FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توانمندسازی فرزندان و حمایت از آنان در مقابل هجمه­ فرهنگی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 06 مهر 1402 - 13:15

درعصر دیجیتالی امروز بدون تردید کانون خانواده بخصوص فرزندان همواره در خطر هجوم داده های مختلف قرار دارند که لازم است والدین چگونه زیستن در این شرایط را به فرزندان خود آموزش دهند، اما به راستی شیوه آموزش فرزندان در مقابل این هجمه ها چگونه است؟

جامعه،توانمندي،مصرفي،نوجوان،موثر،نفس،اعتماد،فرهنگي،رواني،محص ...


به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، زهرا میرزائی، دکتری مطالعات زنان
شکی نیست که امروزه در دنیای هجمه‌ رسانه­‌ای و جنگ فرهنگی به سر می‌­بریم.
نهادهای قدرتمند و بنگاه­‌های اقتصادی در دنیا به دنبال تغییر فضای ارزشی و فرهنگی جوامع مختلف و تعیین نیازها و هنجارهای گروه­‌های مختلف هستند.
به این ترتیب گروه‌های یاد شده با استفاده از آن شیوه در تلاش هستند تا بتوانند منافع خود را از تعیین امیال دیگران تامین کنند.
البته که تعیین ارزش یک جامعه و هنجارهای حاکم بر ملت­‌ها می‌­تواند بازار مصرفی آن جامعه را تغییر و متناسب با نهاد فرهنگ­ساز تامین سازد.
به عنوان مثال اگر گروه­‌های موسیقی کره­ای پرطرفدار باشند می‌­توانند نه تنها محصول موسیقیایی خود را بفروشند و کنسرت برگزار کنند، بر طراحی لباس و اسباب بازی و بسیاری از محصولات فرهنگی دیگر نیز موثر باشند.
یا یک فرد پرطرفدار در شبکه­‌های اجتماعی می­‌تواند محصولات لوازم آرایشی تولید کرده و از فروش محصولات خود مطمئن باشد.
حال که ارزش­‌های جامعه بر اساس خرید و فروش و زندگی مصرفی تعیین می‌­شود، نوجوانی که به دنبال هویت‌یابی در جامعه و علی‌­الخصوص گروه‌­های هم­سال و اکثراً موثر از همین فرهنگ مادی و مصرفی است؛ باید از سطح توانمندی روانی بالایی برخوردار باشد تا مقهور این شرایط نشود و فرهنگ بومی خود را حفظ کند.
در دنیایی که هر روز تحت تاثیر رسانه درحال تغییر و معرفی یک محصول جدید برای مورد تایید جامعه واقع شدن است، بسیار مهم است تا بدانیم نوجوان ما باید چه صفاتی را در خود تقویت کند که در دام هویت مصرفی و پوشالی نیفتد.
توانمندی روانی یک نوجوان می­‌تواند در چهار مولفه­ی اعتماد به نفس، توانایی حل مساله، خودکارآمدی و جرات­مندی خلاصه شود.
در ادامه به تعریف این موارد خواهیم پرداخت.
نوجوان باید در فرآیند رشد خود این چهار مهارت را بیاموزد تا تحت تاثیر هجمه‌­های فرهنگی غیربومی از جامعه و خانواده خود بیگانه نشود و فرآیند هویت‌­یابی خود را مطابق با ارزش­‌های ملی و دینی خود پیش برد.
اعتماد به نفس:از ویژگی‌های شخصیتی افراد اعتماد به نفس است که بدون شک یکی از نیازهای اصلی مردم در تمام فرهنگ‌­ها و ملت بوده و ممکن است بر اثر عوامل متعددی شکل گیرد.
به صورت دقیق می‌­توان گفت اعتماد به نفس اعتقاد یا باوری است که همراه با آن می‌توان رفتاری را به روش مورد انتظار انجام داد.
توانایی حل مساله: توانمندی حل مساله یعنی فرد بتواند موثرترین راه حل را شناسایی کند و با روش موثر مشکلات را پشت سرگذارد که با آموزش استدلال کردن به کمک اعتقادات و ارزش­‌های و تصمیم‌­گیری موثر در فرد ایجاد می‌شود.
خودکارآمدی: خودکارآمدی برداشت افراد از توانست­ه‌ ایشان است.
افرادی که احساس خودکارآمدی بالا و باثباتی دارند دیدگاه روشنی درمورد خود دارند و کمتر تحت تاثیر وقایع و ارزیابی‌های روزانه قرار می‌گیرند و سلامت روان بیشتری دارند.
جرات­مندی:جرات­مندی بهترین راه برای ایجاد روابط بین فردی رضایت بخش است و ارتباط بر این اساس به گونه ایست که نتیجه آن رسیدن افراد به اهداف شخصی بدون ضایع کردن دیگران و بدون اضطراب است.
اما وظیفه‌ آموزش این چهار مهارت ذیل توانمندی روانی نوجوان به عهده­ خانواده است.
در اصل این خانواده است که وظیفه دارید فرزندان خود را مطابق با ارزش‌­های دینی و قانونی جامعه تربیت کند و نهادهای دیگر باید با کمک متخصصین، سیاست­گذاری، آموزش تخصصی و تسهیل فرزندپروری این امر را تسهیل نمایند.
انتهای پیام/

 

جامعه،توانمندي،مصرفي،نوجوان،موثر،نفس،اعتماد،فرهنگي،رواني،محص ...جامعه،توانمندي،مصرفي،نوجوان،موثر،نفس،اعتماد،فرهنگي،رواني،محص ...


لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 06 مهر 1402 - 23:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0