FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قرآنی که هر صفحه‌اش یک موضوع دارد


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

قرآنی که هر صفحه‌اش یک موضوع دارد

مشرق | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 20 فروردین 1403 - 15:24
تقریباً چهل نفر در به سرانجام رساندن آن شراکت داشته‌اند. بخشی از آن دانشجویان خود من بودند که قواعد کار را پیش‌تر آموخته بودند. انجام این کار با کسب تجربیات بسیاری نیز همراه بود.
قرآن،ترجمه،صفحه،مبارك،آيه،قرار،موضوع،مخاطبان،موضوعي،مصحف،شكل ...

به گزارش مشرق، مصحف نوین «قرآن مبارک» بعد از هفت سال تلاش مداوم و کار گروهی، طی روزهای گذشته منتشر شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.
در گفت‌وگوی امروز «ایران» با مهدی فیض، نکاتی را درباره مصحف نوین «قرآن مبارک» و کوششی که برای عرضه آن مطابق با نیاز روز جامعه و بویژه نسل جوان انجام گرفته، می‌خوانید:
آقای فیض درباره کاری که شما و همکارانتان در مصحف نوین «قرآن مبارک» انجام داده‌اید، بگویید.
مصحف جدیدی که با عنوان «قرآن مبارک» منتشر شده، از ترجمه بسیار فاخر «حسین استادولی» برخوردار است؛ ترجمه‌ای که سال ۱۳۹۰ عنوان برگزیده جایزه کتاب سال را از آن خود ساخت.
نکته جالب توجه درباره ترجمه حسین استادولی این است که وی قبل از انجام این ترجمه، سال‌ها ترجمه دیگران را ویراستاری کرده بود، از جمله ویراستاری ترجمه آقای مشکینی را برعهده داشته و از همین نکته می‌توان پی به کار ارزشمندی برد که وی انجام داده است.
نقش آقای سیدمحمدرضا قرایی در این کار چه بوده؟
ایشان کار بسیار خاصی بر ترجمه آقای استادولی انجام داده، به این صورت که ترجمه وی را به عبارت‌های کوتاه کوتاه تبدیل کرده‌ است.
آقای قرایی کار تقطیع آیات طولانی به عبارت‌های کوتاه منتهی به فعل را انجام داده‌؛ به آن صورت که یک آیه به چهار_پنج عبارت تبدیل شده؛ عبارت‌هایی که هم عربی و هم فارسی آن در دو ستون روبه‌روی یکدیگر، به شکل کامل و منتهی به فعل عرضه شده است.
منظور از شیوه ترجمه «عبارت به عبارت» که در معرفی «قرآن مبارک» آمده، چیست؟
به این معناست که همزمان، فارسی و عربی آیه‌ها در ستون‌های مجاور یکدیگر آمده و به اصطلاح دم‌دست مخاطبان قرار گرفته تا برای مطالعه‌شان نیازی به جست‌وجو میان صفحات نباشد.
مخاطب تا عبارت‌های عربی را ببیند، فارسی آنها را هم مقابلش خواهد دید.
این کار مزایای هر دوگونه ترجمه، یعنی هم ترجمه «آیه به آیه» و هم ترجمه «کلمه به کلمه» را دارد.
از طرفی تلاش شده تا نقاط ضعف هر دوشیوه ترجمه نیز برطرف شود.
این کار نوآورانه در نتیجه زحمات آقای قرایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
شما چه مسئولیتی در انتشار «قرآن مبارک» به عهده داشته‌اید؟
ضمن حفظ پیوستگی همه سوره‌ها و آیات در هر سوره، آیاتی که مرتبط با یک موضوع واحد هستند در یک صفحه واحد دیده شده‌اند.
البته به غیر از آیه یک تا بیست سوره بقره که بنا به ضرورت استثنائاً در دو صفحه پیوسته آمده، این آیه‌های سوره بقره نکاتی درباره صفات مؤمنان، کافران و منافقان را شامل می‌شود.
بعد که به صفحه سوم می‌رویم با موضوع دیگری روبه‌رو می‌شویم چراکه موضوع آیه بیست و یک تا بیست و نهم، مبارزه‌طلبی قرآن است؛ اینکه اگر کسی می‌تواند شبیه قرآن را عرضه کند و...
این تقسیم‌بندی موضوعی، کاری است که انجامش را من برعهده داشته‌ام.
این اولین مرتبه‌ای است که شاهد انتشار قرآنی براساس تقسیم‌بندی موضوعی هستیم؟
بله.
عثمان طه کار هنرمندانه‌ای در شیوه خطاطی قرآن انجام داده، به این صورت که بنای پایان هر صفحه را پایان آیه قرار داده است.
ما هم به جای کمیت، ملاک کارمان را در صفحه‌آرایی بر اساس محتوا گذاشته‌ایم و بر همین اساس هر صفحه‌، با هر موضوعی که آغاز شود با همان نیز تمام می‌شود.
بالای هر صفحه نیز تیتر موضوع درج شده تا وقتی مخاطب به هر صفحه‌ای مراجعه می‌کند، همان ابتدا بداند با چه موضوعی مواجه است و ذهنش قدری آماده شود.
به‌خصوص برای مخاطبان عجول امروز و نسل جوان ایده خوبی است!
اتفاقاً یکی از اهداف‌مان در انجام این کار همین بود تا به روشی مناسب موفق به جلب‌نظر مخاطبان نسل جدید شویم.
بگذارید مثالی بزنم؛ بسیاری از افراد در ایام خاصی همچون ماه مبارک رمضان یا در مساجد، هر روز حداقل یک صفحه قرآن می‌خوانند.
حالا اگر این میزان مطالعه کتاب آسمانی‌مان با موضوع واحدی باشد، بی‌شک اثربخشی بیشتری روی مخاطبان دارد.
اگر در یک وعده مطالعه قرآن، آن یک صفحه با موضوع مشخصی باشد که در انتها، ماجرای آن نیز به اتمام برسد، بی‌شک تأثیر بهتری بر مخاطبان می‌گذارد.
برای به سرانجام رساندن کار «قرآن مبارک» چقدر زمان صرف شده؟
هفت سال کار مداوم، آن هم در شرایطی که کار آن تنها به من و آقای قرایی محدود نشده و افراد بسیاری در آن سهیم بودند.
اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، تقریباً چهل نفر در به سرانجام رساندن آن شراکت داشته‌اند.
بخشی از آن دانشجویان خود من بودند که قواعد کار را پیش‌تر آموخته بودند.
انجام این کار با کسب تجربیات بسیاری نیز همراه بود، ازجمله اینکه بسیاری از بسته‌های موضوعی قرآنی در دسته‌های هفت، چهارده یا بیست و یک آیه‌ای از نظر محتوا و مضمون قرار می‌گیرند.
به عنوان نمونه وقتی یک موضوع تمام شده و به موضوع بعدی می‌رسیم، به احتمال بسیار در یکی از آن تعداد آیه‌های یاد شده به موضوع مذکور پرداخته شده است.
در این مصحف، ۶۲۴ صفحه داریم که ۲۰ صفحه نسبت به مصحف‌های رایج عثمان طه بیشتر است.
البته شماره صفحات مصحف عثمان طه در حاشیه صفحات متن «قرآن مبارک» نیز درج شده است که به عنوان نمونه در پایان فلان آیه، صفحه ۲۰۰ قرآن عثمان طه نیز تمام شده تا مخاطبان درصورت نیاز بتوانند آنها را با یکدیگر تطبیق بدهند.
از ۶۲۴ صفحه، حدود ۳۲۰ صفحه آن، هفت، چهارده یا بیست و یک آیه‌ای تقسیم‌بندی موضوعی شده است، البته نه به آن معنا که به شکل کمی یا کلیشه‌ای آیات را دسته‌بندی کرده باشیم بلکه این دسته‌بندی به شکل طبیعی صورت گرفته است، از جمله داستان قارون که در هفت آیه قرار می‌گیرد، توصیه‌های لقمان به پسرش هم هفت آیه است.
داستان مرتبط با تولد حضرت عیسی و آنچه بر حضرت مریم می‌گذرد نیز در چهارده آیه قرار می‌گیرد.
از طریق این دسته‌بندی حتی می‌توان به نظم پنهان در آیات و سوره‌های قرآنی نیز دست یافت.
یک‌موقعی شما این نظم را در بحث آماری قرآن، ازجمله اعجاز عددی قرآنی می‌بینید که آن فقط به کار پژوهشگر می‌آید.
اما وقتی بحث تقسیم‌بندی موضوعی باشد برای مخاطب عام هم جالب توجه می‌شود!
بله و به‌خصوص که این مسأله در ارتباط با نسل جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کار با همکاری کدام انتشارات در دسترس مردم قرار گرفته؟
به همت انتشارات شناسنامه و فعلاً در قطع رحلی بزرگ و به شکل نفیس منتشر شده که برای انتشار آن از ورق تمام رنگی و گلاسه استفاده شده است.
به احتمال بسیار برای نمایشگاه کتاب تهران پیش رو، از نظر حجم، وزن و قیمت درصدد ارائه چاپ مناسب‌تری از آن هستیم تا عموم علاقه‌مندان قادر به تهیه‌اش باشند.
گویا اساتیدی همچون بهاءالدین خرمشاهی که از قرآن‌پژوهان سرشناس کشورمان هستند نیز نکات مثبتی در وصف «قرآن مبارک» گفته‌اند؛ این کار از چه بابت مورد توجه ایشان قرار گرفته؟
ایشان تعریف بسیاری از ترجمه قرآن کرده؛ آیت‌الله مشکینی هم از ترجمه و ویراستاری آن تمجید کرده بودند.
ما نیز به سبب ترجمه ارزشمندی که آقای استادولی انجام داده‌اند آن را مبنای کارمان انجام دادیم.
سال ۹۶ به سراغ چند ترجمه رفتم که در نهایت این کار انتخاب شد چراکه در کنار ویژگی‌های خوبی که دارد کار تقطیع هم در آن صورت گرفته بود، مسأله‌ای که کار را جلو می‌انداخت.
این کار با بازبینی‌های بسیاری منتشر شد تا نتیجه آن به بهترین شکل پیش روی مخاطبان قرار بگیرد، وگرنه حدود دو سال قبل به سرانجام رسیده بود.
قبل از انتشار، حجت‌الاسلام قرائتی هم آن را ملاحظه کرده و از نتیجه‌اش ابراز شگفتی کرد.
حداقل پنج مرتبه از ابتدا تا انتهای «قرآن مبارک» مطالعه و بررسی مجدد شده و تغییراتی در آن انجام شده است.
*روزنامه ایران


 
 

دوشنبه، 20 فروردین 1403 - 18:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0