FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قیام مهدوی و نصرت فاطمی


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 24 آذر 1402 - 11:16

طبق تفسیر نبوی، خداوند از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها نصرت خویش را بر مؤمنان جاری می کند و این ماجرا تا جایی پیش می رود که زمینه ساز قیام قائم عجل الله تعالی فرجه و بعد شادی مؤمنان می شود.

 


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، اگر بخواهیم نقش پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت وحی علیهم السلام در راستای مهدویت و ظهور را مورد بررسی قرار دهیم، حداقل از دو جنبه می توان وارد شد.
اولین نقشی که آن انوار مقدس ایفا کردند، صدور احادیث متعددی بود که در موضوع مهدویت و از جنبه های مختلف صادر شد؛ خبر از غیبت امام عصر، خبر از فتنه های دوران غیبت، بیان ماجراهای آخرالزمانی، شرایط تحقق قیام قائم، دشمنان آخرالزمانی، راهکار برون رفت از فتنه های عصر غیبت، داستان های مربوط به ظهور امام عصر و برکات عصر ظهور و غیره، بخشی از موضوعات مربوط به مهدویت در کلام معصومین علیهم السلام است.
اما نقش مهم تری که آن انوار مقدس در مسیر مهدویت بر عهده دارند، نقشی معنوی،‌ زنده و پویاست، به این معنا که آن بزرگواران در هر مکان و زمانی و تا تحقق یافتن امر ظهور و اتفاقات پس از آن، از جانب خداوند در امر ظهور مؤثر هستند و نقش آفرینی می کنند؛ چرا که به باور آموزه های دین و قرآن، ایشان مجراهای خداییِ خداوند در تمام پهنه عوالم و نشئات هستند و خداوند از طریق معصومین علیهم السلام امامت، ولایت،‌ امارت و حکومت خود را در زمین جریان می دهد و تثبیث می کند و در صورت کلی تمام امورات عالم از طریق ائمه علیهم السلام قضاء، تقدیر و در عالم محقق می شود؛ لذا از آن جهت است که به ایشان اولوا الأمر یا صاحب الأمر گفته می شود.
اما این پایان ماجرا نیست بلکه طبق احادیث متعددی که در منابع روایی ما مندرج است، پس از ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه نیز ماجرای رجعت ائمه علیهم السلام محقق می شود و در این بین، اولین رجعت کننده، امام حسین علیه السلام همراه با اصحابشا خواهد بود.
جالب است که در بین 14 معصوم علیهم السلام نقشی که حضرت زهرا سلام الله علیها در راستای مهدویت و امر ظهور ایفا می کنند، برجسته است؛ آن زمان که پای تربیت یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه به میان می آید، می بینیم که حضرت زهرا سلام الله علیها درخشش خاصی دارد و آن زمان که پای موضوع تنزیل امر در سوره قدر، در راستای مهدویت و امر ظهور به میان می آید، باز هم نقش آن بانوی بزرگوار پررنگ جلوه می کند و آن زمان که صحبت از یاری و نصرت یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه می شود، از حضرت فاطمه سلام الله علیها یاد می شود.
در این راستا احادیثی وجود دارد که برخی از آنها ذیل آیاتی از قرآن بیان شده است.
تربیت فاطمی:
به عنوان نمونه امام صادق علیه السلام فرمود « إِنَّ أَطْفَالَ شِیعَتِنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ تُرَبِّیهِمْ فَاطِمَةُ »؛ یعنی اطفال شیعیان ما از مؤمنین را فاطمه (س) تربیت می کند.
این تربیت از درون و از باب تأیید و نیز به صورت فطری و هدفمند و مخصوص شیعیانی است که قصدشان و هدفشان و آمالشان مهدویت است.
صاحب امر:
سوره قدر یکی از سوره های مهدوی قرآن است.
خداوند در این سوره از نزول ملائک و الروح در موقعیت شب قدر برای تقدیر امورات سخن می گوید.
این امر به استناد روایات، تقدیم امام هر عصری می شود.
این امر شامل مواردی همچون تعیین اجل‌ها، ارزاق و سایر امورات عالم است.
امام صادق علیه السلام در تفسیر این بخش از سوره قدر فرمود « تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها » فرمود منظور از (تأویل) الْمَلَائِكَةُ ، مؤمنانی هستند که مالک علم آل محمدند؛ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ص .
و منظور از « الرُّوحُ »، روح القدس است که همان فاطمه (س) است؛ رُوحُ الْقُدُسُ هِیَ‏ فَاطِمَةُ ع ‏.
و بعد امام درباره آیه آخر این سوره فرمود: « بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ » یَعْنِی حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ ع .» یعنی موقعیت شب قدر «سلام» است و این ماجرا تا مطلع الفجر یا خروج قائم (عج) ادامه داد.
یک علتش این است که با طلوع فجر قائم (عج) دیگر شبی در عالم نیست و سراسر پهنه آسمان ها را روشنایی فرا می گیرد.
حال آن وجود مقدسی که نقش کلیدی را در شب قدر ایفا می کند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و در قالب مفهومی به نام « الروح » است؛ همان وجود مقدسی که از جانب خدا امورات را در هر سال تقدیم فرزند خویش یعنی امام عصر عجل الله تعالی فرجه می کند.
ضمن آنکه ارتباط وثیقی بین معرفت شب قدر با معرفت فاطمه سلام الله علیها در سایر روایات دیده می شود؛ امام صادق علیه السلام در جایی دیگر فرمود « مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَكَ لَیلَةَ القَدرِ »؛ یعنی هرکه حق معرفت فاطمه سلام الله علیها را ادا کند، قطعاً شب قدر را درک کرده است.
بنابراین اتصال مسئله فاطمیت با مهدویت در سوره قدر معرفتی شگرف اما مغفول در جامعه شیعه است.
نصرت یاوران مهدی (عج):
مسئله بعدی درباره اثرگذاری حضرت فاطمه سلام الله علیها در مهدویت و امر ظهور، مقوله ای به نام نصرت خداوند است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آن را به دخت بزرگوار خویش نسبت می دهند و فلسفه «منصوره» خواندن ایشان را در همین نصرت معرفی می کنند.
در این روایت می خوانیم « ...
وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَهًُْ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَهًَْ لِمُحِبِّیهَا»؛ یعنی او در آسمان «منصوره» است و این همان قول خداوند عز و جل است که فرمود « وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ » (روم 4 و 5)؛ یعنی در آن روز مؤمنان با نصرت خدا شاد می شوند؛ او هرکه را بخواهد یاری می کند.» بعد فرمود منظور از این نصرت، همان نصرتی است که فاطمه‌ی اطهر برای دوستان محبان خود خواهد داشت».
(معانی الأخبار (شیخ صدوق)، ص396)
امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر زمان و تأویل تحقق این آیه را هنگام قیام قائم عجل الله تعالی فرجه معرفی می کنند.
حضرت فرمود « لِلهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللهِ عِنْدَ قِیَامِ الْقَائِمِ »؛ یعنی عاقبت و نتیجه کار پیش و پس، فقط در سیطره اراده و فرمان خداست، و آن روز مؤمنان شادمان و خوشحال خواهند شد؛ (و منظور از یومئدٍ) هنگام قیام قائم است.
در جمع بندی این دو روایت می توان گفت:‌ خداوند از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها نصرت خویش را بر مؤمنان جاری می کند و این مسئله هنگام قیام قائم رخ می دهد.
در این بین اسم «المنصوره» که منتسب به آن بانوی بزرگوار است، اسمی آسمانی است و لذا این نصرت از آسمان شکل می گیرد به گونه ای که همگان این یاری را احساس می کنند و تا جایی پیش می رود که زمینه ساز قیام قائم عجل الله تعالی فرجه و بعد شادی مؤمنان می شود.
انتهای پیام/

 

 


لینک کوتاه خبر


شنبه، 25 آذر 1402 - 00:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0