FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با فلسفه و مسائل روزه


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

وجوب روزه

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى وداع با ماه رمضان ـ گفت :

 ثُمّ آثَرتَنا بهِ على سائرِ الاُمَمِ، و اصطَفَيتَنا بفَضلِهِ دُونَ أهلِ المِلَلِ، فَصُمنا بِأمرِكَ نَهارَهُ، و قُمنا بِعَونِكَ لَيلَهُ .
 سپس به وسيله اين ماه، ما را بر ساير امّتها برترى دادى و افتخار آن را نصيب ما، و نه پيروان ديگر آيينها ، كردى ، پس به فرمان تو روز آن را روزه گرفتيم و به يارى تو ، شبش را به عبادت گذرانيديم .

( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۵ )

كتاب من لا يحضره الفقيه ـ به نقل از حفص بن غياث ـ :

سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّه ِ عليه السلام يَقولُ : إنَّ شهرَ رَمَضانَ لَم يَفرِضِ اللّه ُ صِيامَهُ على أحَدٍ من الاُمَمِ قَبلَنا، فَقلتُ لَهُ : فقولُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : «يا أيُّها الذين آمَنُوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الّذينَ مِن قَبلِكُم» ؟! قالَ : إنّما فَرَضَ اللّه ُ صيامَ شَهرِ رَمَضانَ على الأنبياءِ دُونَ الاُمَمِ، فَفَضَّلَ اللّه ُ بهِ هذِهِ الاُمَّةَ، و جَعَلَ صيامَهُ فَرضا على رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و على اُمَّتِهِ .
 از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود روزه ماه رمضان را خداوند بر هيچ يك از امّتهاى پيش از ما واجب نكرد. عرض كردم : پس آيه «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما مقرّر شده است همچنان كه بر پيشينيان شما مقرّر شده بود» چه مى شود؟ حضرت فرمود : خداوند روزه ماه رمضان را فقط بر پيامبران واجب كرده بود ، نه بر امّتها ؛ امّا به وسيله آن ، اين امّت را [بر امّتهاى گذشته] فضيلت داد و روزه آن را بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و بر امّت او واجب فرمود .

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۹۹/۱۸۴۴)

فضيلت روزه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند تبارك و تعالى فرمود :

 كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لي و أنا أجزِي بهِ .
 هر كارى كه فرزند آدم مى كند، از آنِ اوست، مگر روزه كه از من است و پاداش آن را من مى دهم .

(الخصال : ۴۵/۴۲ )

امام صادق عليه السلام :

إنَّ اللّه َ تبارَكَ و تعالى يقولُ : الصَّومُ لِي و أنا أجزِي علَيهِ .
 خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد : روزه از من است و پاداش آن را من مى دهم .

( الكافي : ۴/۶۳/۶ )

حكمت واجب بودن روزه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

علَيكُم بِالصَّومِ؛ فإنّهُ مَحسَمَةٌ للعُرُوقِ و مَذهَبَةٌ للأشَرِ .
 بر شما باد روزه گرفتن كه آن رگها را مى بُرد [شهوت را كم مى كند ]و سرمستى را مى بَرد .

( كنز العمّال : ۲۳۶۱۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الصَّومُ يَدُقُّ المَصيرَ، و يُذِيلُ اللَّحمَ، و يُبَعِّدُ مِن حَرِّ السَّعيرِ
 روزه، روده را باريك مى كند ، گوشت را مى ريزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى گرداند .

( كنز العمّال : ۲۳۶۲۰ )

امام على عليه السلام :

فَرَضَ اللّه ُ ··· الصِّيامَ ابتِلاءً لإخلاصِ الخَلقِ .
خداوند ··· روزه را براى آزمودن اخلاص بندگان ، واجب كرد .

( نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۲ )

امام على عليه السلام : 

··· ما حَرَسَ اللّه ُ عِبادَهُ المؤمنينَ بالصَّلَواتِ و الزَكَواتِ، و مُجاهَدَةِ الصِّيامِ في الأيَّامِ المَفروضاتِ؛ تَسكينا لأطرافِهِم، و تَخشِيعا لأبصارِهِم، و تَذلِيلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفِيضا (تَخضِيعا) لِقُلوبِهِم .
خداوند بندگان مؤمن خود را به وسيله نمازها و زكاتها و جدّيت در روزه دارى روزهاى واجب [رمضان]، براى آرام كردن اعضا و جوارح آنان و خشوع ديدگانشان و فروتنى جانهايشان و خضوع دلهايشان حفظ مى كند .

( نهج البلاغة: الخطبة۱۹۲)

فاطمه زهرا عليها السلام : 

فَرَضَ اللّه ُ الصِّيامَ تَثبِيتا لِلإخلاصِ .
خداوند روزه را براى استوارى اخلاص ، واجب فرمود .

( بحار الأنوار : ۹۶/۳۶۸/۴۷ )

امام حسين عليه السلام ـ درباره علّت وجوب روزه ـ فرمود :

لِيَجِدَ الغَنيُّ مَسَّ الجُوعِ، فَيَعُودَ بِالفَضلِ على المَساكينِ .
 تا توانگر رنج گرسنگى را بچشد و در نتيجه ، به مستمندان رسيدگى و بخشش كند .

( بحار الأنوار : ۹۶/۳۷۵/۶۲ )

امام باقر عليه السلام :

الصِّيامُ و الحَجُّ تَسكِينُ القُلوبِ .
روزه و حج ، آرام بخش دلهاست .

( الأمالي للطوسي : ۲۹۶/۵۸۲ )

امام صادق عليه السلام : 

أمّا العِلَّةُ في الصِّيامِ لِيَستَوِيَ بهِ الغَنيُّ و الفَقيرُ؛ و ذلكَ لأنَّ الغَنيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ، فَيَرحَمَ الفَقيرَ؛ لأنَّ الغَنيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ علَيهِ، فأرادَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أن يُسَوِّيَ بينَ خَلقِهِ و أن يُذِيقَ الغَنيَّ مَسَّ الجُوعِ و الألَمِ، لِيَرِقَّ على الضَّعيفِ و يَرحَمَ الجائعَ .
علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند ؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد . از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند .

( بحار الأنوار : ۹۶/۳۷۱/۵۳ )

امام رضا عليه السلام ـ در بيان علّت وجوب روزه ـ فرمود :

لِكَي يَعرِفُوا ألَمَ الجُوعِ و العَطَشِ، و يَستَدِلُّوا على فَقرِ الآخِرَةِ، و لِيكونَ الصائمُ خاشِعا ذَليلاً مُستَكينا مَأجُورا مُحتَسِبا عارِفا صابِرا على ما أصابَهُ مِن الجُوعِ و العَطَشِ، فَيَستَوجِبَ الثَّوابَ مَع ما فيهِ مِنَ الإمساكِ عنِ الشَّهَواتِ، و لِيكونَ ذلكَ واعِظا لَهُم في العاجِلِ، و رائضا لَهُم على أداءِ ما كَلَّفَهُم و دَليلاً لَهُم في الأجرِ، و لِيَعرِفوا شِدَّةَ مَبلَغِ ذلكَ على أهلِ الفَقرِ و المَسكَنَةِ في الدنيا، فَيُؤَدُّوا إلَيهِم ما فَرَضَ اللّه ُ لَهُم في أموالِهِم .
 تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى برند . و اينكه روزه دار بر اثر گرسنگى و تشنگى كه به او مى رسد، خاشع و افتاده حال و فروتن و مأجور و طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر گردد و بدين سبب مستوجب ثواب شود . به علاوه آن كه، روزه موجب خوددارى از شهوات است ، نيز، تا روزه در دنيا پند گوى آنان باشد و ايشان را در راه انجام تكاليفشان رام و ورزيده كند و در رسيدن به اجر، راهنماى آنان باشد ، و به سختى تشنگى و گرسنگى كه نيازمندان و مستمندان در دنيا مى چشند پى ببرند و در نتيجه ، حقوقى را كه خداوند در دارايى هايشان واجب فرموده است ، به ايشان بپردازند .

(علل الشرائع : ۲۷۰ )

امام عسكرى عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از علّت واجب شدن روزه ـ فرمود : 

لِيَجِدَ الغَنِيُّ مَسَّ الجُوعِ؛ فَيَمُنَّ على الفَقيرِ .
تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه ، به نيازمند كمك كند .

( بحار الأنوار : ۹۶/۳۶۹/۵۰ )

روزه سپر است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

علَيكَ بالصَّومِ؛ فإنّهُ جُنَّةٌ مِنَ النارِ، و إنِ استَطَعتَ أن يَأتِيَكَ المَوتُ و بَطنُكَ جائعٌ فافعَل .
 بر تو باد روزه، كه آن حفاظى است در برابر آتش . و اگر توانى كه هنگام مرگ شكمت گرسنه باشد ، چنين كن .
( دعائم الإسلام : ۱/۲۷۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الصَّومُ جُنَّةٌ مِن النارِ .
 روزه ، سپرى در برابر آتش است .

( الكافي : ۴/۶۲/۱ )
 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الصَّومُ جُنَّةٌ ما لم يَخرِقْها .
روزه، سپر است ، به شرط اين كه [شخص] آن را از هم ندَرَد .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۹۶/۲۸ )

روزه زكات بدن است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

لِكُلِّ شَيءٍ زكاةٌ و زكاةُ الأبدانِ الصِّيامُ .
هر چيزى زكاتى دارد و زكات بدنها، روزه است .

( فضائل الأشهر الثلاثة : ۷۵/۵۷ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

صُومُوا تَصِحُّوا .
روزه بگيريد تا سالم مانيد .

( الدعوات : ۷۶/۱۷۹)

امام على عليه السلام :

الصِّيامُ أحَدُ الصِّحَّتَينِ .
روزه ، نيمى از تندرستى است .

(غرر الحكم : ۱۶۸۳)

امام كاظم عليه السلام : 

لِكلِّ شَيءٍ زكاةٌ و زكاةُ الجَسَدِ صيامُ النَّوافِلِ
هر چيزى زكاتى دارد و زكات بدن، روزه مستحبى است .

( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۶/۴ )

فضيلت روزه دار

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الصائمُ في عِبادَةِ اللّه ِ و إن كانَ نائما على فِراشِهِ، ما لَم يَغتَبْ مُسلِما
روزه دار گر چه در بستر خويش خفته باشد ، تا زمانى كه غيبت مسلمانى را نكند ، در حال عبادت خداست .

( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۶/۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و نَفَسُهُ تسبيحٌ .
 خواب روزه دار ، عبادت است و نفَس كشيدن او ، تسبيح .

( قرب الإسناد: ۹۵/۳۲۴)

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ لِلجَنَّةِ بابا يُدعَى الريَّانَ، لا يَدخُلُ مِنهُ إلاّ الصائمُونَ
 بهشت را درى است به نام ريّان (سيراب، شاداب) كه جز روزه داران از آن وارد نشوند .

( معاني الأخبار : ۴۰۹/۹۰ - أعلام الدين : ۲۷۹ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

ما مِن صائمٍ يَحضُرُ قَوما يَطعَمُونَ إلاّ سَبَّحَت أعضاؤهُ، و كانَت صَلاةُ الملائكةِ علَيهِ، و كانَت صَلاتُهُم استِغفارا .
هيچ روزه دارى نيست كه بر عده اى در حال غذا خوردن وارد شود ، مگر اين كه اندامهايش تسبيح گويند و فرشتگان بر او درود فرستند و درود فرشتگان، آمرزش خواهى است .

( ثواب الأعمال : ۷۷/۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن مَنَعَهُ الصَّومُ مِن طَعامٍ يَشتَهِيهِ، كانَ حقّا على اللّه ِ أن يُطعِمَهُ مِن طَعامِ الجَنَّةِ و يَسقِيَهُ مِن شَرابِها .
هر كه روزه، او را از خوردنِ غذايى كه هوس آن را كند باز دارد ، بر خداست كه وى را از غذاى بهشت سير كند و از شراب بهشتى به او بنوشاند .

( بحار الأنوار : ۴۰/۳۳۱/۱۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در هنگام افطار روزه اش ـ گفت :

اللّهُمّ لكَ صُمنا و على رِزقِكَ أفطَرْنا، فَتَقَبَّلْهُ مِنّا، ذَهَبَ الظَّماءُ، و ابتَلَّتِ العُروقُ، و بَقِيَ الأجرُ
بار خدايا! براى تو روزه گرفتيم و با روزىِ تو افطار مى كنيم ؛ پس آن را از ما بپذير ؛ تشنگى رفت و رگها [مجدّدا ]شاداب شد و پاداش بر جاى مانْد .

( الكافي : ۴/۹۵/۱ )
 

امام على عليه السلام :

نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبيحٌ، و دُعاؤهُ مُستجابٌ، و عَمَلُهُ مُضاعَفٌ. إنّ للصائمِ عِندَ إفطارِهِ دَعوَةً لا تُرَدُّ
 خوابِ روزه دار ، عبادت است و خاموشى او، تسبيح و دعايش، پذيرفته و عملش، دو چندان . براستى كه براى روزه دار به هنگام افطار دعايى است كه در درگاه خدا ردّ نمى شود .

( الدعوات : ۲۷/۴۵، ۴۶ )
 

امام صادق عليه السلام :

لِلصائمِ فَرحَتانِ : فَرحَةٌ عندَ إفطارِهِ، و فَرحَةٌ عندَ لِقاءِ رَبِّهِ .
 روزه دار دو شادى دارد : يك شادى هنگام گشودن روزه اش و شادى ديگر هنگام ديدار با پروردگارش .

(الكافي : ۴/۶۵/۱۵ )

امام صادق عليه السلام :

مَن فَطَّرَ صائما فلَهُ مِثلُ أجرِهِ .
 هركه روزه دارى را افطارى دهد ، اجرش همانند اجر او باشد .

 
( الكافي : ۴/۶۸/۱ )

امام صادق عليه السلام : 

نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبيحٌ، و عَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ، و دُعاؤهُ مُستَجابٌ .
خواب روزه دار ، عبادت است و سكوتش ، تسبيح و عملش ، پذيرفته و دعايش ، مستجاب .

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۷۶/۱۷۸۳)

كسى كه روزه او برايش سودى ندارد

 

 

.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

رُبَّ صائمٍ حَظُّهُ مِن صيامِهِ الجُوعُ و العَطَشُ، و رُبَّ قائمٍ حَظُّهُ مِن قيامِهِ السَّهَرُ .
 بسا روزه دارى كه بهره او از روزه اش [تنها ]گرسنگى و تشنگى است و بسا شب زنده دارى كه بهره او از عبادتِ شبانه اش ، فقط بى خوابى است .

( الأمالي للطوسي : ۱۶۶/۲۷۷ )

امام على عليه السلام :

الصِّيامُ اجتِنابُ المَحارِمِ كما يَمتَنِعُ الرجُلُ مِنَ الطَّعامِ و الشَّرابِ 
 روزه ، دورى كردن از حرامهاست ؛ همچنان كه مرد از خوردن و آشاميدن خوددارى مى كند .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۹۴/۲۱ )

امام على عليه السلام : 

كَم مِن صائمٍ ليسَ لَهُ مِن صيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ، و كَم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ، حَبَّذا نَومُ الأكياسِ و إفطارُهُم .
بسا روزه دارى كه از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى نصيبى نمى برد و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه خويش جز نخوابيدن و رنج بهره اى نمى گيرد ؛ خوشا خواب زيركان و روزه نگرفتن آنان .

 
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۵ )

تشويق به روزه داوطلبانه (مستحبى)

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن صامَ يَوما تَطَوُّعا فلو اُعطِيَ مِل ءَ الأرضِ ذَهَبا ما وَفّى أجرَهُ دُونَ يَومِ الحِسابِ
 هر كس يك روز داوطلبانه روزه بگيرد ، اگر به اندازه زمين، طلا به او داده شود، اجر خود را كامل دريافت نكرده است و فقط در روز حساب (قيامت) اجر كاملش را دريافت مى كند .

( معاني الأخبار: ۴۰۹/۹۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن صامَ يَوما تَطَوُّعا ابتِغاءَ ثَوابِ اللّه ِ وَجَبَت لَهُ المَغفِرَةُ .
 هر كه يك روز براى ثواب خدا داوطلبانه روزه بگيرد ، آمرزش او واجب شود .

( الأمالي للصدوق : ۶۴۵/۸۷۴)

امام صادق عليه السلام :

 إيّاكُم و الكَسَلَ، إنَّ رَبَّكُم رَحيمٌ يَشكُرُ القَليلَ، إنَّ الرجُلَ ··· لَيَصُومُ اليَومَ تَطَوُّعا يُرِيدُ بهِ وَجهَ اللّه ِ تعالى فَيُدخِلُهُ اللّه ُ بهِ الجَنَّةَ .
از كاهلى و تنبلى دورى كنيد ؛ زيرا پروردگار شما مهربان است و از كار اندك هم قدردانى مى كند. آدمى··· يك روز براى رضاى خداوند متعال داوطلبانه روزه مى گيرد و خداوند به سبب آن، او را به بهشت مى برد.

( ثواب الأعمال : ۶۲/۱ )

امام صادق عليه السلام :

إنَّ الرَّجُلَ لَيَصُومُ يَوما تَطَوُّعا يُرِيدُ بهِ ما عِندَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ فَيُدخِلُهُ اللّه ُ بهِ الجَنَّةَ .
 آدمى ، براى رسيدن به پاداش الهى ، يك روز داوطلبانه روزه مى گيرد و خداوند بدان سبب او را به بهشت مى برد .

( الكافي : ۴/۶۳/۵ )

امام كاظم عليه السلام :

إنَّ اللّه َ تبارَكَ و تعالى أتَمَّ صلاةَ الفَريضَةِ بصلاةِ النافِلَةِ، و أتَمَّ صيامَ الفَريضَةِ بصيامِ النافِلَةِ .
 خداوند تبارك و تعالى، نمازِ واجب را با نمازِ مستحبّى كامل گردانيد و روزه واجب را با روزه مستحبّى .

( علل الشرائع : ۲۸۵/۱ )

روزه دل

امام على عليه السلام :

صيامُ القَلبِ عنِ الفِكرِ في الآثامِ، أفضَلُ مِن صيامِ البَطنِ عنِ الطَّعامِ .
نگهدارى دل از انديشيدن به گناهان ، برتر از نگهدارى شكم از غذاست .

( غرر الحكم : ۵۸۷۳ )

امام على عليه السلام :

 صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ، و صيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صيامِ البَطنِ
 روزه دل ، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان ، بهتر از روزه شكم .

( غرر الحكم : ۵۸۹۰ )

امام على عليه السلام : 

صَومُ النَّفسِ عن لَذّاتِ الدنيا أنفَعُ الصِّيامِ .
روزه (و خوددارى) نفْس از لذّتهاى دنيا ، سودمندترين روزه است .

( غرر الحكم : ۵۸۷۴ )

امام على عليه السلام :

صَومُ الجَسَدِ الإمساكُ عنِ الأغذِيَةِ بِإرادَةٍ و اختيارٍ خَوفا مِن العِقابِ و رَغبَةً في الثوابِ و الأجرِ، صومُ النَّفسِ إمساكُ الحَواسِّ الخَمسِ عن سائرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عن جَميعِ أسبابِ الشَّرِّ .
روزه تن، عبارت است از خوددارىِ با اراده از خوردن غذاها به انگيزه ترس از كيفر و رغبت به ثواب، و روزه نفْس، عبارت است از نگهداشتن حواس پنجگانه از ديگر گناهان و خالى كردن دل از همه عوامل بدى.

(غرر الحكم : ۵۸۸۸ ـ ۵۸۸۹) 

آداب روزه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به زنى كه با زبان روزه كنيز خود را دشنام مى داد ـ فرمود :

لامرَأةٍ صائمةٍ تَسُبُّ جاريَةً لَها ـ : كيفَ تَكُونينَ صائمةً و قد سَبَبتِ جارِيَتَكِ ؟! إنَّ الصَّومَ ليسَ مِن الطَّعامِ و الشَّرابِ، و إنّما جَعَلَ اللّه ُ ذلكَ حِجابا عن سِواهُما مِنَ الفَواحِشِ مِنَ الفِعلِ و القَولِ يُفطِرُ الصائمَ ، ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثَرَ الجُوّاعَ ! .
چگونه روزه دارى هستى كه كنيزت را دشنام مى دهى؟ روزه، فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست ، بلكه خداوند آن را، علاوه بر اين دو ، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بى اثر مى كند، قرار داده است ؛ وه كه چه اندكند روزه داران و چه بسيارند گرسنگى كشندگان!

( بحار الأنوار : ۹۶/ ۲۹۳/۱۶ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

يقولُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مَن لَم تَصُمْ جَوارِحُهُ عن مَحارِمِي فلا حاجَةَ لي في أن يَدَعَ طَعامَهُ و شَرابَهُ مِن أجلِي
خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد: كسى كه جوارح و اندامهاى خود را از حرامهاى من نگاه ندارد ، من نيازى به اين ندارم كه به خاطر من از خوردن و آشاميدن خوددارى ورزد .

( الفردوس : ۵/۲۴۲/۸۰۷۵ )

امام على عليه السلام :

الصِّيامُ اجتِنابُ المَحارِمِ كما يَمتَنِعُ الرجُلُ مِن الطَّعامِ و الشَّرابِ .
روزه، دورى كردن از حرامهاست ؛ همچنان كه آدمى از خوردن و آشاميدن خوددارى مى كند .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۹۴/۲۱ )

فاطمه زهرا عليها السلام :

ما يَصنَعُ الصائمُ بِصِيامِهِ إذا لَم يَصُنْ لِسانَهُ و سَمعَهُ و بَصَرَهُ و جوارِحَهُ ؟! .
 اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد ، روزه به چه كار او مى آيد؟!

( دعائم الإسلام : ۱/۲۶۸ )

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى خود به هنگام حلول ماه رمضان ـ گفت :

و أعِنّا على صِيامِهِ بِكَفِّ الجَوارِحِ عن مَعاصِيكَ، و استِعمالِها فيه بما يُرضِيكَ؛ حتّى لا نُصغِيَ بأسماعِنا إلى لَغوٍ و لا نُسرِعَ بأبصارِنا إلى لَهوٍ، و حَتّى لا نَبسُطَ أيدِيَنا إلى مَحظُورٍ، و لا نَخطُوَ بِأقدامِنا إلى مَحجورٍ ، و حتى لا تَعِيَ بُطُونُنا إلاّ ما أحلَلتَ، و لا تَنطِقَ ألسِنَتُنا إلاّ بما مَثَّلتَ، و لا نَتَكَلَّفَ إلاّ ما يُدنِي مِن ثَوابِكَ، و لا نَتَعاطى إلاّ الذي يَقِي مِن عِقابِكَ .
به وسيله روزه اين ماه ياريمان ده تا اندامهاى خود را از معاصى تو نگه داريم و آنها را به كارهايى گيريم كه خشنودى تو را فراهم مى آورد ، تا با گوشهايمان سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به ديدن چيزهاى لهو نشتابيم و تا دستانمان را به سوى حرام نگشاييم و با پاهايمان به سوى آنچه منع شده ره نسپاريم و تا شكمهايمان، جز آنچه را تو حلال كرده اى، در خود جاى ندهد و زبانهايمان، جز به آنچه تو خبر داده اى و بيان فرموده اى، گويا نشود و رنج نكشيم جز براى آنچه به پاداش تو نزديك مى كند و به جا نياوريم مگر چيزى را كه از كيفر تو نگه مى دارد .

( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۴ )

امام باقر عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به جابر بن عبد اللّه فرمود :

يا جابرُ ، هذا شَهرُ رَمَضانَ مَن صامَ نَهارَهُ و قامَ وِرْدا مِن لَيلِهِ و عَفَّ بَطنَهُ و فَرجَهُ و كَفَّ لِسـانَهُ خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَخُروجِهِ مِن الشَّهرِ، فقالَ جابرٌ : يا رسولَ اللّه ِ ، ما أحسَنَ هذا الحديثَ ! فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يا جابرُ ، و ما أشَدَّ هذهِ الشُّروطَ ! .
 اى جابر! در اين ماه رمضان، هر كس روز آن را روزه بدارد و جزئى از شبش را به عبادت پردازد و شكم و شرمگاه خويش را پاك نگه دارد و زبانش را حفظ كند، همان گونه كه از اين ماه خارج مى شود ، از گناهان خويش خارج شودجابر عرض كرد : اى رسول خدا! چه زيباست اين حديث! رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اى جابر! و چه سخت است [رعايت] اين شروط!

( الكافي : ۴/۸۷/۲ )

امام صادق عليه السلام :

إذا أصبَحتَ صائما فَلْيَصُمْ سَمعُكَ و بَصَرُكَ مِنَ الحَرامِ، و جارِحَتُكَ و جِميعُ أعضائكَ مِنَ القَبِيحِ، و دَعْ عَنكَ الهَذْيَ و أذَى الخادِمِ، و لْيَكُنْ علَيكَ وَقارُ الصِّيامِ، وَ الزَمْ ما استَطَعتَ مِن الصَّمتِ و السُّـكوتِ إلاّ عن ذِكرِ اللّه ِ ، و لا تَجعَلْ يَومَ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ، و إيّاكَ و المُباشَرَةَ، و القُبَلَ و القَهقَهَةَ بِالضِحكِ؛ فإنّ اللّه َ مَقَتَ ذلكَ .
 هرگاه روزه گرفتى ، گوش و چشمت را از حرام روزه بدار و همه اعضا و اندامهايت را از زشتى، و پُرگويى و اذيّت كردن خدمتكارت فروگذار . بايد وقار روزه در تو باشد و تا مى توانى خاموش باش ، مگر از ذكر خدا. و روزى كه روزه دارى، با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد ، از نزديكى كردن و بوسيدن همسر و با صداى بلند خنديدن دورى كن ؛ زيرا خداوند اين كارها را دشمن دارد .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۹۲/۱۶ )

الكافى ـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ : امام صادق عليه السلام فرمود :

 إذا صُمتَ فَلْيَصُمْ سَمعُكَ و بَصَرُكَ و شَعرُكَ و جِلدُكَ و عَدَّدَ أشياءَ غَيرَ هذا، و قالَ : لا يكونُ يومُ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ .
 هرگاه روزه گرفتى بايد گوش و چشم و مو و پوست تو نيز روزه داشته باشند . سپس حضرت اعضاى ديگرى را نيز برشمرد و فرمود : روزى كه روزه دارى با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد .

( الكافي : ۴/۸۷/۱ )

فضيلت روزه گرفتن در هواى گرم

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الصَّومُ في الحَرِّ جِهادٌ .
روزه گرفتن در هواى گرم ، جهاد است .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۵۷/۴۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 طُوبى لِمَنْ ظَمِئَ أو جاعَ للّه ِِ .
خوشا كسى كه براى خدا تشنگى يا گرسنگى كشد .

( وسائل الشيعة : ۷/۲۹۹/۲ )

امام صادق عليه السلام : 

أفضَلُ الجِهادِ الصَّومُ في الحَرِّ .
برترين جهاد ، روزه گرفتن در هواى گرم است .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۵۶/۳۸ )

امام صادق عليه السلام :

مَن صامَ للّه ِِ عَزَّ و جلَّ يوما في شِدَّةِ الحَرِّ فَأصابَهُ ظَمَأٌ، وَكَّلَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بهِ ألفَ مَلَكٍ يَمسَحُونَ وَجهَهُ و يُبَشِّرُونَهُ، حتّى إذا أفطَرَ قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : ما أطيَبَ ريحَكَ و رَوحَكَ ! ملائكَتِي اشهَدُوا أنّي قد غَفَرتُ لَهُ .
 هر كه در يك روز بسيار گرم براى خداوند عزّ و جلّ روزه بگيرد و تشنه شود ، خداوند عزّ و جلّ هزار فرشته بر او بگمارد كه بر چهره اش دست نوازش كشند و بشارتش دهند و چون افطار كند ، خداوند عزّ و جلّ فرمايد : وه ، چه خوش است بوى تو و شميم تو . فرشتگان من! گواه باشيد كه من او را آمرزيدم .

( الكافي : ۴/۶۵/۱۷ )

فضيلت روزه گرفتن در زمستان

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الغَنيمَةُ البارِدَةُ الصَّومُ في الشِّتاءِ .
غنيمت باد آورده ، روزه زمستان است .

( بحار الأنوار : ۹۶/۲۵۷/۴۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 الصَّومُ في الشِّتاءِ الغَنيمَةُ البارِدَةُ .
روزه زمستان ، غنيمت باد آورده است .

( من لا يحضره الفقيه : ۴/ ۳۵۶/۵۷۶۲ )

امام صادق عليه السلام :

الشِّتاءُ رَبِيعُ المُؤمِنِ، يَطُولُ فيهِ لَيلُهُ فَيَستَعِينُ بهِ على قِيامِهِ، و يَقصُرُ فيهِ نَهارُهُ فَيَستَعِينُ بهِ على صِيامِهِ .
زمستان ، بهار مؤمن است ؛ شبهايش طولانى است و براى عبادتِ نيمه شب از آن كمك مى گيرد و روزهايش كوتاه است و براى روزه گرفتن از آن مدد مى جويد .

( معاني الأخبار : ۲۲۸/۱ )

تشويق به سه روز روزه گرفتن در هر ماه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن صامَ ثلاثةَ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ كانَ كَمَن صامَ الدَّهرَ كلّه؛ لأنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يقولُ : «مَنْ جاءَ بالحَسَنَةِ فلَهُ عَشْرُ أمْثالِها» (انعام،160)
هر كس در هر ماه، سه روز روزه بگيرد ، مانند كسى است كه همه عمر روزه گرفته باشد ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : «هر كه يك كار نيك كند ده برابر آن برايش منظور شود» .

( دعائم الإسلام : ۱/۲۸۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

صَومُ ثلاثةِ أيَّامٍ في كُلِّ شَهرٍ و رَمَضانَ إلى رَمَضانَ صَومُ الدَّهرِ و إفطارُهُ .
روزه سه روز در هر ماه و روزه رمضان تا رمضان [آينده] ، روزه و افطار يك عمر به شمار مى آيد .

( كنز العمّال : ۲۳۶۷۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَن سَرَّهُ أن يَذهَبَ كثيرٌ مِن وَحَرِ صَدرِهِ فَلْيَصُمْ شَهرَ الصَّبرِ، و ثلاثةَ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ
 هركه خوش دارد كه بسيارى از وسوسه هاى سينه اش زدوده شود ، ماه صبر (رمضان) و سه روز از هر ماه را روزه بگيرد.

( بحار الأنوار : ۹۷/۱۰۸/۴۸ )
 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

صَومُ شَهرِ الصَّبرِ و ثلاثةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ يُذهِبنَ وَحَرَ الصَّدرِ
 روزه ماه صبر (رمضان) و سه روز از هر ماه ، وسوسه هاى سينه را از بين مى برد .

( كنز العمّال : ۲۳۶۷۵ )

امام على عليه السلام : 

صَومُ ثلاثةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ : أربعاءَ بينَ خَمِيسَينِ، و صَومُ شَعبانَ، يُذهِبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ و بَلابِلِ القَلبِ
روزه سه روز از هر ماه : چهار شنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه و نيز روزه ماه شعبان ، وسوسه هاى سينه و پريشانيهاى دل را از بين مى برد.

( الخصال : ۶۱۲/۱۰ )

امام صادق عليه السلام :

كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله أوَّلَ ما بُعِثَ يَصومُ حتّى يقالَ : ما يُفطِرُ، و يُفطِرُ حَتّى يقالَ : ما يَصومُ ! ثمّ تَرَكَ ذلكَ و صامَ يوما و أفطَرَ يَوما و هو صومُ داوودَ عليه السلام ، ثُمّ تَرَكَ ذلكَ و صامَ الثلاثةَ الأيّامِ الغُرِّ، ثُمّ تَرَكَ ذلكَ و فَرَّقَها في كُلِّ عَشرَةِ أيّامٍ يَوما؛ خَمِيسَينِ بَينَهُما أربِعاءُ، فَقُبِضَ علَيهِ و آله السلامُ و هُو يَعمَلُ ذلكَ
 رسول خدا صلى الله عليه و آله در ابتداى بعثت چندان [پشت سر هم] روزه مى گرفت كه گفته مى شد: ديگر روزه را ترك نخواهد كرد ! و [چندان] روزه را ترك مى نمود كه گفته مى شد: ديگر روزه نخواهد گرفت. سپس اين روش را ترك نمود و يك روز در ميان روزه مى گرفت و اين روزه داود عليه السلام بود . بعد از چندى اين را نيز وا گذاشت و سه روز اول هر ماه را روزه مى گرفت . سپس از اين روش نيز دست كشيد و از هر ده روز، يك روز روزه مى گرفت : پنج شنبه اول و آخر ماه و چهار شنبه ميان ماه و تا زمانى كه از دنيا رفت ، به اين سنّت ادامه داد .

( الكافي : ۴/۹۰/۲ )

ميراث روزه

بحار الأنوار : در حديث معراج آمده است : ··· [پيامبر ]پرسيد : پروردگارا! ميراث روزه چيست؟ خداوند فرمود :

يا ربِّ ، و ما ميراثُ الصَّومِ ؟ قالَ : الصَومُ يُورِثُ الحِكمَةَ، و الحِكمَةُ تُورِثُ المَعرِفَةَ، و المَعرِفَةُ تُورِثُ اليَقينَ ، فإذا استَيقَنَ العَبدُ لا يُبالِي كيفَ أصبَحَ، بِعُسرٍ أم بِيُسرٍ .
روزه، حكمت به ارث مى نهد و حكمت، معرفت و معرفت، يقين و چون بنده به يقين رسد، ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را بگذراند ؛ به سختى يا به آسانى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۲۷/۶ )

منبع: میزان الحکمه، جلد ششم.

احادیث تصویری درباره ماه رمضان

احادیث در مورد ماه رمضان

پاورپوینت و تصاویر "ماه خدا از زبان اولیاء خدا"

پاورپوینت و تصاویر "فضيلت روزه گرفتن در هواى گرم در احادیث"

4.الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۴ .

میزان الحکمه جلد ششم روزه حدیث درباره روزه حدیث فضیلت روزه آداب روزه
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
 
مطالب مرتبط
احادیث امام هادی علیه السلام: ثمره تقوا احادیث امام هادی علیه السلام: ثمره تقوا ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ آثار صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آثار صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ درسهایی از زندگی پیامبر (ص): عفو و گذشت درسهایی از زندگی پیامبر (ص): عفو و گذشت ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ درسهایی از زندگی پیامبر (ص): غیبت درسهایی از زندگی پیامبر (ص): غیبت ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ علم و دانش در نهج البلاغه علم و دانش در نهج البلاغه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ درسهایی از زندگی پیامبر (ص): خود برتر بینی درسهایی از زندگی پیامبر (ص): خود برتر بینی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ جهاد در نهج البلاغه جهاد در نهج البلاغه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ احادیث امام حسین علیه السلام: علت واجب شدن روزه احادیث امام حسین علیه السلام: علت واجب شدن روزه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ احادیث امام علی علیه السلام: ثمره روزه احادیث امام علی علیه السلام: ثمره روزه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ عطر زدن در احادیث عطر زدن در احادیث ۱۵ تیر ۱۳۹۴

چهارشنبه، 23 اسفند 1402 - 23:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0