FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شدیدترین وجه فقر چیست؟


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 20 شهریور 1402 - 17:43

فقر ظاهری در لغت، همان تهیدستی یا در اصطلاح فقهی، نداشتن خرجی سال به قدر کفایت خود است. اما در نگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله، نوع شدیدتری از فقر وجود دارد.

وَ،جهل،عقل،مِنَ،فقر،ضد،احاديث،روايت،مسائل،كتاب،آله،صلي،كفر،نااميدي


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ توجه به توصیه‌های رفتاری و اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت وحی همواره انسان را متذکر ارزش‌های دینی می‌کند.
در دنیایی که انسان‌ها مثل سابق کمتر فرصت نشستن در مجالس و محافل مذهبی دارند، بهترین راه، مطالعه آیات قرآن و دقت در آنها و نیز خواندن احادیث عترت است؛ به عنوان نمونه یکی از کتاب‌های مفید در باب اصلاح اخلاق و رفتار، کتاب «تحف العقول» اثر ابن شعبه حرانی است.
این عالم بزرگوار به تفکیک معصومین علیهم‌السلام، به بیان سخنان حکمت‏‌آموز و موعظه‏‌هاى این انوار مقدس در قالب‌های وصایا، سخنرانی‌ها، نامه‌ها و رساله‌های ائمه می‌پردازد.
یکی از احادیث جالب توجه در این کتاب، توصیه‌های چندگانه رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه‌السلام است که البته در برخی منابع روایی ما خطاب حضرت به مردم است.
در بخشی از این روایت می‌خوانیم«یَا عَلِیُّ إِنَّهُ لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل‏ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا مُظَاهَرَةَ أَحْسَنُ مِنَ الْمُشَاوَرَة وَ لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ وَ لَا حَسَبَ کَحُسْنِ الْخُلُق‏ وَ لَا عِبَادَةَ کَالتَّفَکُّر»، یعنی اى على، هیچ فقرى سخت‏‌تر از جهل و هیچ مالى سودمندتر از عقل و هیچ تنهایى وحشت‌‏انگیزتر از خود عُجب و خودبزرگ‌بینى و هیچ پشتیبانى نیکوتر از مشورت نیست و هیچ عقلى چون تدبیر و چاره اندیشى و هیچ حسبى چون خوش اخلاقى و هیچ عبادتى مانند تفکر نیست.
در این روایت جهل، شدیدترین وجه فقر و عقل سودمندترین کالا شمرده شده‌اند؛ به این معنا که فقر ظاهری در لغت، همان تهیدستی یا در اصطلاح فقهی، نداشتن خرجی سال به قدر کفایت خود است.
یا اینکه جهل به معنای ندانستن یا انجام‌ دادن‌ ناآگاهانه‌ یک‌ عمل‌ است که آن هم از عدم داشتن علم کافی ناشی می‌شود.
بنابراین در این دیدگاه، علم و آگاهی از مسائل، ثروت و جهل نوعی فقر و بلکه شدیدتر از فقر مادی محسوب می‌شود.
در واقع فرد یا ملتی که دچار جهالت در مسائل مختلف است، قدرت تشخیص و حل مسائل را ندارد، اما اگر عقل حکمفرما باشد، امید به نجات است.
اهمیت عقل و جهل تا حدی است که شیخ کلینی در «الکافی» احادیثی را با عنوان «کتاب العقل و الجهل» احصاء کرده و در بین این احادیث، حدیث مشهورِ معرفی «جنود عقل و جهل» را از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است.
طبق این روایت، خداوند به هر کدام از عقل و جهل 75 لشکر قرار داد.
حضرت فرمود (اولین مورد) «خیر و آن وزیر عقل است و ضد آن را شرّ قرارداد، که وزیر جهل است‏.
بعد فرمود «وَ الْإیمَانُ وَ ضِدَّهُ الْکُفْرَ»، و ایمان و ضد آن کفر؛ «وَ التَّصْدِیقُ وَ ضِدَّهُ الْجُحُودَ»، و تصدیق و ضد آن، ججود «وَ الرَّجَاءُ وَ ضِدَّهُ الْقُنُوطَ»، و امیدواری که ضد آن ناامیدی و قنوط است «وَ الْعَدْلُ وَ ضِدَّهُ الْجَوْرَ»، «وَ الرِّضَا وَ ضِدَّهُ السُّخْطَ»، «وَ الشُّکْرُ وَ ضِدَّهُ الْکُفْرَانَ»، «وَ الطَّمَعُ وَ ضِدَّهُ الْیَأْسَ»،‌ «وَ التَّوَکُّلُ وَ ضِدَّهُ الْحِرْص‏» و این حدیث تا 75 مورد ادامه دارد.
بنابراین مسائلی مثل کفر،‌ ناامیدی، بی‌عدالتی، سخط و حرص و آز حاکی از نقصان عقل و مواردی هستند که از جهل ناشی می‌شوند.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 20 شهریور 1402 - 23:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0