FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقاشی هایم روضه تصویری است و نسل امروز به چنین روضه هایی نیاز دارد


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 10 شهریور 1402 - 12:15

علی بحرینی، هنرمند شناخته شده عرصه هنر عاشورایی، نقاشی هایش را به منزله روضه هایی تصویری می داند که نسل امروز به تماشای آنها نیاز دارد.

آثار،خلق،هنري،هنر،عاشورايي،بحريني،واقعه،كارهاي،هنرمند،نقاشي، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، 1343سال از وقوع واقعه تاریخی و حماسه‌ساز عاشورا می‌گذرد.
قیامی که در آن والاترین و وارسته‌ترین انسانِ همه اعصار، شهادت را به زندگی در معرض ظلم و ستم ترجیح داد، خداوند را برگزید و هر آنچه که غیر او بود را کنار گذاشت و بگذشت.
اینک، 1343سال از پایمردی و حماسه‌آفرینی سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان می‌گذرد و در همه این سال‌ها به رغم آنکه واقعه عاشورا دستمایه خلق آثار گوناگونی از سوی هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری اعم از ادبیات، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، سینما و...
واقع شده، اما این واقعه هنوز هم که هنوز است، تازه و درس‌آموز است و قرائن و مفاهیم تأمل‌برانگیز بسیاری در ژرفنای خود جای داده است.
چه بسا می‌توان گفت که اگر هنرمندان تمامی عرصه‌های هنری تا‌ هزار‌ان سال دیگر هم درباره این واقعه حماسی و تاریخ‌ساز، خلق اثر کنند، هرگز اثرشان رنگ تکرار و کهنگی نخواهد گرفت.
به قول حافظ شیرازی، این قصه نامکرر عشق است که می‌تواند تا سالیان سال، تکرار شود و هربار، جانی تازه بگیرد و از منظری متفاوت، منبع الهام و دستمایه خلق آثار هنری توسط هنرمندان واقع شود.
علی بحرینی، هنرمندی از دیار بوشهر است که نقاشی‌های عاشورایی‌اش در فضای مجازی بارها و بارها دیده شده است.
بحرینی یکی از پیشگامان هنر عاشورایی است که سال‌ها قبل از هنرمندانی چون حسن روح الامین به این عرصه ورود کرده است و در طول سال‌های اخیر، توانستته آثار ماندگار بسیاری را خلق کند.
هرچند شاید عدم استقرار بحرینی در تهران باعث شده است که این هنرمند کمتر در رسانه‎‌ها حضور یافته و شناخته شود اما با بررسی آثار او می‌توان تاثیر قلمش را بر تثبیت و گسترش هنر عاشورایی به‌ویژه نقاشی‌های دینی و آئینی، به وضوح مشاهده کرد.
.
اینک در آستانه فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سراغ این هنرمند رفته‌ایم و با او درباره سبک و سیاق هنری ، مضامین به کار رفته در آثار و به‌ویژه دلبستگی‌اش به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
علاقه‌ام به هنر عاشورایی ریشه در دوران کودکی دارد
بحرینی درباره سابقه فعالیت‌های هنری خود می‌گوید: نزدیک به 30 سال است که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کنم و از این 30 سال، حدودا 12 سال را به خلق نقاشی‌های عاشورایی پرداخته‌ام.
ریشه علاقه من به خلق تابلوهای عاشورایی به سال‌ها قبل و دوران کودکی‌ام بازمی‌گردد که در حسینیه روستایمان حضور پیدا می‌کردم.
با توجه به اینکه از کودکی به هنر علاقه‌مند بودم، وقتی در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کردم، روضه‌ها را به صورت تصویری در ذهن خود مجسم می‌ساختم.
همواره دوست داشتم به جایی برسم که بتوانم تصاویر نقش‌بسته در ذهنم را به صورت نقاشی بازآفرینی کنم.
از آن زمان تلاش بسیاری کردم تا این اتفاق رخ دهد.
در سال‌های آغازین فعالیتم، هرچه تلاش می‌کردم، به در بسته می‌خوردم تا اینکه خود اهل بیت(ع) عنایت خاص خود را شامل حالم کردند و حدودا از سال 1375 توانستم مضامین دینی و آئینی را دستمایه خلق آثار هنری قرار دهم.
او ادامه می‌دهد: سال 1381، مجموعه‌ای به نام «فصل سرخ» را کار کردم که مشتمل بر 20 تابلو بود و واقعه عاشورا را از منظرهای گوناگون، روایت‌ می‌کرد.
سپس احساس کردم که هنوز اقناع نشده‌ام و آن کارها را در مجموعه «رستاخیز» بازآفرینی کردم.
کار برای اهل‌بیت(ع) باید با هدف ثبت در تاریخ انجام شود
این هنرمند نقاش می‌گوید: یادم هست در دوران کودکی دوست داشتم به نقاشی تبدیل شوم که در استان خودمان همه مرا بشناسند.
بعدها که کمی کار کردم، با خود گفتم کاش مرا در سطح کشور بشناسند.
کمی بعد که تجربه بیشتری پیدا کردم، به این نتیجه رسیدم که باید به نحوی کار کنم که در مقیاس جهانی شناخته شوم و سرانجام وقتی گستره کار و تجربه‌هایم بیشتر شد، دریافتم که کار برای اهل‌بیت(ع) باید با هدف ثبت در تاریخ انجام شود تا مانا باشد و همه نسل‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.
او از برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی‌اش در آینده نزدیک خبر می‌دهد و در این‌باره اظهار می‌کند: بنا دارم در آینده نمایشگاهی را در تهران برگزار کنم تا مخاطبان بتوانند از نزدیک نقاشی‌ها را تماشا کنند.
تجربه کار کردن برای اهل‌بیت(ع) با هیچ تجربه‌ دیگری قابل مقایسه نیست
بحرینی ادامه می‌دهد: من در تمام این سال‌هایی که در زمینه نقاشی فعالیت می‌کنم، فصل‌های مختلفی را گذرانده‌ام؛ هم طبیعت بی‌جان کار کرده‌ام، هم آثاری در راستای معرفی استان‌مان داشته‌ام و هم کارهای انتزاعی را تجربه کرده‌ام.
هیچ‌کدام از این تجربه‌ها با تجربه کار کردن برای اهل‌بیت(ع) قابل مقایسه نیست.
کار کردن برای اهل‌بیت(ع)، بسیار سخت، نفس‌گیر و نیازمند پیشینه‌ای منسجم است.
هربار که می‌خواهم اثری را در با محوریت خاندان عصمت و طهارت(ع) خلق کنم، چندین و چند منبع معتبر را مطالعه و بررسی می‌کنم و بعد، اتودهای مختلف را اجرا می‌کنم.
این هنرمند ضمن تأکید بر حفظ شأن و منزلت اهل‌بیت(ع) در آثار هنری، تصریح می‌کند: ما همواره باید در کارهایی که انجام می‌دهیم، شأن اهل‌بیت(ع) را مدنظر قرار دهیم.
آثار هنری که با مضامین عاشورایی خلق می‌شوند، باید کامل و پر از احساس باشد تا خیل عظیم مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
مجموع این موارد، حساسیت کار را بالا می‌برد و کاری که بدون درنظر گرفتن چنین ملاحظاتی اجرا شود، قطعا به دل نمی‌نشیند و ماندگار نمی‌شود.
باید پایه‌های هنر دینی‌مان را محکم کنیم
او می‌گوید: اکنون نیازمند این هستیم که پایه‌های هنر دینی‌مان را محکم کنیم.
از نظر من کارهای فاخر عاشورایی در حوزه هنرهای تجسمی کم داریم و لازم است کارهای بیشتری انجام شود.
البته چند سالی هست که دوستانی در این زمینه فعالیت می‌کنند، خصوصا امسال، کارهای بیشتری انجام شد.
کارها هنوز در مراحل اولیه قرار دارند اما امیدواریم که در آینده کارهای به مراتب بهتری داشته باشیم.
بحرینی یادآور می‌شود: ما باید روضه تصویری داشته باشیم.
نسل امروز، ارتباط بیشتری با آثار تجسمی می‌گیرد.
کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم در فرمایش بسیار دقیقی فرموده‌اند «اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نخواهد بود».
بنابراین ما باید سعی کنیم آموزه‌های دینی‌مان را در قالب هنر به نسل امروز انتقال دهیم.
چراکه قطعا نسبت به بیان، تاثیر بسیار بیشتری دارد.
انتهای پیام/



لینک کوتاه خبر


جمعه، 10 شهریور 1402 - 22:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0