FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 08 دی 1402 - 13:44

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با بیان این که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه ای هستیم، گفت: آدم باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از بصری، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می کند.

حوزه،سواد،مجازي،فضاي،همايش،علمي،فرهنگ،نگاه،ملي،دكترين،تسري،پ ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد حاجی‌ملامیرزایی در نشست کمیته علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران که با حضور اعضا برگزار شد، با تاکید بر تسری چنین نشست‌هایی و سیاست‌پژوهی‌های علمی به تصمیم‌سازی‌های موثر در کشور گفت: ساز و کارهای حکمرانی و حاکمیت تصلب خاصی دارد و ما باید انعطاف و نشاط و روح علمی این نشست‌ها را به سمت تصمیمات و حکمرانی فرهنگی خودمان و حکمرانی که باید محقق شود تسری بدهیم.
رییس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی افزود: اگر بخواهیم نکات علمی در ارتباط با تعلیم و تربیت که علما در حوزه و درس خارج فقه داشته‌اند را به حوزه فضای مجازی تسری و تعمیم دهیم، این همه معانی عمیق در یک واژه نمی‌گنجد.
حاجی ملامیرزایی اظهار داشت: هر فردی که علم‌شناس و در محیط علمی آب‌دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می‌داند که این مباحث مرز دانش است.
در مقام علمی و نظری، ما دست برتر را می‌توانیم در مبانی داشته باشیم.
وی با اشاره به این روایت‌ از امیرالمونین که «فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکّر، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ» گفت: فرد باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا اعم از مکتوب، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می‌کند.
این همان آموزه‌هایی است که در حوزه فضای مجازی قصد داریم به بینش و استحکام و عمق بیشتر بکشانیم که علما از آن به عنوان ملکه یاد می‌کنند.
حاجی ملامیرزایی افزود: یکی از اهداف برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای در وزارت فرهنگ که یکی از صاحب اولویت‌ترین مسائل ما در فضای مجازی و محوری‌ترین بحث‌های گذشته، حال و آینده وزارتخانه است، این است که تولید نظریه و نظریه‌‌پردازی عمیق را در حوزه مرتبط با سواد رسانه‌ای دست بگیریم.
وی گفت: اگر قائل باشیم که سواد رسانه‌ای را به یک زیست بوم موفق تسری داده‌ایم همیشه باید در ادوار همایش در ارتباط با نظریه‌پردازی آن صحبت کنیم و بحث‌های جدید آن مطرح شود.
رییس پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران، با اشاره به حساسیت‌های حوزه کودک خاطرنشان کرد: در مساله و محورها نباید از حوزه کودک خارج شویم چرا که حوزه بسیار مظلوم و رهاشده‌ای است و همه کشورها به آن می‌پردازند به طوری که فرانسه قوانین بسیار سختگیرانه‌‌ای در این موضوع دارد و حضور مدیرعامل تیک تاک در کنگره آمریکا و سوالاتی که از او شد خود نشان‌دهنده حساسیت جوامع مختلف به این موضوع است.
حاجی‌ملامیرزایی اظهار داشت: در شورای عالی فضای مجازی در دستور کار قرار دارد که لایحه و طرح جدید برای جرایم رایانه‌ای ارائه کنیم و موضوعات جدید را در آن لحاظ کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: ما باید به سواد رسانه‌ای از سه سطح نگاه کنیم؛ برای سواد رسانه‌ای یک نگاه گذشته‌نگر و منفعل قابل ترسیم است، یک نگاه فعال و یک نگاه پیش فعال، آینده‌نگر و پیش‌نگر نیز برای آن قابل ترسیم است.
حاجی ملامیرزایی ادامه داد: باید آرام آرام زوایا و آسیب‌هایی که در آینده با آن مواجه هستیم با ابزارهای مختلف اعم از هوش مصنوعی، متاورس، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موضوعات که در هم تنیده می‌شوند باید بیاییم ببینیم این سواد و آن دانش با عناوین جذاب چه حرف و رویکردی را دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم و هر چقدر هم می‌توانیم حتما پنل علمی برای این سه نگاه در همایش پیش رو داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هر چند تنوع در حاکمیت خوب است تصریح کرد: نباید غافل شویم که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم.
اگر به آن دکترین برسیم، یک الگوی راهبردی منسجم به ما می‌دهد که به صورت هم افزا و مورد اجماع که همه هماهنگی‌ها و اقدامات ما با آن دکترین منسجم و یکپارچه می‌شود و می‌تواند مساله را دنبال کند.
حاجی‌ملامیرزایی گفت: آمادگی داریم که در کمیسیون عالی محتوا، شورای معین و عالی فضای مجازی و کمیسیون فرهنگی دولت به ریاست وزیر فرهنگ، با حضور رئیس جمهوری این دکترین را مصوب کرده و به عنوان فصل‌الخطاب به آن قائل باشیم و دنبال کنیم.
*همایش سواد رسانه‌ای را به دلیل اهمیتی که دارد به یک ساز و کار و دبیرخانه جاری تبدیل کنیم‌
وی پیشنهاد داد همایش سواد رسانه‌ای را به دلیل اهمیتی که دارد به یک ساز و کار و دبیرخانه پویای سالم و جاری تبدیل کنیم‌.
اگر تعاملات بین‌المللی را هم دخیل کنیم آمادگی این بُعد بین‌المللی را هم داریم که در هر سطح ممکن قدمی بیشتر از سال گذشته داشته باشیم.
امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند کسی که دو روزش با هم مساوی باشد مغبون است.
سعی ما این باشد که نسبت به سال پیش یک قدم رشد بیشتر از حیث کمی و کیفی رقم بخورد و حوزه بین‌الملل می‌تواند ما را نسبت به این موضوع دلگرم کند که نسبت به پارسال پیشرفت بهتری را داشته باشیم.
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: در استان‌ها می‌توانیم نشست‌های استانی هم اضافه کرده و نشست ملی واقعی را رقم بزنیم.
حاجی‌ملامیرزایی اظهار داشت: حوزه علمیه به شدت استقبال می‌کند که ما درخواست اطلاعات کنیم.
به ما گفتند ما مساله شناسی کنیم و حوزه روی فقه آن کار کند و از این طریق می‌توان آن وحدت والای بین حوزه و دانشگاه را رقم بزنیم.
وی افزود: تا باور راسخ به دانش و پیش فرض‌ها نداشته باشیم این اتفاق نمی‌افتد که عینیت پیدا کند.
حتما باید جایی را برای دعوت از حوزه علمیه و علما و ساحت قرآنی و معرفتی در حوزه علوم شناختی داشته باشیم و به لحاظ اهمیت حوزه کودک، بحث بسیار مستوفایی در باب روایات کودک دیده شده است.
حاجی‌ملامیرزایی گفت: باید مبانی اصیل خود را تبدیل به مدل‌سازی و مدل‌های اجرایی کنیم.
بنابراین گزارش، پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن ماه 1402 با حضور اساتید، صاحب نظران، فعالان و علاقمندان حوزه سواد رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود.
انتهای پیام/


جمعه، 08 دی 1402 - 23:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0