FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پرسش بی‌پاسخ هنرمندان و اهل فرهنگ؛ آیا پروندۀ ثبت روز ملی قصه گویی بایگانی شده است؟


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 10 آذر 1402 - 12:15

در ماه های اخیر قصه گویی ایرانی به عنوان یک سنت ارزشمند ملی با همکاری کانون پرورش  و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی شد ولی پروندۀ ثبت روز ملی قصه گویی به نتیجۀ روشنی نرسیده است.

قصه،ايراني،سنت،شب،يلدا،ثبت،روز،فرهنگ،بخصوص،تربيتي،پيوند،ابزا ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماه آذر به تازگی شروع شده است و هنوز چند روزی به رسیدن نیمۀ اول این ماه به پایان خود باقی مانده است اما بسیاری خانواده‌های ایرانی بخصوص خانواده‌هایی که فرزندانی در آستانۀ ازدواج دارند، از همین روزها در تدارک خرید هدیه ای برای عروس یا داماد خودشان هستند.
چند روز دیگر حراج‌های مخصوص شب یلدا در فروشگاه‌های شهر خودنمایی خواهد کرد و بخصوص فروشگاه‌های میوه فروشی و فروش آجیل و خشکبار پررونق خواهند شد.
شب یلدا از جمله آیین‌های دیرپای ایرانی است که دربارۀ ریشه‌ها و پیشینۀ آن بحث‌های متفاوت و فراوانی نزد اهل پژوهش و دانش درگرفته است.
دلایل وجودی این سنت دیرینه هرچه باشد، ایرانیان هرجای دنیا که باشند برای بزرگداشت و برگزاری این شب، دست از پا نمی‌شناسند.
شب یلدا مانند برخی آیین‌های کهن ایرانی چون نوروز بخشی از هویت ایرانی است و با استفاده از این ظرفیت ملی، می‌توان سنت‌های حسنۀ بسیاری چون صلۀ رحم و حال پرسی از دوستان و آشنایان و همسایگان و به ویژه رفتن به نزد بزرگان و پیران قوم را احیا کرد.
یلدا، سنت چندوجهی
یکی از زیباترین بخش‌های آیین شب یلدا که از دیرباز در خانۀ ایرانیان رایج بوده است، سنت گرد هم جمع شدن و گوش دادن به قصه‌ها و حکایت‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست.
قصه گویی برای کودکان، یک مهارت لازم برای والدین است چرا که باعث افزایش سطح دانش، گسترش دایرۀ واژگانی و ارتقای سطح توانمندی‌های ارتباطی کودک می‌شود.
قصه گویی تنها یک سرگرمی‌نیست، یک ابزار تربیتی است که بدون اعمال روش‌های تربیتی مستقیم که باعث بازخوردهای منفی می‌شود، به کودک مهارت‌های زندگی می‌آموزد.
شب یلدا سمبل و نمادی برای این سنت در خانواده‌های ایرانی است و هرچه بیشتر در زنده کردن این سنت بکوشیم، تأثیرات مثبت تربیتی آن بیشتر آشکار می‌شود، بخصوص اینکه فرزندان امروز به دلیل وابستگی شدید به ابزارهای فناورانه، فرصت و توان ایجاد ارتباطات اجتماعی را کم کم از دست می‌دهند و به افرادی فراری از اجتماع تبدیل می‌شوند.
قصه گویی و بهره مندی از جادوی قصه می‌تواند، ابزاری برای افزایش مهارت ایجاد ارتباط و گوش دادن و خواندن در آنان شود.
قصه گویی یک ابزار تربیتی قوی
سالهاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنوارۀ مهمی‌به نام قصه گویی را در ابعاد بین المللی برگزار می‌کند که از نتایج این جشنواره می‌توان به تربیت چندین قصه گوی حرفه ای و مسلط به ابزارها و توانمندی‌های هنری و ارتباطی اشاره کرد.
کانون بخصوص در دوران مدیرعاملی فاضل نظری که خود شاعر و اهل فرهنگ است و از اهمیت این ابزار هنری آگاه است، درصدد بود که شب یلدا را به عنوان روز قصه گویی ایرانی در تقویم رسمی‌کشور ثبت کند.
البته در ماه‌های اخیر قصه گویی ایرانی به عنوان یک سنت ارزشمند ملی با همکاری کانون پرورش و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی شد ولی پروندۀ ثبت روز ملی قصه گویی به نتیجۀ روشنی نرسیده است.
قابل توجه شورای فرهنگ عمومی
همچنان که در جریان خبرها هستید، چندی پیش شورای فرهنگ عمومی‌ کشور «شبیلدا»را با عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» ثبت کرد.
البته این خبر نخست به درستی منتشر نشد و به نظر می‌رسید که ثبت این روز به معنای حذف شب یلداست که بعداً مشخص شد این برداشت درست نبوده است.
حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ثبت روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان به معنای حذف و کنارگذاشتن پروندۀ ثبت روز قصه گویی ایرانی است؟
اگر چنین باشد به نظر می‌رسد نگاه درست و جامعی به قصه گویی نشده است و لازم است کارشناسان و اهل فرهنگ بیشتر دربارۀ اهمیت این سنت ایرانی بخصوص در روزگار کنونی، با مسؤولان وارد گفت وگو شوند.
شب یلدا یک سنت چندمفهومی‌و چندوجهی است و پیوند با خویشان بخشی از آن است و بخش دیگری از آن هم همین قصه گویی و ایجاد پیوند و ارتباط نسل‌های جدید و قدیم است که لازم است به این وجه از این سنت هم توجه شود.
کنار گذاشتن پروندۀ ثبت روز قصه گویی ایرانی در تقویم رسمی، خسارتی در راه ترویج قصه گویی به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و روشی جذاب برای جذب نسل جدید به سمت قصه‌ها، افسانه‌ها و مجموعۀ معارف ایرانی و اسلامی‌است.
انتهای پیام

 

قصه،ايراني،سنت،شب،يلدا،ثبت،روز،فرهنگ،بخصوص،تربيتي،پيوند،ابزا ...قصه،ايراني،سنت،شب،يلدا،ثبت،روز،فرهنگ،بخصوص،تربيتي،پيوند،ابزا ...


لینک کوتاه خبر

آخرین


جمعه، 10 آذر 1402 - 20:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0