FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اولین شاخصه تعلیم و تربیت با رویکرد انتظار، شاخصه دین‌محوری است


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 03 مهر 1402 - 21:56

حجت الاسلام نصوری گفت: دعا بخشی از انتظار فرج است و مهمتر از آن باید عملی در جامعه انجام شود و مصداق آن هم مبارزه با ظلم و ظلم ستیزی، گستراندن محبت، زیبایی و مهرورزی است.

محوري،تربيت،دين،تعليم،جامعه،شاخصه،امام،عزت،عنوان،ايمان،انسان ...


خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: امروز نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
در معارف شیعی، برخلاف دیگر ادیان و مذاهب، منجی موعود تنها به عنوان شخصیتی مربوط به آینده که در آخرالزمان زمین را از هرگونه بی عدالتی و نابرابری پیراسته می‌سازد، مطرح نیست؛ بلکه او شخصیتی است فرازمانی که سه زمان گذشته، حال و آینده را به هم پیوند می‌دهد.
به مناسبت این روز تاریخی با حجت الاسلام محمدرضا نصوری؛ معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) به گفتگو نشستیم که حاصل آن را می‌خوانید:
حجت الاسلام محمدرضا نصوری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت از محورهای مهمی است که در منابع اسلامی به آن تاکید شده، عنوان کرد: بحث تعلیم و تربیت با رویکرد انتظار دارای شاخصه‌هایی است که فرد در هر دوره و زمانه‌ای باید براساس آنها نسبت به ولی خدا تربیت شده و پاسخگو باشد.
مردم باید نسبت به امام زمان خود پاسخگو باشند
وی افزود: بر اهمیت تعلیم و تربیت در اسلام بسیار تاکید شده و توقع این است که انسان با تعلیم و تربیت صحیح به مقام عبودیت و بندگی خداوند نزدیک شود.
لذا انسان‌ها در مسائل زندگی خود باید شاخصه‌هایی را در هر دورانی از زندگانی خود مد نظر قرار دهند.
به عبارت دیگر، در واقع تعلیم و تربیت صحیح یک نقشه راه است که هر فرد در هر دوره باید نسبت به امام خود داشته باشد و امروزه که عصر، عصر غیبت است و با توجه به آیه ۷۱ سوره مبارکه اسرا، «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا» «روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) می‌خوانیم»، یعنی مردم در روز قیامت با امام خودشان محشور می‌شوند، بنابراین باید نسبت به امام زمان خود پاسخگو باشند و در راستای شناخت و محبت و اطاعت امام و ولی عصر خود حرکت کنند.
به همین منظور شاخصه‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.
دین محوری باید در عقاید، رفتار و اخلاق فرد وارد شود
وی با بیان اینکه اولین شاخصه تعلیم و تربیت با رویکرد انتظار، شاخصه دین محوری است، تصریح کرد: بر اساس این شاخصه، انسان باید با معیارهای دین حرکت کند.
یعنی عقاید، افکار و اخلاق فرد باید با معیارهایی که در دین تعریف شده، مطابق باشد،.
اگر عقاید و افکار و اخلاق فرد در دایره دین وارد شد.
باید دید در این مدل عقایدش چقدر به یک باور رسیده، ایمان و تقوا و معرفتش چقدر ارتقا پیدا کرده، در این خصوص اگر پدر و مادر در زندگی خودشان به آن مدل معرفت استاندارد دین محوری نرسند، به تبع نمی‌توانند روی فرزندشان تأثیر بگذارند و یا یک استاد در حد اعلا اگر به استانداردی در این زمینه نرسیده باشد، نمی‌تواند دانشجو و یا دانش آموز خود را با آن معیارها تربیت کند.
لذا زمانی که از دین محوری سخن میگوییم، این موارد را باید رعایت کنیم، عقاید، افکار و اخلاق باید در آن مسیر قرار گیرد.
دین؛ قانون مداری را در جامعه رواج می‌دهد
حجت الاسلام نصوری بیان کرد: خروجی دین محوری این است که فرد حقوق محور می‌شود، حقوق را می‌داند، حق خود را، حق امام را، حق پدر و مادر، حق جامعه را می‌داند و به عنوان یک انسان قانون مدار و ضابطه مند، در زندگی حرکت می‌کند.
اما قله این دین محوری کجاست؟
آنجا که در دعای افتتاح می‌خوانیم: «اللّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیک فِی دَوْلَةٍ کرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ».
«خدایا، به سوی تو مشتاقیم برای یافتن دولت کریمه‌ای که اسلام و اهلش را به آن توانمند گردانی و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به سوی طاعتت و رهبران به سوی راهت قرار دهی».
ایمان و تقوا، دو بال عزت مندی انسان
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) با اشاره به شاخصه عزت محوری بیان کرد: عزت محوری به معنای مبارزه با ظلم، توسعه معنویت در جامعه، گریز و پرهیز از گناه، به عنوان شاخصه عزت محوری در جامعه است.
شخصی که به عزت محوری اهتمام دارد، در برابر ظلم، قوی و مستحکم است، تسلیم نمی‌شود و روز به روز ایمان و تقوای خود را ارتقا می‌دهد.
یا توجه به آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، «انسان باید ایمان خود را رشد دهد، تقوا را به موازات آن رشد دهد، چون تقوا باعث می‌شود، ایمان فرد مصون بماند.
بنابراین ایمان و تقوا دوبالی است که انسان را عزت مند می‌کند.
تکلیف محوری شاخصه مهم جامعه منتظر
وی تکلیف محوری را سومین شاخصه تعلیم و تربیت با رویکرد انتظار دانست و گفت: تکلیف محوری به معنای اینکه فرد مسئولت پذیر باشد، تکالیفش را بداند و سعی کند تکالیفش را به نحو احسن انجام دهد.
به عنوان مثال اگر نماز می‌خواند، نمازش باید «عن الفحشا و المنکر» باشد؛ یعنی اول وقت، مرتب و منظم که فرد کاملاً از گناه دور شود.
به عبارتی تکلیف محوری یعنی انجام تمام واجبات و ترک محرمات و این یعنی مسئولیت و تکلیفی که به عهده فرد است و فرد باید طوری تربیت شود که بر اساس مسئولیت محوری خود زندگی کند.
حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: سه شاخصه دین محوری، عزت محوری و تکلیف محوری که باید در بحث تعلیم و تربیت ابتدا در کانون خانواده آغاز شده و سپس در کانون بزرگ‌تری به نام کانون‌های تعلیم و تربیت که تبع نظام آموزش و پرورش ما است و بعد در نظام آموزش‌های عالی ما و همچنین در جامعه باید بروز و ظهور پیدا کند، به عبارتی اگر این امر در نظام تعلیم و تربیت ما به عنوان منزل و خاستگاه اول تعلیم و تربیت درست انجام شود، خروجی آن را در جامعه با انسان‌های صالح می‌بینیم.
تنها دعا برای فرج کارساز نیست
وی تصریح کرد: در روایات از انتظار، با عنوان عمل و جهاد نام برده می‌شود.
آنجا که حضرت رسول (ص) می‌فرمایند، «اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج»؛ «یعنی برترینِ اعمال امّت من این است که منتظر فرج باشند» به عبارت دیگر یعنی فقط ننشین یک گوشه و دعا کن، دعا بخشی از انتظار فرج است، و مهمتر از آن باید یک عملی انجام بشود در جامعه، و مصداق آن هم عدم ظلم و ظلم ستیزی، مهرورزی، گستراندن محبت و زیبایی در جامعه، دستگیری از ضعفا و فقرا، خدمت به خدا و خلق خدا است.
حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: جهاد نیز یعنی جهاد با دشمنان خدا، آنجا که خداوند در آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «اصبروا» یعنی وظایف فردی را انجام بدهید و «صابروا» وظایف اجتماعی تان را انجام بدهید و «رابطوا» یعنی (رابطه ات را با امام خودت خوب کن»، در واقع یعنی در اعمالتان خیلی مراقب باشید که امام زمانتان از شما ناراحت و دل چرکین نشود.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 03 مهر 1402 - 23:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0