FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است؟


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

چرا گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است؟

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 03 فروردین 1403 - 05:41
یک کارشناس مذهبی با بیان دلایلی تأکید کرد که گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است.
توبه،گناه،نصوح،وَ،السلام،عفو،خدا،يعقوبي،گيلاني،خداوند،حضرت،خا ...

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی درمورد چرایی آسان‌تر بودن گناه نکردن در مقایسه با توبه کردن بیان کرد: رمضان ماه توبه است و خیلی خوب است اگر در عمرمان اشتباهی، خبطی، گناهی انجام دادیم قبل از رسیدن طوفان مرگ، این موارد را جبران کنیم، حال چه این گناه حق الله باشد و چه حق النفس و چه حق المخلوقات؛ از انسان گرفته تا گل و گیاه و حیوانات.
اما اگر خوب به ماجرای زندگی و حیات قبل از طوفان مرگ بنگریم حتماً به این نکته مهم پی خواهیم برد که گناه نکردن بسیار آسان‌تر از توبه و رجوع دوباره به پاکی هاست.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: چرا گناه نکردن آسان‌تر از توبه نمودن است؟
زیرا:
۱.
انسان پس از ارتکاب گناه شاید توفیق توبه حقیقی را نیابد و از دنیا برود.
۲.
توبه شرایط زیادى دارد که شاید فرد از پس این شرایط نتواند به خوبی بر آید و همه شروط را رعایت کند.
۳.
گناه رسوباتى در روح انسان از خود به جاى مى گذارد که برطرف ساختن آن بسیار مشکل و طاقت فرساست.
اعتراف به گناهکار بودن
دارم امید عاطفتی از جناب دوست
کردم جنایتی و امیدم به عفو اوست
دانم که بگذرد ز سر جرم من که او
گر چه پریوش است ولیکن فرشته خوست
«اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَکَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِی وَ إِنَّ رَحْمَتَکَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبِی
‏اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ ذَنْبِی عِنْدَکَ عَظِیماً فَعَفْوُکَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِی‏» «خدایا البته به آمرزش تو بیشتر امیدوارم تا به عمل خود و البته رحمت تو وسیع‌تر از گناه من است.
خدایا اگر چه گناه من نزد تو بزرگ است، اما عفو و بخشش تو بزرگتر از گناه من است.»
حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: عفو خدا بیشتر از جُرم ماست
نکته سربسته چه دانی خموش
لطف الهی بکند کار خویش
مژده رحمت برساند سروش
رندی حافظ نه گناهیست صعب
با کَرَم پادشهِ عیب پوش
راه جذب عفو الهی
او مطرح کرد: امام سجاد علیه السلام در مناجات خویش با خداوند متعال راه جذب عفو را به همه ما معرفی می‌کنند و چنین می‌گوید:
«إِلهی أَنْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِکَ بَاباً إِلَى عَفْوِکَ سَمَّیْتَهُ التَّوْبَةَ فَقُلْتَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً فَمَا عُذْرُ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ الْبَابِ بَعْدَ فَتْحِهِ» «خدایا، تو همان کسی هستی که دری برای بندگانت به‌سوی عفو خود گشودی و آن را «توبه» نام نهادی و گفتی: به‌سوی خدا توبه کنید آن هم «توبه‌ای نصوح».
پس اکنون چه عذری دارد کسی که پس از باز شدن این در، وارد آن نمی‌شود؟
توبه نصوح
این کارشناس مذهبی گفت: نکته بسیار پر اهمیتی در این فقره از کلمات گهربار امام سجاد علیه السلام در این مناجات با عظمت بسیار پر رنگ است و این است که امام سجاد علیه السلام از لسان قرآن کریم می‌فرمایند: به‌سوی خدا توبه کنید آن هم هر نوع توبه‌ای نه بلکه «توبه‌ای نصوح» و این اهمیت مسئله توبه را دو صد چندان می‌کند.
معنای توبه نصوح
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی عنوان کرد: در حدیث شریف نبوی است که وقتی «معاذ بن جبل» از توبه نصوح سوال کرد.
حضرت علیه‌السلام در پاسخ فرمودند:
«اَنْ یَتُوبَ التّایِبُ ثُمَّ لایَرْجِعُ فِى ذَنْب کَما لایَعُودُ اللَّبَنُ اِلَى الضَّرْعِ» «آن است که شخص توبه کننده، به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند، آن چنان که شیر به پستان هرگز باز نمى گردد!»
این تعبیر لطیف، بیانگر این واقعیت است که: «توبه نصوح» چنان انقلابى در انسان ایجاد مى کند که راه بازگشت به گذشته را به کلى بر او مى بندد، همان گونه که بازگشت شیر به پستان غیر ممکن است.
مقام فردی که توبه نصوح کند
او ادامه داد: معاویة بن وهب که از اصحاب عالى قدر و مورد اطمینان حضرت صادق علیه السلام است، می‌گوید از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمودند: «إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اَللَّهُ فَسَتَرَ عَلَیْهِ فِی اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَةِ» «هنگامى که بنده مؤمن توبه خالص و حقیقى کند خدا او را در دایره محبتش وارد می‌کند، پس بر او در دنیا و آخرت پوشش می‌اندازد.»
قُلْتُ وَ کَیْفَ یَسْتُرُ عَلَیْهِ
به حضرت گفتم: چگونه بر او پوشش قرار می‌دهد؟
قَالَ یُنْسِی مَلَکَیْهِ مَا کَتَبَا عَلَیْهِ مِنَ اَلذُّنُوبِ
فرمودند: گناهانش را از یاد دو فرشته اى که آن گناهان را بر او نوشته اند، می‌برد.
وَ أَوْحَى اَللَّهُ إِلَى جَوَارِحِهِ اُکْتُمِی عَلَیْهِ ذُنُوبَهُ
و به اعضایش وحى می‌کند گناهانش را بر او کتمان کنید و پنهان بدارید
وَ أَوْحَى إِلَى بِقَاعِ اَلْأَرْضِ
و به قطعه هاى زمین وحى می‌نماید:
اُکْتُمِی عَلَیْهِ مَا کَانَ یَعْمَلُ عَلَیْکِ مِنَ اَلذُّنُوبِ
آن‌چه بر روى شما از گناهان مرتکب شده بر او بپوشانید
فَیَلْقَى اَللَّهَ حِینَ یَلْقَاهُ وَ لَیْسَ شَیْءٌ یَشْهَدُ عَلَیْهِ بِالذُّنُوبِ
پس خدا را ملاقات می‌کند در حالى که چیزى بر ضدش به چیزى از گناهان گواهى دهد یافت نمى شود.
سطوح توبه
حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: توبه هر فردی با فرد دیگر بنا بر متغیر‌هایی فرق دارد و خداوند دو نفر را به خاطر ارتکاب یک گناه به یک اندازه عذاب نمی‌کنند.
زیرا نیت ها، مقدار نقش داشتن افراد در گناه، ضربه‌ها و آسیب‌هایی که از ایشان به دیگران می‌رسد و هزاران متغیر و شاخص دیگر که وجود دارد در افراد مختلف فرق می‌کند.
به همین خاطر می‌توان برای توبه سطوح مختلفی را در افراد گوناگون در نظر گرفت که ما به سه سطح افراد در مسئله توبه اشاره می‌کنیم.
توبه عامه مردم
اغلب، این دسته را در شب‌های قدر می‌توان در مساجد پیدا نمود.
توبه خواص
ایشان کسانی هستند که نتوانستند به نوافل و مستحبات و مندوبات بپردازند.
خاطره گریه جوان مومن
یک دوستی تعریف می‌کرد: جوانی را در حرم امام رضا علیه السلام دیدم که بسیار اشک می‌ریخت و حال آشفته‌ای داشت، نزدیک شدم و از حال خوش او سوال کردم، اول چیزی نمی‌گفت، اما با زور و زحمت از دهانش بیرون کشیدم که علت گریه و اشک او به خاطر قضا شدن نماز شب گذشته اش بود.
توبه خاص الخاص
این توبه برای افرادی است که به خاطر خوردن لقمه‌ای و پوشیدن لباسی و خدمت به فردی ...
التفاتشان به خداوند کم می‌شود.
توبه پیامبر اکرم و اولیـاى خـدا از ایـن قبیل بوده است که ایشان خود می‌فرماید:
«إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَی قَلْبِی وَ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً» «گاهی کدورت روی قلبم می‌نشیند و من در هر روز هفتاد مرتبه استغفار می‌کنم.»
ارکان توبه
این کارشناس مذهبی افزود: ارکان توبه را مى توان در پنج چیز خلاصه کرد:
۱.
ترک گناه
۲.
ندامت از کار‌های زشت
۳.
تصمیم بر ترک گناه در آینده
۴.
جبران گذشته
۵.
استغفار مستدام
ان شاءلله خداوند به همه ما توفیق توبه حقیقی و با معرفت قبل از مرگ را نصیب کند.


 
 

 

 

جمعه، 03 فروردین 1403 - 23:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0