FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تفاوت حقوق زن پیش و پس از اسلام


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 06 آذر 1402 - 14:15

 

زن،زنان،آيه،حقوق،اسلام،ارث،مباركه،خداوند،معني،مهر،مرد،اجتماع ...


به‌گزارش خبرگزاری تسنیم - دکتر فرزانه عبدالوهاب پور پژوهشگر فقه و حقوق
در برخی از بلاد متمدن آن روز، همیشه مورد اختلاف بوده که آیا زن مانند مرد انسان است؟
آیا زن می‌تواند دین داشته باشد و به فرض دینداری، عبادت وی صحیح است؟
آیا زن در آخرت، بهشتی و ملکوتی می‌شود؟»
«زن بنا به روایت تاریخ و اسناد و نوشته‌های کهنی که از پیشینیان برجای مانده است در اغلب جوامع قدیم، حتی در جوامع متمدن، از بسیاری از حقوق مادی و معنوی از جمله، حق معامله، حق پیشه، حق مالکیت، حق تحصیل، حق ارث، حق رأی، حق اقامه دعوی و شهادت، حق نفقه و...
محروم بوده است.
زن در طول تاریخ، به شکل‌های متفاوت و متناسب با موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی گوناگون با جاهلیتی پایدار رو‌به‌رو بوده است و قبل از اسلام، اندیشه شیء انگارانه زن، مبین اوج جاهلیت فرهنگی آن زمان بوده است».
«در عرب جاهلی، سرنوشت زن مقهور اراده مرد بود.
مرد می‌توانست آنچه می‌خواست با زن انجام دهد و از حق فروش، قتل، ضرب و شتم زن برخوردار بود.
زن، در بسیاری از موارد، در پذیرش یا عدم پذیرش همسر خود اختیار نداشت.
تعدد زوجات، بی‌قید و شرط بود تا آن‌جا که یک مرد می‌توانست ده زن آزاد اختیار کند.
این امر امنیت حقوقی و خانوادگی زن را سلب کرده بود.
رواج انواع زناشویی مانند ازدواج صداق، متعه، إماء، مبادله، مشارکت خواهران و ...
نظام خانواده را متزلزل و شأن زن را تا حد بسیار زیادی پایین آورده بود.
از آن بدتر، مسأله طلاق و متارکه بود که با سنت‎‌های ستمگرانه، دور از انصاف و منافی با اخلاق انسانیت همراه بود.
نه مقدماتی داشت و نه شرط و پیامد قانونی.
مرد می‌توانست حتی بدون هیچ بهانه‌ای، به آسانی پیوند زناشویی را بگسلد.
نه شاهدی لازم بود و نه نفقه و نه هزینه‌ای».
«زن میت، جزء اموال و دارایی میت به حساب می‌آمد و به صورت سهم الارث او را تصاحب می‌کردند.
زن، از هیچ‌گونه حقوق مدنی و اجتماعی برخوردار نبوده و در برابر مالک تسلیم محض بوده است.
قواعد ازدواج به قدری سست و بی‌پایه بود که به زحمت ایجاد حقوقی برای زن می‌کرد.
زن، حق ارث از شوهر نداشت.
همچنین حق حیات و حقوق مالی و شخصیت و استقلالی نیز از خود نداشت.
بنابراین آنچه از اسناد و مدارک بر جای مانده از حیات اجتماعی عرب پیش از اسلام برمی‌آید، این است که زن ارزش و منزلتی نداشته است.
نه تنها از نظر اجتماعی و سیاسی؛ بلکه زنان از نظر حقوق مدنی که حق مسلم هر انسانی است نیز محروم بوده‌اند».
ولی با ظهور اسلام، این نابرابری‌ها شکسته شد و تمام این حقوق به زنان برگردانده شد و اسلام برای زن ارزش والا و شخصیت اجتماعی قائل شد.
همچنین اسلام به دختر مانند پسر اعتبار بخشید و دختر را بخشش و نعمتی از جانب خداوند قرار داد.
همانگونه که خداوند متعال در آیه 49 سوره مبارکه شوری می‌فرمایند: « یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّكُورَ: به هرکس اراده کند دختر می‌بخشد و به هرکس بخواهد پسر».
در این آیه دختران را بر پسران مقدم داشته و این مقدم داشتن بیانگر اهمیتی است که اسلام به احیای شخصیت زن می‌دهد.
و تعبیر به «می‌بخشد» دلیل روشنی است که دختران نیز هدیه الهی هستند.
از جمله نابرابری‌هایی که قبل از ظهور اسلام نسبت به زنان وجود داشته است حق ارث است.
در آیات متعددی بر حق ارث زنان تأکید شده است.
خداوند متعال در آیه 7 سوره مبارکه نساء می‌فرمایند: « لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِیبًا مَفْرُوضًا: برای مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود می‌گذارند سهمی است و برای زنان نیز از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان می‌گذارند سهمی، خواه آن مال کم باشد یا زیاد، این سهمی است تعیین کننده و لازم الاداء».
این آیه در حقیقت، گامی در جهت مبارزه با عادات و رسوم غلطی است که زنان را از حقّ مسلّم خود محروم می‌ساخت، زیرا اعراب با رسم غلط و ظالمانه‌ای که داشتند زنان را از حق ارث محروم می‌ساختند، این آیه بر این قانون غلط، خط بطلان کشیده است.
در مورد حق نفقه در آیه 34 سوره مبارکه نساء آمده است: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ: مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند به خاطر برتری‌هائی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به خاطر انفاق‌هائی که از اموالشان (در مورد زنان) می‌کنند».
در این آیه می‌فرماید: این سرپرستی به خاطر تعهداتی است که مردان در مورد انفاق کردن و پرداخت‌های مالی در برابر زنان و خانواده به عهده دارند.
خداوند متعال در آیه 4 سوره مبارکه نساء در مورد مهریه می‌فرماید: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً: و مهر زنان را (به طور کامل) به عنوان یک بدهی (یا یک عطیه) به آن‌ها بپردازید».
«نحلة» در لغت به معنی بدهی و دَین آمده، و به معنی بخشش و عطیه نیز هست.
صدقاتهن جمع صداق به معنی مهر است.
آیه مبارکه، اشاره به یکی از حقوق مسلّم زنان می‌کند و تأکید می‌نماید که: «مهر زنان را به طور کامل همانند یک بدهی بپردازید».
یعنی همانطور که در پرداخت سایر بدهی‌ها مراقب هستید که از آن چیزی کم نشود، در مورد پرداخت مهر نیز باید همان حال را داشته باشید ( این در صورتی است که «نحلة» را به معنی بدهی بگیریم) و اگر به معنی عطیّه و بخشش باشد تفسیر آیه چنین می‌شود: «مهر را که یک عطیه الهی است و خدا به خاطر اینکه زن حقوق بیشتری در اجتماع داشته باشد و ضعف نسبی جسمی او از این راه جبران گردد به طور کامل ادا کنید».
انتهای پیام/

 

زن،زنان،آيه،حقوق،اسلام،ارث،مباركه،خداوند،معني،مهر،مرد،اجتماع ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 06 آذر 1402 - 23:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0