FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» به چاپ پنجم رسید


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 01 شهریور 1402 - 18:41

کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» اثر حجت الاسلام شمس الله مریجی در دانشگاه باقرالعلوم (ع) تهیه و در ۲۸۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسید.

نقش،فرهنگ،جامعه،پذيري،اجتماعي،خانواده،كتاب،گروه،فصل،كاركرد،ع ...


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» اثر حجت الاسلام شمس الله مریجی در دانشگاه باقرالعلوم (ع) تهیه و در ۲۸۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسید.
جامعه شناسی از جمله دانش‌هایی است که می‌تواند مبلّغ دینی را یاری دهد تا با بهره‌گیری از داده‌های جامعه شناختی، ارتباط بهتر را بیشتری با مخاطبان جامعه تبلیغی خود برقرار کند.
کتاب حاضر، علاوه بر آشنایی با مباحث کلیدی جامعه شناسی، شیوه به کارگیری آن در تبلیغ دینی را نیز ارائه کرده تا مبلّغان پر تلاش بتوانند با بهره‌گیری از این دانش، در تبیین ارزش‌های وحیانی پر فروغ‌تر و در اجرای نقش خود موفق‌تر باشند.
ساختار اثر
این کتاب در ۶ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان مفاهیم و کلیات به بیان جامعه و پیدایی آن، ویژگی‌های انسان اجتماعی و فواید جامعه شناسی پرداخته و روش تحقیق در جامعه شناسی (تعیین مسئله، طرح یک فرضیه، طرح تحقیق، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها) و محورهای ارتباطی جامعه شناسی و تبلیغ را بررسی کرده است.
نویسنده در فصل دوم از این کتاب با عنوان «فرهنگ» اهمیت و تعریف فرهنگ، ارزش‌ها عنصر شناختی فرهنگ و هنجارها تجلی بخش ارزش‌ها را بررسی کرده، کارکرد عناصر فرهنگ (کارکرد مثبت، کارکرد منفی، کارکرد آشکار و کارکرد پنهان) و رابطه فرهنگ با نوآوری و تولید علم را شرح داده و خرده فرهنگ‌ها، فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی و تغییرهای فرهنگی را به رشته تحریر درآورده است.
«پایگاه و نقش اجتماعی» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در آن پایگاه و انواع آن (پایگاه انتسابی و اکتسابی) و نقش و انواع آن (نقش محول، نقش محقق، دلسردی از نقش و…) بررسی شده و پایگاه و نقش روحانیت مورد تأکید قرار گرفته است.
فصل چهارم با عنوان «جامعه پذیری فرهنگ پذیری و نقش مبلّغ» به تبیین جامعه پذیری فرهنگ پذیری و تفاوت جامعه پذیری و فرهنگ پذیری پرداخته، فرهنگ پذیری، تأکید دینی (نقش خانواده در فرهنگ پذیری، شیوه‌های والدین در تربیت فرزندان و نقش مبلغ در فرهنگ پذیری افراد) و نقش رسانه‌ها در جامعه پذیری (سینما و ارزش‌ها، تلویزیون و ارزش‌ها و نمایش‌های تلویزیونی و ارزش‌ها) را شرح داده و تبلیغ سنتی در عصر ارتباطات و رسانه‌ها و شخصیت و عوامل تأثیرگذار در آن (جنبه فردی و اجتماعی شخصیت، وراثت، محیط و نقش اراده و اختیار در شخصیت) را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در فصل پنجم از کتاب مذکور با عنوان «انحرافات و کنترل اجتماعی» به بررسی انحرافات فردی و اجتماعی و انواع انحرافات نخستین، انحرافات ثانوی، انحرافات فردی و گروهی) پرداخته و انحراف از منظر متون دینی (عدم شناخت و آگاهی و تخلف نخبگان (خواص))، نظارت (کنترل اجتماعی) و نظارت اجتماعی در آیات و روایات (پیامدهای ترک نظارت اجتماعی در آیات و روایات و نقش مبلّغ در درونی کردن کنترل) را مورد تأکید قرار داده است.
«گروه‌ها و نهادهای اجتماعی» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بررسی گروه اجتماعی (کارکرد و نقش گروه، گروه خودی و گروه غیرخودی، گروه نخستین و گروه ثانوی، رهبری گروه و یگانگی گروهی (عوامل اقتصادی، وفاق گروهی و نقش مبلغ در یگانگی گروهی) می‌پردازد.
نقش خانواده در فرهنگ پذیری
نقش خانواده در فرهنگ‌پذیر کردن فرزندان بسیار مهم و اساسی است، چون کودک، نخستین دوران زندگی خود را در محیط خانواده می‌گذراند و در معرض ارزش‌ها و الگوهای رفتاری خانواده قرار دارد و زمان بیشتری را با این گروه صمیمی و خودمانی می‌گذراند.
به علاوه، کودک بیش از دیگران به خانواده خود اطمینان دارد و در جمع خانواده احساس امنیت و آرامش نموده و بالاخره او را نسبت به خود دلسوز و مهربان می‌بیند.
در معارف اسلامی، خانواده وظیفه فرهنگ پذیر کردن فرزندان را بر عهده دارد و اگر در آن کوتاهی کند مورد مواخذه قرار می‌گیرد.
در حدیثی از رسول خدا (ص) آمده است که وای به حال بچه‌های آخرالزمان، از جانب پدرانشان.
پرسیدند: پدران مشترک؟
فرمود خیر.
پدران مؤمنی که واجبات را به فرزندان خود تعلیم نمی‌دهند.
حضرت امیر (ع) نیز به فرزندش فرمود: دل طفل چون زمین آماده است.
هر چه در آن نهاده شود، می‌پذیرد.
من به تربیت تو قبل از این که دلت سخت شود و ذهنت مشغول گردد، اقدام کردم.



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 02 شهریور 1402 - 23:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0