FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راه حل هایی برای پیوند فرزند با مسجد / مسجد، تربیت را تسهیل می کند


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 04 آذر 1402 - 12:15

اگر خانواده دغدغه اش دین نباشد و برنامه ای برای اتصال فرزندش به مسجد تدارک نبیند و مسئله اش فقط کلاس زبان و باشگاه ورزشی او باشد، حق تربیت را ادا نکرده؛ پیامبر (ص) نسبت به پدرانی که درباره تربیت فرزند سهل انگاری می کنند، اظهار بیزاری می کند.

مسجد،تربيت،خانواده،فرزند،تربيتي،پيوند،نوجوان،مكان،ديني،مسجدي ...


حجت الاسلام رضا غلامی مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه مسجد به عنوان پایگاه توحید و پایگاه ذکر و تربیت و به عنوان یکی از پایگاه های اصلی نظام اسلامی شمرده می شود و جایگاه تربیتی ویژه ای دارد، گفت: به دلیل پیوند خوردن با دو گانه هایی که در زندگی روزمره انسان است، مثل دوگانه خالق و مخلوق، دو گانه دین و دنیا و دو گانه دنیا و آخرت، مسجد اهمیت ویژه ای دارد.
برای اینکه یک انسان بتواند اینها را به هم پیوند بزند، مکان اصلی آن، مسجد است.
مرکز ثقل رشد هر انسان مؤمنی در مسجد است
وی افزود: یک انسان مسلمان ممکن است بیرون از فضای مسجد هم رشد کند و تربیت شود و سیر تکاملی خود را پی بگیرد، اما اساساً مرکز ثقل این تلاقی و رشد، مسجد است.
مسجد است که می تواند این کارکردهای بزرگ را رقم بزند؛ لذا امروز یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها فارغ از اینکه مذهبی باشند یا نباشند،‌ متدین باشند و یا نباشند، مسئله تربیت فرزند است.
حالا آنکه مذهبی است، به دنبال تربیت دینی است و آنکه ممکن است گرایش های مذهبی کمتری داشته باشد، به دنبال تربیت صحیح است.
خانواده مهم ترین رکن پیوند نوجوان با مسجد است
حجت الاسلام غلامی ادامه داد: برای اینکه نوجوانان را به مسجد پیوند بزنیم، اولین و مهم ترین رکن آن، خانواده است؛ یعنی اگر خود خانواده به مسجد رفت و آمد نداشته باشد و نسبت خودش را با مسجد تعریف نکند، اساساً فرزندان به سختی این پیوند را می پذیرند؛ اما اگر خانواده برای خود نسبتی با مسجد تعریف کرد و در نماز جماعت ها و مراسم ها و مناسک مسجد شرکت کرد،‌ اولین گام برای این است که نوجوان و جوان به این مکان مقدس گره بخورد.
اگر خانواده ای مسئله و دغدغه اش مسئله خدا و دین نباشد و برنامه ای برای اتصال فرزندش به مسجد تدارک نبیند و مسئله اش فقط کلاس زبان و باشگاه ورزشی او باشد، چنین خانواده ای رسالت خود در قبال خانواده را ادا نکرده است، همچنان که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود «لَا مِیرَاثَ كَالْأَدَبِ»؛ یعنی میراثی مانند ادب نیست و این ادب قطعاً از دل تربیت دینی بیرون می آید.
مکان مسجد امر تربیت را تسهیل می کند.
بیزاری پیامبر (ص) از پدرانی که نسبت به تربیت فرزندشان بی تفاوتند
وی غفلت از تربیت فرزند را یکی از چالش های خانواده ها برشمرد و گفت: یکی از نکاتی که امروز خانواده ها نسبت به آن غافل هستند و نسبت به آن عنایت کمتری دارند،‌ دغدغه تربیت دینی فرزند است.
برخی خانواده ها وقت و هزینه زیادی برای انواع کلاس های آموزشی و تفریحی و ورزشی فرزند در نظر می گیرند، اما حاضر نیستند وقتی را برای تربیت صحیح فرزند خود بگذارند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی نسبت به پدرانی که درباره تربیت فرزند سهل انگاری می کنند، بیزاری می جویند.
در روایت آمده ایشان به بعضی از کودکان نظر کرد و فرمود: «وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدران‌شان.
عرض شد یا رسول اللّه از پدران مشرک آنها؟
فرمود نه، از پدران مسلمان‌شان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی‌دهند، و اگر فرزندان، خود از پی فراگیری بروند، منع‌شان می‌کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند، هر چند ناچیز باشد.
سپس فرمود: من از این پدران بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.» طبق این روایت، خانواده ها نسبت به تعلیم معارف و زمینه سازی برای تربیتی دینی فرزندشان مسئولند و باید برای این یادگیری بستر و فرصتی را فراهم کنند.
شاید بهترین مرکز و پایگاه رشد، مساجد باشد.
انتخاب دوست مسجدی فرزند را اهل مسجد می کند
حجت الاسلام غلامی ادامه داد: راهکار دوم، انتخاب دوستان مسجدی است.
اگر می خواهیم فرزندانمان مسجدی شوند، باید دوستان مسجدی برای آنها پیدا کنیم تا از طریق دوستی با اهل مسجد، با این مکان مقدس ارتباط برقرار کنند.
در روایت است که 5 چیز قلب را نورانی می کند، پنجمین توصیه،«المَشیُ إلَى المَساجِدِ»؛ یعنی گام برداشتن به مسجد است.
فرزند ما با قدم گذاشتن به مسجد، قلبش نورانی می شود و آماده پذیرش معارف و اصول تربیتی می شود.
کالبد مسجد را می توان با ذوق و سلیقه نوجوانان شکل داد
مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی سومین راهکار برای جذب فرزندان به مسجد را خود ارکان مسجد دانست و گفت: مهم ترین رکن، امام جماعت است.
اگر امام جماعتی و ارکان مسجد دغدغه جذب جوانان و نوجوانان را نداشته باشند و کالبد مسجد را متناسب با سلیقه و ذوق آنان آماده نکنند و برنامه های مسجد تنوع لازم را برای جذب نوجوان نداشته باشد، و نیز زمانی که جوان و نوجوان به مسجد آمد، برنامه تربیتی و هویت بخش برایش فراهم نکنند، این جوان با یک بار و دو بار به مسجد آمدن، با این مکان ارتباط برقرار نمی کند.
وی افزود: چهارمین راهکار برای پیوند نوجوانان با مسجد، تلاش مجموعه های فرهنگی، تربیتی و تبلیغی است؛ از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی و فرهنگی و هنری اگر طرحی برای گره زدن نوجوان و جوانان به مسجد نداشته باشند،‌ مسئولند و باید خود نیز نسبتشان را با مسجد تعریف کنند.
مدرسه ای که در یک محله مسائل آموزشی و تربیتی دانش آموزان را بر عهده دارد،‌ اگر راهکاری برای پیوند دانش آموزان با مسجد نداشته باشد، اساساً نتوانسته رسالت تربیتی خود را انجام دهد.
انتهای پیام/

 

مسجد،تربيت،خانواده،فرزند،تربيتي،پيوند،نوجوان،مكان،ديني،مسجدي ...مسجد،تربيت،خانواده،فرزند،تربيتي،پيوند،نوجوان،مكان،ديني،مسجدي ...


شنبه، 04 آذر 1402 - 23:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0