FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اربعین مورد بایکوت رسانه‌ای قرار گرفته است


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 15 شهریور 1402 - 14:00

نشست قرآن و نهضت حسینی به همت کمیته فرهنگی آموژشی ستاد اربعین و با مشارکت جامعه المصطفی در کربلای معلی برگزار شد.

اربعين،قرآن،امام،حسين،نهضت،حسيني،عدالت،حضرت،معصوم،كربلا،قيام ...


به گزارش خبرنگار مهر نشست قرآن و نهضت حسینی به همت کمیته فرهنگی آموژشی ستاد اربعین و با مشارکت جامعه المصطفی در کربلای معلی برگزار شد.
حجت الاسلام دکتر احمد محمدیان از اساتید جامعه المصطفی گفت: حماسه اربعین پدیده فوق العاده ای است که دنیای اسلام به آن نیاز داشت به اوج و جوشش خود رسید.
حادثه عاشورا که ظالمان و ستمگران در تلاش بودند از آن نامی باقی نگذارند با هنرنمایی حضرت زینب (س) باقی ماند.
آن حضرت دو کار کرد؛ اول روشنگری و دوم بازگشت حضرت به کربلا در اربعین بود که معنای آن این است نباید اجازه داد این حوادث از یاد برود و حضرت نگذاشت ظالمان این مقاتل را به فراموشی برسانند.
وی اضافه کرد: بسیاری از مردم در مسیر اسارت کاروان کربلا حقایقی را از زبان حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) شنیدند ولی خفقان حاکم اجازه صدور آن را نمی‌داد.
اربعین و بازگشت حضرت زینب (س) باعث شد سکوت درباره آن شکسته شود.
در واقع عاشورا سبب زنده مانده اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام اموی است و اربعین سبب تداوم آن.
محمدیان ادامه داد: اربعین یک کنگره بزرگ شیعه بر مبنای ومحوریت اهل بیت (ع) است و اربعین شیعه را در کنار هم جمع کرد و حلقه وصل جهان تشیع شد.
امام عسکری (ع) بر همین مبنا زیارت اربعین را نشانه ایمان میی دانند و دلیلش این است که روح عاشورایی در بن مایه شیعه جاری و ساری است.
وی اضافه کرد: اربعین امروز دقیقاً همان کارکردی که امام آن را نشانه ایمان دانست دارد و کنگره‌ای بر محور امامت است.
محمدیان در پایان یادآور شد: انتشار جهانی پیام قیام سیدالشهدا به دنیا و وسیله شناساندن آن به جهان، اربعین است.
گاندی و محمدعلی جناح بارها گفتند از منطق امام حسین (ع) در مقابل ظلم استفاده کردیم.
امروز جهان بشریت به این منطق نیاز دارد..
اربعین مورد بایکوت رسانه‌ای قرار گرفته است
یک اندیشمند تاجیکستانی با بیان اینکه اربعین مورد بایکوت رسانه‌ای قرار گرفته است تصریح کرد: باید این سد رسانه‌ای را از میان برداشت.
نصیرالله عمر اف در نشست هم اندیشی در کربلا که با موضوع عدالت محوری قرآنی در نهضت عاشورا و اربعین برگزار شد اظهار کرد: مهمترین سد در انتقال پیام‌اربعین سانسور رسانه‌ای کشورهای غربی است که نمی‌خواهند این حماسه جهانی به سمع و نظر جهانیان برسد.
وی با بیان اینکه هرگونه برخورد سکولارمآبانه با اربعین در تضاد با درک صحیح ازپیام اربعین است تاکید کرد: در اربعین جلوه‌های اخلاق مداری مشاهده می‌کنیم که نوعی رزمایش عدالت و مواسات است و دوستداران امام حسین (ع) سخاوتمندانه خودشان را وقف زائران می‌کنند که این‌جلوه های اخلاق توسط رسانه‌ها سانسور می‌شود.
عمر اوف با اشاره به اینکه میلیون‌ها نفر در اربعین با شعار لبیک یا حسین خود را به کربلا می‌رسانند تصریح کرد: این لبیک در واقع لبیک به شعار عدالت‌محوری امام حسین (ع) است چون اصلی ترین دلیل قیام امام، مقابله با ظلم و تحقق عدالت در جامعه بود که در نامه ایشان به مردم کوفه نیز به صراحت بیان شده است.
این اندیشمند تاجیکستانی یادآور شد: در سال‌های اخیر برپایی بیرق‌های حسینی در اربعین بارقه‌های امید را در دل آزادگان جهان ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه علی رغم همه توسعه‌های بشری همچنان موضوع عدالت حلقه مفقوده بشریت است بیان کرد: پیامبران جملگی منادی عدالت بودند و امام حسین (ع) نیز با شعار عدالت محوری قیام کرد و این مقوله را تا ابد ماندگار ساخت.
عمر اوف با اشاره به اینکه زیارت اربعین در طول تاریخ بر اساس شرایط سیاسی و اجتماعی با فراز و فرودهایی همراه بوده تصریح کرد: در دهه‌های اخیر به سبب دگرگونی‌هایی که به خصوص در عراق شکل گرفت پیاده روی اربعین رنگ جهانی به خود گرفته و به یک همایش چند ده میلیونی تبدیل شده است.
قرآن انسان ساز و امام حسین هدایت گر است
دکتر ابولحیه نورالدین استاد دانشگاه از کشور الجزایر در نشست قرآن و نهضت حسینی با تاکید جایگاه قرآن در پرورش انسان‌های شاخص و با ایمان گفت: ایرانیان انسان‌های با تواضع هستند و در برابر مؤمنان فروتن هستند.
اما در برابر ظلم و ستمگر با اقتدار ایستاده اند و آن حکومت ظالم را از میان برداشتند.
این منش ایرانیان برگرفته از امام حسین (ع) است.
امام حسینی که الگوی جهاد و شهادت است و افرادی چون امام خمینی (ره) که در این مکتب پرورش یافته بود توانست با مردمی سلحشور، رویدادهای بزرگی را رقم بزند.
این استاد دانشگاه گفت: ایرانیان با وجود اینکه فارسی زبان هستند بیشترین خدمت را به قرآن کردند که بنده در یک کتاب ۷۰۰ صفحه درباره آن نوشته ام.
نورالدین با بیان اینکه مسلمانان نگاه خاص و عمقی به قرآن دارند افزود: دیگر ادیان نگاه سطحی دارند و کتابی فقط برای بوسیدن دارند.
اما نگاه مسلمانان نگاه روحی و عمیق است همانطور که در جای جای قرآن، امام حسین (ع) دیده می‌شود.
پرورش یافته این کتاب و اینچنین امامی، فردی مانند حاج قاسم سلیمانی که در میدان شجاع و مقتدر حرکت می‌کند و دشمن را از میان برمی دارد است..
و این نماد بارزی است که قرآن می‌تواند در تربیت فردی تأثیر گذار باشد.
نهضت حسینی خود قرآن است
دکتر باباپور رئیس دانشگاه الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی درباره ارتباط قرآن و نهضت حسینی گفت: مبانی قرآن و نهضت حسینی برای این است که بین معصوم و قرآن ارتباط وجود دارد.
زیرا معصوم همتای قرآن است و این حجت است و نیاز به اثبات ندارد.
این موضوع تنها برای تبیین و هماهنگی و همتایی بین معصوم و قرآن است.
اینکه هر آنچه در قرآن است در حرکت معصوم قرار دارد و آنکه معصوم عمل می‌کند عین قرآن است.
استاد باباپور افزود: مسائل مختلفی برای اثبات و تبیین حرکت امام حسین (ع) و نهضت این امام با قرآن وجود دارد.
امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) وقتی وصیت‌نامه خود را می‌نوشت در مدینه به این مسئله اشاره کرد و دلیل قیام خود را این موضوع بیان کرد.
بعدی پاسداری از سنت پیامبر و دفاع و یاری از دین خدا و مقاومت و جهاد، پاسداری از عزت و عزت نفس، اقامه نماز اصلاح بوده است.
او گفت: تمام این موارد در قرآن آمده است و در رفتار و اقدامات امام حسین (ع) مشهود و نمونه عینی دارد و این گواه آن است که جهاد حسین راه حسین و نهضت حسینی خود قرآن است.



لینک کوتاه خبر

 


پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0