FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مرشد احدی: پرده خوانی، استفاده از ابزار هنر برای آشنایی با زندگی حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار است


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 12 آذر 1402 - 09:22

مرشد احدی گفت: در گذشته، مأموریت اصلی نقالی این بود که مسائل دینی را با قصه و هنرمندی به افراد بی سواد جامعه آموزش دهد. به همین دلیل، نقال باید به شریعت تسلط می داشت.

پرده،حضرت،ايراني،خواني،نقالي،احدي،مرشد،زهرا،ايران،دين،نقل،نق ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرشد محمد احدی پرده‌خوان و تعزیه‌خوان که در ایام فاطمیه در جشنواره «صد دانه یاقوت» پرده خوانی می‌کند در خانواده‌ای مذهبی متولد شده و پدرش از تعزیه خوانان مطرح تهران بوده است.
از کودکی به واسطه حضور در کنار پدر با شیوه‌های سنتی نمایش ایرانی آشنا شده و از همان موقع در تعزیه‌هایی که پدر در آنها حضور داشته، بازی کرده است.
وی در گفتگویی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: پرده‌خوانی از جمله هنرهای اصیل ایرانی است که امروزه دیگر نامی همانند گذشته از آن برده نمی‌شود و در سراسر کشور تنها چند پرده‌خوان وجود دارد که پاسدار این هنرند.
محل برگزاری نمایش پرده خوانی در فرهنگسرای اشراق پر از مردمی است که آمده‌اند تا از تاریخ و هنر ایرانی خود در کنار شور اسلامی بهره‌مند شوند و ساعتی را در کنار خانواده و دوستان خود از نقالی و پرده خوانی مرشد محمد احدی که از معدود نقالان پرده خوانان امروز است بهره‌مند شوند.
به کارگیری چوب‌دستی در حرکات نمایشی، توفیق در استفاده از علائم و نشانه‌های دست، چرخش بدن در جهت انتقال مفاهیم و استفاده از لباس، پرده و اشیاء اصیل و هماهنگ از ویژگی‌های اجراهای مرشد احدی به شمار می‌رود.
به اعتقاد مرشد احدی نقالی، پرده خوانی، روایت‌گری و قصه گویی از جمله هنرهای سنتی و آئینی است که بسیاری از مردم هنوز آن را نمی‌شناسند که باید برای ترویج و شناساندن آن به مردم تلاش شود.
او می‌گوید: نقل یعنی گفتن و نقال کسی است که داستان‌های زیادی برای گفتن دارد، اولین نقل تاریخ هم زمانی اجرا شد که ملائک جمع شدند و از خداوند پرسیدند که چرا انسان اشرف مخلوقات است و به دستور حضرت حق کرسی ساخته شده و آدم به دستور خداوند بر روی کرسی شروع به نقل کردن برای ملائک می‌کند.
مرشد احدی اضافه کرد: نقل و قصه‌گویی به همین جا ختم نمی‌شود؛ قرآن را که باز می‌کنیم می‌بینیم که تماماً قصه است، اما این نوع قصه‌گویی به شکل پرده‌خوانی مختص ایرانی‌ها است.
هر جا که پرده و یک نقال و چوب دستی کنار هم جمع شوند نشان از یک فرهنگ ایرانی است و همه کشور‌ها این را مربوط به ایران و ایرانی می‌دانند.
او با اشاره به اینکه در گذشته نقالی و پرده‌خوانی یکی از مهم‌ترین راه‌های آموزش مسایل دینی و اخلاقی به مردم بود، گفت: اصل نقالی این بود که تمام شریعت توسط یک معرکه‌گیر آموزش داده می‌شد.
با این روش بود که مسایل دینی را به افراد بی سواد جامعه آموزش می‌دادند.
بنابراین کسی که می‌خواست وارد نقالی و پرده خوانی شود حتما می‌بایست به شریعت دین تسلط می‌داشت و این گونه نبود که هر کس بتواند در این عرصه فعالیت کند.
وی با اشاره به اهمیت پرده خوانی در ایام فاطمیه بیان کرد: حضرت زهرا (س) الگو، سرمشق، شاخص، معیار سنجش و ارزیابی برای رفتار فردی و اجتماعی ما هستند و باید به رفتار و گفتار حضرت صدیقه زهرا سلام‌الله علیها تأسی کرد و الگوپذیری مستقیم داشته باشیم و گفتار و رفتار حضرت را عیناً در راه و رسم زندگی خود به‌ کار گیریم.
مرشد احدی تصریح کرد: ولایت‌پذیری، ولایت‌مداری، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی حضرت زهرا(س) از مواردی است که ما باید برای داشتن این صفات و برای تأسی از راه و روش سیره معصومین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، پیوسته در تلاش و کوشش باشیم.
پرده‌خوانی یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با شخصیت والای حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار است.
حضرت زهرا(س) یک انسان مکتبی است؛ به این معنا که ملاحظه‌ای در حوزه دین نداشتند و از دین در هر شرایطی و در برابر هر کسی دفاع می‌کردند.
ایشان از نظر اخلاقی نیز به کلیه اصول اخلاق پایبند بودند.
به همین جهت ایشان می‌تواند یک الگو باشد.
این تعزیه‌خوان افزود: پاکدامنی، عفت، خداشناسی، عزت، تربیت و پرورش فرزندانی از جنس نور از صفات بارز حضرت زهرا(س) است که سلاله پاک ائمه اطهار(ع) از سرشت پاک آن حضرت سرچشمه گرفته که منجیان عالم بشریت در جایگاه والای امامت و ولایت در این دنیا و آخرت هستند که مقامشان نزد خدا از مقام انبیا هم والاتر است.
وی همچنین در پاسخ این سوال که در حال حاضر آیا متون پرده خوانی مربوط به شریعت دین به صورت کامل در اختیار نسل‌های بعدی قرار دارد یا می‌توان چنین کاری را برای حفظ و استمرار این شیوه نمایشی انجام داد؟
اظهار کرد: ما هر چه داریم سینه به سینه و به صورت شفاهی انتقال یافته و به استعان رسیده است.
بخشی از اینها البته از میان خطوط کتاب‌های جوهری قدیم است.
عمده مجالسی که به صورت شفاهی یا بعضاً مکتوب در اختیار ماست، که به 300 تا 400 سال پیش و دوران صفوی مربوط می‌شود.
در این سال‌ها پرده خوانان نقش حافظ میراث فرهنگی را داشته‌اند و این میراث را مثل گنجینه‌ای در سینه‌هایشان حفظ کرده‌اند.
این پرده خوان پیشکسوت با بیان اینکه پرده‌هایی پر از رنگ و نقش با داستان‌هایی که در دل خود پنهان کرده‌اند یکی از سرمایه‌های دیرین فرهنگ ایرانی بوده است عنوان کرد: هر جایی که ترکیبی از پرده‌ای پر از نقش و رنگ و نقال و یک چوب دستی مشاهده شد می‌توان نشانی از فرهنگ ایرانی را دریافت، نقالی ایرانی یا افسانه‌گویی ایرانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است که در مناسبت‌های گوناگون از دیرباز در شهرهای مختلف ایران وجود داشته است، نقالی هنری است که سعی در بیان داستان‌ها و روایت‌های قدیمی ایرانی دارد.
مرشد احدی تاکید کرد: هنر پرده خوانی قدمت زیادی در ایران دارد و مردمان گذشته نیز علاقه زیادی به این مراسم از خود نشان می‌دادند اما متاسفانه این هنر ارزشمند در جامعه کم رنگ شده و قطعا لازم است با رویکردی نو و تازه به این آیین،‌ سمبل ادبیات شفاهی ایران زمین را از محاق فراموشی به در آورد.
خوشبختانه مدیران فرهنگسراها این مهم را از یاد نبرده‌اند و شاهد هستید که اجرای پرده خوانی چقدر برای مخاطبان جذاب است و از آن استقبال می‌کنند.
انتهای پیام/

 

پرده،حضرت،ايراني،خواني،نقالي،احدي،مرشد،زهرا،ايران،دين،نقل،نق ...پرده،حضرت،ايراني،خواني،نقالي،احدي،مرشد،زهرا،ايران،دين،نقل،نق ...پرده،حضرت،ايراني،خواني،نقالي،احدي،مرشد،زهرا،ايران،دين،نقل،نق ...


لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 12 آذر 1402 - 19:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0