FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مسجد، آموزش و پرورش و خانواده مثلث تربیت صحیح را شکل می‌دهند


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:42

مدرسه و کانون‌های تربیتی به عنوان رأس هدایت‌کننده، مربی و خانواده به عنوان رأس تسهیل‌گر و مسجد به عنوان رأس وحدت‌بخش و معنویت‌آفرین است.

نوجوانان،فرهنگي،مسجد،جاده،تربيت،مثلث،ابريشم،پرورش،عضو،جوانان ...


محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه که همراه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این روز‌ها به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با دعوت فدراسیون جوانان و سفارت کشور چین در رویداد بین‌المللی جوانان کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های چین حضور دارند.
او در این رویداد به معرفی عملکرد و تجربه ایران در میراث و نوآوری فرهنگ سنتی پرداخت و گفت: انسان موجودی مدنی است و ابعاد اجتماعی در انسان بخشی از نیاز اوست.
مرز‌های جغرافیایی یک قرارداد اعتباری است که نمی‌تواند مانع نیاز‌های درونی انسان باشد.
تمدن‌های بشر به دور از مرزبندی‌های جغرافیایی می‌تواند هم‌افزایی و همراهی داشته باشند.
تمدن‌های بشری یقیناً در چارچوب حدود خاک‌ها و سرزمین‌ها نمی‌گنجند.
همچنین تمدن‌های بشری به دلیل نیاز‌ها و علایق یکسان افراد بشر، فراگیرند و این فراگیری به دلیل نبود تبادل فرهنگی در دنیای امروز کمتر دیده می‌شود.
خیاط‌زنجانی ادامه داد: راه‌ها فرصتی برای انتقال فرهنگ‌هاست.
مبادلات از طریق راه‌ها علاوه بر تبادل کالا سبب تبادل فرهنگی است.
جاده ابریشم نمونه‌ای از راه‌هایی است که اتصال فرهنگی میان کشورهایی، چون ایران، چین، ...
را فراهم ساخت و منافع مشترک ملل سبب شد تا در نگهداری این جاده اهتمام داشته باشند.
در دنیای رسانه و ارتباطات، دیگر مرز‌های پیشین کارساز نبوده و ایجاد راه‌های جاده‌ای ارتباطی در حوزه رسانه و دنیای ارتباطات، نوآوری در فرهنگ سنتی است.
جاده ابریشم در دنیای رسانه و مجازی لازمه‌ای برای تبادل فرهنگی است و اگر در گذشته جاده ابریشم در هم شکننده قدرت‌های غربی بوده است، امروز در فضای مجازی و مبتنی بر زیرساخت‌های رسانه‌ای در شکل‌گیری شبکه عظیم اجتماعی میان نوجوانان و جوانان کشور‌های عضو شانگ‌های مؤثر خواهد بود.
مسجد، آموزش و پرورش و خانواده مثلث تربیت صحیح را شکل می‌دهند
مدیرکل کانون استان کرمانشاه گفت:، اما امروز جامعه بشری بیش از هر زمانی به همراهی، هم‌فکری و هم‌اندیشی نیاز دارد.
خلق یک فرآیند اثربخش در جامعه جهانی نیازمند عناصر مشترکی است که می‌تواند آحاد افراد بشر را از هر ملت، آیین و ایدئولوژی در مسیر مشخصی از پیشرفت قرار دهد.
این عناصر می‌بایست بر پایه فطرت و وجدان مشترک انسان‌ها مورد توجه قرار گیرند.
فطرت گرایش مشترک انسان‌هاست، به طور مثال گرایش به زیبایی یک عنصر فطری و وجدانی است.
همه انسان‌ها گرایش درونی به زیبایی دارند، پس زیبادوستی می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از فرآیند‌های بشری باشد که همگان را همراه‌سازی کند، از این قبیل مفاهیمی، چون عدالت، انسان دوستی و...
می‌تواند باشد.
او همچنین بیان کرد: یکی از این گرایش‌ها، گرایش به خالق عالم است گر چه ممکن است در مصداق این امر متعالی تفاوت باشد، اما در طول تاریخ زندگی بشر این توجه وجود داشته است که می‌توان بر دیوارنگاره‌های غار‌ها آثار آن را مشاهده کرد.
بازگشت به باور‌های توحیدی از منظر ما بازگشت به ارزش‌های انسانی و عنصر وحدت‌بخش خواهد بود.
وقتی ایمان در قلب به خالق هستی رشد یافت، آن‌گاه قلوب و نفوس به هم نزدیک خواهند شد.
خیاط‌زنجانی درباره اماکن مقدس و مساجد و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اماکن مقدس و عبادتگاه‌ها همواره مکانی برای گردهمایی‌های ایمانی است و مسجد یکی از این اماکن محسوب می‌شود.
تجربه مسجدمحوری در فرآیند‌های تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان تجربه‌ای قابل توجه است.
مسجد جایگاهی است برای ارتباط معنوی با خالق هستی که تنها نه به عنوان عبادتگاه بلکه محلی برای بسط ارزش‌ها و حل مسائل جامعه است.
مسجد پایگاهی برای همه فعالیت‌هاست، امّا با عنصر وحدت‌بخش توجه به خالق هستی است.
تمایز مسجد با دیگر مراکز مرسوم تربیتی در آن است که افراد به صورت داوطلبانه، با پایبندی به قواعد و قوانین مشخص ظاهری، رفتاری و معنوی، با هدف ایجاد یک اجتماع ایمانی و در راستای حل مسائل در محله و ایجاد بینش صحیح از هستی، جامعه و روابط انسانی فعالیت می‌کنند.
مسجد، آموزش و پرورش و خانواده مثلث تربیت صحیح را شکل می‌دهند
او در ادامه گفت: در تجربه مسجدمحوری تشکیل کانون‌های فرهنگی و تربیتی با حضور و فعالیت جوانان و برنامه‌ریزی برای نوجوانان رونق همیشگی دارد.
مثلث مسجد، آموزش و پرورش و خانواده مثلث تربیت صحیح است و ایجاد این مثلث تعالی نیازمند دو مسأله است، نخست ایجاد کانون‌های داوطلبانه پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار مدارس تکمیل‌کننده فرآیند‌های مثلث تربیت است.
کانون‌های پرورش فکری در هر محله وجود دارد.
از سویی دیگر مدرسه محلی است برای حضور الزامی کودکان و نوجوانان، امّا وجود کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار مدرسه از آن جهت که محیط داوطلبانه برای تربیت و رشد قدرت تفکر که رکن کلیدی تربیت است محسوب می‌شود، تأثیر محسوس و مشخصی داشته است که می‌توان آن را بررسی و تحلیل کرد.
مدیرکل کانون استان کرمانشاه همچنین افزود: مسئله دوم همراه‌سازی خانواده با فرآیند رشد کودکان، نوجوانان و جوانان است که لازم و ضروری است.
پس آموزش، مهارت‌افزایی و همراه‌سازی خانواده‌ها می‌تواند محور فعالیت‌های مردمی در محله باشد، که ضلع دیگر این مثلث را ایجاد می‌کند.
درواقع مدرسه و کانون‌های تربیتی به عنوان رأس هدایت‌کننده، مربی و خانواده به عنوان رأس تسهیل‌گر و مسجد به عنوان رأس وحدت‌بخش و معنویت‌آفرین فرآیند تربیت که امتداد آن در دوران جوانی است را شکل می‌دهند.
مسجد، آموزش و پرورش و خانواده مثلث تربیت صحیح را شکل می‌دهند
او در پایان در مورد راهکار‌های تحقق نوآوری در فرهنگ سنتی و احیای روح جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: برگزاری اجلاس سالانه و تقدیر از فعالان جوان عرصه همکاری‌های شانگهای، ایجاد مقر‌های فرهنگی در مسیر جاده ابریشم، گردآوری و معرفی سنت‌های مردمی در شهر‌های حاشیه جاده ابریشم، برگزاری فراخوان هنر‌های بومی برای کشور‌های عضو همکاری‌های شانگ‌های با موضوع جاده ابریشم، نشست مجازی نوجوانان کشور‌های عضو با محوریت صلح، ترسیم اطلس فرهنگی و اجتماعی برای کشور‌های حاشیه جاده ابریشم، راه‌اندازی بازدید‌های تمدنی ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی در کشور‌های عضو، انتخاب هر سال به معرفی یکی از کشور‌های عضو، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و تمدنی ویژه نوجوانان و جوانان، تنظیم سند پیوست فرهنگی سازمان همکاری‌های شانگ‌های و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی جامع تمدنی کشور‌های عضو از جمله مواردی است که پرداختن به آن‌ها در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.
یادآوری می‌شود این رویداد از سوی شورای سران کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های و همراهی فدراسیون جوانان چین، از ۱۶ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ (۷ تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳) در دانهوانگ استان گانسو و چینگدائو استان شاندونگ برگزار می‌شود.



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 23:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0