FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود / 500 مقاله داوری شد


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 15 آبان 1402 - 16:15

هفتمین کنگره بین المللی همراه با اعطای ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی 22 آبان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می شود.

علوم،انساني،كنگره،علمي،اسلامي،پژوهشي،كشور،تحول،برگزار،مقاله، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دورۀ جایزۀ جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور حجت الاسلام رضا غلامی رئیس سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی کنگره برگزار شد.
غلامی در این نشست گفت: افتتاحیۀ این کنگره 22 آبان در محل فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.
زمانی ما می‌توانیم به تحول بنیادین در علوم انسانی امیدواریم باشیم که فضای علوم انسانی در کشور زنده و با نشاط باشد، رقابت برای نقد و نوآوری ملموس و اشراف لازم از سوی استادان و محققان نسبت به نظریات جدید علوم انسانی در سطح داخل و جهان به نحو مطلوب موجود باشد.
گفت‌وگوی علمی بین صاحبنظران برقرار باشد و این گفت‌وگوها بتواند نظریات جدیدی را در عرصه علوم انسانی اسلامی متولد کند.
واقعیتی که نمی‌توان نادیده گرفت این است که سرمایه‌گذاری پژوهشی در زمینه علوم انسانی به قدری کم است که اگر بگوییم صفر است، اغراق نکردیم.
وی افزود: ما از مسئولان پرسیدیم سهم بودجۀ پژوهش کل کشور در علوم انسانی چقدر است.
ما یک بودجۀ پژوهشی داریم که هر سال افزایش داشته است.
سهم پژوهش‌های علوم انسانی از پژوهش‌های کل کشور چقدر است؟
این سؤال مهمی است که باید از مسئولان پرسیده شود.
دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علوم انسانی فقیر و تهیدست هستند و از امکانات کم پژوهشی و پیراپژوهشی برخوردارند.
در علوم انسانی طرح‌های پژوهشی جای خودش را در نوآوری و خلاقیت‌ها دارد، اما آنچه بستر پژوهشی را فراهم می‌کند، فعالیت‌های پیراپژوهشی مثل نشست‌ها، مناظره‌ها و نقدها تا منجر به نوآوری شود.
ما از همه توقع نوآوری نداریم، اما مطلوب این است که از جریان علمی کشور در حوزه علوم انسانی قادر به نوآوری باشیم.
غلامی ادامه داد: گاهی اوقات صحبت می‌شود صندوق حمایت از پژوهشگران کشور داریم یا سرفصل‌هایی در معاونت علمی رئیس جمهور و بنیاد ملی نخبگان برای علوم انسانی ایجاد کردیم.
واقعاً باید بدانیم اینها نتوانسته نقش مؤثری در تحول علوم انسانی ایجاد کند.
یا این سرفصل‌ها حالت تزئینی و تشریفاتی داشته و یا مدیریت درستی صورت نگرفته است.
علوم انسانی در کشور ما غریب و مظلوم است.
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه را دولت‌ها به وجود نیاوردند.
ممکن است شعار اهمیت تحول در علوم انسانی را داده باشند، اما واقعاً توقعی که جامعۀ علوم انسانی برای حمایت و سرمایه‌گذاری داشتند، هنوز برآورده نکردند.
سیاست‌زدگی برازندۀ دانشگاه و مراکز علمی نیست
وی سیاست‌زدگی علوم انسانی را از دیگر چالش‌ها دانست و گفت: سیاست‌زده شدن علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی صورت می‌گیرد.
فضای علوم انسانی چنان دچار سیاست‌زگی شده که برخی جناح‌های سیاسی به دنبال استفادۀ ابزاری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علوم انسانی به نفع خودشان هستند و حتی برخی اساتید و اعضای هیئت علمی سوءاستفاده کنند.
همین مسائل سبب شده آزاداندیشی در فضای دانشگاه کمرنگ شود و نگاه‌های امنیتی رشد کند.
سیاست‌زدگی چیزی نیست که برازندۀ دانشگاه باشد.
وی افزود: مسئله دیگر در تحول علوم انسانی، تصمیماتی است که جهت ارتقای علوم انسانی گرفته می‌شود.
خیلی از این تصمیمات توسط متخصصان علوم انسانی انجام نمی‌شود.
گاهی اوقات تعجب می‌کنیم از برخی تصمیمات؛ وقتی رجوع می‌کنیم می‌بینیم اساتید نقشی نداشتند.
اگر روزی اجازه دادند ما برای رشته‌های آنان تصمیم‌سازی کنیم، متقابلاً ما این اجازه را می‌دهیم به آنها نقد نکنیم.
وی چالش دیگر را دربارۀ آیین‌نامه ارتقاء معرفی کرد و گفت: این آیین‌نامه نیازمند تغییر است، چرا که سالهاست که بروزرسانی نشده است و یا نمی‌تواند برای تمام رشته‌ها مفید باشد.
این آیین‌نامه ارتقاء نوآور پرور و نقدپرور نیست.
شرایطی ایجاد نمی‌کند که ما پس از دوره‌های مختلف دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بتوانیم از اساتید توقع داشته باشیم نوآوری‌های خوبی داشته باشند.
بسیاری از صاحبنظران و بزرگان علم که نظرات تحول آفرین دادند، گاهی 30 سال روی نقطه خاصی متمرکز بودند و کار می‌کردند.
اینکه ما یک لباس واحدی بدوزیم و تن همه بکنیم و توقع تحول داشته باشیم، غیر ممکن است.
بنابراین توقع داریم آیین نامه ارتقاء اصلاح شود.
700 مقالۀ پژوهشی طی 15 سال منتشر شد
رئیس سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی دربارۀ اهمیت کنگره علوم انسانی گفت: ما در کنگرۀ علوم انسانی اسلامی تلاش کردیم با توجه به ارزیابی که از وضعیت میدانی علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی داریم و با توجه به آن نقشۀ کلانی مجمع عالی، گام به گام به نقطۀ مطلوب حرکت کنیم.
این راه، طولانی است.
کلاً کارهای علمی، پروژه‌ای نیست بلکه پروسه‌ای است.
همه چیز به این بر می‌گردد که زمینه‌ها و بسترها چه مقدار کارآیی دارند تا زمینۀ کار علمی فراهم شود.
کنگره در زمینۀ تولید فکر و اندیشه گام‌های خوبی برداشته و نیز در زمینه گفتمان‎سازی علمکرد خوبی داشته است.
ماتاکنون 700 مقالۀ علمی پژوهشی تولید کردیم.
ظرف کمتر 15 سال چنین تولیدی آن هم در تمام زمینه‌های علومی انسانی دستاورد کمی نیست.
خیلی از افرادی که می‌خواهند رسالۀ دکتری بنویسند، به این مقالات رجوع می‌کنند.
در کنار مقالاتی که منتشر شده، کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی هم در مجمع عالی علوم انسانی منتشر شده است.
بعضی از این کتابها در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.
حجت السلام غلامی افزود: یکی از اقدامات کنگره، نقد و تضارب آراء بود.
ما آغوش خود را به روی نقد باز کردیم.
اتفاق دیگری که افتاده، شناسایی محققان و استادان خوب در جهان اسلام است.
امکانات مالی خوبی نداشتیم تا نشست‌هایی اینجا داشته باشیم یا نیروهایی اعزام کنیم به خارج کشور تا کار کنند.
ما به رغم دست خالی بودن، شاید با بیش از 50 استاد بنام علوم انسانی اسلامی توانستیم ارتباط برقرار کنیم.
در بیروت و اندونزی نشست‌هایی برگزار شد.
در افغانستان کار خیلی خوبی انجام شد.
امسال کنگره برگزار می‌شود و ارزیابی شخصی‌ام این است که این کنگره از سری قبل حرف‌های بهتری دارد.
توانسته خود را توانمند کند.
کیفیت مقالات بهتر هستند.
این کنگره در بیست و دوم برگزار می‌شود و به مدت یک هفته تا 10 روز کمیسیون‌هایی در نقاط مختلف کشور از جمله قم و تهران شکل می‌گیرد.
علوم انسانی غربی گره‌ای از جامعۀ مسلمین نمی‌کشاید
حجت الاسلام شریفی در ادامۀ این نشست گفت: سالیانی است که در دنیای غرب و در ایران و جهان اسلام از مرگ علوم انسانی سخن می‌گویند.
مخصوصاً در ایران سخن از بی‌فایدگی علوم انسانی می‌گویند.
ما معتقدیم علوم انسانی رایج و علوم انسانی غربی، مبتنی بر مکاتب اومانیسیم و لیبرالیسم است.
این نوع علوم انسانی گره‌ای از کار مسلمان ایرانی را نمی‌گشاید.
به این دلیل این علوم چندان نتوانسته قوت و اهیمت و فایده خود را به جامعۀ اسلامی نشان دهند.
وی افزود: واقعیت علوم انسانی در عرض علوم طبیعی این نیست.
بشر نمی‌تواند بدون علوم انسانی طبیعت را اداره کند.
نرم افزار است.
این نرم افزار اگر معیوب باشد، فرد معیوب و جامعۀ معیوب را شکل می دهد و طبیعتاً تمدنی معیوب و حتی غیر انسانی را تحویل می دهد، لذا اگر عده‌ای معقتدند علوم اسلامی مسخر و معطل و محتضر است.
بله علوم انسانی لیبرال چنین ویژگی‌هایی دارد.
شریفی ادامه داد: در قشر روشنکفری ما کمتر می‌بینید سخنی از تحلیل علمی، فرهنگی، جامعه‌شناختی و تمدنی از داستان غزه داشته باشد.
این هم ظلمی است که با تکیه بر بنیان‌های حقوق بشری غرب و دموکراسی غرب، توجیه می‌کنند که این جنایتها مجاز است.
کسی از مدعیان علوم انسانی این رفتارها را نقد کند، کمتر می‌بینیم؛ لذا علوم انسانی به این شکل گره‌ای نمی‌گشاید.
این علوم‌ها، علوم حیوانی‌سازی است نه انسان‌سازی.
به همین دلیل سالیانی است که از قبل از انقلاب ایده تحول در علوم انسانی در میان اندیشمندان اسلامی مطرح شد.
پس از انقلاب، این ایده جدی‌تر مطرح شد.
در کنگره مطرح کردیم اگر بخواهیم علوم انسانی در راستای نرم‌افزار تمدنی و هوای تنفس جامعه نخبگانی قرار دهیم، باید تحولی در علوم انسانی با رویکرد معرفتی صورت گیرد.
وی ادامه داد: کنگره در طول این 14 سال شبکه‌ای از اندیمشدان و محققان و نویسندگان علوم انسانی ناقد شکل دهد.
نزدیک به سه هزار و 300 اندیشمنند و محقق را شناسایی کردیم.
اینها بعضاً مقاله به کنگره فرستادند.
نزدیک به 60 مجمع متصل به کنگره شدند.
تولیدات علمی ما تاکنون در کنگره نزدیک به 4 هزار مقاله و چکیدۀ مقاله بوده است، اما آنچه منتشر شده، 707 مقاله بوده است.
4 هزار مقاله دریافت و ارزیابی و حتی پذیرفته شد.
تاکنون بیش از 60 نشست علمی و تخصصی و 100 کرسی و نشست در سطوح مختلف برگزار شد.
بنای دبیرخانه مجمع بر این بود که هر دو هفته یکبار یک نشست علمی برگزار کند.
نزدیک به 950 داور علمی در حوزه مقالات تدارک دیده شد.
این داوری شاید تنه به جشنواره فارابی می‌زند.
در کنگره هفتم کمیت ما نسبت به قبل کمتر شده است.
510 مقاله شده است.
نزدیک به 330 پذیرفته و تأیید شده است.
فقط مقالات پژوهشی غیر تکراری را پذیرفتیم.
انتهای پیام/

 

علوم،انساني،كنگره،علمي،اسلامي،پژوهشي،كشور،تحول،برگزار،مقاله، ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 15 آبان 1402 - 23:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0