FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تعبیر "غیرت دینی" در بیان مفسر قرآن؛ تفاوت غیرت به‌جا غیرت بیجا چیست؟


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 آذر 1402 - 03:59

آیت الله جوادی آملی با اشاره به بحث غیرت در کلام امام علی (ع) گفت: تغایر در نامه 31 نهج البلاغه یعنی غیرت مندی بی جا بر ناموس. وقتی زن عفیف است چرا باید جلوی او گرفته شود؛ در برخی موارد غیرت لازم است ولی چرا محدودیت بیجا باشد.

غيرت،عقل،انسان،علم،مرز،امام،عقال،فرمود،كشور،عملي،تجاوز،حريم، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه شرح نهج‌البلاغه به بحث «غیرت» در جمله نورانی امام علی (ع) پرداخت.
متن سخنان این عالم وارسته و شارح نهج البلاغه به این شرح است:
در جمله نورانی 124 فرمود: «غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ» غیرت از فضایل اخلاقی است که اگر به جا مصرف شود ایمان است و برعکس برخلاف ایمان خواهد بود.
در مورد غیرت، روایات فراوانی داریم و ائمه علیهم السلام ما را به آن دعوت کرده‌اند.
غیرت گرچه یک واژه است ولی به سه اصل متکی است.
اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی‌کند؛ حضرت امیر(ع) فرمودند: «ما زَنی غَیُورٌ قَطُّ؛ هیچ مرد غیرتمندی به ناموس دیگری نگاه نمی‌کند.»
دوم اینکه هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی‌دهد دیگری به حرم و حریم او تجاوز کند؛ اگر کسی سنگی به کشور و خانه او انداخت «ردّوُا الحجرَ مِن حیثُ جاء» سنگی را که امثال صدام به کشور شما زدند به خودشان برگردانید.
انسان غیرتمند به خانه و اتومبیل دیگری نگاه نمی‌کند، چرا نگاه به خانه همسایه جایز نیست؟
چون بی‌غیرتی است.
پنجره همسایه‌ای رو به همسایه دیگر باز است و او نگاه می‌کند؛ این حرام است زیرا بی‌غیرتی است.
از طرف دیگر فرمود: «رد الحجر حیث جاء؛ هیچ انسان با غیرتی اجازه نمی‌دهد دشمنان به منابع و مرز او تجاوز کنند.»
پس غیرت یک امر ثواب‌دار مصطلح نیست، بلکه یک امر ریشه‌ای و رکنی است.
این دو بعد غیرت یک ریشه قوی علمی لازم دارد و آن خودشناسی است یعنی انسان تا شناسنامه هستی خود را نشناسد، مرز را تشخیص نخواهد داد.
یعنی انسان تا مرز هویت خود را نشناسد محدوده غیرت هم روشن نخواهد شد.
ما زمانی حریم خود را می‌شناسیم که امام و رهبر خود را بشناسیم؛ ما خیال می‌کنیم که وقتی وارد حوزه و دانشگاه شدیم و چیز یاد گرفتیم می‌توانیم کشور را اداره کنیم ولی حوزه و دانشگاه و علم هیچ هنری ندارد که ما را اداره کند بلکه علم باید عقال شود؛ پس علم از آن جهت که علم است نیازمند امام یعنی عقل است تا با زانوبند، علمِ چموش را عقال کند.
در سوره نمل فرمود: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ» یعنی اگر عالم شوید، تازه نصف راه است زیرا برخی دانشمند و عالم هستند ولی عالماً و عامداً بیراهه می‌روند و دیگران را منحرف می‌کنند؛ صد درصد یقین دارند که حق و باطل چیست ولی دنبال حق نمی‌روند.
پس علم تا عقال نشود خودش را اداره نمی‌کند چه رسد به جامعه، این عقال، همان عقل عملی است.
عقل نظری وهم و خیال را مهار می‌کند و عقل عملی، علم را.
مختال کسی است که با وهم و خیال زندگی می‌کند و عقل نظری آن را عقال می‌کند تا یک مطلب علمی گرفتار خیال نشود.
در سوره نمل فرمود اینها یقین دارند که چه چیزی بد است و باز عمل می‌کنند زیرا علم مسئول عمل نیست؛ خداوند عقل را به انسان داد که ما عبد به الرحمان واکتسب به الجنان است.
اگر کسی این عقل را کسب کرد اهل بهشت خواهد شد و این عقل عملی است.
علمی که به عقیده تبدیل شود ارزشمند است
اینکه فرمودند «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» برای همین است؛ یک نوع عقل در حوزه و دانشگاه و قضایای علمی کاربرد دارد ولی اگر عصاره عقل عملی به جان گره خورد، عقیده درست خواهد شد: «بالعقل یعتقد العلم» یعنی علم با دست توانای عقل عملی عقال می‌شود.
عقل اگر بخواهد عقیده شود کار حوزه و دانشگاه نیست و کار سجاده و نماز شب و فاطمیه و گریه و ناله و حساب و کتاب و قیامت است؛ انسان مانند درختی نیست که وقتی بمیرد خشک می‌شود و تمام بلکه مانند پرنده‌ای است که از قفس پرواز می‌کند و برای همیشه هست و هست و هست.
اگر ما امام داشتیم که نفس کلی است عقل نظری را در اندیشه‌ورزی محققانه بار می‌آورد و عقل عملی را متحققانه بار می‌آورد؛ ما استاد و محقق کم نداریم متحقق کم داریم، آن که تحقیق کرده را تحقق ببخشد یافت می‌نشود و آنم آرزوست.
نفس قدرتمند که امام ماست و رهبری و ما را برعهده دارد هم عالم تربیت می‌کنند و هم عادل و هم محقق و هم متحقق و در این صورت محدوده و هویت مرز ما مشخص خواهد شد.
نمونه غیرت ایرانی
پس غیرت سه بعد دارد: اول اینکه انسان غیور به مرز دیگری تجاوز نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی وارد حریم او شود؛ اگر مرزها مشخص شد و مهندسی را امام برعهده گرفت، هویت ایرانی و مسلمانی و متعهدانه ما هم مشخص خواهد شد که نمونه این غیرتمندی را در دفاع مقدس دیدیم.
ما قطعنامه را قبول کردیم.
منافقان بی‌غیرتی و به کشور تجاوز کردند و بعد هم صدام به کویت حمله کرد و مسئولان کویت هم دست از آستین مطلا بیرون آورده و سراغ آمریکا رفتند و به صدام حمله کرد.
در اینجا همه به ما ایرانیان گفتند که شما هم به صدام شلیک کنید ولی ما گفتیم ما قطعنامه را پذیرفته‌ایم و قرارداد امضاء کرده‌ایم و این عظمت ایرانی و بزرگواری است و نهج‌البلاغه این طور ما را تربیت کرده است.
در عملیات مرصاد همه عزیزان و نیروهای نظامی ما به دفاع از کشور رفتند ولی وقتی قطعنامه پذیرفته شد، دیگر کسی تیری شلیک نکرد.
برخی گفتند که صدام به شما خسارت‌های خیلی زیادی زده است و چند تیر شما هم بزنید.
امام و مجلس و همه مردم گفتند ما قطعنامه را قبول کرده‌ایم و برای چه باید وارد جنگ شویم.
شما اگر جنگ دارید داشته باشید و این غیرت ایرانی است.
این نگاه به خانه دیگری ناظر به همین است و انسان تا هویت خود و کشور خود را نشناسد نمی‌تواند اهل غیرت باشد.
غیرت یعنی خروج از مرز ممنوع و دخول بیگانه هم ممنوع.
اینکه فرمودند غیرت مرد به اندازه ایمان او است، یعنی همین.
در جمله نورانی 305 دارد که ما زنا غیور قط؛ هیچ انسان غیرت‌مندی وارد حریم دیگر نمی‌شود.
در قسمت‌های دیگر فرمود «غیرت هر کسی به اندازه مرزبندی و ادراکات او است و به مقداری که غیور است عفت دارد.» عفت هم شامل محدوده خانواده، کشور و ...
می‌شود.
سخت‌گیری بیجا، غیرت نیست
در جایی فرمود که غیرت مرد یک طور و غیرت زن هم جور دیگر است و این نباید بهانه شود تا مردان به هر دلیلی نسبت به زنان خود سخت‌گیری کنند.
یعنی تغایر و غیرت‌مندی بیجا نباشد.
در نامه 31 فرمود: «ایاک و تغایر» تغایر یعنی غیرت‌مندی و سخت‌گیری بیجا بر ناموس.
وقتی زن عفیف است چرا باید اینقدر جلوی او گرفته شود؛ در جایی که جای غیرت است لازم است ولی چرا محدودیت بیجا باید باشد زیرا گاهی انسان سالم هم با تغایر، بیمار می‌شود.
پس غیرت داخلی این است که انسان از مرز خود بیرون نرود و دیگران را به مرز خود راه ندهد و این نیاز به معرفت نفس دارد.
حریم و حرم اول باید روشن شود و برای این کار، امام نیاز است و امام هم علم نیست، بلکه عقل است و تا علم عقال نشود و تبدیل به اعتقاد نشود، هرگز نمی‌تواند مرزبندی ایجاد کند.
‌
انتهای پیام/

 

غيرت،عقل،انسان،علم،مرز،امام،عقال،فرمود،كشور،عملي،تجاوز،حريم، ...غيرت،عقل،انسان،علم،مرز،امام،عقال،فرمود،كشور،عملي،تجاوز،حريم، ...


لینک کوتاه خبر


شنبه، 25 آذر 1402 - 21:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0