FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام حسین (ع) چرا «ثار الله» است؟


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 14 دی 1402 - 16:15

خون امام حسین علیه السلام چنان جوشش دارد که در هر زمان و مکانی سبب احیای افراد و اقوام می شود و پاک طینتان عالم را مهیای پذیرش حجت خدا در زمین می کند که در این مسیر انقلاب اسلامی و اربعین حسینی نمود عینی این جریان است.

السلام،الله،امام،خون،حسين،ثار،خدا،قيامت،نور،عصر،اباعبدالله،ظ ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زیارت عاشورا از جمله زیارت‌های مأثور (روایی) شیعه محسوب می‌شود.
این زیارتنامه اولین بار در کتاب کامل الزیارات جناب شیخ قولِوِیه و بعد مصباح المتهجد شیخ طوسی به نقل از امام باقر علیه السلام نقل شده است؛ بنابراین از آنجایی که از منبع خاندان وحی صادر شده، اعتماد به معارف آن حاصل می شود؛ هرچند اختلافاتی جزئی در متن این زیارت شریف در منابع وجود دارد،‌ اما کلیت این زیارتنامه معتبر است و اکثر فرازهای آن با یکدیگر مشابه‌اند.
در فرازی از این زیارتنامه خطاب به اباعبدالله علیه السلام می خوانیم «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ثارَ اللّٰهِ وَ ابْنَ ثارِهِ»؛ در این فراز، امام حسین علیه السلام را ثار الله یعنی خون خدا معرفی می کنیم که فرزند ثار الله است که همان امیرالمؤمنین علیه السلام محسوب می شوند.
این دو عبارت شاید به ظاهر کوتاه هستند، اما حداقل وسعتی به اندازه تاریخ امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و تاریخ عاشورا دارد و در لایه ای دیگر گستره ای به اندازه تاریخ اسلام تا عصر ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه دارد و در لایه ای دیگر تا قیامت را در بر می گیرد.
در کتب لغت واژه «الثار» را به معنای «الطلب بالدم؛ یعنی خونخواهی» معنا کرده اند.
بر این اساس؛ «ثارالله» یعنی کسی که ولی دم و خونخواه او خدا است.
طبق این معنا «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد.
معنای دوم، همان انتساب خون امام حسین علیه السلام به خداوند است؛ یعنی حسین علیه السلام خون خداست مانند ید الله که صفاتی از صفات امیر المؤمنین علیه السلام است.
این انتساب از جهت شرافت است، یعنی خون اباعبدالله علیه السلام به قدری نزد خداوند قیمت دارد که آن را به خود نسبت داده است، لذا خونبهای او را هم خود بر عهده می گیرد.
با این معنا سراغ روایتی از امام باقر علیه السلام می رویم که ذیل آیه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»؛ و هرکه مظلوم [و به ناحق] کشته شود، برای ولیّ او تسلّطی بر قاتل [جهت خونخواهی، دیه و عفو] قرار داده ایم، پس وارث مقتول نباید در کشتن زیاده روی کند؛ زیرا او مورد نصرت قرار گرفته است، فرمود «هُوَ الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (قُتِلَ مَظْلُوماً وَ نَحْنُ أَوْلِیَاؤُهُ وَ الْقَائِمُ (مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَیْنِ»منظور حسین‌بن‌علی است که مظلومانه کشته شد و ما ولیّ دم او هستیم و قائم وقتی ظهور کند، انتقام خون حسین را می‌گیرد.
طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَیْنِ.
در این روایت جمع بین دو معنای «ثار» و ارتباط بین کشته شدن مظلومانه امام حسین علیه السلام و قیام قائم عجل الله تعالی فرجه برای گرفتن انتقام خون ایشان به وضوح دیده می شود.
(العیاشی، ج2، ص290)
.
اما در اینجا لازم است اثرگذاری ثار الله را در سه مقطعِ تاریخ پس از شهادت، آخرالزمان تا عصر ظهور و مقطع قیامت را مورد واکاوی قرار دهیم:
الف) اثر ثار الله در احیای امت اسلامی
نکته بعد درباره اهمیت «ثار الله» است.
خداوند وقتی خون اباعبدالله علیه السلام را به خود منتسب می کند، قطعاً اثرات وضعی آن نیز گستره زیادی را در بر می گیرد، به این صورت که پس از شهادت امام حسین، نهضت‌های متعددی علیه حکومت وقت شکل گرفت تا حدی که پایه‌های حکومت بنی‌امیه را متزلزل کرد؛ همان بنی‌امیه‌ای که تا قبل از جریان عاشورا، جامعه اسلامی را تا حد اَمویّت و دشمنی با اهل‌بیت علیهم السلام تنزل داده بود، این بار با جوشش خون حسینی در آستانه سقوط قرار گرفت و در سده های بعدی سبب شکل گیری جریانی از اهل سنتی بود که محب اهل بیت علیهم السلام شدند که اوج آن را در عصر امامت امام رضا علیه السلام و استقبال پر شور اهل تسنن خراسان از آن امام همام شاهدیم.
بنابراین مقدمه گرایش به حب اهل بیت علیهم السلام از همان زمان شهادت اباعبدالله علیه السلام شکل گرفت.
این را باید از باب اثر وضعی دو خون خدا دانست: «ثار الله و ابن ثاره».
خون امیر مؤمنان و خون امام حسین علیه السلام.
ب) اثرگذاری ثار الله در زمینه سازی ظهور
اما همان طور که اشاره شد «خون خدا» در گستره ای وسیع تر تا عصر ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه را در بر می گیرد؛ به این صورت که خون امام حسین علیه السلام چنان جوشش دارد که در هر زمان و مکانی سبب احیای افراد و اقوام می شود و پاک‌طینتان عالم را مهیای پذیرش حجت خدا در زمین می کند که در این مسیر انقلاب اسلامی و اربعین حسینی نمود عینی این جریان است.
در واقع چنان که درختان سبز و پرثمر بوستان‌های زیبا با جوشش آب زمین و تابش نور خورشید می‌رویند، جوشش خون و تابش نور سیدالشهداء علیه السلام عناصر رویش جبهه مقاومت و جریان اربعین و ثمره نهایی آن تشکیل بهشت مهدوی روی زمین با مدیریت صالحان است که زمینه را برای رشد پاک طینتان عالم فراهم می کند.
بنابراین قیام اباعبدالله علیه السلام، قیامی منحصر در تاریخ نیست، بلکه ماجرایی جاری در بستر آینده بشریت است؛ به این معنا که قیام امام حسین و ماجرای کربلا یک پایان نبود، بلکه آغاز نهضتی بود که امتداد آن منجر به پیروزی کامل جبهه حق علیه جبهه کفر تا استقرار حکومت حقه الهی به‌فرماندهی امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می‌شود و اینها تماماً ذیل ثار الله و فرزند ثار الله قرار می گیرد.
این احیای افراد و امت ها با «ثار الله و فرزند ثار الله» آنچنان اثرگذار است که حتی شعار ملائکِ یاور امام حسین علیه السلام «یَا لَثَارَاتِ الْحُسَیْن‏» است تا اینکه وقتی امام قیام می کنند، انتقام خون اباعبدالله علیه السلام را از قاتلان و راضی‌شوندگان به قتل آن حضرت می گیرند.
ج) اثرگذاری ثار الله در قیامت
موضوع بعدی، اثرگذاری خون خدا در بستر قیامت است؛ یعنی ماجرای امام حسین علیه السلام ختم به جریان ظهور نمی شود بلکه در عرصه قیامت ثمرات زیادی در پی خواهد داشت.
شاید بتوان گفت اثر وضعی ریخته شدن خون امام حسین علیه السلام بروز بهشت های قیامتی است.
اگر آیات و روایات می خوانیم اعمال مثبت انسان ها در برزخ و قیامت به صورت بناها و باغ های زیبا نمود می یابد، باید پرسید که اثر خون امام حسین علیه السلام به بهترین وجه خود باید سبب برپایی چه ماجرایی شود که خداوند راضی شود؟
اگر نمود عینی آن در دنیا احیای امت‌ها و بیداری پاک طینتان عالم است و اگر نمود عینی آن سبب شکل گیری بهشت اربعین می شود، در عرصه قیامت که تصویر باطنی اعمال نمود می یابد، بهشتی وسیع خواهد بود که همگان از آن بهره مند می شوند.
شاید آنجا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «و فتَقَ نورَ الحسین فخَلَقَ مِنهُ الجِنانَ و الحورَالعین فالجَنَّة والحُور العَین من نُور ولدی الحُسَین، و نور وَلدی الحُسَین مِن نُور اللّه، و وَلدی الحُسَین أَفْضَل مِنْ الجَنَّة و الحُور العَین» همین معنا باشد؛ یعنی نور حسین را خداوند شکافت و از آن بهشت ها و حور العین را آفرید؛ پس بهشت و حور العین از نور فرزندم حسین است و نور فرزندم حسین از نور خداست و فرزند حسین افضل از آن دوست.
(بحارالانوار، ج 15، ص 10 و 11) ضمن آنکه پیراهن خونین امام حسین علیه السلام دستاویزی برای حضرت فاطمه سلام الله علیها برای شفاعت امت نزد خدا می شود.
البته باید یادآور شد که عناصر معنوی که خداوند در جبهه حق به کار می گیرد،‌ منحصر در مفهوم ثار الله نیست بلکه شاید این مسئله بهانه ای برای به کار گیری سایر عناصر و به دنبال آن گشایش هایی گسترده در جبهه حق است.
انتهای پیام/


نمایش متن خلاصه خبر

 

السلام،الله،امام،خون،حسين،ثار،خدا،قيامت،نور،عصر،اباعبدالله،ظ ...


لینک کوتاه خبر

 


پنجشنبه، 14 دی 1402 - 21:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0