FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش دانشگاه‌ها باید در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 02 مرداد 1402 - 11:06

معاون آموزشی وزیر علوم بااشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد.

آموزش،موسسه،علوم،آموزشي،تحولي،پژوهش،نظام،پژوهشي،مديران،وزارت ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف افزایش سطح تعاملات و ارتباطات دو سویه برگزار شد.
قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است.
چرا که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است.
ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است.
اگر این‌گونه شد در آن‌صورت خروجی‌های آن حکمت خواهد بود.
علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد و این مطلب مهمی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.
اخلاق محوری و تربیت مهم‌ترین اشکال نظام آموزش عالی است
وی گفت: اشکال نظام آموزشی غربی خلآ اخلاق محوری و تربیت است اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد این موضوع سرآمد بوده است.
عموعابدینی ادامه داد: چهل سال است دانشگاه‌های دنیا ریل‌گذاری خود را عوض کرده‌اند و از دانشکده‌های جمع محور و گروه محور تبدیل شده‌اند به دانشگاه‌های استاد محور.
اما اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا ایرانیان بوده‌اند و تا زمان دارالفنون دانشگاه‌های ایران بر مبنای برنامه‌محوری و استادمحوری و شاگردپروری بوده است اما در چهل سال گذشته علی‌رغم تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاه‌های ما نسبت به تغییر آن اقدام نکرده‌اند.
نقش پررنگ دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی
عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد.
نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در نظام آموزش عالی کشور مدیون تلاش‌های اساتیدی هستیم که عمر خود را وقف کرده‌اند و اقتدار کشور مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی اساتید و فارغ‌التحصیلان این اساتید بود است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در این مؤسسه و سایر مؤسسات مشابه، باید در تدوین آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها دیده شود، گفت: باید برای اجرایی شدن این کار کمک کنیم.
انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه
عموعابدینی گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرح‌های تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقدام کند و ما نیز حمایت لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.
علی‌باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: در راستای نقش موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای موسسه پیش‌بینی شده است که می‌توان به آینده‌پژوهی و اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، برنامه‌ریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روشهای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساختها و استقرار نظام‌های مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره کرد.
وی همچنین آمار آموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش آموختگان را از مهمترین برنامه‌های مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی برشمرد و اضافه کرد: موسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع ارائه راه حل‌های دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.
طاهری نیا از توسعه گروه‌های پژوهشی موسسه به عنوان یکی از رویکردهای تحولی در موسسه نام برد و در مورد جهت‌گیری‌های تحولی موسسه اضافه کرد: ظرفیت‌سازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخ‌گویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از طریق جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرآیند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیات علمی دیگر رویکردهای تحولی در موسسه در دوره فعلی بوده است.
ثبت نام بیش از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
عضو شورای معاونین وزارت علوم در تشریح پنجره‌های جدید تحولی موسسه نیز گفت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی به عنوان یکی از پنجره‌های جدید تحولی با بیش از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همچنین افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.
طاهری نیا افزود: برای اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرح‌های پژوهشی ساده کنیم گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای "ازما" طراحی شد و تمامی فعالیت‌های پژوهشی موسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با توجه به تاکید وزیر علوم و حمایت وی از این موضوع در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام کنیم.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 03 مرداد 1402 - 01:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0