصه‌ها در تعارض با آن حرکت کردند و اکنون کار به برخوردهای سلبی و قانونی کشیده شده است.
----------------------
پاورقی:
1.
امام باقر علیه‌السلام فرمود: «اَىُّ الاِجْتَهَادِ اَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بِطْنٍ وَ فَرْجٍ»؛ کدام تلاش در راه اطاعت خدا، برتر از عفّت در مقابل شکم و مسایل جنسى است؟!
2.
امام باقر علیه‌السلام فرمود «الحیاءُ و الإیمانُ مَقْرونانِ فی قَرَنٍ، فإذا ذَهبَ أحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ»؛ یعنی حیا و ایمان به هم پیوسته‌اند ؛ هرگاه یکى از آنها برود، دیگرى هم در پى آن روانه شود.
انتهای‌پیام/


 

چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403 - 01:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0