FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازی‎هایی که روح کودکان را نشانه گرفته/ بی‌توجهی نگران کننده به طرح رتبه‌بندی


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | اجتماعی و حوادث، فرهنگی و هنری | یکشنبه، 08 بهمن 1402 - 15:30

رتبه بندی بازی های رایانه ای نکته ای اگرچه ساده و پیش پا افتاده بنظر می آید اما نباید فراموش کنیم که دسترسی کودکان به بازی هایی که مناسب سنشان نیستند می تواند روح لطیف آنها را تحت تاثیر محتوای خشونت آمیز یا غیراخلاقی بازی ها قرار دهد.

بازي،فرهنگي،حوزه،توجه،دستورالعمل،شوراي،مرتبط،كودكان،بازار،فر ...


به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی امروز هشتمین جشنواره اسباب‌بازی‌ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برترین‌های خود را شناخت که بی‌توجهی به موضوع رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی و حتی در برخی از پلتفرم‌های ارائه دهنده این بازی‌ها به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.
دغدغه‌ای که در میان خانواده‌ها رنگ و بوی تربیتی به خود گرفته، اما در میان دودوتای اقتصادی بازار، رنگ منافع اقتصادی دارد و برخی حتی براین باورند که صنعت بازی‌سازی همچنان به رشد و توسعه اقتصاد خود ادامه می‌دهد و فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را در اختیار کشورهای دارای پتانسیل از جمله ایران قرار خواهد داد.
شاید به همین دلیل است که حامد علامتی، مدیرعامل کانون فکری کودکان و نوجوان، اخیراً در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش هشتمین جشنواره اسباب‎بازی، گفته است که حجم بازار صنعت اسباب‌بازی در داخل ایران تا 500 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
به نظر او این پتانسیل باید به بیش از 800 میلیون دلار برسد.
این اظهار نظر اگرچه بیانگر برنامه‌ریزی مسئولان برای استفاده از اقتصاد بازیسازی بوده و نشان می‌دهد برای استفاده از این ظرفیت قابل توجه کشورمان ریل گذاری شده، اما نباید فراموش کرد که در این میان لازم است به مسئله فرهنگ در بازی و بازی سازی درکنار اثرگذاری آن در ذهن و زندگی مخاطبانش نیز توجه کرد؛ هرچند تولیدات وطنی اغلب با سنت‌ها و فرهنگ کشورمان تناسب دارد، اما نباید فراموش کرد که این دنیای پرهیجان مملو از وارداتی‌های غیرمجاز بوده و همین‌ وارداتی‌ها می‌تواند دردسر ساز باشند.
به این ترتیب درست است که ساخت بازی این روزها در بسیاری از کشورها که دارای ظرفیت ها و زیرساخت‌های مناسبی هستند، به یکی از قطب‎های اشتغال زایی و کسب و کارهای کوچک تبدیل شده است، اما درهمه کشورها از جمله ایران، توجه به بافت فرهنگی، سنت‌ها و مذهب درکنار سبک زندگی ساکنان منطقه در اینگونه آثاردیده می‌شود و معمولا ًبرای آن برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمندی صورت می‌گیرد.
این حساسیت در کشورمان البته آن قدر است که بنیاد ملی بازی‎های کامپیوتری، شکل گرفته و در یکی از واکنش‌های مرتبط با این بنیاد، دو بازی بسیار معروف که محتوای خشونت آمیز و غیراخلاقی داشتند ممنوع اعلام شد.
حالا فارغ از اینکه این ممنوعیت از سوی کاربران جدی گرفته شده یا اینکه حتی خود دستگاه‌های مرتبط آن را کامل اجرایی کردند یا اینکه برخی پلتفرم‌ها هنوز آنها را جزو بازی‌های قابل دانلود خود قرارداده‌اند، نکته اینجاست که واقعاً نگرانی از اثرگذاری این بازی‌ها در افکار کاربرانشان را واضح و دقیق به نمایش گذاشته است و این نگرانی برای کودکانی که بعضاً با ذهن خلاقشان، فقط و فقط به دنبال جذابیت‌های بصری و رنگ‌و لعاب آیکون‌های روی صفحه نمایش می‌روند تا هیجان بازی را تجربه کنند، دوچندان است و می‌تواند روحیه لطف آنها را ناخودآگاه تحت تأثیر قرار دهد.
مسئله مهم رتبه‌‏بندی
حالا با تمام این تعاریف، اگرچه سال‎هاست که اصطلاح «رتبه‎بندی» هم درباره بازی‎ها و هم درباره ارزش‎‏گذاری مخاطبین فیلم‎ها به کار می‏‌رود، اما همچنان این رتبه‌بندی زیاد جدی گرفته نمی‌شود.
امیرحسین سالارزاده، کارشناس بازی‎های رایانه‌ای کودکان، با اشاره به اهمیت فرهنگی بازی‎های رایانه‌ای، به خبرگزاری تسنیم گفت: باید قبول کنیم که همه رسانه‎ها، تأثیرات و تبعاتی برای مخاطبین خود دارند و بازی هم به عنوان یک رسانه، تأثیرات خود را بر ذهن و روح مخاطبینش می‎گذارد.
او به اثرات منفی بازی‎ها بدون درنظر گرفتن رتبه‌‏بندی بر کودکان و نوجوان اشاره کرد و افزود: افزایش روح پرخاشگری، بلوغ زودرس، شب‏ ادراری، ترس و اضطرات مخرب از تأثیرات منفی نادیده گرفتن سنی بازی‎ها بدون رده‎بندی است.
این کارشناس البته تأکید کرد: در مطالعاتی که انجام شده، آمده است که برخی از بازی‎‏های مثبت سن 24 که محتوای خشن دارند، می‎تواند به عنوان یک روش درمانی برای افراد بزرگسال که به بیماری خشم مبتلا هستند، مناسب باشند.
همین نکته می‎تواند اهمیت رتبه‎بندی را نشان دهد، زمانی که بازی، حکم دارویی برای گروه سنی و حکم زهر برای گروهی دیگر را داشته باشد.
سالارزاده همچنین درباره دستورالعمل رتبه‌بندی بازی‌ها توضیح داد این دستورالعمل هیچ وقت به صورت اجرایی نمود پیدا نکرده و ممکن است در هر دوره‎ای، بخشی از بندهای دستورالعمل اجرا و یا تغییر کند، اما عموماً با دستورالعمل به صورت سلیقه‎ای رفتار شده و می‌شود.
وی تأکید کرد: در 10 سال گذشته، این دستورالعمل به روز نشده تا به مرحله تصویب برسد و برای ابلاغ به سازندگان بازی‎ها ابلاغ شود و به همین دلیل شاهد بروز مشکلات و حتی بعضاً بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها هستیم.
این کارشناس حوزه اسباب‌بازی افزود: همه تولیدکنندگان می‎گوید زمانی که نهاد تصمیم‏ گیرنده دستوراتی را ابلاغ نکرده است، نمی ‏توان به صورت دقیق نظارتی بر محتوای فرهنگی و دینیِ آنچه که در بازی‎ها منتشر می‏‌شود، داشت.
سالارزاده همچنین درباره نمونه‎های نظارتی کشورهای دیگر گفت: از این که در بسیاری از کشورها، نظارت به گونه‎ای است که اگر در بازی، از دستورالعمل‎های رده‎بندی تخطی شود، هشدار، جریمه و در نهایت ممنوع‏ الکاری در حوزه صنعت بازی‎ها صورت می‎گیرد، اتفاقی است که به نظر می ‏رسد در ایران به آن توجه نمی‏ شود.
وی معتقد است زمانی که نهادهای مرتبط با بازی‎های رایانه‎ای کم‎کاری می‎کنند، این خانواده‎ها هستند که باید ناظرین اصلی شوند و خود بر آنچه که فرزندانشان، در فضای مجازی بازی می‌‏کنند، نظارت کنند.
این درحالی است که محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چندی پیش درباره اهمیت توجه به موضوع اسباب‌بازی‌ها به تسنیم گفت: در حوزه اسباب بازی یکی از حوزه‌های موضوعی مهم ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
حاجیلویی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی سه بخش بزرگ داریم که عبارت است از رسانه و فضای مجازی، فرهنگ عمومی و سبک زندگی و هنر و صنایع خلاق.
25 میز هم در حوزه فرهنگ داریم که ذیل این سه عرصه کلان جایابی شده است.
ذیل هنر و صنایع خلاق، میز اسباب بازی قرار دارد که دبیر آن هم مشخص شده است.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به نظر می رسد حوزه اسباب بازی نیازمند الگوهای نوین تنظیم‌گری است.
شورای عالی مصوبه ای در این حوزه دارد و بر اساس آن، شورایی تشکیل شده و استقرار دارد و کار خودش را دنبال می کند، اما بازار پیچیده شده است.
این حوزه پر رقیب است و اقتصاد جدی دارد و مسئله واردات بحث جدی است.
به گفته حاجیلویی امروز تولیدکنندگان خوب و قوی در این حوزه داریم؛ لذا به نظر می رسد با توجه به تغییرات محیطی و ظهور بازیگران جدید در این حوزه، نیازمند این هستیم که با بهره‌گیری از تجربه ای که در این سالیان با مصوبات شورای عالی داشتیم، به سمت الگوی جدیدی از تنظیم‌گری در این حوزه حرکت کنیم.
در این الگو فعالان این حوزه باید سهم ویژه‌ای اعم از بخش خصوصی و فعالان فرهنگی داشته باشند.
باید دستگاه های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی در این الگوی تنظیم گری نوین حضور داشته باشند.
حالا سئوال اصلی اینجاست که در عصری که کودکان تنها با یک کلیک می‌توانند صدها بازی مجاز یا غیر مجاز را دانلود و استفاده کنند، واقعاً چطور خانواده‌ها باید مراقب اثرگذاری مخرب این بازی‌ها باشند، بازی که قرار بود چیزی بر دانش دلبندانشان بیافزاید.
جایگاه مسئولان و نهادهای مرتبط کجای این معادله است؟
انتهای پیام/


 


یکشنبه، 08 بهمن 1402 - 22:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0