FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهداری: بی‌توجهی به ظرفیت‌های جدید دیجیتالی به کشور لطمه می‌زند


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | سیاسی، اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 30 آذر 1402 - 12:42

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه بی توجهی به ظرفیت های جدید دیجیتالی به کشور لطمه وارد می کند، گفت: اگر درک صحیحی از تحول دیجیتال داشته باشیم، می توانیم تغییرات بنیادین در همه عرصه های پژوهشی ایجاد کنیم.

تحول،ديجيتال،پژوهش،پژوهشي،فناوري،نگاهداري،مركز،مجلس،ادامه،رئ ...


به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بابک نگاهداری رئیس ‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش پژوهش و تحول دیجیتال که در مرکز آموزش، پژوهش و نوآوری مخابرات برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مدیران و کارکنان دولتی و ...
هنوز راجع به تحول دیجیتال شناخت لازم ندارند و ‌این ‌امر را هم‌معنی با فناوری اطلاعاتی در نظر می‌گیرند؛ بنابراین هر اقدامی ‌برای تبیین و ‌ترویج ‌این موضوعات انجام شود، اهمیت دارد.
وی در ادامه به تفاوت‌های بین تحول در فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال پرداخت و گفت: در تحول فناوری اطلاعات به دنبال بهبود فرآیندها برای به‌کارگیری این فناوری‌ها هستیم.
اگر سطح آمادگی سازمان‌ها در ‌این زمینه ارتقاء پیدا کند، تحولات دیجیتال، تغییرات عمده‌تری را می‌تواند در سازمان‌ها رقم بزند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به قابلیت‌های فناوری‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولاتی که در فضای کسب‌وکار در هر سازمانی در حال ‌ایجاد شدن ‌است، اگر درک درستی از تحول دیجیتال داشته باشیم، می‌توان تغییرات بنیادین در همه عرصه‌های آن سازمان ایجاد کرد و ‌این تغییرات نباید فقط به اصلاح فرآیندها محدود شود.
نگاهداری با بیان اینکه پیاده‌سازی تحول دیجیتال در سازمان‌ها، چشم‌انداز و افق سازمانی را با بازنگری‌های جدی مواجه می‌کند و مأموریت‌ها و اهداف کلی و تشریحی سازمان را به شکلی اساسی تغییر می‌دهد؛ افرود: به تبع ‌این تحولات، فرآیندهای سازمانی به‌طور مستمر اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود.
به گفته وی، اگر شناخت دقیقی از تحول دیجیتال در همه عرصه‌های سازمان صورت گیرد، می‌توانیم تغییرات ژرفی را در سازمان‌ها و بازنگری در مأموریت‌های سازمان در دستور کار قرار دهیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان ‌اینکه هوش مصنوعی، رسانه‌های جمعی و ...
می‌تواند در تحول دیجیتال تأثیرگذار باشد، گفت: تحول دیجیتال در زیست‌بوم پژوهشی کشور نیز تأثیرگذار ‌است.
وب نسل سوم و شبکه‌های اجتماعی، قابلیت مهمی برای اینکه از مشارکت وسیع مردم، صاحب‌نظران و نخبگان را در طرح‌های پژوهشی استفاده کنیم، دارند.
نگاهداری ادامه داد: همچنین هوش مصنوعی امکان جست‌وجوی گسترده در تجارب یا مطالعات پیشین را به ما می‌دهد.
خلاصه‌سازی و ترجمه سریع مقالات،‌ استفاده از تجارب بین‌المللی در انجام پژوهش‌ها و ...
از دیگر ‌امکاناتی است که این ابزار در پژوهش در اختیار ما قرار می‌دهد.
وی با اشاره به فناوری دیگری در حوزه تحول دیجیتال به نام دفتر کل توزیع شده یا DLT، گفت :این فناوری امکان ثبت دقیق ایده‌ها و پیشنهادات را فراهم کرده و مشکلات مالکیت معنوی ایده‌ها را با هزینه کمتری مرتفع می‌کند.
باتوجه به‌اینکه یکی از مشکلات مهم ما در حوزه فناوری‌های نوین، ثبت‌ایده‌ها و حفظ مالکیت معنوی ‌ایده‌پردازان است، فناوری دفتر کل توزیع شده، کمک بزرگی در ‌این زمینه برای ما محسوب می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این فناوری‌ها در ارتقای مشارکت صاحب‌نظران، ارتقای کیفیت‌ استفاده از مطالعات پیشین و حفظ مالکیت معنوی اثرگذار‌است، گفت: وب نسل سوم، هوش مصنوعی و دفترکل توزیع شده، هرکدام یکی از اصول مطرح در پژوهش را برای ما ساده‌تر کرده و بی‌طرفی و عینیت در پژوهش را بیشتر از گذشته محقق می‌کنند.
نگاهداری با اشاره به اینکه عینیت در پژوهش‌ها در طول تاریخ بازنویسی و بازطراحی شده، گفت: به نظرم تحول دیجیتال حتی تعریف بی‌طرفی و عینیت در پژوهش‌ها را هم به‌روز‌رسانی خواهد کرد.
وی در ادامه برخی از تحولات احتمالی دیجیتالی شدن پژوهش‌ها را برشمرد و افزود: قبل از درک‌ این تحول، پژوهشگران با محدودیت زمانی و بررسی نظرات صاحب‌نظران محدود و با جمع‌آوری اطلاعات محدودتر، می‌توانستند به عینیت موضوع مورد پژوهش بپردازند، اما با ظرفیت تحول دیجیتال، زیست‌بوم پژوهشی کشور تغییرات شگرفی خواهد داشت.
نگاهداری ادامه داد: بی‌توجهی به ظرفیت‌های جدید دیجیتالی در پژوهش، به ‌امکان عینیت‌بخشی بیشتر به نتایج تحقیق در کشور لطمه وارد می‌کند و باعث می‌شود پژوهش‌های ما قابل قبول نباشند.
وی ادامه داد: ممکن ‌است عده‌ای در پذیرش‌ این تحول در عرصه پژوهش مقاومت کنند اما کم‌کم منطق مقاومت این افراد زیر سوال می‌رود؛ زیرا در درازمدت مجبوریم از فرصت‌های‌ این ظرفیت استفاده کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ با‌ اشاره به اینکه در واقع برخی نظرات مبنی بر‌ اینکه نباید از ‌این سه فناوری دیجیتالی در حوزه پژوهش‌ استفاده کنیم، قابل پذیرش نیستند، گفت: حتی در حوزه حکمرانی نیز ‌این فناوری‌ها، ظرفیت مشارکت حداکثری و شفاف جمع کثیری از مردم را در تصمیم‌گیری‌های مهم جامعه،‌ ایجاد می‌کند.
نگاهداری توضیح داد: در حال حاضر در دنیا اظهار نظراتی درباره جایگزینی نظام حکمرانی پارلمانی به حکمرانی مشارکتی براساس همین ظرفیت‌های فناوری دیجیتالی مطرح می‌شود که البته قابل نقد‌ است.
سیستم نمایندگی و سیستم مشارکتی هر یک کارکرد مربوط به خود را دارند و هیچکدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.
با‌ این حال، امر مسلم این است که تحول دیجیتال در دریافت نظرات خبرگان و مشارکت مردم در حکمرانی آینده اثر بسیار خواهد داشت.
وی در ادامه به تغییرات در اصول کلی زیست‌بوم پژوهش در نهادهای پژوهشی ‌اشاره کرد و افزود: شاید اصلی‌ترین ماموریت‌ این نهادها، ارائه خدمات پژوهشی بی‌طرف به نهادهای تصمیم‌گیر ‌است.
اما اگر تحول دیجیتال رخ دهد، به نظر می‌رسد ‌این ماموریت تغییر کرده و ما تجارب و پژوهش‌های متکاثر در کشور را جمع‌بندی کرده و به مراکز هدف ارائه می‌دهیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان‌اینکه نهادهای پژوهشی دیگر پژوهش را خود انجام نمی‌دهند و صرفا جمع‌آوری نظرات دیگران را به عهده می‌گیرند، گفت: نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، اگر تا الان متکی بر پژوهشگران درون سازمانی خود ‌بوده، پس از تحول دیجیتالی در عرصه پژوهش، نهادهای پژوهشی در کنار به‌کارگیری پژوهشگران درون سازمانی، حتماً باید از ظرفیت هوش مصنوعی و پژوهشگران برون سازمانی‌استفاده کنند.
نگاهداری ‌ادامه داد: سومین تغییر که در تحول دیجیتال در زیست‌بوم پژوهشی کشور رخ می‌دهد، ‌این ‌است که ماهیت تحقیق از حالت انفرادی و درون‌سازمانی، به یک تعامل و هم‌اندیشی ملی تبدیل می‌شود.
به ‌این معنی که به جای اینکه با یک جمع محدود، در سازمان مشغول پژوهش شویم، این ظرفیت را داریم که هر موضوعی را لازم بدانیم، به یک هم‌اندیشی ملی تبدیل کنیم.
وی دیگر تحول دیجیتال در حوزه پژوهش را تحول در هدف‌گذاری بلندمدت سازمان‌های پژوهشی خواند و گفت: در واقع اهداف سازمانی باید به ‌سمت ‌استفاده حداکثری از فناوری‌های تحول دیجیتال در سازوکار و فرآیندهای نظام پژوهشی و جای‌گذاری ‌این ظرفیت در بخش‌های مختلف پژوهشی، حرکت کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه در عصر تحول دیجیتال حتی‌ تربیت پژوهشگران هم تغییر می‌کند، عنوان کرد: اگر ما در حال حاضر مهارت‌های فردی بر مبنای روش تحقیق را به پژوهشگران آموزش می‌دهیم، نیروی پژوهشگر در عصر تحول دیجیتال مهارت‌های دیگری لازم دارد.
او باید بتواند از هوش مصنوعی استفاده کند و هدایت بحث را آموزش دیده باشد و مهارت نزدیک کردن دیدگاه‌های متکاثر را بداند.
به گفته نگاهداری پژوهشگر در عصر جدید باید توان هم‌اندیشی با گروه‌های کارشناسی را نسبت به گذشته بیشتر و بهتر آموزش ببیند.
وی در ادامه به نقش شرکت مخابرات در تحول دیجیتال در ارتباط با زیست‌بوم پژوهش اشاره کرد و گفت: معتقدم شرکت‌های مخابراتی و مجموعه‌های خدمات فناوری ارتباطی و اطلاعاتی می‌توانند یاری‌گر اصلی تحول دیجیتال در کشور باشند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه شرکت‌های مخابراتی می‌توانند نقش اصلی را در‌ایجاد فناوری دفتر کل توزیع شده ایفا کنند، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند محور توسعه این فناوری در کشور باشند.
نگاهداری در ادامه به تجربه چین در‌ این زمینه اشاره کرد و گفت: چینی‌ها از یک ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، به ارائه‌دهنده خدمات پایه ارتباطی و پردازشی تبدیل کردند.
این خدمات پردازشی شامل فناوری‌هایی مانند دفترکل توزیع شده، یا رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی می‌شود.
نگاهداری در پایان گفت: اگر شرکت مخابرات در کنار خدمات ارتباطی، پردازش اطلاعات را به خدمات خود اضافه کند، می‌تواند در تحول دیجیتال کشور به طور قابل‌توجهی نقش‌آفرین باشد.
انتهای پیام/



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 30 آذر 1402 - 21:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0