FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهی به صحبت‌های «ابوالفضل پورعرب» در "برمودا"؛ از قهر و آشتی‌های نوید و شهاب تا افشای یک حقیقت


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 08 بهمن 1402 - 15:31

ابوالفضل پورعرب در برنامه «برمودا» کامران نجف زاده حرف های قابل تأملی مطرح کرد که می تواند برای بازیگران نسل جدید و مدیران و دست اندرکاران امر قابل توجه باشد.

فيلم،پورعرب،سينما،بازي،عروس،زمان،برنامه،بازيگر،پاسخ،ادامه،با ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم بهمن ماه برنامه تلویزیونی «برمودا» و کامران نجف‌زاده میزبان ستاره سال‌های 70 سینمای ایران بود؛ ابوالفضل پورعرب که با فیلم «عروس» شناخته شد.
نجف‌زاده که مجری این برنامه است با این عبارت بابِ گفت‌وگو را باز می‌کند؛ «همچنان هم خوشتیپ و دوست‌داشتنی هستید و جذاب‌تر از پیش».
پورعرب با مکثی پاسخ می‌دهد: «بالاخره نمیشه جلوی عبور زمان رو گرفت و مشخصه که چه چیزهایی در این سال‌ها بر آدم‌ها گذشته».
شاید این عبارتِ پرسشی «نجف‌زاده» داغِ دل ابوالفضل پورعرب را تازه کرد.
او پرسید: متوجه شدید چقدر سریع موها رو سفید کردید؟
و پورعرب این‌گونه پاسخ داد: واقعاً در یک شب موهایم سفید شد؛ چون داستان تلخی دارد، تعریف نمی‌کنم.
خیلی تلخ بود...
خیلی ما را اذیت کردند و نمی‌توانم بگویم جرمم فیلم «عروس» بود اما واقعا جرمم فیلم «عروس» بود.
من این‌قدر باهوش بودم که جلوی کسی کار اشتباهی نکنم تا برای بقیه تعریف کند.
او صحبت‌هایش را در این باره ادامه داد: در آن زمان دنبال این بودند که سینمای ناب داشته باشند؛ ما از خود مردم هستیم و من 11 ماه در جبهه بودم (قبل از فیلم عروس) اما دلیل نمی‌شود که بعد از ورود به سینما زندگی را طور دیگری ببینم.
بچه پایین شهر هستم و تعصبات خاص خودم را داشته و دارم؛ ورود به دنیای خصوصی آدماست که آزاردهنده است.
دل آدم از این مسائل می‌گیرد.
با این همه تلاش فقط متهمی.
با حدس و گمان و حسادت‌های عجیب و غریب آدم را آزاد می‌دهند.
پورعرب در اینجای صحبت‌هایش مثل خیلی از پیشکسوتان دیگر سینما و تلویزیون دغدغه‌اش را درباره آموزشگاه بازیگری مطرح کرد: آموزشگاه‌های زیاد بازیگری هم داستانی جداست؛ ما واقعا به این همه بازیگر احتیاج داریم؟
سینما این همه بازیگر نمی‌خواهد.
مگر چند نفر نقش اول بازی می‌کنند.
در واقع خروجی به ورودی نمی‌خورد.
او مثال قشنگی برای بازیگری می‌زند: «وقتی میروی به جنگل، درخت‌ها همه تنومند، سبز و خوشگل‌ند اما اگر بخواهی همان درخت را در گلخانه پرورش بدهی باید رسیدگی کنی اما مثل درخت جنگل نمی‌شود...»
بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که منظور از این مثال و حرف‌ها نقش فروشی است؛ این‌گونه پاسخ داد:«نقش‌ها را جای دیگری می‌فروشند ...» نقش‌ها در مهمانی‌ها، نشست‌های خصوصی، دعوت‌ها فروخته می‌شود.
اما من در سینما مجموعه را درنظر گرفتم؛ فیلم سنگام را خیلی دوست داشتم و مجموعه فیلم من را جذب هنر بازیگری کرده بود و دوستش داشتم.
در اینجا «نجف‌زاده» مجری برنامه به این نکته اشاره کرد که خیلی‌ها با دیدن آقای پورعرب عاشق سینما شدند؛ پورعرب می‌خندد و می‌گوید: بدا به حال آن‌ها ...
چون خود من خیلی خوشایند نیستم از سینما ...
البته نه از صنعت سینما از سینمای ایران.
پورعرب به برنامه‌ای اشاره می‌کند که در آن فردی می‌گوید در خیابان به من گفتند می‌آیی در فیلم بازی کنی؟
کجای دنیا همچین سوالی می‌کنند؛ همین باعث می‌شود تا ذهن مردم در مورد بازیگری عوض شود.
این موارد جزو موضوعاتی است که نمی‌شود در مورد آن صحبت کرد.
مجری برنامه در ادامه این سؤال را مطرح کرد: فرض کنید سال 68 است و بهروز افخمی سناریوی فیلم عروس را برای شما تعریف می‌کند؛ می‌پذیرید در این فیلم ایفای نقش کنید؟
ابوالفضل پورعرب پاسخ جالبی داد: می‌دوم...
چون بهروز افخمی به من لطف کرد؛ باید در این فیلم نقش بازی کنم تا سینما را بشناسم و بعد بگویم نه.
هنوز هم می‌گویم که از افخمی ممنونم.
پورعرب در پاسخ به این سؤال که «اگر در زندگی واقعی نیز مانند فیلم «عروس» تصادف کنید، می‌ایستید یا ترجیح می‌دهید که گذر کنید؟»، گفت: انسان‌ها باید پای عواقب تمام کارهایشان بایستند؛ در واقع باید پای حادثه‌های زندگی بایستیم.
تصادف هم یک اتفاق است و باید پای آن ایستاد.
او در ادامه وقتی می‌خواست بازیگران علاقه‌مندِ خودش را نام ببرد به اختلاف شهاب حسینی و نوید محمدزاده اشاره کرد و گفت: بازیگران این نسل اکثراً خوب بازی می‌کنند.
هدیه تهرانی، شهاب حسینی اما اگر در مورد بازیگر خوب در فیلم‌ها بخواهم نظر بدهم می‌گویم جواد عزتی ...
من با بازی او در یک فیلم گریه کردم.
نوید محمدزاده و شهاب حسینی هم از بازیگران خوب هستند.
همین چند وقت پیش با نوید محمدزاده صحبت می‌کردم برای اتلو از او دعوت کردم که عذرخواهی کرد مشکل دارد و نمی‌تواند بازی کند.
من هم قبول کردم موقع خداحافظی به او گفتم نوید، شهاب شخصیت خوبی دارد مراقبش باش!
من این کار را می‌توانم بکنم چون اختلاف عجیبی داشتند و به عنوان مثلاً پیشکسوت توصیه‌ای داشته باشم.
خوشبختانه این نسل بسیار رفاقت دارند و زمان ما این قدر یک رنگی نبود.
پورعرب در ادامه برنامه از زمان کارمندی در صداوسیما می‌گوید که از سال 60 تا 64 بود و خاطراتی از آن زمان.
شعر مورد علاقه‌اش « دل من مرده و افسوس که کسی مرگ خوشبختی رو باور نداره ...
» است.
وی قبل از ورود به دنیای تصویر با ماشینی که داشت کار می‌کرد و بعد وارد تئاتر و سینما شد.
وی در مورد اولین باری که تصویر خودش را بر سر در سینماها می‌بیند هم می‌گوید: زمان ما عکاسی برای پوستر فیلم وجود نداشت و نقاشی می‌کردن.
خواهر مرحومم به من می‌گفت «داداش نقاشی شما رو عمداً بد می‌کشن».
وقتی فیلم را دیدم، بازی همه خوب بود اما من از بازی خودم در فیلم عروس راضی نبودم و حتی پیشنهاد دادم که بازیگر نقش مرا عوض کنند.
این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در مورد شنیدن خبرهای مرگ خود در رسانه‌ها نیز می‌گوید که دو بار رسانه‌ها اعلام کردند اما در فضای مجازی بیشتر این اتفاق افتاد.
در این حالت فقط نگران خانواده‌ام بودم.
حتی زمانی در برنامه هفت یکی از دوستان گفته بود که برایش دعا کنید و مادر من ساعت یک و نیم بامداد به خیابان آمده بود و دنبال من می‌گشت.
پورعرب در این برنامه پرده از یک حقیقت درباره بازی‌اش در سریال «شهرزاد» برداشت و علت جدایی از این سریال را مطرح کرد و گفت: سناریو تغییر کرد و من دیگر نمی‌توانستم با دیالوگی که برای من نیست به کار کردن ادامه بدم و بعد از چند جلسه تصمیم گرفتم که از پروژه جدا شوم.
اما واقعا کم‌تر کسی پیدا می‌شود که این کار را بکند؛ چون در آن زمان من ماهی 70 میلیون تومان می‌گرفتم.
وی ژانر فیلم سینمایی زندگی خودش را کمدی می‌داند و می‌گوید هرچند برای من اینگونه نبود اما برای ببینده کمدی خواهد بود.
بزرگ‌ترین ترسش در زندگی آبروست و غذای مورد علاقه‌اش قرمه‌سبزی.
پورعرب زمانی کشتی‌گیر بوده است و فیلم بر باد رفته را بارها و بارها دیده است.
اما از میان کارهای خودش فیلم مهاجران را بارها تماشا کرده است.
روی صحنه رفتن برای پورعرب هیجان وصف‌نشدنی دارد.
وی در مورد اشتباه گرفتن اسمش با فریبرز عرب‌نیا هم می‌گوید که برای من مهم نیست و تاکنون نیز برای من دردسری از این بابت ایجاد نشده است.
کامران نجف‌زاده از پورعرب می‌خواهد تا به جای بازیگرانی که نام می‌برد معادل ایرانیش را بگوید.
از نظر او کسی نمی‌تواند جایگزین چارلی چاپلین در فیلم روشنایی‌های شهر باشد.
حامد بهداد می‌تواند جایگزین مارلون براندو در فیلم پدرخوانده باشد.
داستین هافمن فیلم پاپیون می‌تواند با ساعد سهیلی جایگزین شود.
مرحوم آتیلا پسیانی به جای جک نیکلسون در دیوانه از قفس پرید.
از نظر پورعرب خسرو شکیبایی می‌تواند جایگزین داستین هافمن باشد و تمام بازی‌های او می‌تواند در کلاس‌ها تدریس شود.
وی می‌گوید داستان «طلاق» را در ادامه فیلم عروس نوشتم و اگر خودم بخواهم در آن بازی کنم، بهروز افخمی باید آن را کارگردانی کند.
انتهای پیام/


 


یکشنبه، 08 بهمن 1402 - 21:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0