FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اجتماع عظیم اربعین زمینه ساز خودسازی معنوی و همبستگی نسلی است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 05 شهریور 1402 - 08:39

علی کنگاوری گفت:آثار و دستاوردهای تجمع اربعین با الهام از برکات، فلسفه و ماهیت حماسه عاشوراست که پیام آور جامع فرهنگ و تربیت حقیقی و متعالی در حیات بشر با انگیزه محبت و ایمان است.

اربعين،فرهنگ،تربيتي،تجمع،انسان،اجتماعي،پياده،فرهنگي،حماسه،ما ...


خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: آئین پیاده روی اربعین که هرساله مصادف با ۲۰ صفر و همزمان با اربعین شهادت حضرت سید الشهدا در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار می‌شود، با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت‌های گوناگون شیعه از اقصی نقاط جهان، خصوصاً در سال‌های اخیر گسترش چشم‌گیری داشته و به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات آئینی جهان تبدیل شده است.
هر اربعین حسینی، قاصد حماسه نامیرا، پیام‌دار اوج ایمان، نشانه‏ای از شکوه عشق، و برگ همیشه سبزی بر درخت هماره سرخ و گلگون شهادت است.
اربعین یک واژه نیست؛ جریان همیشه جاری و کتابی قطور و پرماجراست.
کتابی که گذر زمان و حادثه‌های زمین، هرگز نمی‌تواند نوشته‌های آن را محو کند و البته کهنگی در آن راه ندارد.
اربعین، هنرنامه مصوّر آرمان گرایی و حق یاوری از سیره حسین بن علی است.
اربعین، نشانه‏ای بر اعتلای دین و بالندگی زمزمه‌های دعا عرفه و تلاوت قرآن در شب عاشورای حسینی ویاران با وفایش است.
همزمان با فرا رسیدن ایام پیاده روی اربعین حسینی برای واکاوی آثار فرهنگی و تربیتی تجمع بزرگ اربعین حسینی با علی کنگاوری استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی به گفتگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:
*چه رابطه‌ای میان تجمع بزرگ اربعین امام حسین علیه السلام با پدیده‌های «فرهنگ» و «تربیت» وجود دارد؟
ضروری است ابتدا مفهوم و هدف از این دو کلیدواژه تعریف و رابطه آنها با یکدیگر تا حدودی شفاف شود تا بتوانیم به سنخیت و ارتباط حماسه اربعین حسینی با آنها پی ببریم.
آنچه مسلم است؛ از فرهنگ تعاریف متعددی ارائه شده است.
برخی می‌گویند فرهنگ مجموعه‌ای از رفتارهای قابل انتقال و باورها، عادات، سنن و آداب مشترک میان گروه‌های قومی و اجتماعی است.
اما به نظر اینجانب، با بررسی تعاریف فرهنگ می‌توان چنین نتیجه گرفت که فرهنگ نوعی روش زندگی مبتنی بر ماهیت مادی، غیرمادی و حامل هویت و جامعیت حیات انسانی و زاییده زندگی جمعی افراد از نوع معنا، معرفت و دال بر دانش، هنر، خرد و عقل است.
بدیهی است که یکی از ارکان فرهنگ دین است و در این رابطه فرهنگ متکی بر فطرت انسانی به مصداق آیه ۳۰ سوره روم یعنی فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا است.
یعنی فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است.
فرهنگ با این رویکرد، روش زندگی انسان در همه ابعاد مادی، و معنوی، اجتماعی، سیاسی و غیره است که انسان را با هویت وحدانیت گرایی و متعالی به کمال و تکامل غایی می‌رساند.
«تربیت» نیز از نظر اسلام با هدف پرورش و شکوفایی انسان در ماهیت و موجودیت اخلاقی بر مبنای فطرت انسان است که از این طریق افراد و جوامع به توسعه رفتار اجتماعی و فردی در ابعاد جسمی، عقلی، روحی و روانی دست پیدا می‌کنند؛ تا مناسبات و کارکردهای رفتاری انسان را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در مطلوب‌ترین مسیر قرار دهند.
لذا، تربیتی که مطابق با تعالیم و آموزه‌های الهی و پرورش معنوی انسان باشد، جنبه‌های مادی و پست حیات بشر را به گونه‌ای مغلوب می‌سازد که پیوستگی خلل ناپذیری میان سبک و روش زندگی انسان با مقدرات و الگوهای الهی ایجاد گردد و از این طریق انسان به تکامل مطلوب و سیر الی الله نائل می‌شود.
بدیهی است، تربیت و فرهنگ از این منظر و با رویکردهای اهداف غایی، با یکدیگر رابطه متقابل دارند و ضمن اینکه عمده محصول و نتیجه آنها در یک نقطه مشترک (حیات انسانی) یکی می‌شود؛ هر کدام می‌تواند با تأثیر متقابل مکمل دیگری باشد.
بنابراین و به عبارت واضح‌تر می‌توان، آثار تربیتی و فرهنگی واقعه کربلا و متعاقب آن حماسه اربعین را به گونه‌ای مشترک، همسو و هماهنگ با یکدیگر تبیین کرد.
*با توجه به مقدمه بیان شده از آثار فرهنگی و تربیتی تجمع بزرگ اربعین حسینی بفرمائید؟
بدیهی است، آثار و دستاوردهای تجمع اربعین با الهام از برکات، فلسفه و ماهیت حماسه عاشوراست که پیام آور جامع فرهنگ و تربیت حقیقی و متعالی در حیات بشر با انگیزه محبت و ایمان است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در این خصوص فرمود: «این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبّت.
…؛ ترکیبی از عقل و عاطفه است».
لذا حماسه تجمع و راه پیمایی اربعین در ماهیت و جنسیت خود فرهنگی است و حامل عناصر و عوامل تربیتی در ابعاد آموزش و نهادینه سازی همبستگی و اتحاد اجتماعی حول محور آموزه‌های دینی و الهی با آرمان‌های طاغوت ستیزی، عبرت‌های پیشگیری کننده از جرایم و فساد با فرهنگ و تعالیم پیروی از احکام الهی و نهادینه‌سازی غیرت، شجاعت، استغنا و آزادی و آزادگی به معنای حقیقت آن و تحمل و بردباری است.
پیاده روی و تجمع اربعین با تجمیع آرمانها و نیت‌های پاک و اهداف مقدس، برگرفته از آموزه‌های امام حسین علیه‌السلام و میثاق با شهدای کربلا، مدل و الگوی عبرت آموز و فرهنگ سازی را در اذهان و تصور شرکت کنندگان و ناظرین بر آن حک می‌کند که حاوی خودسازی معنوی، همگرایی و همبستگی نسلی، بهداشت روانی و اعتماد اجتماعی به عنوان یک سرمایه است.
در دنیایی که فرهنگ و آموزه‌های مادی‌گرایی، دین‌ستیزی نشأت گرفته از انواع ایسم‌های الحادی و معنویت‌گریزی مانند اومانیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم در منظومه‌ای از مدرنیسم همه‌گیر شده است و دین‌گریزی طاغوت‌زدگی به عنوان نمادی ارزشی بر آن سایه افکنده است؛ تجمع اربعین ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های امام حسین علیه‌السلام و پشت و پا زدن به هرگونه تفرقه و جدایی، نماد با شکوه خداشناسی را با دلبستگی به ارزش‌های دینی بر افراشته است و در صدد اجرای مانوری با عظمت از باورها و ارزش‌های دینی، سلامت جسمی، روانی و اتحاد دین حنیف الهی است.
لذا، از این طریق بسیاری از فضیلت‌ها و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی در رفتارهای فردی و جمعی شرکت کنندگان تجلی پیدا کرده و در سطح وسیعی فرهنگ سازی می‌شود.
پیاده روی اربعین با بهره گیری از رسانه‌های پرقدرت و جذاب جهانی اعلامیه تمام نمایی است که هوشیاری مذهبی و دینی و خدا محوری را به نمایش می‌گذارد.
این تجمع با آرمان‌هایی مانند ظلم ستیزی، برادری و برابری، انزجار از تجمل گرایی و شکاف طبقاتی و ساده زیستی، گذشت از سرمایه‌های مادی، بردباری و مبارزه با دنیاگرایی، ایثار و فداکاری را به ویژه برای نسل جوان در سطح جهانی به نمایش می‌گذارد و از این طریق حافظه‌ای به یاد ماندنی و با ثباتی را به ویژه در نزد جوانان و نسل جدید در عرصه بین‌المللی فرهنگ سازی کرده و ثبات می بخشد.
پیاده روی اربعین به گونه‌ای است که انسانِ هوشیار و با بصیرت، چه در آن شرکت کند و یا ناظر رسانه‌ای آن باشد، به مجموعه‌ای از الگوهای پسندیده، فضائل و ملکات اخلاقی، ایثار و دنیا گریزی معتقد می‌گردد و باور می‌کند که متاع و دارایی‌های دنیایی در حداقل‌های ارزشی قرار دارند.
وقتی انسان با چنین وضعیتی مواجه شود به صورت ناخودآگاه محاسبات ذهنی وی به پذیرش و مدل سازی الگوهای ارزشی و اخلاقیات دینی سوق داده می‌شود که این وضعیت از جنبه فرهنگی و تربیتی متعالی برخوردار است.
از موارد دیگری که جنبه فرهنگ سازی و الگوپذیری تربیتی مهم در تجمع و همدلی اربعین دارد، می‌توان به فراهم شدن فرصت و مسیر برای کسب آرامش روانی از طریق جلب رضایت الهی و یاد پروردگار متعال، ایجاد و تقویت محبت بیشتر به اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد.
بدیهی است، این وضعیت، فرهنگ ولایت پذیری، تمرین عملی در تقویت اعتقادی پیرامون امامت و ولایت در جهان تشیع و ایجاد زمینه برای برخورداری بیشتر از شعور و آگاهی سیاسی بر اساس بینش، معرفت و شناخت حق و باطل را در بر خواهد داشت.
*برجسته‌ترین دستاورد و ارزش حماسه اربعین امام حسین علیه اسلام چیست؟
یکی از برجسته‌ترین دستاوردها و ارزش‌های حماسه اربعین امام حسین علیه اسلام، تمرین عملی انفاق و بخشش است.
در این رابطه، آیات بسیاری از قرآن کریم، احادیث و روایات متعددی، انفاق و بخشش را بسیار ستوده‌اند.
برای نمونه پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «السّخاءُ خُلْقُ اللهِ الاَعظَمُ»؛ بخشندگی، بزرگ‌ترین خوی خداوند است.
نباید فراموش کرد؛ این در شرایطی است که در دنیای کنونی مردم در زندگی مادی خویش بیشتر به دنبال کسب درآمد و اندوخته مادی هستند، اما شیعیان در مسیر پیاده روی اربعین بدون هیچ چشم داشتی در حال تمرین و به نمایش گذاشتن بخشش و انفاق می‌باشند.
به گونه‌ای که هرکسی به اندازه وسع خود، سخاوت بی‌بدیل عرضه می‌کند تا به زوار امام حسین علیه السلام خدمت نماید.
به عبارت جامع‌تر، این وضعیت در دنیایی که مردم آن شیفته مال اندوزی و مادی گرایی هستند، تبلیغ مؤثری برای آموزه‌ها، تربیت دینداری و ارزش‌های مذهبی است.
*آیا می‌توان پیاده روی اربعین را یک مانور تربیتی بین المللی دانست؟
تجمع و پیاده روی اربعین نوعی سرمایه اجتماعی با شکوه و با عظمتی است که در فضای آن؛ شرکت کنندگان در مبارزه با سه عنصر نفس، شیطان و طاغوت، به صورت چهره به چهره، و از طریق فضای مجازی در حال آموزش و انتقال مبانی، ارزش‌ها و هنجارهای تربیتی و فرهنگی دنیای تشیع به افکار عمومی جهانیان هستند.
جهانیانی که زندگی ماشینی و صنعت زدگی و دین گریزی، آنها را از ارزش‌های معنوی و آموزه‌های دینی دور کرده است.
در نتیجه این راهپیمایی و مراسم نه یک راهپیمایی عادی، بلکه همایش و مانوری آموزشی و تربیتی بزرگ با رویکرد اخلاقی، تربیتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و با ارزش‌های برگرفته از اسلام و جهان تشیع است.

 

اربعين،فرهنگ،تربيتي،تجمع،انسان،اجتماعي،پياده،فرهنگي،حماسه،ما ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 06 شهریور 1402 - 23:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0