FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامبر رحمت؛ واژه‌ای زیبنده برای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 10 مهر 1402 - 20:34

یک کارشناس مذهبی در رابطه با فضیلت‌های اخلاقی پیامبر اکرم (ص) و دلیل نام گرفتن حضرت (ص) به پیامبر مهربانی توضیحاتی داد.

پيامبر،اكرم،حضرت،مهرباني،محمد،قرآن،فرمودند،مهربان،رحمت،كريم، ...


در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
حجت الاسلام والمسلمین سید غلامعباس موسوی مقدم، کارشناس مذهبی در رابطه با شخصیت والای حضرت محمد (ص) به عنوان پیامبر مهربانی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) به خاطر شخصیت، رفتار و کردار برجسته‌ای که داشتند پیامبر مهربانی نامیده شدند تا جایی که خداوند متعال در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران فرموده اند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» «به سبب رحمت خداست که تو با آن‌ها این چنین خوشخوى و مهربان هستى.
اگر تندخو و سخت‌دل مى‌بودى از گرد تو پراکنده مى‌شدند.
پس بر آن‌ها ببخشاى و برایشان آمرزش بخواه و در کار‌ها با ایشان مشورت کن و چون قصد کارى کنى بر خداى توکل کن که خدا توکل‌کنندگان را دوست دارد.» یعنی رحمتی از سمت خداوند متعال بوده است که این طور مهربان شده‌ای؛ مهربانی که زبانزد بوده است و به همین دلیل، نمونه مهربانی پیامبر (ص) را نمی‌توان پیدا کرد و در برابر همه افراد این چنین مهربان بودند و این فضیلت اخلاقی حضرت (ص) در همه ابعاد زندگی شخصی، اجتماعی و تبلیغ مشهود بوده است و همه این‌ها بر اساس مهربانی پیامبر اعظم (ص) شکل گرفته است.
این کارشناس مذهبی گفت: در روایت از اهل بیت (ع) داریم و خود نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم نیز فرموده اند: اساس دین محبت است.
این در حالی است که حضرت محمد (ص) انواع و اقسام آزار‌ها را مشاهده کردند و به ایشان سنگ زدند، سر راهشان خار ریخته شد و حضرت (ص) موردتمسخر قرار گرفتند و به ایشان افترا زده شد.
اما با این وجود، حضرت محمد (ص) با مهربانی برخورد می‌کردند و این ویژگی و فضیلت اخلاقی از ایشان جدا نمی‌شد و برای آن‌ها دعا می‌کردند.
«اَللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِی فَإِنَّهُمْ لَا یَعْلَمُونَ؛» «خداوندا!
قوم مرا هدایت کن که آنان نمی‌دانند.»
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۴ سوره مبارکه قلم می‌فرمایند: «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ» «و راستى که تو را خویى والاست.» یعنی پیامبر!
شما دارای خُلق بزرگی هستید.»
در تاریخ نقل شده است که حضرت محمد (ص) همسایه‌ای داشتند که گفته شده یهودی بوده است و پیامبر اکرم (ص) را اذیت می‌کرد و از پشت بام روی سر حضرت (ص) خاکروبه می‌ریخت و مدتی گذشت و به شکل‌های مختلفی به این کار و آزار و اذیت‌های خود ادامه داد تا یک روز، حضرت محمد (ص) متوجه شدند این شخص، دیگر اذیت نمی‌کند و به همین خاطر کنجکاو شدند و علت را از اصحاب خود پرسیدند و آن‌ها پاسخ دادند که الحمدالله مریض شده و در بستر بیماری است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بیایید تا برویم و به سمت منزل آن همسایه حرکت کردند و وقتی به آن جا رسیدند حضرت (ص) درب را زدند و زن آن همسایه یهودی پشت درب آمد و سوال کرد: که هستی؟
پیامبر اکرم (ص) در پاسخ فرمودند: پیغمبر اسلام هستم.
آن زن گفت: برای چه کاری آمده اید؟
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای عیادت شوهرت آمده ام.
زن هم درب را باز کرد و پیغمبر صل الله علیه وآله و سلم احوالپرسی کردند و وقتی وارد منزل شدند، دیدند که شخص یهودی خوابیده است.
به همین دلیل، رفتار پیامبر اکرم (ص) را که مشاهده کرد به خاطر خجالت از حضرت (ص)، ملحفه یا پارچه‌ای که داشت را روی سر کشید.
حضرت محمد (ص) از آن مرد عیادت و احوالپرسی کرد و آن مرد هم آرام آرام ملحفه یا پارچه را از صورت خود برداشت و در کمال شرمساری به پیامبر اکرم (ص) رو کرد و گفت: این شرح صدر، مهربانی و چشم پوشی شما جزء دین یا اخلاق شخصی شماست؟
حضرت محمد (ص) فرمودند: دین اسلام این را سفارش می‌کند.
بنابراین، این موضوع نشان دهنده مهربانی شخصیت پیامبر اکرم (ص) بود که آن شخص ایمان و اسلام آورد.
«من بد کنم و تو بد مکافات دهی/پس فرق میان من و تو چیست بگو»
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: قرآن کریم می‌فرمایند: پیامبر اکرم (ص) مایه رحمت هستند و این ویژگی اخلاقی ایشان نه تنها مهربانی را برای مسلمانان گسترش می‌دهد بلکه برای همه بشریت تا زمان قیامت وجود دارد.
بنابراین، خداوند متعال در آیه ۱۰۷ سوره مبارکه انبیاء در قرآن کریم فرموده اند: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» «و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آن که رحمت برای اهل عالم باشی.» این موضوع بیانگر این است که رحمت پیامبر اکرم (ص) برای همه جهانیان بود و زمانی که انواع و اقسام گناه‌ها و فساد‌های اخلاقی در عرب جاهلیت وجود داشت و فرزندان خود را زنده به گور می‌کردند و جنگ‌ها و دشمنی‌های متفاوت و اختلاف‌های زیادی در میان قبایل وجود داشت و مهربانی واژه گمشده بود پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در این عصر ظهور کرده و با مهربانی دل‌ها را یکی کردند و حتی به غیر مسلمانان هم محبت می‌ورزیدند تا جایی که قرآن کریم (ص) در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه فرموده اند: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» «قطعاً براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید، به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است.» پیامبر برای شما سخت است که این‌ها ایمان نمی‌آورند.
در حالی که شما تلاش می‌کنید و حریص هستید تا مردم را به سمت بهشت و خوبی ببرید.
او ادامه داد: با وجود این که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) این چنین بوده اند، برخی از افراد می‌گویند ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم.
اما حقیقت این است که سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) این گونه نبود و خود را مسئول می‌دانستند که مردم و ابدیت آن‌ها را تأمین کنند.
چون مهربانی فقط بُعد خنده و شادی و خوشحال کردن دیگران نیست بلکه هدایت آن‌ها هم هست و پیامبر اکرم (ص) تلاش می‌کردند هم در مسائل دنیوی و هم اخروی دست مردم را بگیرند؛ به طوری که آن قدر به مردم مهربانی می‌کردند که قرآن کریم جلوی پیامبر (ص) را می‌گیرد و می‌فرماید:‌ ای پیامبر!
اگر نمی‌خواهند ایمان بیاورند رهایشان کن.
پروردگار عالم در آیه ۲ سوره مبارکه طه فرموده اند: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ» «ما قرآن را از آن بر تو نازل نکردیم که (از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق) خویشتن را به رنج درافکنی.» یعنی ما قرآن را نازل نکردیم که شما تا این حد، خود را به مشقت بیندازید.
اما حضرت محمد (ص) دلشان برای دیگران می‌سوخت و در مورد این موضوع حساس بودند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم افزود: مولانا داستانی را تعریف می‌کند که زیباست و آن هم این است که گروهی را گرفته بودند و در غل و زنجیر و اسیر بودند.
پیامبر اکرم (ص) در حال رد شدن بودند که آن‌ها را دیدند و لبخندی زدند.
یکی از آن افراد سوال کرد ما چیز دیگری از اخلاق شما شنیده بودیم و این که دیگران را موردتمسخر قرار نمی‌دهید.
ولی ما در زنجیر هستیم شما به ما خندیدید.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خنده من به خاطر تمسخر و تحقیر نبود بلکه به این خاطر بود که می‌خواهم با غل و زنجیر شما را به سمت اسلام و بهشت بکِشم، اما خودتان دوری می‌کنید.
این موضوع نشان می‌دهد حضرت محمد (ص) تا این حد در خصوص هدایت مردم تلاش می‌کردند و بزرگ‌ترین مهربانی این است که مردم هدایت شوند.
این کارشناس مذهبی گفت: پیامبر رحمت واژه‌ای است که زیبنده پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) ایشان است و مصادیق فراوانی در زندگی شخصی شان دارد تا جایی که بار‌ها پیش می‌آمد کودکان در مسیر حضرت محمد (ص) جلوی ایشان را می‌گرفتند و به گونه‌ای با آن‌ها رفتار کرده بودند که به تعبیری، کودکان از پیامبر مهربان کولی گرفته و از حضرت (ص) اجازه بازی با ایشان را گرفته بودند.
حجت الاسلام موسوی مقدم افزود: روایت داریم که اصحاب دیدند حضرت محمد (ص) دیر کردند و نیامدند و زمان نماز دیر شد و یکی دیگر از اصحاب را فرستادند که علت را جویا شود که او دید به تعبیری، پیامبر اکرم (ص) گرفتار بچه‌ها هستند.
پیامبر اکرم (ص) به آن فرد دستور داد به منزل برود و از حضرت زهرا (س) خوراکی یا غذایی بگیرد تا بچه‌ها را راضی کنند.
سپس، او به منزل حضرت زهرا (س) رفت و تعدادی گردو گرفت و پیامبر اکرم (ص) با کودکان معامله کردند و فرمودند: من مرکب شما بودم.
حاضر هستید این گردو را بگیرید و مرا رها کنید؟
کودکان هم پذیرفتند و پیامبر اکرم (ص) نیز،مزاح کردند و فرمودند: خدا رحمت کند برادرم یوسف (ع) را که تعبیر قرآن کریم ثَمَنًا قَلِیلًا است.
این نشان می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) به کودکان نیز مهربان بودند.

 

پيامبر،اكرم،حضرت،مهرباني،محمد،قرآن،فرمودند،مهربان،رحمت،كريم، ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 10 مهر 1402 - 22:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0