FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«کودک‌شو» از تبلیغ فرزندآوری تا آموزش با بازی و سرگرمی


توضیحات شنیدنی مدیریت بنیاد ام الیتامی خديجة الکبری(س) در برنامه به افق فلسطين
مردم عزیزمان توجه داشته باشید که با کمک های شما، از بيست بهمن ١٤٠٢ تا كنون ، #بدون_وقفه ، هر روز در ۵ تکیه در نقاط مختلف از جنوب تا شمالِ غزّه ، غذای گرم ، طبخ و بین آوارگان و یتیمان توزیع می شود با حمايت خيّرين شير خشك و نان هم توزيع میشود .
در این امر خیر از طریق شماره کارت های زیر و یا درگاه پرداخت اينترنتى سهیم باشید.
شماره کارت های خیریه:
بانک پاسارگاد 5022291329674046بانک ملت6104338926896834 بانک ملی 6037997599838944
جزئیات بیشتر حساب ها https://zil.ink/bonyadkhadijah WWW.KhadijaFoundation.com
باعضويت دركانال خيريه وارسال به ديگران از ياورانِ مظلومانِ غزّه شويد @bonyadkhadijah
بنیاد خیریه ام‌الیتامی خديجة الکبری(س)

«کودک‌شو» از تبلیغ فرزندآوری تا آموزش با بازی و سرگرمی - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 17:31
برنامه «کودک شو» این روزها فصل ششم خود را روی آنتن شبکه نسیم تجربه می کند اما این بار فقط روی تبلیغ فرزندآوری تمرکز ندارد و به دنبال آن است جامعه آموزش و تربیت کودک را با بازی و سرگرمی پیگیری کند.
برنامه،كودك،فصل،كودكان،توانسته_است،تلويزيون،آموزش،بازغي،مجري ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاکنون برنامه‌های زیادی در ژانر کودک و خانواده از قاب تلویزیون به نمایش درآمده‌اند اما "کودک‌شو" جزو برنامه‌هایی است که گام‌های مؤثری در جهت تحکیم ارکان خانواده برداشته است که الگوهایش به‌خلاف عمده‌برنامه‌های تلویزیونی که چون شویی بیشتر از بومی‌گرایی و تکیه بر زیبایی‌های ایرانی، نگاه کاملاً خارجی به همه‌چیز دارند، رفتار نمی‌کند، حتی برنامه‌هایی که نوع دیالوگ‌ها، شوخی‌ها و میزانسن‌ها و لوکیشن‌هایشان را از ظواهر نمونه‌های ساخته‌شده خارجی برداشت می‌کنند.
البته ناگفته نماند این برنامه هم مستثنا از کپی‌برداری‌های خارجی نیست؛ این برنامه وقتی برای اولین بار روی آنتن رفت بسیاری این خرده را وارد کردند؛ چرا برنامه کپی؟
نام برنامه‌ای در شبکه دیسکاوری را آوردند که از آن کپی شده است، اما مگر کپیِ خوب ایرادی دارد؟
مخصوصاً برنامه‌ای که در طول 5 دوره توانسته است با بومی کردن فرم و محتوایش اتفاقات خوبی را رقم بزند.
به‌دور از هر دفاعِ بی‌جایی، آنچه واضح و مبرهن است تولید و دوام آوردن برندهای تلویزیون به‌مدت پنج، شش سال کار ساده‌ای نیست.
وقتی برنامه‌ای ظرفیت دیده‌شدن برای چندین سال متمادی را دارد، یعنی اساس آن از ابتدا درست چیده شده که توانسته است پس از گذشت چندین سال همچنان مخاطب‌پسند پیش برود.
مخصوصاً دورنشدن از اهداف اصلی برنامه یعنی به‌نوعی تبلیغ فرزندآوری و در نهایت تربیت و آموزش کودک و فرهنگ‌سازی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی؛ چون بعضاً دیده شده است برخی از سریال‌ها و برنامه‌های چندفصله به‌مرور به فراموشیِ مسیر و فقدان ایده و محتوا دچار می‌شوند.
اما «کودک‌شو» با تغییر در مجری و عوامل خود بارها توانسته است خود را از درون بازسازی کند و به قاب تلویزیون برگردد، این در نوعِ خودش نوعی احترام به مخاطب هم محسوب می‌شود.
کنار نقاط ضعف و قوتی که بعضاً میان ساخت برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون وجود دارد، مجریان و عوامل کار به‌علت نداشتن ایده و محتوای لازم به برخی از تکنیک‌های آنی و لحظه‌ای مثل همان دست و جیغ و هوراهای مرسوم روی می‌آورند؛ به‌راستی که کار چنین برنامه‌هایی تمام است و باید تلویزیون به‌سمت ساخت کارهای جدید و خلاقانه برود.
ولیکن کودک‌شو صرفاً دست به کار شعاری نزد و در فصل ششم به سر اصل مطلب رفت؛ یعنی خانواده و آموزش و تربیت!
چرا که بازگشت نویسنده و کارگردان قدیمی این برنامه تلویزیونی در فصل ششم با انباشت تجارب هدایت فصل اول و دوم، دریافتند دیگر حضور پدر و مادر و سؤالات و جواب‌های مرسوم و کلیشه‌ای کارساز نیست.
این کودک آن کودکِ گذشته نیست؛ باهوش‌تر و سخت‌پسندتر شده است، بنابراین بایستی هم کودک و هم بزرگسال در عین حال با هم دیده شوند که سختی کار را دوچندان که نه، صدچندان می‌کند.
«کودک شو» در ششمین فصل خود به‌تهیه‌کنندگی حسین ربانی که خود او در عرصه برنامه‌سازی کودک و نوجوان قدم‌ برداشته است، همان‌طوری که توانست هویت و اصول خود را حفظ کند به همان میزان نیز توانست بخش‌هایش را به‌روز نگه دارد تا به تکرار نیفتد، این نکته مهمی است که یک برنامه پس از گذشت چندین سال شکلی تکراری به خود نگیرد و مخاطبش آن را پس نزند.
شاید تغییر پژمان بازغی مهمترین چالش در «کودک‌شو6» باشد؛ چون مخاطبان در طول این سال‌ها به تصویر و صدای بازغی عادت کرده بودند و تغییر مجری، تصمیم دشوار و چالش‌برانگیزی بود.
از طرفی شاید انتخاب ملیکا شریفی‌نیا در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌رسید، اما هرچه گذشت او خودش را بهتر در برنامه پیدا کرد.
حالا با چند قسمت که پیش رفتیم می‌توان بهتر درباره شریفی‌نیا قضاوت کرد.
انتخاب او چند حُسن برای برنامه دارد؛ شریفی‌نیا در اجرا چهره‌ای تازه به حساب می‌آید و این مورد اگرچه سختی‌های خودش را دارد، اما باعث می‌شود مخاطب مجری را همواره با این برنامه به‌یاد بیاورد، درست شبیه همان اتفاقی که برای «برمودا» و کامران نجف‌زاده و خیلی از برنامه‌های دیگر افتاده است.
چون اگر این اتفاق نمی‌افتاد و شریفی‌نیا در برنامه جا نمی‌افتاد امروز باید از پروسه شکست این انتخاب صحبت می‌شد، اما کنار همه برگ‌برنده‌هایی که شاید در فصل ششم وجود داشته باشد تجربه کار کودک شریفی‌نیا در نوع خودش قابل توجه است.
هرچند شاید بسیاری از مخاطبان کماکان به پژمان بازغی عادت داشته باشند اما ملیکا شریفی‌نیا باهیجان‌تر اجرا می‌کند که البته شاید لازم است این هیجان کنترل هم شود و رفته رفته او به یک پختگی و تکامل بیشتری در اجرا برسد.
اما اگر از موضوع مجری برنامه بگذریم بحث تربیت و آموزش از طریق بازی و سرگرمی حائز اهمیت است.
به‌نظر می‌رسد برنامه‌سازان «کودک‌شو» در فصل جدید سعی کرده‌اند به‌شکلی علمی‌تر بخش‌های مربوط به بازی کودکان را طراحی کنند و در این راستا توجه به روان‌شناسی کودک در دستور کار برنامه‌سازان بوده است، چرا که برای خانواده‌ها و کودکان اهمیت زیادی دارد تا در محیطی امن و آرام حضور پیدا کنند و خاطره خوب و ماندگار از این حضور در ذهن‌شان به‌یادگار بماند.
اگر بخواهیم درباره سوق دادن والدین به شناخت فرزندان‌شان بگوییم که در فصول قبلی هم بعضاً با پرسش‌های پژمان بازغی این اتفاق می‌افتاد اما دیگر در فصل ششم بازی‌ها و سؤالات صرفاً همچون گذشته برای سرگرمی و اطلاعات عمومی نیست و در راستای موارد آموزش و تربیتی پیش می‌رود، یعنی به‌هنگام پاسخگویی پدر و مادر به سؤالات درباره شناخت فرزندان‌شان این آموزش داده می‌شود که در تربیت فرزند هر دو (پدر و مادر) باید کنار هم باشند.
کنار علمی شدنِ محتوا، تغییر لوکیشن و تنوع بصری در دکور هم اتفاق جذاب دیگر این برنامه تلویزیونی است، چون همواره کارشناسان از رنگ‌آمیزی درست برنامه‌های کودکانه گفته‌اند که دکور این روزهای «کودک‌شو» گویای این نکته است، هرچند در گذشته هم این توجه و تأمل از سوی عوامل و دست‌اندرکاران بوده و همچنین پیگیری حضور شرکت‌کنندگان از اقصی‌نقاط کشور که این نگاه کماکان در فصل جدید وجود دارد و از دورترین مناطق شرکت‌کننده این برنامه می‌شوند.
تا به اینجا به «کودک‌شو» می‌توان به‌سبک برخی در فضای مجازی ایراد وارد کرد؛ چرا هست و چرا بودجه برای آن صرف می‌شود؟
اما آن‌قدر به برخی از ریزه‌کاری‌های کار با کودکان توجه زیادی کرده است به‌ویژه در آیتم‌های زیادی کودکان با پدر و مادرشان مشغول مسابقه می‌شوند و کلی اتفاقات دیگر که خودش می‌تواند مبلّغ فرزندآوری و علاقه‌مند کردن خانواده‌ها به اصل سیاست‌های جوانی جمعیت باشد.
برنامه‌ای که توانسته است دنیای کودکان و بزرگترها را به هم نزدیک کند، این نکته مهمی است که در آن هیچ رقابتی هم میان کودکان اتفاق نمی‌افتد؛ در حالی که برخی از برنامه‌ها به‌سمتی رفتند که فضای رقابت را بین کودکان ایجاد کنند، یعنی در واقع کفه مزایای ساخت چنین برنامه‌هایی به نبودن‌شان سنگینی می‌کند، بنابراین شاید بتوان به‌ظنّ بسیاری از کارشناسان و روان‌شناسان اجتماعی این نکته را مطرح کرد که «کودک‌شو» توانسته است با نوآوری خودش را پویا نگه‌دارد.
ترکیب پویایی و نوآوری همواره چالش بسیاری از برنامه‌سازان بوده و هست.
باید دید این برنامه تلویزیونی در ادامه هم می‌تواند با نگاه علمی در محتوا و اتکا به عوامل جذابیت در فرم برنامه‌سازی به کار خودشان ادامه دهند یا در ادامه «تکرار و کلیشه» گریبان‌شان را خواهد گرفت.
انتهای پیام/+


 
 

سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 01:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0