FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارائه دو راهکار به احزاب برای تحقق «مشارکت حداکثری» در انتخابات


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 مشرق | سیاسی | یکشنبه، 03 دی 1402 - 19:59

آیا عبور از انتخابات توسط احزاب قابل پذیرش است؟ احزاب و تشکل‌هایی که باید در بزنگاه انتخابات با دست پُر با مردم صحبت کنند و خواهان افزایش مشارکت باشند، نباید بر طبل تحریم بکوبند!

سياسي،احزاب،انتخابات،اسلامي،مشاركت،حزب،فعاليت،جمهوري،كشور،پا ...


به گزارش مشرق، قـانون اسـاسی جمهوری اسلامی ایران، تمام لوازم نظام سیاسی فعال و کارآمد را در تمامی ابعاد پیش بینی کرده اسـت و بـه حزب نیز به عنوان یکی از مـهمترین لوازم نظام‌های سیاسی دنیا بـا رویـکردی مثبت توجه کرده است.
در اصـل ۶۲ قـانون اساسی در مورد این مسئله بیان می‌کند: «احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت دیـنی شـناخته شده آزاد هستند، مشروط به اینکه اصـول اسـتقلال، آزادی، وحدت مـلی، موازین اسلامی جمهوری اسـلامی را نـقض نکنند.
هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنـها مـنع کرد و یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.»
حزب جمهوری اسلامی چگونه تشکیل و چرا منحل شد؟
در آغاز انقلاب اسلامی افرادی همچون شهید آیت‌الله بهشتی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی(ره) و ...
ضرورت ایجاد یک تشکل فراگیر سیاسی مانند حزب جمهوری اسلامی را مطرح کردند.
سرانجام با تایید امام خمینی(ره) در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ ـ هفت روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ـ حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد و آیت‌الله بهشتی دبیرکلی آن شد.
از هنگام تاسیس تا انحلال، حزب جمهوری اسلامی به مدت نزدیک به ۱۰ سال، در راس فعالیت‌های سیاسی کشور حضور چشمگیری داشت و اکثریت مجالس اول و دوم و دولت‌های دوم و سوم را دراختیار گرفت.
با این همه، فعالیت‌های تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی در نهایت به دلیل اختلافات شدید درون حزبی که از اواخر سال ۶۰ و با حذف طیف لیبرال‌ها از صحنه‌ سیاسی کشور آغاز شده بود در سال ۱۳۶۶ متوقف شد و واحدهای سیاسی که در آن فعالیت می کردند با نام و تابلوی خود فعالیت‌های تشکیلاتی را در جغرافیای سیاسی ایران کلید زدند.
انتخابات ۱۱ اسفند و نحوه فعالیت احزاب
کار تشکیلاتی و سیاسی به اینجا ختم نشد و در دولت‌های «پسا جنگ» بوِیژه در دولتی که شعارش «توسعه سیاسی» و «جامعه مدنی» بود احزاب و تشکل‌های سیاسی به همراه مطبوعات مجوز فعالیت، دریافت می‌کردند و فصل جدیدی در سپهر سیاست ایران آغاز شد و از آن مقطع سه کلید واژه «اصولگرایان»، «اصلاح‌طلبان» و «اعتدل‌گرایان» در ادبیات سیاسی ایران ماندگار شد.
به هرحال بهار احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایام انتخابات است و از آنجا که سه ماه دیگر تا آوردگاه ۱۱ اسفندماه باقی نمانده احزابِ اصولگرا فعالیت‌های خود را بیشتر در قالب ائتلاف‌ها و جبهه‌ها دنبال و پیگیری می‌کنند تا در قالب منشور وحدت و همگرایی، لیست واحد در عرصه رقابت ارائه کنند.
در این بین هم برخی دیگر از جریان‌های سیاسی که پیش از این در گذشته به عنوان «چپ خطِ امامی» و پس از دوم خرداد به نام «اصلاح‌طلب» شناخته شدند به صورت شفاف درباره حضور و بروز جریان متبوعشان در صحنه انتخابات اعلام موضع نمی‌کنند و هریک از کنشگران سیاسی در این اردوگاه موضع خود را درقبال صندوق رأی و مشارکت سیاسی مردم بیان می‌کند.
چگونه می‌توان مشارکت سیاسی را رقم زد؟
بیشتر نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب که در جبهه اصلاح‌طلبان ایران به ریاست «آذر منصوری» فعالیت می‌کنند مدعی می شوند فضای انتخابات سرد است از این رو تمایلی برای نفش آفرینی در انتخابات نشان نمی‌دهند.
درحالی رادیکال‌های اصلاحات تلاش دارند فضای انتخابات را سرد جلوه دهند که اعتدالی‌هاـ حزب اعتدال و توسعه ـ از هم اکنون نیروهای خود را برای ورود به عرصه انتخابات به صف کرده‌اند!
در همین راستا، جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با ایرنا جزئیات جدیدی از نحوه فعالیت تشکل متبوعش در انتخابات پیش رو ارائه کرد و با بیان اینکه ما از احزابی هستیم که لیست‌مان در استانها و حتی در تهران آماده شده است، گفت: احتمال «قریب به یقین»، محمد باقر نوبخت سرلیست ما می‌شود.
وی درباره اینکه با این اوصاف «اعتدال و توسعه» لیست مستقل ارائه می‌دهد و دیگر ائتلاف نخواهد کرد، می‌گوید: رسما لیستی که ارائه خواهیم داد که لیست حزب اعتدال و توسعه خواهد بود.
اگر دیگران در پی رایزنی‌هایی که انجام خواهد شد، خواهان این باشند که در لیست ما قرار بگیرند منوط به موافقت شورای مرکزی است.
براین اساس برآن شدیم در گزارشی به بررسی نقش احزاب و چگونگی افزایش مشارکت سیاسی بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا احزاب می‌توانند از صحنه رقابت کناره‌گیری کنند و در ضمن چگونه و با چه راهکاری می‌توانند به مشارکت حداکثری کمک کنند؟
سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فعالان سیاسی که مدت‌ها در جامعه اسلامی مهندسین حضور داشت و هم اکنون مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی است با بیان اینکه وقت حمایت از تشکیل احزاب جدی در کشور رسیده است، می‌گوید: نگرانی ما از این است که اگر به احزاب رسمیت بدهیم، ممکن است این احزاب خارج از چارچوب فعالیت کنند.
به نظر می‌رسد که خیلی وقت است که نظام ما به این قدرت رسیده است که می‌تواند اجازه بدهد که احزاب فعالیت کنند اما این فعالیت‌ها باید طبق قانون اساسی باشد.
من یقین دارم که دستگاه‌های نظام از چنین اقتداری برخوردار هستند و چنین درایتی را دارند اما اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد یکی از سوالاتی است که، مطرح می‌شود؛ بنده از ابتدای انقلاب توفیق داشتیم و در فعالیت‌های سیاسی شرکت داشتم، به نظر می‌رسد اگر قرار است رقابت به شکل جدی شکل بگیرد، باید این اتفاق بیفتد.
حمایت دولت سیزدهم از فعالیت‌های حزبی
مطلبی که از سوی او بیان شد بی پاسخ نماند و عبدالله مرادی مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت که در این دو سال، هیچ‌گونه بن‌بست و چراغ قرمزی برای فعالیت حزبی و جبهه‌های سیاسی وجود نداشته و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، بدون نگاه جناحی و همانگونه که به احزاب اصولگرا نگاه می‌کند، به سایر احزاب هم نگاه کرده است.
حال باید اذعان داشت که عبور از انتخابات توسط احزاب قابل پذیرش است؟
احزاب و تشکل‌هایی که قطعا باید در بزنگاه انتخابات با دست پُر با مردم صحبت کنند و خواهان افزایش مشارکت باشند، نباید بر طبل تحریم بکوبند!
احزاب برای تحریم انتخابات مجوز نمی‌گیرند!
«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت که پیش از ورود به دستگاه دیپلماسی در دولت نهم و دهم، فعالیت‌های تشکیلاتی و حزبی می‌کرد و مدتی هم سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری بود و پس از پایان ماموریت در وزارت امور خارجه در سال ۹۷ عبای دبیرکل کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره را برتن کرد و هم اکنون نیز سخنگوی شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز است، ضمن بیان این مطلب در نشست هم‌اندیشی «مشارکت در انتخابات پیش‌رو؛ راهکارها و چالش‌ها» که در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: باید برای مشارکت حداکثری تدبیر کنیم، احزاب مجوز می‌گیرند که در فصل انتخابات فعالیت کنند و مردم رابه مشارکت ترغیب کنند، مجوز نمی‌گیرد که انتخابات را تحریم و این بازی را به نام چانه زنی دنبال کنند.
حال در پاسخ به سوال دیگری که در ابتدای گزارش نیز نگاشته شد و آن راهکار احزاب برای مشارکت سیاسی در انتخابات بود باید به دو رویکرد مهم و اساسی اشاره کرد.
دو رویکرد احزاب در عرصه انتخابات
احزاب و تشکل‌های سیاسی زمانی می‌توانند مردم را به رقابت انتخابات دعوت کنند که به دو پرسش پاسخ دهند.
۱- اداره کشور با چه کسانی؟
یا همان «تیم محوری»
۲- اداره کشور چگونه؟
یا همان «برنامه محوری»
آنچه مشخص است و از تجربیات گذشته نیز می‌توان بهره برد آن است که مردم به دنبال پاسخ به دو سوال مطرح شده و به عبارت دیگر ایده‌های حکمرانی گروه‌ها و جریانات سیاسی کشور هستند.
اکنون باید صحنه سیاست را نظاره کرد تا پی برد کدام یک از جریان‌ها و احزاب می‌توانند با این راهکار پازل مشارکت حداکثری را تکمیل کنند.
مردم خوب قضاوت می‌کنند و تشخیص می‌دهند کدام گروه سیاسی از چه کارنامه و برنامه‌ای برخوردار است.



لینک کوتاه خبر



یکشنبه، 03 دی 1402 - 21:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0