FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


واکنش های امام سجاد (ع) و حضرت زینب در برابر زخم زبان دشمنان


 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 12 مرداد 1402 - 12:15

یک کارشناس مذهبی می گوید حضرت زینب سلام الله علیها سعی می کند تا عاشورا را زنده نگه دارد. حالا حیف نیست این خطبه با این عظمت و با این مضامین بلند محجور باشد؟

وَ،خطبه،امام،زينب،فرمود،اهل،زنده،حفظ،سندهاي،كبري،پشيمان،عاشور ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ حجت‌الاسلام باقری کارشناس مذهبی درباره فرازهایی از خطبه حضرت زینب سلام‌الله علیها و اهمیت آن گفت: زینب کبری با این خطبه آتشینش خواست که عاشورا را زنده نگه دارد؛ در فرازی می‌خوانیم: «وَ أَنّى تَرْحَضُونَ قَتْلَ سَلِیلِ خاتِمِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنِ الرِّسالَةِ، وَ سَیِّدِ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ مَلاذِ حَریمِکُمْ، وَ مَعاذِ حِزْبِکُمْ، وَ مَقَرِّ سِلْمِکُمْ، وَ آسِی کَلْمِکُمْ، وَ مَفْزَعِ نازِلَتِکُمْ وَ الْمَرْجَعِ إِلَیْهِ عِنْدَ مُقاتَلَتِکُمْ، وَ مَدَرَةِ حُجَجِکُمْ، وَ مَنارِ مَحَجَّتِکُمْ، أَلا ساءَ ما قَدَّمَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ وَ ساءَ ما تَزِرُونَ لِیَوْمِ بَعْثِکُمْ فَتَعْساً تَعْساً، وَ نُکْساً نُکْساً، لَقَدْ خابَ السَّعْیُ»؛ یعنی «چگونه مى‌توانید این لکه ننگ را پاک کنید؟
کشتن فرزند خاتم پیامبران، معدن رسالت و آن کس که سرور جوانان اهل بهشت است و پناهگاه حریم شما و پناه حزب و گروه شما [شیعیان] و قرارگاه آرامش شما، بهبودى‌بخش زخم‌هایتان، پناهگاه شما در گرفتاری‌ها، رهبر شما به هنگام نبرد، حجت بزرگ براى شما و چراغ روشن راه‌هایتان.
آگاه باشید که بد توشه‌اى را براى خود از پیش فرستاده‌‌اید و بار سنگین بدى را براى روز رستاخیزتان بر دوش گرفته‌اید.
نابود شوید نابود؛ واژگون باد [پرچم تان] واژگون؛ تلاشهای‌تان تباه، دستهای‌تان بریده و کالایتان [در بازار این جهان] گرفتار خسارت باد؛ شما به خشم خدا گرفتار شده، خوارى و بیچارگى بر شما حتمى شد.»
همۀ اینها در واقع مقتل خوانی است، همه اینها روضه است.
با خواندن مقتل و با خواندن مصیبات که بنی‌امیه و دشمن بر سر اهل بیت آورده است، حضرت زینب کبری سعی می‌کند تا عاشورا را زنده نگه دارد.
حالا حیف نیست این خطبه با این عظمت و با این مضامین بلند محجور باشد؟
خطبه‌ای که روشنگریست، خطبه‌ای که اعلام انزجار و تنفر از طاغوت و اعلام مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.
وی افزود: این خطبه یکی از سندهای محکم و از سندهای پرافتخار شیعه خصوصاً یکی از سندهای محکمی است که عاشورا را زنده نگه داشته است.
ما از این خطبه چه می‌دانیم؟
جوان‌هایمان چه می‌دانند؟
دانشجوهایمان چه می‌دانند؟
چقدر به آن پرداختیم؟
لذا این خطبه را زنده کنید.
این خطبه را مطرح و چاپ کنید و برایش مسابقه بگذارید.
بچه‌ها حفظ کنند.
آن جوان عزیزی که توانسته کل قرآن حفظ کند، توانسته است 20 جز و 10 جز و 5 جز از قرآن را حفظ کند، استعداد این را دارد که خطبه دو صفحه‌ای را هم حفظ کند.
چقدر خوب هست که این خطبه را از محجوریت دربیاوریم و آن را در هیئتها بیاوریم و خصوصاً یک روزی را برای او مشخص کنیم.
حجت الاسلام باقری ادامه داد: انسان در آن قسمت از برخورد زینب کبری با طاغوتِ وقت مات و مبهوت می‌ماند، جایی که از خودش غیرت نشان می‌دهد.
ابن زیاد ملعون در حالی که با غرور بر اریکه قدرت نشسته و امام حسین را کشته اهل بیتش را اسیر کرده می‌پرسد در کربلا چه دیدی؟
فرمود «مَا رَایتُ إلّا جَمیلاً»؛ خیلی‌ها اینطور ترجمه کردند که «من جز نیکویی و زیبایی چیزی ندیدم»؛ چون لغت به لغت معنا می‌کنیم، گاهی اوقات به اصل فلسفۀ آن کلام نمی‌رسیم.
آنچه که برداشت می‌شود این است که ما ذره‌ای از عمل‌مان و قیام و نهضتمان پشیمان نیستیم؛ چون تمام سعی و تلاش دشمن این بود که امام حسین را به بن بست بکشاند و از امام بیعت بگیرد و بعد از او هم تمام سعی و تلاشش این است که اهل بیتش را در سختی قرار بدهد تا اقرار کنند قیام ما کار اشتباهی بوده است و بعد دشمن همان را روی آنتن ببرد و بگوید اینها پشیمان شدند و نسبت به کاری که حسین انجام داده است، خانواده‌اش راضی نبودند، اما زینب سلام الله علیها فرمود «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا.»
وی گفت: مشابه همین را از امام زین‌العابدین علیه‌السلام داریم؛ بعد از اینکه از اسارت به مدینه بازگشتند، رجال سیاسی به دیدن امام آمدند و گفتند دیدید ما به پدرتان گفتیم نرو، اما رفت و آن اتفاقی که ما پیش‌بینی کرده بودیم افتاد.
امام فرمود ما ذره‌ای از کاری که کردیم و قیامی که کردیم پشیمان نیستیم.
فرمود تمام آن خون‌هایی که ریخته شد و پدر عزیزم به شهادت رسید، می‌ارزد به اینکه نام خدا و نام پیامبر از مأذنه و از بلندگوی مساجد به عنوان اذان از بین نرفته و تمام سعی و تلاش معاویه و یزید این بود که نام خدا و پیغمبر را از ماذنه‌ها بیندازد.
ما شهید دادیم تا نام پیامبر باقی بماند.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


جمعه، 13 مرداد 1402 - 02:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0