FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در توکیو/تهاجمی بی‌سابقه از معماری ساختمان‌ها تا تعاریف خودساخته از نهاد خانواده


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 06 آذر 1402 - 12:15

حجت الاسلام ایمانی پور در توکیو تأکید کرد که اگر پیام، دعوت، تمدن و فرهنگ در قالب هنر ریخته نشود، امکان نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد شد. در دنیایی که ظلم، جنگ طلبی و کشتار کودکان و زنان بی دفاع در پیش چشم تمامی جهانیان صورت می گیرد.

هنر،اسلامي،معماري،ديني،ايجاد،مقدّس،طبيعت،مكان،اسلام،سنتي،عنوا ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور که به منظور دور سوم گفت‌وگوی دینی اسلام و شینتوئیسم در توکیو حضور یافته در سخنرانی خود با عنوان «نقش دین در هنر و معماری از نظر اسلام و شینتوئیسم» گفت: روابط مابین دو کشور ایران و ژاپن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که چندی پیش نودمین سالگرد آن با شکوه تمام جشن گرفته شد و برنامه های متعددی در گرامیداشت آن برگزار شد، روز به روز در حال توسعه است و امیدواریم برگزاری "گفتگوهای دینی" که تا کنون دو دور آن با موفقیت برگزار شده و همچنین "گفتگوهای فرهنگی" که همکارانم در ایران در حال برنامه‌ریزی آن هستند، علاوه بر تأثیرات معنوی آن در سطح جهانی، بتواند در توسعه و تحکیم این روابط نقش سازنده ای ایفا کند.
وی بیان کرد: موضوع این دور از گفتگوها، بررسی نقش دین در هنر و معماری از نظر اسلام و شینتوئیسم است.
هنر، زبان مشترک همه انسانهاست زیرا که منبعث از طبیعت و فطرت آدمی است.
هنر،‌ ‌بویژه هنر سنتی از خلاقیّتی سرچشمه می‌گیرد که الهام روحانی را با نبوغ قومی درآمیخته و از قواعد اصیل هنر پیروی می‌کند.
چنین هنری، در چارچوب مفهومی خود، فراتر از زیبایی‌شناسی ساده می‌رود و سعی دارد معانی و حقایق عمیق‌تری را متجلّی کند.
حقایقی چون عدالت،‌ صلح، ‌نوعدوستی، آزادگی و نظایر آنها که موضوعات اصیل جوامع بشری هستند و بشر امروز برای زندگی درست و سالم محتاج آنهاست.
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه به باور بسیاری از صاحب‌نظران، زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم صحیح این حقایق است، گفت: هنگامی که سخن از اقسام هنر می‌رود، عمدتاً دو نوع هنر در تقابل با یکدیگر تعریف می‌شود.
هنر سنتی که خود دارای شئون مختلفی از جمله هنر قدسی یا هنر دینی است و هنر ناسوتی.
وی اظهار کرد: شاید بتوان هنر سنتی را در مقابل هنر ناسوتی بهتر شناخت.
هنر ناسوتی عبارت از آن هنری است که نه زبان رمزی دارد و نه منشأ الهامش فوق بشری است.
این سخن در مورد آن هنر ناسوتی که موضوع آن امور دینی باشد نیز صادق است که نمونة آن اغلب هنرهای دینی اروپا پس از قرون وسطی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور گفت: بهترین نمونه‌های هنر سنتی در هنر اسلامی و هنر شرقی به ویژه هنر شینتویی یافت می‌شود که در عین سادگی با شکوه است و در عین رمز آلودگی با طبیعت عجین است.
حال اگر هنر سنتی به موضوعات دینی بپردازد و چنین خدمتی را وظیفة خود کند، هنر مقدّس شکل می‌گیرد.
در چنین حالتی، رابطة هنر با دین، رابطه کالبد با روح است.
به این معنا که همواره دین به عنوان راهنما و تغذیه‌کننده (فکری) هنر، ایفای نقش می‌‌کند.
ارزش‌های دینی به عنوان تغذیه‌کننده هنر، انسان را به ایجاد فضا، محیط و کالبدی هدایت کرده‌اند که الهام‌بخش انسان در فهم بهتر اعتقاداتش بوده است.
وی اظهار کرد: در بسیاری از سنّت‌های دینی، از جمله اسلام و شینتوئیسم، هنر و به ویژه هنر معماری، در مقام یک ظرف، نقش مهمی در بروز و ظهور مظروف خود یعنی عالم قدسی دارد.
در این دو سنّت، هنرها به عنوان وسایطی برای بزرگداشت حقایق متعالی و تأمل ژرف عمل می‌کنند.
معماری به عنوان صورتی از هنر، در شکل دینی خود، مکان قدسی را ایجاد می‌کند، مکانی که کانون معنویت شمرده می‌شود و مناسب‌ترین محل برای به جا آوردن آیین‌های عبادی است.
در معماری اسلامی، مساجد برای ایجاد یک فضای مقدس برای اعمال دینی و تأمل ژرف طراحی و ساخته می‌شوند.
الگوهای هندسی پیچیده، خطاطی و طرح‌های اسلیمی در مساجد، تمثیلاتی است برای نمودار ساختن وحدت و تجلّی جمال حق در آفرینش.
بر همین سان، معماری شینتو بر ایجاد فضاهایی تمرکز دارد که ارتباطی بین عالم بشری و عوالم الوهی را فراهم کند.
دروازه‌های تری (torii) در ورودی معابد شینتو، خود با ایجاد فضای تهی مقدّس (ما ma) مدخلی را نمودار می‌سازد برای گذر از عالم بشری و ورود به مکان روحانی.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: در هنر اسلامی، مکان مقدّس، انسان را از طبیعت جدا می‌سازد و او را به عالم ملکوت متوجه می‌سازد.
هنرمند مسلمان می‌کوشد، با عبور از اشیاء طبیعی، فضای مقدّس را چنان ایجاد کند که گویی تجلّی بی‌واسطه ملکوت است، یا اصلاً خود فضایی ملکوتی است.
هنر اسلامی در تمام وجوه مختلف آن، اساساً پنجره‌ای است به سوی معنویت و ارتباط با خدا.
اگر چه آثار اسلامی از دوره‌ای به دورة دیگر و از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده است، اما همة این تفاوت‌ها، اساساً بر اصولی مشترک بنا شده و از روحی واحد و همسو برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه براساس تعالیم اسلام، خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد ادامه داد، این گرایش سبب شکل‌گیری بنیان روحیة زیبایی‌شناختی در دین اسلام شده و به عنوان رکن رکین هنر اسلامی در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
معماری اسلامی ریشه در مفاهیم والای کتب مقدس مسلمان دارد و نمایانگر عمق و غنای تمدن اسلامی است.
در معماری اسلامی سازه‌هایی که پیش از اسلام نیز بکار گرفته می‌شد نظیر گنبد، با هنر اسلامی تلفیق شد و مضامینی چون ایمان، و سایر تعالیم دینی را به نمایش گذاشته و مسجد اولین جایگاه تجلّی هنر اسلامی، شد.
نمونه دیگری از معماری اسلامی را در تفکیک فضاهای خانه ، به" اندرونی" و "بیرونی" می توان مشاهده کرد.
انسان خسته از غوغای بیرون ، نیاز به آرامش درون خانه دارد.
معماری خانه‌های ایرانی – اسلامی به گونه‌ای است که خانواده احساس امنیت روانی کرده و از دید اغیار در امان باشد، در این نگاه، خانواده که از اصیل‌ترین کانون‌های جوامع بشری است، نیاز به "صیانت" دارد.
امروزه در تهاجمی بی‌سابقه از معماری ساختمان‌ها گرفته تا تعاریف خود ساخته از نهاد خانواده، شاهد تلاشی بی وقفه برای آسیب زدن به این نهاد اصیل هستیم.
وی با اشاره به هنر شینتوئیزم گفت :در هنر شینتویی، مکان مقدّس در دل طبیعت گنجانده می‌شود، چرا که طبیعت اساساً محلّ حضور و ظهور جمال و جلال الهی است.
از این رو هنرمند شینتویی نیاز چندانی برای ایجاد مکان مقدّس نمی‌بیند.
طبیعت در نزد او، خود مکان مقدّس است، امّا به هر حال این طبیعت، با لایه‌های مختلف رمز‌آلوی محصور است که «مکان مقدّس خاصّ» جهت به جا آوردن آیین‌های عبادی را ایجاد می‌کند.
در مجموع، به رغم اختلاف ظاهری، هر دو گونۀ هنری در معماری اسلامی و معماری شینتویی، غایتی یکسان را می‌پویند و آن عبارت است از ایجاد فضایی ملکوتی در ناسوت برای انس اهل ناسوت به ملکوت و تقرب به حقیقت وجود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان تصریح کرد: اگر پیام،‌ دعوت،‌ تمدن و فرهنگی در قالب هنر ریخته نشود، امکان نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود.
در دنیایی که ظلم، بی‌عدالتی، ‌نیرنگ، زورگویی،‌ جنگ طلبی و کشتار کودکان و زنان بی‌گناه در پیش چشم تمامی جهانیان و با رضایت صاحبان قدرت و زر و زور صورت می‌گیرد، زبان هنر،‌ بویژه هنر سنتی و الهی بهترین ابزار برای روشنگری و آگاهی بخشی عمومی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیأتی 4 نفره از جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند حضور خواهد داشته و اساتیدی از حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ادیان از دانشگاه‌های کشورمان، ایشان را همراهی می‌کنند.
حسین دیو سالار مشاور ویژه وزیر و دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسن بلخاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و اسماعیل رادپور، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در این سفر اعضای هیات همراه ریاست سازمان هستند.
انتهای پیام/

 


دوشنبه، 06 آذر 1402 - 23:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0