FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نامه حجت الاسلام قرائتی به وزیر آموزش و پرورش با محوریت «نماز»


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 09 مرداد 1402 - 13:16

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه ای خطاب به رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، گزیده ای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را مکتوب کرد.

نماز،مدارس،آموزش،اقامه،پرورش،نو،نسل،ستاد،قرار،جماعت،مسجد،خصو ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه‌ای خطاب به رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، گزیده‌ای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را مکتوب کرد.
متن نامه به شرح ذیل است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی، وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
سال تحصیلی جدید بزودی آغاز می شود.
اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهم ترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی اقدام کنند.
اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شده‌ام؛ گزیده‌ای از آنها به شرح ذیل است.
ان شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد.
1- امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامه‌‌های خود قرار دهد.
2- در انتخاب مسؤول نماز قوی‌ترین فرد را انتخاب کنیم.
3- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
4- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه‌روزی ضروری است.
5- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد.
6- جهت تقویت حضور امام جماعت فاضل در مدارس برنامه‌‌‌ریزی شود.
7- دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعت آموزش و پرورش برگزار شود.
8- تأمین حق ایاب و ذهاب ائمه جماعات ساماندهی شود.
9- جلسات پاسخ به شبهات توسط طلاب فاضل آموزش دیده به طور سیار در مدارس برگزار شود.
10- برای والدین در زمینه چگونه فرزندشان را به نماز سوق دهند، از طریق اساتید انجمن اولیا و مربیان آموزش لازم انجام شود.
11- به حضور مدیران و معلمان مدارس در نمازهای جماعت مدرسه در کنار دانش‌آموزان توصیه شود.
12- از صدها محتوای آموزشی و تبلیغی در دسترس و موجود در ستاد اقامه نماز از اساتید برجسته حوزه نماز و مهدویت برای ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و مهارت معلمان و مربیان و والدین با همکاری ستاد مرکزی استفاده شود.
13- خیرین مدرسه‌‌ساز در تعمیر و تجهیز نمازخانه مدارس تشویق و ترغیب شوند.
14- از ظرفیت شهرداری‌ها در بهسازی نمازخانه‌‌های مدارس استفاده شود.
15- ایده‌ها و تجارب موفق نماز مدارس از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به ستاد نماز کشور و استان‌ها منعکس شود.
16- در تمام مناطق و در تمام نشست‌ها دقایقی را راجع به نماز گفت‌وگو کنید.
17- همه شهرها یا مراکز استان با مرکز تخصصی نماز و اساتید آن آشنا باشند.
18- از ائمه جماعات غیر روحانی تقدیر کتبی به عمل آید.
19- از دانش آموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده شود.
20- از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن می فرماید : «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها.»
21- در حکم و ابلاغی که به افراد داده می‌شود، نام نماز و توصیه به آن ذکر شود.
22- دانش‌آموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
23- در ارزیابی بهترین معلم و مدیر و مدرسه جدول نماز فراموش نشود.
24- در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود، همان گونه که در عزاداری امام حسین علیه‌السلام چند نفر افراد با انگیزه هیئت‌هایی را به راه می‌اندازند.
25- نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمی‌‌کنند گفتگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد.
(همان طور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده می‌شود.)
26- اردوهای ویژه‌ای برای فعالین نماز در نظر گرفته شود.
27- محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
28- در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
29- از دیگران بخواهیم که در اقامه نماز با ما شریک شوند همان گونه که موسی و هارون به طور مشترک به سراغ فرعون رفتند و همان‌گونه که ابراهیم و اسماعیل به طور مشترک مسئول بنا و تطهیر مسجد الحرام شدند.
30- هدفمند کردن عکس‌ها، شعرها، مقالات، طراحی‌ها نیز می‌‌تواند همه دعوت به نماز باشد؛ مثلاً در میان صدها عکس از امام و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از عکسی استفاده شود که آنان مشغول نماز جماعت با نسل نو هستند.
31- از معلمین غیرپرورشی به خصوص در مواردی که محبوبیت بیشتری در رشته‌‌های مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم، همان گونه که حضرت موسی علیه‌السلام به خدا گفت: برای جذب فرعون برادرم هارون را که بیان بهتری دارد، همراه و شریک و وزیر من قرار بده؛ زیرا گاهی سخنی از فردی اثری دارد که چه بسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد.
32- مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم و مراقب اقامه نماز در آنها باشیم.
33- نسبت به مدارس تیز هوشان که فارغ ‌التحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیم‌گیران خواهند بود، عنایت خاصی شود.
34- از جوانانی که آمادگی و رغبت بیش‌ تری دارند، نظیر اتحادیه انجمن‌ های اسلامی و بسیج دانش‌آموزی برای اقامه نماز و اذان حلقومی و تعظیم شعائر کمک بگیریم.
35- آموزش ضمن خدمت تمام معلمین را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطه‌شان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.
36- پیوند خانه، مدرسه و مسجد مد نظر قرار گیرد.
37- هیأت‌های اندیشه‌ورز نماز در آموزش و پرورش و مدارس فعال شوند.
38- در دانشگاه فرهنگیان و مدارس هم کتاب ، نرم افزار و محتوای مناسب نماز تولید شود و هم در دسترس آینده‌سازان قرار گیرد.
39 – در آموزش قرآن افزون بر روخوانی و تجوید به تفسیر هم توجه اساسی شود.
انتظار دارد فارغ از تشریفات اداری شما و مدیران کل و معاونان و مدیران مدارس و مربیان امور تربیتی پرچم اقامه نماز را به اهتزاز درآورید و نسل نو را با مسجد و نماز مانوس کنید.
انتهای‌پیام/

 

نماز،مدارس،آموزش،اقامه،پرورش،نو،نسل،ستاد،قرار،جماعت،مسجد،خصو ...نماز،مدارس،آموزش،اقامه،پرورش،نو،نسل،ستاد،قرار،جماعت،مسجد،خصو ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 09 مرداد 1402 - 22:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0