FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاه دولت به فرهنگ عمومی کشور


جمعیت هلال احمر: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب۹۹۹۹۹

و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی

و یا به شماره حساب۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸

و شماره کارت۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی

و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* واریز کنند.

 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 14 آبان 1402 - 16:57

دبیر شورای فرهنگ عمومی درمورد اهمیت فرهنگ در دولت فعلی و اقداماتی که در این شورا انجام می‌شود، توضیحاتی داد.

عمومي،فرهنگي،فرهنگ،كشور،رصد،باور،حوزه،جامعه،حكمراني،انيميشن، ...


سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد روز فرهنگ عمومی بیان کرد: روز ۱۴آبان ماه بهانه‌ای برای توجه جدی‌تر به امر فرهنگ در حوزه حکمرانی ملی و شوراهاست و با توجه به این که بیش از ۵۰۰-۴۰۰ شورا در همه شهر‌ها وجود دارد آن‌ها باید چشم و چراغ تحولات فرهنگی شهر باشند و هم مسئولان و هم اعضا باید این مسئله را جدی بگیرند تا بتوانیم تغییرات شهرمان را به خوبی بشناسیم و ان شاءالله، برنامه ریزی مناسبی برای تعالی هویت ملی و منطقه‌ای داشته باشیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به دلیل انتخاب شعار حکمرانی نوین فرهنگی؛ دولت مردمی تصریح کرد: اجرای فرهنگی و سیاست‌ها در جامعه امروزی دو طرفه شده است و به عبارت دقیق تر، این طور نیست که تصمیم گیری‌ها به صورت بالا و پایین باشند و در این میان، مردم مطالبات خود را دنبال می‌کنند.
هرچند که رصد و فهم و شناخت و پایش نبض فرهنگی جامعه بسیار مهم و البته آسان شده است و افرادی که آن سوی مرز‌ها نشسته اند به سادگی با فراتحلیل تراکنش‌های ما در جستجوگر‌ها می‌توانند ببینند که امروز یا این ماه، رنگ مورد علاقه ایرانی‌ها چیست؟
بنابراین، اگر در چنین شرایط و دنیای سکویی و پلتفرمی شده‌ای شما رصدگر فعال یا تیزبینی نباشید فقط درحال شکلیک کردن تیر هوایی هستید.
در نتیجه، نکته مهم دیگر در حکمرانی نوین این است که دولت و بخش عمومی باید حمایت‌های خود را هدفمند از برنامه‌های فرهنگی داشته باشند.
امامی مطرح کرد: محتوای بومی در فضای مجازی بسیار کم است وگرنه این فضا به طور ذاتی خطرناک نیست و در مقابل، فضای مجازی فرصتی برای آموختن، ارتباط و حتی تربیت است.
از اینرو، حکمرانی نوین به ما می‌گوید که باید به سمت هدفمند شدن مأموریت‌های دولت و عبور کردن از وجه کلاسیک و سنتی برویم.
از طرف دیگر، دولت حاضر، بزرگ‌ترین افتخار خود را مردمی بودن و برگرداندن آن‌ها به عرصه اداره کشور می‌داند و اگر الان هم، هویت فرهنگ ما موجودیتی دارد به خاطر مردم است و اگر چالشی در حوزه زبان نداریم، می‌توانیم به طور مرتب از نصب تابلو‌هایی جلوگیری کنیم که زبان بیگانه را ترویج می‌دهند.
او با اشاره به صیانت از زبان فارسی ادامه داد: زمانی ما در حوزه پیرایش و حفاظت از زبان خود موفق می‌شویم که مردم با روش‌های کاملاً عرفی و جاری پای این موضوع بیایند.
البته باید در فرهنگستان واژه گزینی صورت بگیرد و با توجه به این که حوزه‌های متکثری داریم نامگذاری موالید هم جزء آن هاست.
زیرا فردی که برای فرزندش نام انتخاب می‌کند باید بداند که این موضوع جزء حقوق فرزند بر والدین است و والدین هم به عنوان خانواده عضوی از جامعه هستند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما مجموعه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی داریم که فعالیت‌ها و پژوهش‌های کمّی و کیفی، دراز دامنه و کوتاه دامنه انجام می‌دهند.
البته پژوهشگاه وزارت فرهنگ یکی از مهم‌ترین این نهادهاست و کارگروه و مرکزی به نام رصد فرهنگی کشور داریم که وظیفه اش این است همه این اطلاعات را به صورت هفتگی جمع آوری کند و آن‌ها را روی میز تصمیم گیران بیاورد و همچنین، رصد فرهنگی کشور یک پرتال یا صفحه جامعی دارد که خیلی از فعالیت هایمان را در آن جا می‌گذاریم.
امامی تصریح کرد: فرهنگ عمومی دو بُعد دارد؛ یکی باور عمومی و دیگری انگاره عمومی است که باور‌های عمومی توسط انگاره‌های عمومی یا تقویت پیدا کرده و رشد می‌کنند و یا تخریب می‌شوند.
مثلاً ما یک باور عمومی درمورد استکبارستیزی و دفع ظالم و حمایت از مظلوم داریم و انگاره‌ای می‌آید که ما باید در لحظه آن را رصد کنیم یا باور عمومی در حوزه پوشش و عفاف و وقار داریم که یک انگاره‌ای به اسم روند یا ترند از کشور دیگری می‌آید و برهنگی پا در شلوار‌ها را مد می‌کند و در این صورت باید در لحظه آن را بشناسیم و با جامعه به گفتگو بنشینیم که آیا این انگاره واقعی و متناسب با باور عمومی است؟
چون همه ما ایرانی‌ها در هویتمان مشترک هستیم و اغلب ما، خودمان را ایرانی و مسلمان می‌دانیم و ایران، یک نظم ارزشی است.
البته مسلمان بودن به اسم نیست بلکه به یک اخلاق و فرهنگ و سلوک است و هرچه که ما را از این باور و هویتمان دور کند وظیفه داریم این موضوع را در جامعه بیان کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: در جریان‌های اخیر سعی کردیم به افکار عمومی مراجعه کنیم و به طور میانگین، بیش از ۷۵ درصد مردم موافق باور دو سه دهه گذشته ما در خصوص دفع ظلم رژیم صهیونسیتی و غاصب بودن و محو شدن آن هستند.
اما وقتی یک انگاره‌ای در این میان می‌آید وظیفه ما این است که با کمک رسانه‌ها با اخبار جعلی و تحلیل‌های سست مایه و سست پایه مقابله کنیم.
بنابراین، تأکید می‌کنم رصد فرهنگی فقط به معنای این نیست که بنشینیم و ببینیم با ما چه کار می‌کنند؟
رصد فرهنگی به این معناست که ما پدافندی درمورد انگاره‌های عمومی داشته باشیم.
او افزود: در حوزه سبک زندگی، بزرگ‌ترین کاری که همه دستگاه‌ها با هم انجام می‌دهند این است که نظام مصرف فرهنگی ارتقاء پیدا کند چراکه حجم بالایی از مصرف فرهنگی به ویژه در کودکان و نوجوانان مبتنی بر شخصیت پردازی است.
یعنی همین الان، وقتی درمورد ۱۰ شخصیت محبوب کودکان و نوجوانان ایرانی، کره ای، آمریکایی و چینی سوال می‌کنیم، متوجه می‌شویم در کشور‌هایی مثل ایران ۹ مورد شخصیت‌های محبوب انیمیشنی غیر ایرانی هستند، ولی در کره، ۸ مورد از این شخصیت‌ها کره‌ای و در چین، ۵ مورد چینی و در آمریکا، ۹ مورد آمریکایی هستند.
حال، اگر این موضوع را با انیمیشن قوی «بچه زرنگ» مقایسه کنیم، می‌بینیم این انیمیشن در بقیه محصولات فرهنگی هم رسوخ پیدا کرده است.
چون روان شناسی مخاطب و هنری را به خوبی به کار گرفته و توانسته است رکورد انیمیشن در تاریخ انیمیشن ایران را شکست دهد و پرفروش‌ترین شود.
در نتیجه، باید صد‌ها از این شخصیت‌های جذاب را داشته باشیم تا فعالان صنایع فرهنگی هم بدین صورت موفق عمل کنند.
این در حالی است که مثلاً برای عکس روی یک خمیردندان از باب اسفنجی استفاده می‌شود، اما باید کودکان را با قصه‌ای پیوند داد که مربوط به ایران است و به همین خاطر، تصمیم بر این شد که مسابقه ملی «پارس آرا» به منظور شخصیت پردازی برگزار شود.

 

عمومي،فرهنگي،فرهنگ،كشور،رصد،باور،حوزه،جامعه،حكمراني،انيميشن، ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 15 آبان 1402 - 03:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0