FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تسهیل مطالعات تطبیقی تا افزایش حکمت در حوزه علمیه


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

تسهیل مطالعات تطبیقی تا افزایش حکمت در حوزه علمیه

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 06 فروردین 1403 - 13:30
بهجت پور با اشاره به مرجعیت شاگردان علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: شاگردان صاحب المیزان در زمینه تفسیر ورود پیدا کردند و از جمله شخصیت های تأثیرگذار حوزوی شدند و باید از دانش تفسیری آنها استفاده بهینه شود.
حوزه،تفسير،علوم،قرآن،زمينه،علميه،قرآني،ورود،انساني،فضاي،اشار ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های قرآن پژوهی دیجیتال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شب گذشته در غرفه نور واقع در بخش نوآوری‌های قرآنی دانش بنیان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
بهجت پور با اشاره به تحولات علمی حوزه علمیه و نرم‌افزارها با بیان اینکه حوزه علمیه در سال 1301 به همت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حایری یزدی تأسیس شد، اظهار داشت: با راه‌اندازی حوزه علمیه قم، انشعابی از حوزه علمیه نجف صورت گرفت.
او به تلاش علمی در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در طول این سال‌ها حوزه علمیه حرکت خوبی را در زمینه فقه و اصول شروع کرد و توانست در زمینه فقهی و اصولی گام‌های بلندی را بردارد.
همان طور که در نجف اشرف و عراق نیز مراجعی در زمینه فقه و اصول به مرجعیت رسیدند و نقش مدیریت بر جامعه شیعی را ایفا کردند، این نقش به ایران و کشورهای دیگر منطقه در قم رقم خورد.
اهمیت ورود تفسیر قرآن به حوزه‌های علمیه
این استاد حوزه با اشاره به جای خالی علوم اسلامی در این دوره اظهار داشت: مرجعیت نسبت به اتفاق‌هایی که رقم می‌زند واکنش‌هایی دارد، اما در این دوره جای بسیاری از علوم اسلامی خالی است.
رقم‌زننده تحول در گسترش دانش‌ها در حوزه به علامه طباطبایی (ره) ختم می‌شود.
او به علوم خاص مورد نظر علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ایشان وقتی وارد حوزه می‌شود، جای سه دانش علوم معقول، تفسیر و اخلاق را در دروس حوزوی خالی می‌بیند.
این در حالی است که ایشان 35 سال زحمت کشید و مباحثی مانند قرآن، فلسفه و عرفان را به حوزه بازگرداند.
بهجت پور با اشاره به مرجعیت شاگردان علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: شاگردان مفسر قرآن در زمینه تفسیر ورود پیدا کردند و از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار حوزوی شدند و باید از دانش تفسیری آنها استفاده بهینه شود.
دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، انقلاب اسلامی را سرآغاز تحولی پویا دانست و تصریح کرد: با تلاقی انقلاب اسلامی وارد یک تحول پویا و زنده در حوزه شدیم، به طوری که از سال 70 در حوزه رشته تخصصی تفسیر در سطح چهار شروع به کار کرد و به رسمیت شناخته شد.
او با بیان اینکه در این دوره شاهد تولیدات ارزشمند هستیم که زیرساخت تحول در علوم انسانی و حوزه بود، خاطرنشان کرد: این تولیدات، جنبه تخصصی مطالعات قرآنی را تقویت می‌کند.
تفسیر موضوعی در کنار تفسیر آیه به آیه
این استاد حوزه بر لزوم توجه به تفسیر قرآن تأکید کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مفسران قرآن شهید صدر بود که در اثری که تفسیر موضوعی داشت راه جدیدی را به روی جامعه قرآنی باز کرد.
او تفسیر موضوعی را مبحثی مهم دانست و خاطرنشان کرد: تفسیر موضوعی به این صورت است که نیاز و مسئله‌ای را جامعه مشاهده کنیم و با استفاده از قرآن آن مسئله حل کنیم.
این کار زمینه تولیدات فراوان قرآنی را ایجاد می‌کند.
این محقق دینی گسترش فعالیت‌های تحقیقی در زمینه قرآن را در نتیجه تفسیرهای مهم آیات الهی دانست و خاطرنشان کرد: پس از تفسیر قرآن توسط دانشمندان بزرگ بود که رشته‌های تفسیر و علوم قرآن افزایش پیدا کرد، پژوهشکده‌های قرآنی ایجاد شد و بسیاری از دانشگاه‌ها رشته‌های قرآنی را راه‌اندازی کردند.
او تصریح کرد: در نتیجه علوم تفسیری بود که منابعی از اهل سنت به سمت منابع شیعی سوق داده شد و ما در حال حاضر شاهد فعالیت‌های قرآنی ارزشمندی در جامعه هستیم که جوانان را به خود جذب می‌کند.
ثمرات فضای نرم‌افزاری در علوم انسانی
دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، با اشاره به تولید نرم‌افزارهای علوم انسانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد لازم است مطالعات حوزه‌های را با ورود نرم‌افزارها از یکدیگر تفکیک کنیم.
زیرا با ورود این نرم‌افزارها مطالب باید مستند باشند.
او بر لزوم توجه به سرعت کار در تحقیقات دینی تأکید کرد و گفت: مشخص است که در دوران گذشته تمام کتاب‌ها در اختیار محقق نبود، همان طور که علامه امینی برای تألیف الغدیر باید تلاش زیادی می‌کرد.
اما امروز با نرم‌افزارها به راحتی می‌توانیم به تمام کتابخانه‌های جهان دسترسی داشته باشیم.
او ورود نرم‌افزاهای تحقیقاتی را عاملی برای ارتقای سطح تخصص در علوم انسانی دانست و اظهار کرد: فضای دیجیتال زمینه را برای توسعه مرزهای دانش جابه‌جا کرده و نوشته‌های ما را از سطح به سمت نوشته‌های تخصصی برده است.
بهجت پور تسهیل مطالعات تطبیقی را ثمره دیگری از فضای نرم‌افزاری در علوم انسانی و اسلامی دانست و تصریح کرد: سال‌ها بود که برادران اهل سنت از تلاش‌های علمی شیعیان خبری نداشتند اما با ورود فضای نرم‌افزاری این دسترسی تسهیل شد.
به طوری که یکی از پیامدهای فضای نرم‌افزاری در حوزه علوم انسانی تسهیل مطالعات تطبیقی است.
او افزایش حکمت را ره‌آورد دیگر فضای نرم‌افزاری عنوان کرد و گفت: حکیم به کسی گفته نمی‌شود که در یک رشته خاص تخصص داشته باشد، بلکه حکیم شخصی است که از طریق شبکه کردن دانش‌های مختلف، حکم می‌کند.
به این ترتیب است که نرم‌افزارها زمینه را برای افزایش حکمت هموار می‌کنند.
انتهای پیام/


 
 

دوشنبه، 06 فروردین 1403 - 22:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0