FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهکارهای دعوت کودک به نماز و مسجد / چه مسجدی را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 

 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 09 آذر 1402 - 11:15

قبل از اینکه فرزند را دعوت به مسجد کنیم، باید مجموعه فرهنگ ها و آدابی را در او احیا کرده باشیم و برای او اثبات شده باشد که مقدمه هر عملی نماز و بعد احکام شرعی است.

نماز،مسجد،فرزند،فرزندان،پدر،والدين،خانواده،معنويت،سن،ارتباط، ...


حجت الاسلام مهدی موحد پژوهشگر حوزۀ مسجد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره روش‌های دعوت فرزندان به مسجد سخن گفت و به عنوان نکته اول، ظرفیت های نهفته در بستر خانواده را بهترین فرصت برای تربیت معنوی فرزند برشمرد و گفت: خانواده ظرفیت های بالایی برای سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت معنویت و به سوی اماکن مقدسی همچون مسجد دارد.
اول اینکه انرژی مثبتی در خانواده سیال است و سرمایه عاطفی بالایی دارد.
وابستگی که فرزندان به والدین دارند، ارتباط عاطفی که بین پدر و مادر برقرار است به عنوان ظرفیت های بالقوه هستند.
پدر و مادری که تمام عواطف فرزندانشان به سمت آنهاست، از این موقعیت می توانند حُسن استفاده را ببرند.
وی افزود: والدین در وهله اول مسئله نماز را برای فرزندان خود جا بیندازند.
پدر با آرامش و لطافت فرزند خود را برای نماز از خواب بیدار کند.
برخی از علمای ما فرزند خود را محترمانه و با ملاطفت به نماز می خواندند.
در خاطرات علامه طباطبایی آمده است که پس از اقامه نماز، قرآن را بلند بلند تلاوت می کرد.
این امر سبب می شد بچه ها بفهمند وقت نماز شده است.
دختر ایشان نقل می کند در حین قرآن خواندن، سرمان را روی زانوی پدر می گذاشتیم و ارتباطی عاطفی با ایشان داشتیم و هیچ گاه ما را پس نمی زد.
این پژوهشگر حوزه مسجد توجه به مقاطع سنی کودک و نوجوان را یکی دیگر از راهکارهای دعوت فرزندان به نماز و معنویت معرفی کرد و گفت: نکته ای که باید به آن توجه شود، ملاحظه تناسب سنی فرزندان است.
ما بایستی برای هر زمانی متناسب با همان زمینه رفتار کنیم.
گاهی اوقات کودک ما پدر و مادر را می بیند و از آنها تقلید می کند، هرچند نماز بر او واجب نیست.
در این صورت بخشی از مسیر را جلو آمده است.
وقتی به سن تکلیف می رسد، برایش مراسم گرفته می شود تا اهمیت این امر برایش مشخص شود.
چطور ما برای دانشگاه رفتن فرزندمان و فارغ التحصیل شدن او اهمیت قائلیم، برای سن تکلیف آنها نیز باید ساز و کاری تعریف کنیم و جوّی ایجاد کنیم تا متوجه اهمیت ماجرا شود.
بنابراین باید به خصوصیات کودکی و نوجوانی فرزندان توجه شود و بر اساس هر مقطع، سطح انتظارات والدین تنظیم شود.
وقتی هم فرزند به سن بالاتر می رسد، باید تکالیف دینی اش را متوجه باشد و در مقطعی باید با او صحبت و عقل او قانع شود.
موحدی رعایت استمرار و مداومت در تربیت را از دیگر راهکارهای معنویت افزایی فرزندان دانست و گفت: از دیگر خصوصیاتی که خانواده واجد آن است و می تواند در راستای معنویت افزایی و نماز خواندن فرزند از آن بهره بگیرد،‌ رعایت استمرار و مداومت در عمل است.
از آنجایی که اعضای خانواده مدتها در کنار یکدیگر قرار دارند، اقدامات تعلیم و تربیتی ناخودآگاه استمرار دارد.
فرزند نیز همان طور که اشاره شد، از تقلید شروع می کند.
در این راستا به عنوان نمونه والدین عمداً مقابل فرزند جانماز پهن کنند و نماز بخوانند.
حتی نماز جماعت خانوادگی داشته باشند.
گاهی ایجاب می کند پدر خانواده مقداری نماز را سریعتر بخواند تا فرزند همراهی کند.
در آداب نماز جماعت هم وارد است که پیشنماز باید رعایت ضعیف‌ترین مأموم را کند.
یا اگر می دانند که نماز صبح شان قضا می شود،‌ زودتر بخوابند و مدام پای تلویزیون ننشینند که اصلاً‌ خود ماهیت تلویزیون نشینی برای فرزند آسیب زاست.
وی افزود: پس قصد داشتیم بگوییم قبل از اینکه فرزند را دعوت به مسجد کنیم، باید مجموعه فرهنگ‌ها و آدابی را در او احیا کرده باشیم و برای او اثبات شده باشد که مقدمه هر عملی نماز و بعد احکام شرعی است.
حالا فرزندی که ذهنش با فرهنگ نماز شکل گرفته، پدر می تواند او را با مسجد آشنا کند؛ لذا مسجدی را انتخاب کند که به کودکان و نوجوانان بها می دهد و اگر هم خودش از جهت زمانی فرصت حضور ندارد، نسبت به حضور فرزندش در مسجد مراقبت از راه دور داشته باشد.
آیت الله خوشوقت می فرمود با بچه های خودتان به مسجد بروید تا با دوستان مسجدی و متدین آشنا شوند و از آنجا دوست انتخاب کنند.
موحدی در این باره ادامه داد: فرزندان در وهله اول از والدین خود الگو می گیرند و کمی که سن شان به سمت نوجوانی رفت، از گروه همسالان خود تأثیرپذیری فراوان دارند.
وقتی جوان و نوجوان ما با مسجد آشنا شود، با گروه های مثبت ارتباط گرفته است.
البته ما همچنان که تأکید می کنیم والدین ارتباط بین مدرسه و اولیای مدرسه را حفظ کنند، ارتباط بین مسجد و اولیای مسجد را تقویت کنند.
یعنی کودک یا نوجوانی که در بسیج، حلقه صالحین یا در کانون مسجد و هرگونه فعالیت مسجدی شرکت می کند، نسبت به مسئول و مربی آنها شناخت داشته باشیم و از رشد فرزند اطمینان پیدا کنیم.
گاهی اوقات فضاهایی وجود دارد که بچه ما را از نماز و مسجد زده می کند.
اینها باید مدیریت شود.
انتهای پیام/

 

نماز،مسجد،فرزند،فرزندان،پدر،والدين،خانواده،معنويت،سن،ارتباط، ...نماز،مسجد،فرزند،فرزندان،پدر،والدين،خانواده،معنويت،سن،ارتباط، ...


لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 09 آذر 1402 - 19:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0