FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حکیمی می گفت باید مفاهیم تشیع را در تفکر انسان جدید وارد کنیم


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 03 شهریور 1402 - 15:28

حجت الاسلام زائری گفت:مهم‌ترین آموزه استاد حکیمی که برای امروز ما راهگشاست همین است که بتوانیم به ادبیاتی برسیم که با انسان صحبت کنیم.

انسان،حكيمي،علامه،ادبيات،استاد،انديشه،انساني،ديني،كتاب،زائري ...


به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت دومین سالروز درگذشت استاد محمدرضا حکیمی نشست «افق گشایی‌های اندیشه محمدرضا حکیمی برای جامعه ایران امروز» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
این نشست با حضور تقی آزاد ارمکی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمدحسن زورق، سیدمحسن فاطمی، فرشاد مؤمنی، سیدجواد میری و سیدمحمود نجاتی‌حسینی برگزار شود.
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست در سخنانی گفت: به باور من یکی از بزرگترین و مهم‌ترین افق گشایی‌های اندیشه علامه حکیمی برای جامعه ایران امروز، نقش اساسی انسان‌اندیشی و انسان‌محوری در تفکر ایشان و تلاش برای رسیدن به یک ادبیات انسانی است.
ما امروز شاهدیم که ادبیات بخشی از طلاب و روحانیون درون‌دینی است.
هر چه در ادبیات درون‌دینی و درون‌مذهبی به طلاب آموزش داده شده است بر این اساس بوده که با ادبیات و تعابیر دینی با هم‌کیش خود صحبت کنند.
خب این نکته بسیار مهم است که ما بتوانیم با انسان صحبت کنیم.
بنده معتقدم مهم‌ترین آموزه استاد حکیمی که برای امروز ما راهگشاست همین است که بتوانیم به ادبیاتی برسیم که با انسان صحبت کنیم.
زائری ادامه داد: متأسفانه به جز افرادی کمی همانند امام موسی صدر و شهید بهشتی، فرد دیگری را نمی‌شناسیم که برای رسیدن به این ادبیات انسانی تلاشی نکرده باشد.
ما دقیقاً همین ادبیات انسانی را در سیره امام موسی صدر هم مشاهده می‌کنیم.
به طور مثال وقتی جشن فارغ التحصیلی پرستاران در شهر بیروت برگزار شد، همه خانم‌های پرستاری که در این مراسم حضور داشتند بی‌حجاب بودند ولی امام موسی صدر در این جمع سخنرانی می‌کند و می‌گوید ما افتخار می‌کنیم در دنیایی که همه کشورها، لشکرهای نظامی برای جنگ تربیت می‌کنند، ما یک لشکر برای صلح و دوستی و خدمت به انسان‌ها تربیت کردیم.
رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری نیز با دو نامه‌ای که خطاب به جوانان غربی نوشتند از ادبیات درون‌دینی و درون‌مذهبی فراتر رفتند و مخاطب خود را انسان غربی قرار دادند که این هم نمونه‌ای از ادبیات انسانی در کلام پیشوایان دینی است.
ما همین نگاه فرادینی و فرامذهبی را در استاد حکیمی نیز مشاهده می‌کنیم و به تعبیری، تمام وجود ایشان تلاش برای رسیدن به بیان و زبان مناسب برای مخاطبان خود بود.
ما باید به حوزه انسان جدید وارد شویم
زائری با بیان خاطره‌ای از تعاملات علمی استاد گفت: بنده یک خاطره در این زمینه عرض کنم.
ما سال ۸۸ با دکتر طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان خدمت استاد حکیمی رسیدیم.
علامه در آن جلسه بر این نکته تأکید کردند که ما در تبلیغ اسلام و تشیع عقب هستیم و باید بتوانیم مفاهیم تشیع را در حوزه تفکر انسان جدید وارد کنیم.
ایشان تصریح کردند که رنسانس جز با اندیشه تشیع امکان‌پذیر نیست چراکه عدالت و دیگر مفاهیم انسانی نیازمند ماده و پشتوانه است و تنها بیانات اهل بیت (ع) است که این ظرفیت را داراست.
استاد حکیمی تأکید داشتند ما باید به حوزه انسان جدید وارد شویم ولی متأسفانه حوزه‌های علمیه به این مسئله فکر نمی‌کنند و دچار کم‌کاری هستند.
این در حالی است که ما در حوزه ادبیات انسانی، متونی همانند صحیفه سجادیه در اختیار داریم که سایر مکاتب از داشتن آن محروم هستند.
حجت الاسلام زائری ادامه داد: ایشان این نکته را می‌فرمودند که آن زمان علامه امینی می‌گفت اکنون دورانِ معرفی پیام اهل بیت (ع) است، ولی ما معنای سخن ایشان را درنمی‌یافتیم و می‌گفتیم این مرد چه می‌گوید، ولی الآن می‌فهمیم حق با ایشان بوده.
قصد علامه امینی صرف نشان دادن استدلالی بودن محتوای واقعه غدیر نبود بلکه ایشان می‌خواست محتوای تربیتی و انسانی این واقعه و این مکتب را نشان دهد.
از نظر علامه حکیمی اساساً تفکر اصیل با فطرت انسان سازگار است ولی ما در فهم زبان فطرت اشتباه می‌کنیم.
انسان فطری است ولی این ما هستیم که زبان فطری انسان‌ها را نمی‌دانیم.
زبان فطری همان لسان خداوند است که به زبان وحی ترجمه شده، عقل نیز برای تصدیق وحی قرار داده شده است.
این وحی بنیان تربیت انسان است و عصمت نیز تجسم این تربیت است.
این شخص معصوم است که می‌تواند تربیت الهی را تجسم و تجسد بخشد.
وی در پایان سخنان خود گفت: ایشان در آن جلسه فرمودند که تدوین کتاب الحیاة گام کوچکی در این راه بود ولی کاهش امثال کتاب الحیاة آنقدر زیاد باشد که اگر آن را به کسی هدیه دادیم، بگوید این کتاب چیز مهمی نیست.
آنچه در کتاب الحیاة مورد بحث واقع شده است روابط انسان با خدا، روابط انسان با دیگران و رابطه انسان خود است که این روابط به بهترین شکل در مکتب اهل بیت (ع) مطرح شده است.
در ادامه این نشست محمدحسن زورق، استاد معارف دانشگاه صداوسیما نیز سخنرانی کرد.
وی گفت: انسان موجودی زنده است و موجودات زنده در جهت تداوم حیات یکسری نیازها دارند که از جمله آنها نیاز به اکسیژن و آب و غذا است.
انسان از این جهت با حیوانات هیچ تفاوتی ندارد.
باید دقت کرد تفاوت انسان و حیوانات در این است که ما تمدن‌آفرین هستیم ولی حیوانات توانایی تمدن‌آفرینی ندارند.
شاید گفته شود تمدن‌آفرینی نتیجه بهره هوشی انسان است.
اگر چنین بود آن وقت باید سایر حیواناتی که بهره‌ای از هوش دارند به همان اندازه موفق به تمدن‌آفرینی می‌شدند حال آنکه ما چنین چیزی در میان حیوانات مشاهده نمی‌کنیم.
زورق ادامه داد: یکی از نیازهایی که در نهاد انسان وجود دارد تمایل به قدرت است.
انسان‌ها از این قدرت برای تأمین نیازهای زیستی خود بهره می‌برند.
حیوانات نیز چنین هستند و از قدرت برای پاسخگویی به نیازهایشان استفاده می‌کنند منتهی در اینجا تفاوتی میان انسان و حیوان وجود دارد و آن اینکه نفس قدرت برای انسان ارزشمند است و حاضر است برای به دست آوردن آن هر کاری بکند.
اساساً انسان یکسری نیازهای ذاتی و سرشتی دارد که در نهاد او ریشه دارد.
از جمله این نیازها می‌توان به نیاز به علم، عدالت یا نیاز به زیبایی اشاره کرد.
این نیازهای سرشتی دو ویژگی اساسی دارند یکی اینکه خواست انسان هستند و دیگر اینکه سیری‌ناپذیرند یعنی انسان از رسیدن به میزانی از آنها سیر نمی‌شود و میل به بی‌نهایت دارد؛ برخلاف نیازهای طبیعی مثل نیاز به آب و غذا که سیری‌پذیر هستند.
استاد معارف دانشگاه صداوسیما افزود: نظام‌های سوسیالیست، مارکسیست و لیبرالیست هیچکدام نتوانستند به مقابله با ظلم و ستم بپردازند و آن را ریشه‌کن کنند.
به نظر من علت این مسئله این است که انسان‌ها دچار ناخودآگاهی و ناخداآگاهی هستند و به همین خاطر مرتکب ظلم و ستم می‌شوند.
طبیعتاً تا زمانی که این ناخودآگاهی و ناخداآگاهی وجود داشته باشد، باید انتظار ظلم و ستم از سوی بشر داشته باشیم.
علت اینکه علامه حکیمی کتاب «امام در عینیت جامعه» را می‌نویسد همین است که ایشان معتقد بود تا زمانی که دچار ناخودآگاهی و ناخداآگاهی باشیم نمی‌توانیم دم از عدالت بزنیم.
بر این اساس بنده معتقدم باید برای خودآگاهی و خداآگاهی ارزش بیشتری قائل شد تا بتوان به عدالت دست پیدا کرد.
سخنران دیگر این نشست سید محمود نجاتی حسینی بود.
این جامعه شناس در سخنانی گفت: بخشی از افق‌های فکری که علامه محمدرضا حکیمی براساس مکتب تفکیک و نگارش کتاب الحیات به روی ما گشود به معرفت دینی و اجتماعی باز می‌گردد.
از این جهت ضرورت دارد بررسی کنیم که چگونه افق‌های فکری که ایشان پایه‌گذاری کردند می‌تواند با عمل دینی و اجتماعی پیوند بخورد.
نجاتی حسینی ادامه داد: اندیشه علامه حکیمی چند ویژگی داشت؛ یکی از این ویژگی‌ها بنیادگرایی معنوی و اخلاقی است و بر ما لازم است که بتوانیم که خوانشی نو از این بنیادگرایی که ایشان مطرح کردند ارائه کنیم.
ویژگی دیگر تفکر علامه حکیمی که آن را در آثار ایشان مشاهده می‌کنیم ناب‌گرایی معرفت دینی است.
باز از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای اندیشه ایشان برشمرد پروتستانیسم عقیدتی است.
این پروتستانیسم نسبت به چه کسانی است؟
نسبت به کسانی که خوانش حوزوی سنتی و بیگانه با جامعه از اندیشه تشیع دارند.
طبیعتاً علامه حکیمی این خوانش را بر نمی‌تابد و به نقد آن می‌پردازد.
یکی دیگر از ویژگی‌های اندیشه ایشان پراگماتیسم دینی است یعنی ایشان دین را ذات‌گرایانه تعریف نمی‌کند بلکه نگاهی کارکردی به دین دارد و به این مسئله توجه دارد که دین اسلام برای سعادت دنیا و آخرت است.
از این جهت است که اندیشه ایشان با عمل اجتماعی پیوند می‌خورد.

 

انسان،حكيمي،علامه،ادبيات،استاد،انديشه،انساني،ديني،كتاب،زائري ...


لینک کوتاه خبر


شنبه، 04 شهریور 1402 - 00:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0